2020-06-14, 15:19
Medlem
FurirRevaers avatar
Som sagt, det finns en hel del som dryftats i tråden genom åren. Bifogar ett gammalt inlägg jag gjorde 2014 med anledning om uppgifter då om Skandiahuset. Spännande att krigsmaterielinspektören Algernons bror Gunnar jobbade som chef för Skandia Data vid den här tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Min fetning ovan.
Ja det finns det. Hela åsen är full av tunnlar etc. Skandiakomplexet ligger dessutom på båda sidor om Tunnelgatan och Luntmakargatan med förbindelser däremellan. Kolla med sökfunktionen efter en diskussion om detta för några år sedan. Mycket intressant. Där framkom också att en teknisk chef på Skandia, med tillgång till nycklar och elektroniska passerkort, var bror med chefen för Krigsmaterialinspektionen (och fd chef und-tjänsten) Carl Algernon.

Följ postaren Lodbroker så får du veta mer om Skandiahuset:
https://www.flashback.org/sp29976698

https://www.flashback.org/sp30924339
Citera
2020-06-14, 15:27
Medlem
ben-varfors avatar
Hissarna i Thulehuset.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2020-06-14, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hur kommer det sig att du har fått se breven? Särskilt Skelleftehamnsbrevet är jag intresserad av.

Cianelli har förbrukat all sitt förtroendekapital upprepat över tiden med olika lögner och att uppfinna nya saker och nya historier. Det är av absolut noll intresse vad som poppar upp för nya påhitt. Finns bara ett syfte med inhoppen och det är att störa ljuga och förvilla. PU har ej ens varit i närheten av att misstänka Svarten och de har inte delat information med några kärringar om det. PUNKT!
Citera
2020-06-14, 15:30
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Hej, jag arbetade på Skandia under 90-talet. Samma stämpelsystem som 1986 var då i bruk. Stämpelsystemet satt vid hissarna, på väg ut mot foajén där nattetid väktare satt, dagtid receptionister. Jag tillhörde en lätträknad skara som på den tiden då och då arbetade övertid. Det var extremt ovanligt, gissar att det var det också 1986.

Att någon tjänsteman arbetade till 23.20 en fredagkväll betraktar jag som i princip unikt, särskilt innan ledigheter, då de flesta stämplade ut tidigare. Jag är säker på att Per Häggström och Roland Bergström undersökte bevekelsegrunderna för detta. Det har inte framkommit några uppgifter om vad för arbete han ska slutföra.

När det gällare väktaren, HO, som jag träffade upprepade gånger vid övertidsarbete. Han var inte den typen man småpratade med. Jag betvivlar att man småpratar med honom längre än typ 15-30 sekunder på vägen ut.Han var rapp i munnen, ironisk, smårolig men inte en social personlighet. Jag vill på intet sätt säga något negativt om honom, men om ni förstår en typisk ABAB-vakt. Tiden det tar att gå från gamla entrén till mordplatsen kan inte handla om mer än 10-15 sekunder. Så nära är det för er som inte är från Stockholm. Jag bedömer en trolig tid för stämpling, hälsning inkl. artighetsfraser, rask promenad till mordplatsen är max 45 sek.

Värt att veta är att förutom väktarna och SE, bör ett arbetslag med dataoperatörer varit i tjänst på Luntmakargatan 14, mittemot baksidan av det s.k. Thulehuset (Sveavägen 44) där datahallen och de stora skrivarna som skrev ut försäkringsbrev fanns. Det fanns en kulvert mellan dessa byggnader som användes när grindarna till Luntmakargatan 14 var stängda efter 18. Jag har hört skrönor om att dessa operatörer under 80- och 90-talet "smet ut" på lokal under arbetstid när det var lugnt. Kan vara en av anledningarna till att bakdörrar på Thulehuset var öppna.

Kan också vara så att några av dessa var bekant med SE under tiden och har mer uppgifter. Det var vanligt att dessa spelade bridge, och jag har någonstans läst att SE var bridgespelare. Det fanns en aktiv bridgeklubb internt på Skandia som någon gång i månaden spelade bridge i konferenscentret på Sveavägen 44 som låg på insidan av den södra gaveln på bottenvåningen (vy mot Tunnelgatan),

Någon av dataoperatörerna som var i tjänst bör vara i livet, men jag är säker på att Per Häggström och Roland Bergström i internutredningen varit i kontakt med dessa. Har inte sett uppgifter om dessa.

