Citat:
Ursprungligen postat av
zappaholic
Du har ju hela tiden tryckt väldigt hårt på det här med Lisbets vittnesmål om två gärningsmän. Vad är din teori kring det? Är genuint nyfiken.
I vittnespsykologin betonas vikten av att dessa hörs så snabbt som möjligt inpå ett brott. Därför tror jag på det
Lisbeth Palme berättar en halvtimme efter MOP för
Åke Rimborn. Det är hennes spontana intryck från händelsen.
Att hon tycker sig koppla två män på mordplatsen som hon tidigare sett i gamla stan är också i linje med vad vittnesforskningen säger. Minnet har lättare att koppla till något man sett förut.
Att det bara är en skytt står klart . Det är en enorm brist i PU att den andre misstänkte GMs position inte är fastställd. LP kan tyckas ge vissa hintar när hon pratar om den långe beige med avvisande beteende 20meter norrut på Sveavägen. Men det har aldrig blivit utrett.
Åke Rimborn är en av de poliser som agerar med bravur på mordnatten. Han tar sig snabbt till Sabb , etablerar kontakt med LP, tar uppgifter från henne, briefar SÄPO och polisledningen samt ser till att LP och familjen får ordentlig bevakning på Sabb.
Dramatiken i hans chaufförs
Tomas Torstenssons förhör med juristkommissionen är inte att ta miste på. Där beskrivs hur TT i bästa
Wyatt Earp stil står på vakt utanför det Rum LP sitter.
Jag har under årens lopp talat med ett tjog poliser och samtliga är eniga om att
Rimborn är en mycket kompetent polis. Att han skulle missförstå LP på en så väsentlig punkt som antal GM tror jag helt enkelt inte på . Inget i hans polisgärning indikerar att han skulle göra en sådan miss .
Dessutom är han inte ensam om att uppfatta att LP talar om två GM. Statsråden gör det också det vet vi från vad ÖB
Ljung får veta av
Roine Karlsson . Likaså talar LP med
Gösta Welander som tar bort USTAJA men kvarlämnar två GM i rikslarmet.
När de två GM plockas bort av
Hans Holmer vid lunchtid lördag försvinner Rimborn hur PU, finns inte ens med i FUP vid rättegångarna , vilket måste ses som rättsvidrigt. Han som är den polis som talar första och mest med LP hörs av PU först 1991. och det är mig veterligen enda gången.
Min tro är att något kommer fram under lördagsmorgonen som gör att de två GM halveras . Vad det är vet jag inte. Sättet att ta reda på detta är att kartlägga nyckelspelare i MOP-truppens kontakter och rörelseschema under dessa timmar . Lämpligt att börja med
Ulf Dahlsten och vilka tre poliser han träffar på morgonen . Samtidigt kan han passa på att berätta om den inställda USA-tripp han enlighet egen uppgift skulle på denna lördag .