Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
En form av idealiserad, ensidigt ”offentlig” (och från början offentligt ansvarig) utredning av en miljardär skulle spela i händerna på miljardären. Många skulle också inte våga utföra sina arbetsuppgifter av olika anledningar. Dessutom skulle omvänt en o annan oskyldig miljardär kunna få sina affärer förstörda utan grund.
Miljardärens (och mördarens då) civila rättigheter är ju just de som denne brutalt tagit från offret. En gång för alla. Om misstankarna har sin grund, vilket polisen är övertygad om. Givetvis finns det gränser, men så länge man inte fängslar oskyldiga med såna metoder så ser det ändå ut som att syftet är vällovligt. Man försöker inte tillskriva någon bevis, utan fastslå bevis. Dessutom visar man att man menar allvar.
En utredning ska vara hemlig för att skydda de oskyldiga, men offentlig om och när detta tjänar att någon kan ställas till ansvar för förbrytelsen. Mord kan inte bara få ske.
MGM borde vara oroad över andra saker än sin civila bekvämlighet.
Givetvis kan man förstå anhörigas oro, och deras och ombudens rätt att påtala risker för hälsan.
Pent oppsummert, Lonnrot.
"Mord kan inte bara få ske." Politiet har plikt til å etterforske saken med alle lovlig midler. Og helst komme frem til en full oppklaring.
Jeg ser at flere mener at TH er blitt forhåndsdømt i mediene. Det er helt feil.
Etterforskningens hovedformål er avdekke hva som skjedde da AEH forsvant.
Det er dekkhistoriens karakter, med et løsepengekrav i kryptovaluta som ble krevd utbetalt til en usporbar Monero-konto, som tvang politiet til å legge en mediestrategi for å forhindre og å forebygge falske krav og falske tilståelser.
"Tom Hagens forsvarer, advokat Svein Holden, har hele tiden vært kritisk til politiets fremgangsmåte og etterforskning av saken.
– Politiets mediestrategi er komplett uforståelig for meg. Etter min oppfatning skal ikke norsk politi oppføre seg slik, mener Holden."
Kilde: abcnyheter.no 14. juni 2020
Anne-Elisabeth Hagen fortsatt ikke funnet: Bilder kan tyde på nye blodspor
Jeg tenker dette må være vrangvilje fra Svein Holden. Han har selv demonstrert hvorfor det har vært nødvendig med en mediestrategi. På Holdens pressekonferanse etter 8. juli-mailen (usporbar via tor) opptrådte Holden som om han trodde at påstandene om at AEH var i live var sanne. Holden bidro selv aktivt i forsøk på å villede politiet.
Det går ikke an å anklage politiet for at saken nå blir rullet opp i mediene. Ansvaret ligger hos GM som har fantasert opp dekkhistorien. Mest sannsynlig TH selv.
TH har hatt og har hele tiden et valg. Hvert sekund, hvert minutt, hver time, dag, uke og måned som har gått siden AEH forsvant. TH kan løfte telefonen, ringe politiet og be om å få forklare seg. Legge kortene på bordet. Så vi få en slutt på denne pinlige og uverdige historien.