2020-06-15, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -HellYeah-
Det er da en ganske essensiell opplysning hvis politiet har siktet noen i saken... Og hvorfor har ikke politiet ville avkrefte eller bekrefte om noen er siktet?

Det var mitt poeng for lenge siden, at politiet i det hemmelige hadde tatt ut en siktelse- dette gav de større muligheter i metoder for etterforskning.
Citera
2020-06-15, 10:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Mens den hemmelige etterforskningen pågikk, var TH hemmelig siktet. Politiet kunne ikke avhøre TH mens han var hemmelig siktet. Og på direkte spørsmål kunne ikke politiet si sannheten, fordi det ville ha ødelagt den hemmelige etterforskningen.

Og før du nå begynner å kritisere den hemmelige etterforskningen. Det er nå blitt kjent at TH har vært vanskelig, og at forholdet til politiet egentlig aldri har vært preget av tillit og oppriktig samarbeidsvilje fra Hagens side. Derfor ble det nødvendig med hemmelig etterforskning.

Politiets oppgave er å oppklare forbrytelser, og politiet må ta i bruk de metoder de har tilgjengelige for å finne ut hva som har skjedd.

En form av idealiserad, ensidigt ”offentlig” (och från början offentligt ansvarig) utredning av en miljardär skulle spela i händerna på miljardären. Många skulle också inte våga utföra sina arbetsuppgifter av olika anledningar. Dessutom skulle omvänt en o annan oskyldig miljardär kunna få sina affärer förstörda utan grund.

Miljardärens (och mördarens då) civila rättigheter är ju just de som denne brutalt tagit från offret. En gång för alla. Om misstankarna har sin grund, vilket polisen är övertygad om. Givetvis finns det gränser, men så länge man inte fängslar oskyldiga med såna metoder så ser det ändå ut som att syftet är vällovligt. Man försöker inte tillskriva någon bevis, utan fastslå bevis. Dessutom visar man att man menar allvar.

En utredning ska vara hemlig för att skydda de oskyldiga, men offentlig om och när detta tjänar att någon kan ställas till ansvar för förbrytelsen. Mord kan inte bara få ske.

MGM borde vara oroad över andra saker än sin civila bekvämlighet.

Givetvis kan man förstå anhörigas oro, och deras och ombudens rätt att påtala risker för hälsan.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-06-15 kl. 10:05.
Citera
2020-06-15, 11:52
Medlem
Legokatts avatar
Hypotese TH og TEH.

Ny informasjon er lekket fra politiet til media. Kan informasjonen være lekket av taktiske årsaker? Har politiet en strategi?

En hypotese sett fra en annen innfallsvinkel.

Jeg tror ikke dette var en reell kidnapping da det virker som gjerningsmenn hadde all informasjon rundt AEH tilgjengelig.
Heller ikke at TH kunne gjort det alene, og usannsynlig at han ville ha noen med seg utenfra da dette er svært risikabelt. TH ville ha kontroll. TEH kan være den kreative personen som kunne tenkt ut detaljer i et slikt plott. Han kan også passe inn i tidslinjen som GM.

Men var TEH en sterk nok person til å utføre dette alene. Har lest på forum at han ikke kunne ha gjort dette pga en eller annen grunn som ikke blir nevnt. Var han heller en kreativ kunstnersjel med litt "mørke" tanker? Merker meg at politiet totalt unnlater å nevne TEH i media som om de skjermer han eller..

Spiller politiet et taktisk spill?
Kan posting på sosiale media vitne om noe TEH har behov for å fortelle om? Kan julenisse med "blod på sine hender" symbolisere TH? Var TEH den som ble overtalt med en gave? Er grunnen for at politiet drar dette ut i tid fordi de mistenker at TEH er på dette og vil sette han under press?
Kan det være derfor de går ut med at krypto-opplegget var amatørmessig? Går politiet ut med nytt tidspunkt for når TH var hjemme for å vise at TH tabbet seg ut?

