2020-06-14, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nja, det finns en anledning till att man inte någonsin kan tillämpa sk omvänd bevisning dvs att någon inte gjort något annars är de skyldiga. I fallet SE är det liksom med CP så att för att det ens skall kunna vara möjligt förutsättes en lång serie okända och ytterst långsökta tillfälligheter som ingen i ett enda fall kan man ens göra trolig att han varken har medel, tillfälle eller motiv. Det visar sig vara tomma hypotetiska ofullständiga fantasier i sådan omfattning att man nog måste utelsuta denne utan rimliga tvivel om motsatsen. Hypoteserna som försöker trolla SE till GM är helt utan stöd. De har gjort sitt bästa att försöka konstruera ihop något men misslyckats på alla punkter. Detta arbetssätt förklarar varför Melander och KP inte hade en chans att lösa det. Det gör att man måste släppa allt för gott och gå vidare ochså i huvudtråden SE är så osannolik att det inte med några resurser går att komma förbi förtal av en död.

När det gäller Donald Forsberg mfl som talat om Barbrogrupper och Leongrupper med flera olika variationer och motsägelsen att de dels skulle vara förklaring till Wt iakttagelser och dels inte alls där vid tidpunkterna för WT iakttagelser luktar det fruktansvärt illa och när man dessutom vet att denna krets själva gett uttryck för stor misstro mot OP och dennes politik med en uppfattning att Moskvaresan skulle utgöra ett slutgiltigt förräderi.

Här finns medel (både för övervakning och tillgång till vapen och vapenträning) tillfälle (man ljuger uppenbart om var man varit när och på vilka uppdrag) och inte mist motivet.

Dessutom har man aktivt desinformerat och manipulerat utredningen under mycket lång tid.

Att som man gjort avskriva dem för att de inte talar är fullständigt oacceptabelt. Jag vet att det finns omfattande dokument som utpekar denna gruppering som övervakare av OP över tid, Jag vet att det finns vapen där som mycket väl kan vara mordvapnet som inte testats.

Att man då försöker fabricera en hypotes om SE är fan ta mig kriminellt.

Vi måste satsa på att ta fram allt detta i ljuset. Allt annat är avskrivet!

Jag tycker Stig Engström är en osannolik mördare.
Men jag kan inte förstå Hans Holmers beröringsskräck kring Engström. Krister Peterson har ju haft tillgång till de såkallade palmerumsbanden (bandade upptagningar) och han verkar reagera starkt på hur Engström avfärdas utan uppföljning.

Vad är så känsligt för Holmer med Engström undrar jag, kan Engström ha sett eller vetat något som Holmer inte ville skulle komma fram? T.ex. de fem knarkspanare du Bobo brukar nämna kanske huserande i en värmestuga i Skandia huset eller rentav i en holk i "Engströms lager" (La Carterie)?

Engström i sin tur verkar väldigt mån om att hans vittnesmål ska fram i media, som om han nästan är lite rädd att någon ska tro att han kan ha sett något....

Knarkspan anses ju vara Holmers skötebarn inom stockholmspolisen. Om dessa är inblandade kan det hållas hemligt för Hans Holmer? Hur tänker du kring Holmer och Engström Bobo?
Citera
2020-06-14, 15:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westrogothia
Jag är säker på att vi ALLA känner att vi hade fel angående KPs "lösning"- inte ens de mest SE-troende hade väl kunnat tro att SE skulle presenteras som GM UTAN någon som helst teknisk bevisning, och UTAN något nytt indicium eller vittnesmål överhuvudtaget.
ALLA HADE FEL. Det var väl ingen som var beredd på en så urusel powerpoint-presentation den 10 juni.

Däremot har ju boboslacke haft RÄTT precis hela tiden, det är ju precis de saker han under lång tid skrivit om som är dels det som är minst, om ens något alls, utrett. Dels är det där man kan finna motiv, resurser och framför allt kopplingar till mordplatsen, men även till eventuell övervakning morddagen och tidigare.

