2020-06-14, 18:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Sveriges ekonomi kommer inte klara sig bättre än andra länders, i så fall ytterst marginellt. Kan även bli tvärtom. Tegnell skattade sannolikt R0 ett par tiondelar för högt. Han trodde att flockimmunitet skulle uppnås snabbare än vad som visat sig varit fallet, och att lockdown-länderna skulle få det svårare att begränsa smittan.

Ja, jag kommer ihåg när Tegnell sa något i stil med, att det inte var meningen heller att smittalet skulle vara noll... Vi visade oss vara för duktiga att hålla på reglerna! Tegnell trodde att vi skulle slarva mer. Agnes Wold har också sagt angående att folk sitter på uteserveringar, att "det ingår i kalkylerna"...

De här dubbla budskapen: "ni ska undvika att bli smittade och sprida smittan, men inte för mycket - ni ska bli smittade och smitta vidare i lagom hög takt, tills ni alla är antingen immuna eller döda" - har också gjort det väldigt svårt för svenska folket att hantera pandemin. Till skillnad från i andra länder, där man försöker kväsa smittan så mycket som det bara går.
Senast redigerad av Merwinna 2020-06-14 kl. 18:21.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...eller på grund av att riktlinjerna för vilka som ska skickas in till sjukhuset och få en plats, har blivit ännu hårdare... IVA-siffran säger inget annat, än att det är det absoluta minimiantalet av alla människor som behöver IVA-vård. Den säger inget om hur många som skulle behöva den egentligen.
Ja, lär väl bli stenhårda riktlinjer nu under sommaren.. nästan ingen får plats de kanske behövt.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Sveriges ekonomi kommer inte klara sig bättre än andra länders, i så fall ytterst marginellt. Kan även bli tvärtom. Tegnell skattade sannolikt R0 ett par tiondelar för högt. Han trodde att flockimmunitet skulle uppnås snabbare än vad som visat sig varit fallet, och att lockdown-länderna skulle få det svårare att begränsa smittan.

Tror inte kompetensen inom nationalekonomi på Folkhälsomyndigheten är så särdeles hög.
Citera
2020-06-14, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Så här sköter FHM Coronapandemin i Göteborg. Glöm inte att begära Tegnells avgång snarast.

Badsugna göteborgare fyllde spårvagnarna.

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/badsugna-göteborgare-fyllde-spårvagnarna-1.29550525?push=editorial&utm_source=app-push&utm_medium=referral&utm_campaign=editorial

Det är inte så mycket ett FHM-problem som att Sverige saknar helt samordning mellan regioner, kommuner och myndigheter som skall upprätthålla de regler som finns.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/folkh%C3%A4lsomyndighetens-nya-r%C3%A5d-res-inte-med-sp%C3%A5rvagn-1.29340714
Citera
2020-06-14, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad är medelåldern nu då?

Finns det överhuvudtaget några från LSS-boenden (alltså mestadels begåvningshandikappade, typ dom med Downs syndrom), som har fått en plats?

Medelåldern på de som vårdats på iva är nu 59,2 mot 58,7 som lägst. Medianen är 61, mot 60 som lägst.
Vad det gäller LSS, så har jag inte sett något om det tyvärr, men att man skulle gallra hårdare nu är inte sant, för det avvecklas platser varje dag.

Det jag tror, är att man var väl strikt i just Stockholm under en period när man inte visste vart det barkade, men resten av regionerna har inte prioriterat hårt vad jag vet.
Som sagt, jag har inga bevis för detta, så häng mig inte om jag har fel.
Citera
2020-06-14, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror inte kompetensen inom nationalekonomi på Folkhälsomyndigheten är så särdeles hög.

Nej, givetvis inte. Dock är det knappast de som gjort de ekonomiska beräkningarna.
Citera
2020-06-14, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Finns en uppsjö dårar på denna tråd som tror att man kan utrota viruset genom lockdowns.. Är du ny i tråden eller?

Mitt första inlägg i tråden från den 2 februari....

Citat:
Man tror? Northeastern University & Imperial College London? Låter som rena tomteverkstan.

Tror gör man bäst i konspirationsforumet.

Underrapportering är givetvis ett problem, men ingen idé att måla f-n på väggen för den skull.

Kina har läget under kontroll. Dom kan sina saker.

Tur att det är där och inte i Sverige som skiten träffat fläkten i alla fall. Här hade folk sprungit runt som yra höns.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Finns en uppsjö dårar på denna tråd som tror att man kan utrota viruset genom lockdowns.. Är du ny i tråden eller?
Verkligen? Jag har inte sett en enda person i denna tråd som tror att man kan utrota viruset genom lockdowns.