Telefonen til AEH ble lagt på feil side av bordet, TH har fortalt dette i avhør og denne informasjonen er lekket til media.
Forteller politiet til TEH at han gjorde en tabbe etter at han ringte selg selv fra AEH's telefon for å gi seg selv alibi? Samt at TH gjorde en tabbe med å fortelle om feilplaseringen av telefonen på bordet til politiet i avhør? Røpet de seg der?

Gjør politiet dette for å skape splid mellom dem? Skape en splittelse slik at særlig sønn, som politiet tror er den svake av de to, mister troen og skal tilstå eller gjøre en tabbe? Eller at begge to skal skjønne det?

En datter har tidligere vært i opposisjon til TH, den andre datteren er prest. Var TEH rett og slett eneste mulighet for å "hjelpe" TH i hans krise når AEH ville skilles? TH måtte å så fall ha et psykologisk overtak på sin sønn. Dette er kun spekulasjoner og motiv kan være noe man ikke vet om enda. Motiv kan være totalt ukjent for alle andre. Et vanntett motiv. Forutsetter en ustabil sønn og en kontrollerende far. Forutsetter pressmiddel fra TH mot en sønn i en vanskelig livssituasjon, der TH spiller på TEH's manglende økonomi.
AEH's skilsmiseplaner kunne ha blitt brukt av TH mot TEH. Det at AEH hadde planer om å flytte langt unna kunne blitt brukt som et "bevis" på at hun ikke lenger ville bo nært sin sønn, samt at hun ville ødelegge for TH og TEH i fremtiden med å kreve ektepakten oppløst og tvinge TH å selge deler av virksomheten for å betale AEH. Sønnen satt i styret.
TH kunne samtidig lokket med en lovnad om noe. En stor sum i monero, eventuelt en sikker fremtid/forskudd på arv. (Foreldre ikke lovpålagt å dele arv/forskudd på arv likt mellom barn og kan holdes skjult)

TH og TEH kunne utfylle hverandre i denne saken og det kan forklare ting som virker litt merkelig.
"Det er ikke slik dere tror".

Lange e-poster fra TH til politiet med ulike teorier og navngitte personer kan tyde på en kreativ sønn som forfattet teorier og TH som kom opp med diverse navn.
TEH kunne ha forfattet trusselbrev og TH staget huset. De kunne utfylle hverandres styrker og svakheter. De hadde ikke trengt å skaffe medhjelper, noe som er svært risikabelt i et slikt opplegg. Kan forklare hvorfor en datter som har vært i opposisjon til TH var nevnt i trusselbrev. Kan også forklare at TH ikke nevner at han har funnet trusselbrev i telefonsamtale kl 13.40. Alt var ikke var ferdig staget i huset. Forklarer hvorfor det tok veldig kort tid å ringe politiet - det var allerede planlagt.
Forklarer hvorfor TEH "introduserte" RU for TH slik at de kunne villede politiet med en Krypto person på "rollelisten". Litt påfallende at RU kom inn i bildet rett før "kidnappingen" og at TH nevner han for politiet helt i starten. Kan TH og TEH også ha plantet et bevis på RU slik at politiet måtte misstenke han?
Forklarer også hvorfor TH har virket vrang i avhør. Å vise sinne kan tyde på noe å skjule. Hvis TH var uskyldig ville han ikke tatt så hard på det hvis politiet stilte harde spørsmål.
Forklarer hvorfor datter sender brev til politiet der hun virker oppriktig bekymret.
At TH ikke ville betale løsepenger i starten kan tyde på at de ikke var helt sikker på hvordan krypto-opplegget ville gå i virkeligheten. De var amatører. Kan politiet ha sendt feil krypto-melding i starten med vilje for å allerede da skape en forvirring?
Så politiet den forvirringen hos TH og fattet allerede da en mistanke om at han samarbeidet med noen?

En slik hemmeligheten mellom far og sønn ville være vanntett. En sønn vil sjeldent skuffe sin far. Men spiller politiet et spill for å knekke det svakeste ledd? Vi får se.