Stort tack! Mycket intressant.
Bedömer du HO som en vederhäftig person? Finns det anledning att tro han drog från/la till information eller mindes fel när han pratade med polisen i juni -86?
Citera
2020-06-14, 15:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nja, det finns en anledning till att man inte någonsin kan tillämpa sk omvänd bevisning dvs att någon inte gjort något annars är de skyldiga. I fallet SE är det liksom med CP så att för att det ens skall kunna vara möjligt förutsättes en lång serie okända och ytterst långsökta tillfälligheter som ingen i ett enda fall kan man ens göra trolig att han varken har medel, tillfälle eller motiv. Det visar sig vara tomma hypotetiska ofullständiga fantasier i sådan omfattning att man nog måste utelsuta denne utan rimliga tvivel om motsatsen. Hypoteserna som försöker trolla SE till GM är helt utan stöd. De har gjort sitt bästa att försöka konstruera ihop något men misslyckats på alla punkter. Detta arbetssätt förklarar varför Melander och KP inte hade en chans att lösa det. Det gör att man måste släppa allt för gott och gå vidare ochså i huvudtråden SE är så osannolik att det inte med några resurser går att komma förbi förtal av en död.

När det gäller Donald Forsberg mfl som talat om Barbrogrupper och Leongrupper med flera olika variationer och motsägelsen att de dels skulle vara förklaring till Wt iakttagelser och dels inte alls där vid tidpunkterna för WT iakttagelser luktar det fruktansvärt illa och när man dessutom vet att denna krets själva gett uttryck för stor misstro mot OP och dennes politik med en uppfattning att Moskvaresan skulle utgöra ett slutgiltigt förräderi.

Här finns medel (både för övervakning och tillgång till vapen och vapenträning) tillfälle (man ljuger uppenbart om var man varit när och på vilka uppdrag) och inte mist motivet.

Dessutom har man aktivt desinformerat och manipulerat utredningen under mycket lång tid.

Att som man gjort avskriva dem för att de inte talar är fullständigt oacceptabelt. Jag vet att det finns omfattande dokument som utpekar denna gruppering som övervakare av OP över tid, Jag vet att det finns vapen där som mycket väl kan vara mordvapnet som inte testats.

Att man då försöker fabricera en hypotes om SE är fan ta mig kriminellt.

Vi måste satsa på att ta fram allt detta i ljuset. Allt annat är avskrivet!

Dina ord väger inte så tungt längre. Du idiotförklarade alla som sa det var SE som skulle presenteras. Du hade fel.

Det fanns bara ett spår som passade in på allt KP sagt, ditt spår. Det förstod tydligen alla kunniga. Du hade fel.

Vad är nästa steg för dig? Du kan ju börja med att dela med dig av dokument och namn. Låt oss ta tag i ditt spår och dyka själva.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-06-14 kl. 15:35.
Citera
2020-06-14, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Hissarna i Thulehuset.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Om det var så hissarna såg ut 1986 så stämmer det inte med mina minnen från tidigt 90-tal. Måste isåfall ha byggts om innan jag började. När är den bilden ifrån?
Citera
2020-06-14, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Theutenberg framhåller att det är på Palmes uppdrag han agerar
eftersom han inte kan misstänkas göra eftergifter. Det är Schori
och entouraget som inte vill ha med Theutenberg.

Fast i verkligheten så skickade OP Schori utan sällskap av Teutenberg till Moskva för att lägga upp agendan. Harva regeringskansliet hörde hans hätska angrepp på OP kort innan mordet.

Det gör T till en manipulativ lögnare.

Även senare visar det sig att Shori var kvar och han frystes ut och slutade som en trotsig unge.

Skrämmande att sådana som han funnits på OP2! Skrämmande!
Citera
2020-06-14, 15:37
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Du har ju hela tiden tryckt väldigt hårt på det här med Lisbets vittnesmål om två gärningsmän. Vad är din teori kring det? Är genuint nyfiken.

I vittnespsykologin betonas vikten av att dessa hörs så snabbt som möjligt inpå ett brott. Därför tror jag på det Lisbeth Palme berättar en halvtimme efter MOP för Åke Rimborn. Det är hennes spontana intryck från händelsen.

Att hon tycker sig koppla två män på mordplatsen som hon tidigare sett i gamla stan är också i linje med vad vittnesforskningen säger. Minnet har lättare att koppla till något man sett förut.

Att det bara är en skytt står klart . Det är en enorm brist i PU att den andre misstänkte GMs position inte är fastställd. LP kan tyckas ge vissa hintar när hon pratar om den långe beige med avvisande beteende 20meter norrut på Sveavägen. Men det har aldrig blivit utrett.

Åke Rimborn är en av de poliser som agerar med bravur på mordnatten. Han tar sig snabbt till Sabb , etablerar kontakt med LP, tar uppgifter från henne, briefar SÄPO och polisledningen samt ser till att LP och familjen får ordentlig bevakning på Sabb.

Dramatiken i hans chaufförs Tomas Torstenssons förhör med juristkommissionen är inte att ta miste på. Där beskrivs hur TT i bästa Wyatt Earp stil står på vakt utanför det Rum LP sitter.

