2006-01-08, 21:54
Medlem
Smokebombs avatar
Jag är en nybörjare som experimenterat lite med svartkrut. Jag tycker inte att det var speciellt bra drag i det, varesig gällande sprängkraft eller ljudeffekter och därför funderar jag på att tillverka BLP, som framstår som oerhört kraftigt när folk berättar om det. Det verkar dock vara ett aningen osäkert sprängämne som det är svårt att skaffa fram rätt kemikalier till, så nu behöver jag veta mer om det för att kunna komma fram till om det är värt det. Dessutom hävdar vissa tydligen att svartkrut och BLP av samma mängd låter ungefär lika mycket.

I exemplen avser jag BLP bestående av kaliumperklorat+al och ett bra svarkrut. Båda dessa i en perfekt inneslutning.

1 gram svartkrut vs. 1 gram BLP

*Vilket av dessa två låter mest?
*Vilket av dessa två har bäst sprängverkan?
Citera
2006-01-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smokebomb
*Vilket av dessa två låter mest?
*Vilket av dessa två har bäst sprängverkan?

Vilken som låter mest beror på om du har innerslutning och vad för slags innerslutning. Men om du har en hyfsad innerslutning så blir det nog bäst ljud från bp. Sprängverkan beror också en del på innerslutning eftersom att när det brinner bildas det gas. Gasen utvidgas och höjer trycket inne i innerslutning vilket gör att ämnet brinner snabbare. Men för att göra en sammanfattning så är jag rätt säker på att bp är vinnaren i båda frågorna. Om du alltså har en bra innerslutning som sagt.
Citera
2006-01-08, 22:21
Medlem
Smokebombs avatar
Det var som fan

Vad är fördelarna med flash isåfall?

Jag tror Drinkmilk skrev att något gram flash hördes flera kilometer och att 4-5 gram i en behållare liggandes ovanpå en betongplatta hade gjort sprickor i denna. Detta presterar ju inte direkt samma mängd svartkrut om man säger så...
Citera
2006-01-08, 22:45
Medlem
Jomazis avatar
Pihlkvist: Driver du?

Flash slår bp med hästlängder, det låter mycket högre, mycket skarpare och avger mer energi.
Citera
2006-01-09, 15:55
Medlem
BLP brinner upp mycket fortare än BP, men BP ger mer energi. även om det kanske inte var svar på frågorna... men jag tror att BLP har högre VoD.
Citera
2006-01-09, 16:46
Medlem
Phels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyroPsy
men jag tror att BLP har högre VoD.

VoD är Velocity of Detonation. Knappast ett begrepp man kan använda för att jämföra BP och BLP...
Citera
2006-01-09, 17:23
Medlem
-matti-s avatar
Av mina egna experiment med granulerat krut (boostladdning i luftbomber, rätt bra krut) och flash (den som finns i pjäserna) så slår flash krutet i båda punkter. Med en halv tesked flash i en tjock papprör kan du spränga din bredbandsmodem i bitar Det blir nog lite svårt med lika mycket svartkrut.
Citera
2006-01-09, 17:53
Medlem
Phels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -matti-
Med en halv tesked flash i en tjock papprör kan du spränga din bredbandsmodem i bitar

25-30g lyfter en halv oljetunna ca. 15m, eller en ammunitionslåda 45-50m
Citera
2006-01-09, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phel
25-30g lyfter en halv oljetunna ca. 15m, eller en ammunitionslåda 45-50m

Hahaha, ojdå mina kunskaper om BP och BLP var tydeligen inte så bra som jag trodde. På något tv-program så sa dem att 1 kilo krut kunde skicka upp en bil 15 meter upp i luften? Om ni då säger att BLP är så mycket kraftigare så borde väl bilen flyga mycket högre? Om jag inte missförstår din förklaring Phel.
Citera
2006-01-09, 18:46
Medlem
Jomazis avatar
30% aluminium ger givetvis avsevärt mer energi än 15% kol. Och KClO4 är ett bättre oxidationsmedel, det kan t.o.m användas som ett HE-sprängmedel till skillnad ifrån KNO3 då dess sönderfall ger energi.
Citera
2006-01-09, 19:01
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pihlquist
Hahaha, ojdå mina kunskaper om BP och BLP var tydeligen inte så bra som jag trodde. På något tv-program så sa dem att 1 kilo krut kunde skicka upp en bil 15 meter upp i luften? Om ni då säger att BLP är så mycket kraftigare så borde väl bilen flyga mycket högre? Om jag inte missförstår din förklaring Phel.

Kan ju även säga att 50g flash i ett tjockt papprör slet en 50mm tjock planka som bara låg ovanpå totalt till småflis samt gjorde ett 20cm djupt hål i HÅRD strand som bestod till 90% av grus och MÄNGDER med rötter.
Citera
2006-01-09, 20:44
Medlem
-matti-s avatar
130g flash är lika med en dynamit. Man kan väl tänka sig hur mycket skada en dynamitstav kan göra förutom att spränga en människa i tusen små bitar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in