Gjør oppmerksom på at dette er spekulasjoner. Før håpe politiet løser saken.
Citera
2020-06-15, 11:57
Medlem
Melding fra forfatteren til dette forumet

"Jeg har aldri forsøkt å være anonym om boken. Mitt navn er Mehraz Rafat, og jeg har tidligere skrevet "Ingen må få vite". Jeg offentliggjorde på egen Facebook side for en uke side at jeg skriver bok om saken. Det er også en link på web-siden til boken som gir informasjon om forfatteren. Nå har den siden vært under utvikling så det er mulig den delen har vært litt av og på. Det har heller ikke vært meningen å stjele noe innhold fra noen uten å kreditere. Til boken har jeg benyttet mange kilder, aviser, intervjuer, VG-diskusjonstråder. Jeg har ikke vært innom Flashback, men det er mulig noen av de som har bidratt til meg har hentet stoff derfra. Det er også feil at boken inneholder bilder fra familien. Det er en ren tekstbok uten noen bilder. Forsiden er illustrert av en grafisk artist som har tatt utgangspunkt i eksisterende bilder, noe som er godt innenfor det etiske.

Formålet med boken er ikke å tjene penger. Jeg er i full jobb i Norad, og har god økonomi ellers. Overskuddet av boken doneres forøvrig til et prosjekt for jobbskaping for ungdom i Colombia. Formålet med boken er å rette et kritisk søkelys på den massive forhåndsdømmingen siktede har vært utsatt for og reiser viktige spørsmål angående medias rolle og hvordan politiet bruker og misbruker media. Det er mange kritikkverdige forhold, og det har vært et behov for å gi en helhetlig fremstilling av sakens utvikling for dem som bare har dannet seg et inntrykk av skyldspørsmålet basert på selektive lekkasjer fra politiet til utvalte mediehus. Boken ble skrevet veldig raskt, i løpet av 3 uker, og jeg har valgt å gi den ut direkte nå før den er helt ferdig fordi det er viktig å få budskapet ut i samfunnsdebatten. En trykking via et forlag ville ha forsinket utgivelsen med to måneder. Jeg beklager om noen føler seg støtt over innholdet eller opplever at det er stjålet materiale i boken. Målgruppen til boken er ikke til dem som har fulgt veldig nøye med saken og selv er eksperter men til de hundretusener som forhåndsdømmer basert på manipulerte avisoverskrifter"
Citera
2020-06-15, 12:18
Medlem
Minnimuss avatar
Oppfordrer alle trådens konstruktive debattanter til å IKKE sitere eller kommentere innlegg om kommersielle spinn-off produkter knyttet til AEHs forsvinning Primært fordi det ødelegger trådens kvalitet. La det ligge, så dør det hen.

I kveld sender Åsted Norge spesialutgave om saken. det er en bedre, og vi må anta: relativt kvalitetssikret og gjennomarbeidet kilde til informasjon for hundretusener av nordmenn.
Citera
2020-06-15, 12:20
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Oppfordrer alle trådens konstruktive debattanter til å IKKE sitere eller kommentere innlegg om kommersielle spinn-off produkter knyttet til AEHs forsvinning Primært fordi det ødelegger trådens kvalitet. La det ligge, så dør det hen.

I kveld sender Åsted Norge spesialutgave om saken. det er en bedre, og vi må anta: relativt kvalitetssikret og gjennomarbeidet kilde til informasjon for hundretusener av nordmenn.
Helt enig!
Citera
2020-06-15, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akershus
Nei, du bestemmer ikke om jeg vil sette strek for dette....

Ha en fin dag
Senast redigerad av Orderud. 2020-06-15 kl. 13:10.
Citera
2020-06-15, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
En form av idealiserad, ensidigt ”offentlig” (och från början offentligt ansvarig) utredning av en miljardär skulle spela i händerna på miljardären. Många skulle också inte våga utföra sina arbetsuppgifter av olika anledningar. Dessutom skulle omvänt en o annan oskyldig miljardär kunna få sina affärer förstörda utan grund.