Är du säker på att du är i rätt tråd?
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
För att dom i 99% av fallen är oanvändbara i Sverige? Man behöver i stort sett aldrig vara mindre än 2 meter från någon här. Jag har cyklat eller tagit skejtboard mellan Norrtälje och Täby för att jobba. Bor man i stan är ju allt nära, inga problem att gå från Danderyd till Liljeholmen tex, gjort det säkert 100 ggr.

Tegnell är inte i spetsen, han är inte chef på FHM.

Asymtomatisk smitta känner jag personligen iaf till just för att FHM nämnt det.

Kan du va vänlig länka till FHM pressmeddelandet/informationen?

Eller den intervju/inslag du refererar till?

Jag har missat det!

EDIT: fet stil ovan
Senast redigerad av gloffgloff 2020-06-14 kl. 18:24.
Citera
2020-06-14, 18:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja, lär väl bli stenhårda riktlinjer nu under sommaren.. nästan ingen får plats de kanske behövt.

Ja, regionernas trick är att meddela alla typer av boenden - äldreboenden, boenden för mentalt och fysiskt handikappade, boenden för psykiskt sjuka, (kanske även akutboenden, HVB-hem, behandlingshem och kvinnojourer, fast det vet jag inte, asylboenden vågar de inte ge sig på) - vilka kriterier som ska gälla, för att dessa ska skicka in sina boende till sjukhuset om de får svår corona. Patienter som aldrig anländer till sjukhuset, behöver heller inte nekas en plats. Och då har man alltid "reservkapacitet" att visa upp - och allt ser ut att vara i ordning i regionen.
Citera
2020-06-14, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Eh, eftersom han har den utbildning han har har han blivit utbildad till att inte gissa.

Tegnell är inte en person som tar beslut. Han är inte ens chef på FHM. Han råkar vara personen inom FHM som lett detta specifika forskaruppdrag. Han har chefer som säger åt honom vad han ska säga.

Försiktighetsprincipen fungerar inte riktigt utan bevis, regeringen kan agera på sådant, inte forskare. Forskare gör yrkesfel om dom lägger fram gissningar.

Forskare är inte enade emot Sverige, det är rätt 50/50 globalt. De flesta forskare avvaktar slutsatsen, siffrorna är ju inte inne än.

Vilket man gjorde. Poängen var ju att Sverige skulle ha motsvarande lockdown, bara att det föll på eget ansvar, JAG har tagit mitt kan jag säga. Skolan har visat sig vara rätt beslut, typ ingen smitta knutet till skolan.

WHO säger dock fortfarande att munskydd inte blir speciellt effektivt i SVerige. Dom gör såklart att du minskar risken att smitta andra med dina sjukdomar, I TÄTA MILJÖER, men Sverige har inte så mycket sådana miljöer. I sverige kan man i regel alltid håll avstånd. FHMs argument var att i Sverige kan dessa leda till en falsk trygghet vilket gör att man släpper på andra VIKTIGARE restriktioner, som avstånd och handhygien.

Jag försvarar honom för att han följt vetenskaplig metod och därav gjort sitt jobb. De som kritiserar är i regel den lågt bildade pöbeln som helt enkelt inte förstår bättre.

Jag är inne på din linje i kombination med 2 andra viktiga aspekter, som kraftigt begränsade handlingsutrymmet.
Vi saknade såväl testkapacitet som skyddsutrustning. Detta faktum låg nog som en blöt filt över hela situationen.
Jag tror detta kommer att komma fram när situationen lagt sig och att man då kan förtydliga sitt strategival. För vad hade hänt om FHM direkt krävt testning och munskydd när detta inte fanns (finns) tillgängligt? Det hade blivit kaos....
Citera
2020-06-14, 18:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Medelåldern på de som vårdats på iva är nu 59,2 mot 58,7 som lägst. Medianen är 61, mot 60 som lägst.
Vad det gäller LSS, så har jag inte sett något om det tyvärr, men att man skulle gallra hårdare nu är inte sant, för det avvecklas platser varje dag.

Det jag tror, är att man var väl strikt i just Stockholm under en period när man inte visste vart det barkade, men resten av regionerna har inte prioriterat hårt vad jag vet.
Som sagt, jag har inga bevis för detta, så häng mig inte om jag har fel.

Fast att de "gallrar" platser är inte heller något bevis för, att platserna inte skulle behövas egentligen. Det kan de göra för att avveckla krisavtalen (som har varit väldigt dyra för regionerna), och kunna skicka tillbaka personalen till deras vanliga avdelningar, för att börja beta av det uppdämda behovet av annan vård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in