2020-06-14, 13:28
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Som sagt, argentina relativt odrabbat.

Jag gissar att det är mycket viktigare om det är puckon som Tegnell och Giesecke som styr.

Om man tittar på kartan så har ju Sverige, Norge och Finland väldigt lika förutsättningar. Men i Sverige är det ju som bekant eländigt. Den stora skillnaden är att här är det idioter som gärna offrar pensionärer som styr. Och de har skapat en enorm vårdskuld. Jag misstänker att idioterna knappast har gjort ett bättre jobb avseende ekonomin heller. T ex kommer bristen på utländska turister innebär ett sort avbräck.

Jag gissar att Chile styrs av motsvarande idioter.

Tillhör de som tror att detta virus liksom andra coronavirus har en starkt säsongsberoende komponent i sin spridning. Givetvis sprider det sig lite överallt oberoende av väder och vind, eftersom vi inte är immuna, men det är solklart att vi nu i Europa har mindre spridning p g a att vi är utomhus mer och andra virus cirkulerar i minskad omfattaning (färre co-infektioner).

Så fallet Argentina är lite intressant, (man har ju nu rejält med fall i Chile, Brasilien, Peru, och upptick i Sydafrika). Kylig tid på året där. Tittar man på data från Argentina ser man nu början på en uppåtgående fas. Både fall och döda. Detta efter att ha legat lugnt under mars, april och större delen av maj...

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/argentina/
Citera
2020-06-14, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Så nu kan man resa till spanien från den 21 juni...ojoj!

Verkar enbart vara länder som inte haft en "smitttopp" ännu som inte släpper in svenskar (om de ingår i EU)
Finns det några tankar kring detta? Varför öppnar italien,spanien,frankrike,Belgien för svenskar men inte Tyskland och Danmark?
Citera
2020-06-14, 13:31
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Nej, indikationerna var väldigt tydliga att det inte var en vanlig influensa. Hela Wuhan sattes i militär karantän, hela Lombardiet blev en röd zon. Vetenskapligt är inte göra några antaganden om vad det är, utan istället studera det okända objektet (viruset) för att sedan ta fram en lämplig strategi att hantera det. Istället antog man att det handlade om en vanlig influensa som man kunde hantera genom flockimmunitetsstrategin. Trots att det var väldigt mycket som pekade på att det inte var en vanlig influensa.
Det intressanta är att det - mig veterligen - bara finns ett land som gjort helt om och ändrat strategin. Och det är UK. Det är jag grymt nöjd med.

Och lika intressant är att just den ändringen anses bland ledande personer inom FHM vara ett resultat av en "skrämselpropaganda", ofta påstått författad av Prof Neil Ferguson.
Citera
2020-06-14, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Men lägg ner, nu bygger du halmdockor, vad är det för fel på dig? har aldrig påstått att " vetenskap förändras från situation..."

Det är INTE vetenskapligt att hantera pandemin som FHM och AT gjort DET ÄR POLITISKT, fatta det eller förbli okunnig.

Em medicinsk forskare med hjärna fattar inga beslut i frågor där bevisläget är helt oklart som det var i panemins början.

Så du sa inte typ: "I ett läge där det är en pandemi tar man det säkra före det osäkra"? Det är ett annat sätt att säga att man ska ändra vetenskapen efter situationen.

FHM har inte hanterat pandemin, det är riksdagen som gjort. Så, vet inte vad du talar om. FHM lägger fram rekomendationer.

En medicinsk forskare fattar inte beslut, punkt. Han lägger fram sina bevis, sen får ledarna agera.
Citera
2020-06-14, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag skrev från Kina till Italien som bevis för att det spreds internationellt och därefter lokalt. Detta visste FHM så ditt ” bevisen vi hade då” stämmer inte.

Så här skrev jag:

” Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vilka var de bevisen menar du? Bevisligen så spred ju viruset sig från Kina till Italien. Där spred det sig lokalt. Det var ju bevisat.”

Fast nu sa man ju idag att smittan inte kom från Italien till sVerige, så det verkar vara fel.
Citera
2020-06-14, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Dude, läs sarkasm. Korrekt, FHM bestämmer inte över beredskapslager, eller om typ något annat heller. Det var det jag sa.

Dom uttalade att det var målet, samt att man skulle hålla sig på avstånd, etc? Hade man velat smitta så många som möjligt hade man väl sagt "hosta å sitt nära varandra"? Sen kanske man misslyckades med målet, med det var aldrig min poäng. Min poäng var att målet aldrig varit flockimmunitet.

Tegnell sa ju, tidigt, rakt ut, att flockimmunitet inte kommer stoppa smittan. (OBS, länken var inte första gången det togs upp, bara den jag hittade snabbast)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOVXb1/tegnell-flockimmunitet-racker-inte-mot-smittan

Det finns en hel artikel med Tegnell där han själv pekar ut sina fel:
https://www.di.se/nyheter/tegnell-sjalvkritisk-fler-atgarder-hade-behovts-i-sverige/

Ja precis.

"flockimmunitet kommer inte stoppa smittan men vi har immunitet i maj".