Miljardärens (och mördarens då) civila rättigheter är ju just de som denne brutalt tagit från offret. En gång för alla. Om misstankarna har sin grund, vilket polisen är övertygad om. Givetvis finns det gränser, men så länge man inte fängslar oskyldiga med såna metoder så ser det ändå ut som att syftet är vällovligt. Man försöker inte tillskriva någon bevis, utan fastslå bevis. Dessutom visar man att man menar allvar.

En utredning ska vara hemlig för att skydda de oskyldiga, men offentlig om och när detta tjänar att någon kan ställas till ansvar för förbrytelsen. Mord kan inte bara få ske.

MGM borde vara oroad över andra saker än sin civila bekvämlighet.

Givetvis kan man förstå anhörigas oro, och deras och ombudens rätt att påtala risker för hälsan.
Pent oppsummert, Lonnrot. "Mord kan inte bara få ske." Politiet har plikt til å etterforske saken med alle lovlig midler. Og helst komme frem til en full oppklaring.

Jeg ser at flere mener at TH er blitt forhåndsdømt i mediene. Det er helt feil.

Etterforskningens hovedformål er avdekke hva som skjedde da AEH forsvant.

Det er dekkhistoriens karakter, med et løsepengekrav i kryptovaluta som ble krevd utbetalt til en usporbar Monero-konto, som tvang politiet til å legge en mediestrategi for å forhindre og å forebygge falske krav og falske tilståelser.
"Tom Hagens forsvarer, advokat Svein Holden, har hele tiden vært kritisk til politiets fremgangsmåte og etterforskning av saken.

– Politiets mediestrategi er komplett uforståelig for meg. Etter min oppfatning skal ikke norsk politi oppføre seg slik, mener Holden."
Kilde: abcnyheter.no 14. juni 2020
Anne-Elisabeth Hagen fortsatt ikke funnet: Bilder kan tyde på nye blodspor

Jeg tenker dette må være vrangvilje fra Svein Holden. Han har selv demonstrert hvorfor det har vært nødvendig med en mediestrategi. På Holdens pressekonferanse etter 8. juli-mailen (usporbar via tor) opptrådte Holden som om han trodde at påstandene om at AEH var i live var sanne. Holden bidro selv aktivt i forsøk på å villede politiet.

Det går ikke an å anklage politiet for at saken nå blir rullet opp i mediene. Ansvaret ligger hos GM som har fantasert opp dekkhistorien. Mest sannsynlig TH selv.

TH har hatt og har hele tiden et valg. Hvert sekund, hvert minutt, hver time, dag, uke og måned som har gått siden AEH forsvant. TH kan løfte telefonen, ringe politiet og be om å få forklare seg. Legge kortene på bordet. Så vi få en slutt på denne pinlige og uverdige historien.
Citera
2020-06-15, 13:30
Medlem
Jeg er ny her og jeg har lagt merke til at denne Moderatormeddelande er godt synlig hver gang man skal poste innlegg her. Jeg oppfordrer alle til å lese grundig gjennom dette som Moderator skrev, og jeg oppfordrer alle til å tenke på dette før innlegg postes.
Citat:
Moderatormeddelande.

Detta är Flashback. Här diskuterar vi trådens ämne, inte varandra, vi postar inte tomma tack eller tomma instämmanden - vi röstar inte på Flashback, så det är helt meningslös information att någon håller med om den ena eller andra postningen - och vi ägnar oss inte åt småprat och chat. Det är vidare helt Off Topic att i tråden påpeka eller påstå att någon annans inlägg är OT eller på annat sätt olämpligt. Anser man att ett inlägg är OT eller på annat sätt bryter mot reglerna, rapporterar man det med rapportfunktionen, så tar vi moderatorer hand om saken. Det har varit lite för mycket sådant av allt detta på senaste tiden, och jag vill varna er att det är fullt förenligt med regelverket att tilldela dem som ägnar sig åt något av det ovanstående varningar.

