Citat:
RUMINT från SK.
Vill Ni veta vad som ligger/låg på familjen Kims nattduksbord?
Det ryktas i underrättelsekretsar i SK, att boken ”From the Fatherland with Love”, (en bok skriven av den Japanske mycket specielle författaren Ryu Murakami) läses med stor behållning av både Yo-Jong och hennes bror mfl.
För de trådläsare som inte är bekanta med boken (som om jag inte missminner mig även filmatiserats) är det en skruvad historia där Nordkorea efter att USA övergivit Japan och Dollarn kollapsat, invaderar Japan.......
Kumabjorn kanske kan förkovra oss ytterligare?
Vill Ni veta vad som ligger/låg på familjen Kims nattduksbord?
Det ryktas i underrättelsekretsar i SK, att boken ”From the Fatherland with Love”, (en bok skriven av den Japanske mycket specielle författaren Ryu Murakami) läses med stor behållning av både Yo-Jong och hennes bror mfl.
För de trådläsare som inte är bekanta med boken (som om jag inte missminner mig även filmatiserats) är det en skruvad historia där Nordkorea efter att USA övergivit Japan och Dollarn kollapsat, invaderar Japan.......
Kumabjorn kanske kan förkovra oss ytterligare?
Murakami Ryu egentligt namn Murakami Ryunosuke (村上龍之助) är något av Mishima Yukios litterära arvinge. Han växte upp alldeles intill den amerikanska flottbasen i Sasebo och har förmodligen tagit starkt intryck av amerikanernas självständiga och oberoende ideal. I princip hela livet har han varit en avvikare — och stolt över det. Inte alltid helt enkelt i ett konsensus samhälle som det japanska. Han är oerhört produktiv, tror att knappt hälften av hans romaner översatts, många är nog svåra att ta till sig utan djupare kunskaper i det japanska samhället. En bok med titeln ”Cocksucker Blues” är trots det på ytan universella temat exempelvis ännu inte översatt. Likaså har han skrivit en bok med titeln Fiji no kobito Eller Dvärgen från Fiji, kanske inte helt gångbart i dagens PK värld.
Hanto wo deyo (半島を出よう) betyder ”Låt oss sticka ifrån halvön” som är detsamma som den koreanska halvön. Den är översatt till From the Fatherland with Love och det kan här vara intressant notera att det krävdes tre olika översättare för att få den att hänga ihop på engelska. Den skall tydligen filmatiseras av en koreansk regissör (mer här, använd Google Translate).