Klassiskt Tegnell. Smittan kommer inte bli stoppad men kommer bli stoppad.
Citera
2020-06-14, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Varför får vi då vänta på rekommendationer för munskydd?

Ledsen men du har helt fel.

Tvärtom mot vad du påstår har FHM med Tegnell i spetsen hårdnackat avfärdat allt utöver "tvätta händerna" under hela den här perioden. Asymptomatisk smitta nämner FHM inte ens under pistolhot.

Klåpare hela högen.

För att dom i 99% av fallen är oanvändbara i Sverige? Man behöver i stort sett aldrig vara mindre än 2 meter från någon här. Jag har cyklat eller tagit skejtboard mellan Norrtälje och Täby för att jobba. Bor man i stan är ju allt nära, inga problem att gå från Danderyd till Liljeholmen tex, gjort det säkert 100 ggr.

Tegnell är inte i spetsen, han är inte chef på FHM.

Asymtomatisk smitta känner jag personligen iaf till just för att FHM nämnt det.
Citera
2020-06-14, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Just det som är problemet här,

håll isär säkra bevis från risk för människoliv

när man inte säkert vet tillämpar man försiktighetsprincipen,

för att minska förlorade människoliv

man väntar inte på säkra bevis och låter folk dö under tiden,

ja -eller så resonerade andra länder iallafall.

FHM är inte ett universitet,

FHM är en myndighet:

"Folkhälsomyndighetens uppdrag

Folkhälsomyndigheten har ett nationellt ansvar för folkhälsofrågor. Vår uppgift är att främja en god och jämlik hälsa, förebygga sjukdomar och skador samt verka för ett effektivt smittskydd och skydda befolkningen från olika former av hälsohot. Särskild vikt ska fästas vid de grupper som löper störst risk att drabbas av ohälsa."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/vart-uppdrag/

EDIT: just saying

Ja? Men det gör dom ju genom rekomendationer till regeringen. Inte FHM som kan fatta beslut.
Citera
2020-06-14, 13:39
Medlem
Otroligs avatar
För den intresserade så gör FHM skattningar av R_t lite då och då. Senast i fredags:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/riket-skattning-av-effektiva-reproduktionsnumret-2020-06-12.pdf

Ligger strax under 1 men under slutet av maj och en del av juni var det möjligtvis över 1 (en del av 95% konfidensintervallet ligger där).
Citera
2020-06-14, 13:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Citat:
"Skolan har visat sig vara rätt beslut, typ ingen smitta knutet till skolan."

Hur vet vi det?

Har vi testat några skolor personal + elever sådär random efter antikroppar?

Här är nån som tycker Sverige missat nåt kring skolorna

How Sweden wasted a ‘rare opportunity’ to study coronavirus in schools
By Gretchen VogelMay. 22, 2020 , 1:55 PM
https://www.sciencemag.org/news/2020/05/how-sweden-wasted-rare-opportunity-study-coronavirus-schools

Ja, det är anmärkningsvärt att man inte brytt sig om att studera hur covid-19 sprids bland elever och personal. Att försitta en sådan möjlighet är förbluffande!

”The one country that could have definitively answered that question has apparently failed to collect any data. Bucking a global trend, Sweden has kept day care centers and schools through ninth grade open since COVID-19 emerged, without any major adjustments to class size, lunch policies, or recess rules. That made the country a perfect natural experiment about schools’ role in viral spread that many others could have learned from as they reopen schools or ponder when to do so. Yet Swedish officials have not tracked infections among school children—even when large outbreaks led to the closure of individual schools or staff members died of the disease.”
Citera
2020-06-14, 13:42
Medlem
Citat:
Nej, indikationerna var väldigt tydliga att det inte var en vanlig influensa. Hela Wuhan sattes i militär karantän, hela Lombardiet blev en röd zon. Vetenskapligt är inte göra några antaganden om vad det är, utan istället studera det okända objektet (viruset) för att sedan ta fram en lämplig strategi att hantera det. Istället antog man att det handlade om en vanlig influensa som man kunde hantera genom flockimmunitetsstrategin. Trots att det var väldigt mycket som pekade på att det inte var en vanlig influensa.

Precis. Man borde ha infört karantän redan i februari tills man vet mer om viruset. Att regeringen överlät ansvaret på våra experter på FHM är skamligt. För tillfället finns det inga coronaexperter. Vi vet väldigt lite om viruset egentligen, framför allt vad gäller saker som är säkra att påstå om viruset. Den svenska regeringen gjorde fel att överlåta ansvaret på våra "experter" helt enkelt.
Citera
2020-06-14, 13:46
Medlem
Citat:

Vanlig influensa? Ingen har sagt att det på något sätt är liknande en influensa så vitt jag vet? Det är nära besläktat med endel förkylningar dock.

Exakt, men det är ju det man gjort.. Man har studerat det snarare än att komma med förhastade slutsatser.

Man sa från start att flockimmunitet inte kommer stoppa viruset. Tegnell som sa, första gången i Mars någon gång. Och MÅNGA gånger sedan dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in