Hur vet du att det är dåligt utrett? KP begärde ut information om det där, bland annat om Barbrogruppen.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-06-14 kl. 15:46.
Citera
2020-06-14, 15:45
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Nitisk är ordet. Han kollade regelmässigt körkortet på mig efter kontorstid trots att han givetvis måste känt igen mig. Säkert enligt hans föreskrifter. Kan ju vara på förekommen anledning av det som hände 1986 vilket jag inte hade en susning om då. Det är det jag menar med ingen man småpratar med om ditten och datten kl. 23 på kvällen när man vill hem. Syrliga kommentarer var han bra på vill jag minnas.

Uppgifterna om att SE brukade knacka på istället för att använda passerkort och att de gärna släppte in för att hans tider inte skulle registreras stämmer inte med 90-tal. Det var omöjligt. De hade fört logg och tagit körkort.

Väldigt intressanta inlägg. Det finns teorier om att det inte var Engström som lämnade entrén utan istället någon med Engströms passerkort, alternativt att Engström blippar ut någon. Detta ser du som uteslutet?
Citera
2020-06-14, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
https://www.youtube.com/watch?v=5NEmqBBF1D0&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3I MxvLBbzPjARE4bsyoaPS9ZlmExXb3f6VzbLIRTocOZxrMzMZwx nu5Pc

Leif Ljungqvist måste helt seriöst vara den största lögnaren som finns av alla vittnen.

2:40 "Och så kommer polisen Söderström fram, han kom ganska tidigt." Trots att Söderström själv säger att han kom 23:27.

3:20 "Och sen ser jag hur Skandiamannen kommer gående här och sen så springer han in i gränden."

Antingen ljuger han eller så har han missbedömt alternativt fabricerat allt genom en efterkonstruktion. Vi alla vet att LL är efterkonstruktionens mästare. Det förklarar också varför han i första förhör inte ser SE.

Det är omöjligt att SE kommer till mordplatsen först 23:27, alltså när Söderström är på plats. Med tanke på utstämplingstiden och att SE faktiskt ser LJ vid trappan 23:22:10 så är det omöjligt att SE kommer fram långt senare.

Fan kan inte LL vara åtminstone lite mer trovärdig... han tror fortfarande på Christer Pettersson och teorin om bombmannen.

Det inte alls att det är ovanligt att människor blandar ihop tidpunkter, ffa inte när det har varit rörigt (har många, många års erfarenhet från blåljusvärlden och briefingar efter särskilda händelser). Han kliver ur ca 2324-2325, går fram och pratar med uppriven LP som är svår att nå och vid 2330-2331 kommer förste polisman1 fram och det är då, menar LL, som SE kommer runt hörnet. OM det är den sanna kronologin i LL's berättelse är det inte alls omöjligt att SE avvaktat intill, varit åskådare tills dess han överhör LP droppa bomben för polisman1 och LL om att det är ~"hennes man Olof Palme" som ligger där. Incitamentet är att han plötsligt upptäcker sig ha ramlat in i en världshistorisk händelse och räcker gott och väl som anledning för att kliva fram i strålkastarljuset och improvisera sig fram och se vart det leder.

Jag tror att LL's beskrivning av VAD som händer är korrekt och det vore alls inga konstigheter, snarare naturligt, om det är så att han blandat ihop korten när det gäller tidsordningen. Det händer hela tiden, särskilt när luften är mättad av stressfaktorer och därtill hörande adrenalinpåslag.

Likväl kan jag förstå om SE gärna vill försöka frottera sig i den enorma uppmärksamhet som rimligen måste komma att landa på de som bevittnat/varit nära mordet på Olof Palme. Fåfängan har varit en stark drivkraft för många i närheten av mordet. SE kunde likt ett barn inför paketöppningen på julafton, inte riktigt tygla egot när insikten om att han var på väg in i historieböckerna väl fått honom i sitt grepp.