/Mod.

I denne artikkelen forklarer psykologspesialist Pål Grøndahl veldig bra om de belastningene som man utsettes for i en sak som denne. Han uttaler bl.a. at det ikke er merkelig om TH er preget av saken.

https://www.dagbladet.no/nyheter/hagen-om-isolasjonen-i-fengselet-belastende/72535667
Senast redigerad av z-z-z 2020-06-15 kl. 13:43.
Citera
2020-06-15, 13:45
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theresev97
Melding fra forfatteren til dette forumet

"Jeg har aldri forsøkt å være anonym om boken. Mitt navn er Mehraz Rafat, og jeg har tidligere skrevet "Ingen må få vite". Jeg offentliggjorde på egen Facebook side for en uke side at jeg skriver bok om saken. Det er også en link på web-siden til boken som gir informasjon om forfatteren. Nå har den siden vært under utvikling så det er mulig den delen har vært litt av og på. Det har heller ikke vært meningen å stjele noe innhold fra noen uten å kreditere. Til boken har jeg benyttet mange kilder, aviser, intervjuer, VG-diskusjonstråder. Jeg har ikke vært innom Flashback, men det er mulig noen av de som har bidratt til meg har hentet stoff derfra. Det er også feil at boken inneholder bilder fra familien. Det er en ren tekstbok uten noen bilder. Forsiden er illustrert av en grafisk artist som har tatt utgangspunkt i eksisterende bilder, noe som er godt innenfor det etiske.

Formålet med boken er ikke å tjene penger. Jeg er i full jobb i Norad, og har god økonomi ellers. Overskuddet av boken doneres forøvrig til et prosjekt for jobbskaping for ungdom i Colombia. Formålet med boken er å rette et kritisk søkelys på den massive forhåndsdømmingen siktede har vært utsatt for og reiser viktige spørsmål angående medias rolle og hvordan politiet bruker og misbruker media. Det er mange kritikkverdige forhold, og det har vært et behov for å gi en helhetlig fremstilling av sakens utvikling for dem som bare har dannet seg et inntrykk av skyldspørsmålet basert på selektive lekkasjer fra politiet til utvalte mediehus. Boken ble skrevet veldig raskt, i løpet av 3 uker, og jeg har valgt å gi den ut direkte nå før den er helt ferdig fordi det er viktig å få budskapet ut i samfunnsdebatten. En trykking via et forlag ville ha forsinket utgivelsen med to måneder. Jeg beklager om noen føler seg støtt over innholdet eller opplever at det er stjålet materiale i boken. Målgruppen til boken er ikke til dem som har fulgt veldig nøye med saken og selv er eksperter men til de hundretusener som forhåndsdømmer basert på manipulerte avisoverskrifter"

Hils fra Nyvåken og takk for informasjonen! Personlig så mener jeg den boka er viktig,og får et godt inntrykk av motivet med den.
Ellers er jeg også enig i at vi lar ballen ligge dø nå ang. dette,så man kan bruke denne tråden som tidligere.
Citera
2020-06-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Hils fra Nyvåken og takk for informasjonen! Personlig så mener jeg den boka er viktig,og får et godt inntrykk av motivet med den.
Ellers er jeg også enig i at vi lar ballen ligge dø nå ang. dette,så man kan bruke denne tråden som tidligere.

Takk! Jeg er enig, og alle er enige om å unngå mer diskusjon om dette mer nå. Vil bare gjøre oppmerksom på at TV2 er kommersiell og sender programmer for å selge reklame og tjene penger. Det gjør det selvsagt likevel legitimt å diskutere innhold som tas opp der. Nok om det nå.
Citera
2020-06-15, 13:51
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus

Tror nok du har misforstått hvilken sjanger boka hører under! Den var ikke ment å være kilde til informasjon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in