Jag har under årens lopp talat med ett tjog poliser och samtliga är eniga om att Rimborn är en mycket kompetent polis. Att han skulle missförstå LP på en så väsentlig punkt som antal GM tror jag helt enkelt inte på . Inget i hans polisgärning indikerar att han skulle göra en sådan miss .

Dessutom är han inte ensam om att uppfatta att LP talar om två GM. Statsråden gör det också det vet vi från vad ÖB Ljung får veta av Roine Karlsson . Likaså talar LP med Gösta Welander som tar bort USTAJA men kvarlämnar två GM i rikslarmet.

När de två GM plockas bort av Hans Holmer vid lunchtid lördag försvinner Rimborn hur PU, finns inte ens med i FUP vid rättegångarna , vilket måste ses som rättsvidrigt. Han som är den polis som talar första och mest med LP hörs av PU först 1991. och det är mig veterligen enda gången.

Min tro är att något kommer fram under lördagsmorgonen som gör att de två GM halveras . Vad det är vet jag inte. Sättet att ta reda på detta är att kartlägga nyckelspelare i MOP-truppens kontakter och rörelseschema under dessa timmar . Lämpligt att börja med Ulf Dahlsten och vilka tre poliser han träffar på morgonen . Samtidigt kan han passa på att berätta om den inställda USA-tripp han enlighet egen uppgift skulle på denna lördag .
Citera
2020-06-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Stort tack! Mycket intressant.
Bedömer du HO som en vederhäftig person? Finns det anledning att tro han drog från/la till information eller mindes fel när han pratade med polisen i juni -86?

Jag känner inte HO. Det här blir spekulation efter mer än 20 år.

Utan att veta vad han uppgivit i förhöret tror jag han givetvis skulle vara uppriktig. Kan inte förstå varför inte. Även om de trixade med tider och dylikt. Jag tror inte han skulle tveka att ge polis eller arbetsgivare viktig information, även om det handlar om att sätta dit en medarbetare.

Nitisk är min minnesbild. Han kollade regelmässigt körkortet på mig efter kontorstid trots att han givetvis måste känt igen mig. Säkert enligt hans föreskrifter. Kan ju vara på förekommen anledning av det som hände 1986 vilket jag inte hade en susning om då. Det är det jag menar med ingen man småpratar med om ditten och datten kl. 23 på kvällen när man vill hem. Syrliga kommentarer var han bra på vill jag minnas.

Uppgifterna om att SE brukade knacka på istället för att använda passerkort och att de gärna släppte in för att hans tider inte skulle registreras stämmer inte med 90-tal. Det var omöjligt. De hade fört logg och tagit körkort. Nu har jag inte arbete med HO så jag ville inte utge mig för att vara ett sanningsvittne. Borde finns kollegor till honom som är bättre lämpade för detta.
Senast redigerad av Up-in-the-air 2020-06-14 kl. 15:51.
Citera
2020-06-14, 15:39
Medlem
Engström motiverar ju sin övertid med att han ska bli klar med en specfik trycksak till en kund innan sin skidsemester. Framgår i något av förhören, men minns inte exakta detaljer nu

Intressant att La Carterie sålde sånt som Engström behövde i sitt arbete. Hade varit intressant att veta om ägarna eller personalen på La Carterie intervjuades om varför dörren var öppen, i förhören tror ju vakterna att det ät La Carterie som öppnar den. Men vad gör de i en presentbutik så sent på kvällen kan man undra.
Citera
2020-06-14, 15:39
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Om det var så hissarna såg ut 1986 så stämmer det inte med mina minnen från tidigt 90-tal. Måste isåfall ha byggts om innan jag började. När är den bilden ifrån?

Huset byggdes 1940 så fotona kan vara så gamla.
Citera
2020-06-14, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Dina ord väger inte så tungt längre. Du idiotförklarade alla som sa det var SE som skulle presenteras. Du hade fel.

Det fanns bara ett spår som passade in på allt KP sagt, ditt spår. Det förstod tydligen alla kunniga. Du hade fel.

För att summera: DU HADE FEL.

PS skriv längre meningar, världsrekordet är nära.

Jag är säker på att vi ALLA känner att vi hade fel angående KPs "lösning"- inte ens de mest SE-troende hade väl kunnat tro att SE skulle presenteras som GM UTAN någon som helst teknisk bevisning, och UTAN något nytt indicium eller vittnesmål överhuvudtaget.
ALLA HADE FEL. Det var väl ingen som var beredd på en så urusel powerpoint-presentation den 10 juni.

Däremot har ju boboslacke haft RÄTT precis hela tiden, det är ju precis de saker han under lång tid skrivit om som är dels det som är minst, om ens något alls, utrett. Dels är det där man kan finna motiv, resurser och framför allt kopplingar till mordplatsen, men även till eventuell övervakning morddagen och tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in