Jag har sett kollegor i situationer som, när media (i regel lite senare) ansluter och börjar rikta kamerorna, till synes utan anledning förflyttar sig mot det område som verkar tilldragande för fotografering.

Min strikt privata spaning rörande detta märkliga rörelsemönster och beteende, som genom åren visat sig vara tämligen personbundet, är att de jagat pressklipp och fåfängligt tycker att "det är lite roligt att vara med i tidningen".

När media börjat dyka upp, har vi beroende på situation och yttre omständigheter, raljant "slagit vad" om att "nu dröjer det inte länge förrän NN påbörjar sin förflyttning så att presshowen kan börja". Kollegialt reflekterat har jag tyckt att det är lite gulligt.

Lämnar öppet för att LP var subjektivt 100% säker i sitt utpekande av CP, som indicie-, utseende- och GM-profilmässigt på pricken nästan helt överensstämmer med CA. Det humoristiska i att åklagaren som lägger ner målet nästan heter exakt likadant som CP gör att jag litar på universums spetsfundigheter och sätter mina pengar på att CP gjorde det i all hast.

Stig Engström did not kill Palme
Citera
2020-06-14, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Att det bara är en skytt står klart . Det är en enorm brist i PU att den andre misstänkte GMs position inte är fastställd. LP kan tyckas ge vissa hintar när hon pratar om den långe beige med avvisande beteende 20meter norrut på Sveavägen. Men det har aldrig blivit utrett.

Denna man i beige, tillsammans med mannen i skinnjacka som försvinner in på tunnelgatan, samt mannen som kommer in på Bohemia strax efter mordet, är väl de tre mest intressanta att försöka hitta något mer om i materialet nu när vi kanske kan sätta tänderna i det på allvar.

Någon -vem?- har väl under mordnatten eller morgonen därpå berättat för Lisbeth att det var en gärningsman - och hon köper det. Precis som hon köpte att CP i princip fick en Where's Waldo-mössa på sig innan han skickades in på konfrontationsuppställningen.
Citera
2020-06-14, 15:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoldatenSvejk
Det inte alls att det är ovanligt att människor blandar ihop tidpunkter, ffa inte när det har varit rörigt (har många, många års erfarenhet från blåljusvärlden och briefingar efter särskilda händelser). Han kliver ur ca 2324-2325, går fram och pratar med uppriven LP som är svår att nå och vid 2330-2331 kommer förste polisman1 fram och det är då, menar LL, som SE kommer runt hörnet. OM det är den sanna kronologin i LL's berättelse är det inte alls omöjligt att SE avvaktat intill, varit åskådare tills dess han överhör LP droppa bomben för polisman1 och LL om att det är ~"hennes man Olof Palme" som ligger där. Incitamentet är att han plötsligt upptäcker sig ha ramlat in i en världshistorisk händelse och räcker gott och väl som anledning för att kliva fram i strålkastarljuset och improvisera sig fram och se vart det leder.

Jag tror att LL's beskrivning av VAD som händer är korrekt och det vore alls inga konstigheter, snarare naturligt, om det är så att han blandat ihop korten när det gäller tidsordningen. Det händer hela tiden, särskilt när luften är mättad av stressfaktorer och därtill hörande adrenalinpåslag.

Likväl kan jag förstå om SE gärna vill försöka frottera sig i den enorma uppmärksamhet som rimligen måste komma att landa på de som bevittnat/varit nära mordet på Olof Palme. Fåfängan har varit en stark drivkraft för många i närheten av mordet. SE kunde likt ett barn inför paketöppningen på julafton, inte riktigt tygla egot när insikten om att han var på väg in i historieböckerna väl fått honom i sitt grepp.

Jag har sett kollegor i situationer som, när media (i regel lite senare) ansluter och börjar rikta kamerorna, till synes utan anledning förflyttar sig mot det område som verkar tilldragande för fotografering.

