2020-06-15, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tycker Stefan Löfven och regeringen borde börja med att plocka bort Carlson och Tegnell. Det är det absolut viktigaste att de ska bort, samt säkerställa att Giesecke är 100% borta från alla konsultationer etc. Och sedan bör de tillsätta någon/några som är prestigelös och som vill trycka ner smittan att leda FHM och som ser till att FHM jobbar huvudsakligen för detta. Gärna med stora inslag av experter som Tove Fall och experter med färsk erfarenhet från länder där man bevisligen lyckats med att trycka ner smittan.

Jag ser ingen stor poäng att just nu plocka bort t ex Hallengren. Problemet är inte Hallengren eller regeringen i sig, som jag ser det. Problemet är FHM. Och problemet är att regeringen inte går emot FHM. Regeringen måste gå emot FHM.

Ungefär så som man lyckades i Kina?
Citera
2020-06-15, 09:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi kommer att se mer av det runt om i världen i länder som har kontroll på smittan. Hammer and Dance. Ringa in och slå ner, smittspåra och isolera. Det kan man göra när man har kontroll och rutiner på plats samt vet vad man gör.

I Sverige kommer vi se exempel som Vrångö där det är rena turen att klustret inte sprider sig vidare:

Stor smittspridning på Vrångö efter körträff

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5EeMk/stor-smittspridning-pa-vrango-efter-kortraff

Hur var det ens möjligt att hålla en körträff nu? Alla vet ju att det sprids EXTRA bra just vid körträffar, för att virusen flyger långt ur munnen när man sjunger ut!

Det där borde väl körledaren, eller den som bestämde om kyrkträffen, kunna straffas för enligt smittskyddslagen?
Citera
2020-06-15, 09:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Den sjunkande trenden i döda per dag har hållit i sig i två månader. En sådan ihållande trend är inte bara en statistisk fluktuation, och detta gör mig alltmer övertygad, dag för dag, om att vi kan lätta på restriktionerna under sommaren.

Samtidigt har fokus bland alarmisterna i tråden flyttats från genuin rädsla -- får man förmoda -- till öppet Sverigeförakt, och i takt med att dödstalen sjunker, ökar föraktet. Ju bättre det går för Sverige, desto mer ökar föraktet. De fick dock rätt i att folk spontant skulle falla ihop som de tydligen gjorde på gatan i Kina (Jenny Strömstedt).

Om vi extrapolerar har vi försumbara eller inga dagliga coviddödsfall om en månad. Om Sverigeföraktet växer i samma takt som dödstalen avtar kommer vi då nå ett crescendo.
Precis. Hatarna blir mer och mer desperata i all olycka de önskar ska drabba svenskarna. Det elände de önskar Sverige tycks knappt ha nån gräns. Några tusen döda i Covid19 är långt ifrån tillräckligt, de önskar att fler ska insjukna och dö, att Sverige ska invaderas med avrättningspatruller, att Sverige ska straffas av omvärlden.
Citera
2020-06-15, 09:07
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Jag tror det är en markering han behöver göra om han är intresserad av ett fortsatt socialdemokratiskt styre faktiskt. Hon och Damberg får bli bondeoffer.

Nu ser jag helst att han inte gör något av det jag föreslår om du förstår vad jag menar.
Jag förmodar du försöker göra någon slags partipolitisk poäng.

Jag tycker det viktigaste nu är att trycka ner smittan och därmed rädda liv och hälsa (och därmed förmodligen även ekonomi.)

Just nu är jag ointresserad av partipolitik. Jag ska tillägga att jag är fruktansvärt missnöjd med regeringen, men som sagt, jag ser inte den viktigaste nyckeln till att trycka ner smittan är att göra ändringar i regeringen. Men visst, om det krävs att Hallengren måste gå för att man ska kunna kicka Carlson och Tegnell så gärna för mig.
Citera
2020-06-15, 09:08
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ungefär så som man lyckades i Kina?
Kina, Sydkorea, Norge, Tyskland... Exemplen är många på länder som lyckats trycka ned smittan.
Citera
2020-06-15, 09:09
Medlem
arbetets avatar
Yeah, Right!
Tekniska problem för den nya Corona-appen

Från och med idag är det möjligt att boka ett antikroppstest för covid-19 genom Region Stockholms app “Alltid öppet”. Men enligt flera läsare så går det inte att ansluta till servern.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5ee71a78f3983d0018fddf79
Citera
2020-06-15, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kina, Sydkorea, Norge, Tyskland... Exemplen är många på länder som lyckats trycka ned smittan.

Skönt att höra. Då är det bara att åka till Peking, eftersom Kina har lyckats stoppa viruset - eller?
Citera
2020-06-15, 09:13
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Att så många har dött på äldreboenden i Sverige har inte med den svenska strategin att göra.