Min strikt privata spaning rörande detta märkliga rörelsemönster och beteende, som genom åren visat sig vara tämligen personbundet, är att de jagat pressklipp och fåfängligt tycker att "det är lite roligt att vara med i tidningen".

När media börjat dyka upp, har vi beroende på situation och yttre omständigheter, raljant "slagit vad" om att "nu dröjer det inte länge förrän NN påbörjar sin förflyttning så att presshowen kan börja". Kollegialt reflekterat har jag tyckt att det är lite gulligt.

Lämnar öppet för att LP var subjektivt 100% säker i sitt utpekande av CP, som indicie-, utseende- och GM-profilmässigt på pricken nästan helt överensstämmer med CA. Det humoristiska i att åklagaren som lägger ner målet nästan heter exakt likadant som CP gör att jag litar på universums spetsfundigheter och sätter mina pengar på att CP gjorde det i all hast.

Stig Engström did not kill Palme

Så du tror det var 8 minuter mellan skotten och att Söderström kom till platsen?
Citera
2020-06-14, 15:56
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Tack
Ungefär det jag beskrev tidigare.
Men inget om England..
Får läsa igen

". A Reuters dispatch from Stockholm noted*
that Swedish Customs authorities were claiming "that Israel had sold millions of dol-*
lars worth of explosives, artillery ammunition and shell components to Iran through*
a Swedish middleman between 1984 and 1986." Israel heatedly denied the charge*
although the Swedes had seized documents that clearly implicated Israel Military*
Industries. (Reuters and the Swedes did not know, of course, that Israel's Ministry of*
Defense had a secret signed "understanding" with Major General Singlaub repre-*
senting GMT93 and that GMT itself had an agreement with the Ministry concerning*
the marketing of tanks mentioned earlier). One of the documents that showed IMI's*
involvement also detailed a series of subterfuges used in the operation. The actual*
orders for the explosives came from Sweden's largest arms company, Bofors, "with*
which Schmitz was closely associated." Other documents disclosed the shipments*
were supposedly bound from Western Europe to the Yugoslavian port of Bar. There*
was no mention of GeoMiliTech which was well hidden behind Scandinavian*
Commodity, IMI, and Yugoslavia which came into the picture as the supplier of the*
most significant product in the deal — the 155 mm long range howitzer shells. The*
Yugoslav side was handled by Igor Schou Kjeldsen, affiliated with GMT and*
Scandinavian Commodity, who knew his way around Yugoslavia's Federal Direc-*
torate of Supply and Procurement, a part of the Federal Secretariat of National*
Defense. On July 18, 1984, the Federal Directorate in Belgrade sent Igor a copy of*
Scandinavian Commodity contract — No. V-2/MBL/DS-l."

https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1987-12-03-mn-26424-story.html
Citera
2020-06-14, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Väldigt intressanta inlägg. Det finns teorier om att det inte var Engström som lämnade entrén utan istället någon med Engströms passerkort, alternativt att Engström blippar ut någon. Detta ser du som uteslutet?

90-tal ja.
Citera
2020-06-14, 15:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Denna man i beige, tillsammans med mannen i skinnjacka som försvinner in på tunnelgatan, samt mannen som kommer in på Bohemia strax efter mordet, är väl de tre mest intressanta att försöka hitta något mer om i materialet nu när vi kanske kan sätta tänderna i det på allvar.

Någon -vem?- har väl under mordnatten eller morgonen därpå berättat för Lisbeth att det var en gärningsman - och hon köper det. Precis som hon köpte att CP i princip fick en Where's Waldo-mössa på sig innan han skickades in på konfrontationsuppställningen.

Du tror alltså att LP inte såg AB alls? För om hon sett två hon kände igen från gamla stan och AB så hade hon ju då trott det var tre gärningsmän?
Citera
2020-06-14, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Hur vet du att det är dåligt utrett? KP begärde ut information om det där, bland annat om Barbrogruppen.

Det krävs nog mycket mer för att anse det någorlunda utrett än att som åklagare bara ställa en fråga på en mening till SÄPO eller MUST - och det verkar ju som syftet med det endast var för att kontrollera ifall någon beröring med SE fanns; de visste ju redan att han var mördaren så mer behövdes väl inte enligt dom.
Dag Andersson försökte ju utreda just dessa delar men fick inte resurserna och lämnade därefter PU. Jag kan inte för ett ögonblick tänka mig att PU under HM ägnat något annat än SE en tanke.
Citera
2020-06-14, 16:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det krävs nog mycket mer för att anse det någorlunda utrett än att som åklagare bara ställa en fråga på en mening till SÄPO eller MUST - och det verkar ju som syftet med det endast var för att kontrollera ifall någon beröring med SE fanns; de visste ju redan att han var mördaren så mer behövdes väl inte enligt dom.
Dag Andersson försökte ju utreda just dessa delar men fick inte resurserna och lämnade därefter PU. Jag kan inte för ett ögonblick tänka mig att PU under HM ägnat något annat än SE en tanke.

Begäran till MUST kom ju i början av KP:s tid.

Ställdes bara en fråga? De begärde ut material vill jag minnas.

Jag tycker HM:s tvekan mot att SE är GM talar sitt tydliga språk att man tittat på annat också. Varför skulle HM blint fokusera på ett spår han inte är säker på?
Citera
2020-06-14, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Engström motiverar ju sin övertid med att han ska bli klar med en specfik trycksak till en kund innan sin skidsemester. Framgår i något av förhören, men minns inte exakta detaljer nu

Intressant att La Carterie sålde sånt som Engström behövde i sitt arbete. Hade varit intressant att veta om ägarna eller personalen på La Carterie intervjuades om varför dörren var öppen, i förhören tror ju vakterna att det ät La Carterie som öppnar den. Men vad gör de i en presentbutik så sent på kvällen kan man undra.

Det talas också om en Lennart som ibland jobbade sent på La Carterie .

Den som hittat ägare till La Carterie är iesho.

Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Företaget La Carterie (jag har stavat fel i en del poster) låg strax norr om Skandias huvudingång (på adressen Sveav. 44). Det var här som LOP skulle ha befunnit sig när NF kände igen dem några meter innan de passerade varandra. NF sa sig ha observerat en person som arbetade i skyltfönstret när han strax efter gick förbi. Det bör ha varit den "Lennart" som Skandiavakterna berättat om, som brukade arbeta sent på kvällarna i La Carterie. För hans skull brukade en dörr på Luntmakargatan vara o-larmad eller uppställd.

Enligt en artikel om festartiklar i Aftonbladet hade La Carterie på Sveavägen telefonnumret (08) 411 24 25 år 2004.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10464853.ab

När man googlar på: la carterie bolag, hamnar man på ett företag Party Store of Sweden (Orgnr: 556138-2960) med samma telefonnummer, som gick i konkurs någon gång efter 2013 och som hade 'La Carterie' registrerat sedan 20040623 som bifirma.

http://www.solidinfo.se/foretag/party-store-of-sweden-ab

De som ägde Party Store och bifirman La Carterie heter:
Cente*gren, Ca*l Bjö*n (60 år) - 1957-09-02 HANINGE Styrelseledamot - Aktiv i 1 bolag, samt
Cente*gren, Ca*l Hans (58 år) - 1959-10-31 HANINGE Styrelsesuppleant - Aktiv i 3 bolag

Inga spår av någon "Lennart" tyvärr.

Jag har en misstanke om att de bröder vars mamma på Ornö vinner en miljon i postkodlotteriet är samma bröder som ägde La Carterie.

Se denna länk:
Två miljonärer på Ornö
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in