Det säger statsminister Stefan Löfven.

– Jag känner mig trygg i strategin, säger han.

https://www.expressen.se/nyheter/lofven-medverkar-i-svts-agenda/

Ja han säger faktiskt det i intervjun,

att separera den svenska "strategin" från äldreboendena och skylla på vårdpersonalen

"basala hygienrutiner" var helt klart upplägget,

t om med den politiska "räddningsplankan" är felaktig,

den är inte framtagen för rätt virus!

Jag tycker SVT reportern var väldigt skicklig,

hon backade inte en centimeter på att hög samhällsspridning

bidrar till att smitta kommer in på äldreboendena.

Sen kan personalen tvätta händerna hur mycket som helst,

men FHM riktlinje "stanna hemma när du är sjuk" är otillräcklig eftersom viruset smittar pre-/asymptomatiskt, alltså kan inte äldrevårdspersonal stanna hemma för den känner sig inte sjuk, och går till jobbet känner sig frisk och smittar,

och viruset smittar via aerosoler i utandningsluften på nära håll så om personalen inte har munskydd riskerar de att smitta brukarna,

och där var ju statsepidemiologen emot att äldrevårdspersonalen ska ha munskydd,

så långt jag begriper har den svenska strategin väldigt väldigt mycket att göra med att smitta har kommit in på äldreboende och så många har dött.
Citera
2020-06-15, 09:14
Medlem
Citat:
Yeah, Right!
Tekniska problem för den nya Corona-appen

Från och med idag är det möjligt att boka ett antikroppstest för covid-19 genom Region Stockholms app “Alltid öppet”. Men enligt flera läsare så går det inte att ansluta till servern.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5ee71a78f3983d0018fddf79

Vad är haken? Folk betalar ju 700kr för antikroppstester från Apotea. Och nu är de gratis, för alla?
Citera
2020-06-15, 09:16
Medlem
Citat:
Jag tror det är en markering han behöver göra om han är intresserad av ett fortsatt socialdemokratiskt styre faktiskt. Hon och Damberg får bli bondeoffer.

Nu ser jag helst att han inte gör något av det jag föreslår om du förstår vad jag menar.
Varför då, (s) har lysande siffror i opinionsmätningarna och gaphalsarna KD och SD minskar. Det är det enda som räknas.
Citera
2020-06-15, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det räcker tydligen inte att FHM ger goda tips. Om det fungerade på det viset då skulle alla andra länder inte införa Lockdown utan nöja sig med att sätta upp skyltar med goda råd och en del reklam på TV. Men det fungerar tydligen inte på det viset. FHM är skyldig enligt lag att arbeta evidensbaserad.
De är skyldiga att ta reda på vilka vilka verktyg som fungerar för att reducera smittspridningen. Ta lärdom från de införda restriktionerna från andra länder. Om de ser att nånting inte fungerar tex att folk inte lyssnar på deras råd då ska hårdare restriktioner införas. Det är FHMs ansvar att begränsa smittspridningen. Man kan inte lägga ansvaret på vanlig folk och hoppas att det funkar.

Fast så funkar det även med vaccinationer. De är frivilliga.
Citera
2020-06-15, 09:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
FHM slutar att gissa om Corona:

"Folkhälsomyndigheten har lagt ner arbetet med att försöka anpassa sin mest avancerade modell till coronavirusets spridning. Myndigheten kommer inte kunna hitta exempelvis superspridare."

"– Att använda den typen av modellering utan den kunskapen blir meningslöst, för då kan man lika gärna gissa vilka olika saker."

"– Hade man kunnat fånga det i en modell och kunnat titta på effekten av att förhindra just den spridningen från så kallade superspridare, hade det kunnat vara värdefullt. Men det kräver en kunskap som man kan stoppa in i modellen, som inte finns i dag, säger Lisa Browers."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7494630
Det är ju fantastiskt alltså. Som vi med någon förmåga till egna analyser förstått. FHM har suttit med influensaglasögonen på hela tiden som Björn Olsen et al. påpekat.

Vi har alltså baserat vår strategi på en helt oanvändbar datorsimulering. Om de ändå hade ägnat sig åt traditionellt smittspårningsarbete med kliniska metoder. Om nu inte huvuden får rulla och det snabbt så är det rena katastrofen.

Lägg ner och omorganisera! Jag är säker på att inkompetensen och haveriet till stor del ligger i FHM:s bildande 2014 när smittskyddsinstitutet lades ner. Kan någon vettig undersökande journalist åta sig att djupdyka i det. Var är du Janne Josefsson? Du har en uppgift här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in