2020-06-14, 12:53
Medlem
FurirRevaers avatar
Och ändå tog de itu med CP? Helin har ju t o m, nästan i klartext, medgett att han knappast var säker på att få honom fälld... Då skall väl en åklagare inte ens väcka åtal?

Ölvebro har alltid verkat rätt fantasilös när han intervjuats genom åren. Fantasilös och nästan korkad. Han utredde ju för tusan åtskilliga mord när han var på Riksmord! Han måste ju stött på sådana som Engström många gånger.

Han plockade ju in Alf Lundin och satte press på honom eftersom AL lämnat konstiga redogörelser. FBI hade ju också sagt till Ölvebro att vara uppmärksamma på figurer som AL och dit hör ju även SE.

Men SE kunde man inte förmå sig till att kolla. Märkligt.
[/i]
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Intervju i Aftonbladet med Hans Ölvebro

"Under pressträffen riktade Petersson kritik mot att Stig Engström inte utreddes grundligare under tidigare spaningsledare i allmänhet och Hans Holmér i synnerhet (Holmér avled 2002).

”Häpnadsväckande”, för att använda åklagarens eget ord.

Hans Ölvebro följde pressträffen hemma framför tv:n. Han tycker att åklagare Pettersson ägnade sig åt smutskastning i direktsändning.

– De som blir smutskastade kan ju inte försvara sig själva på grund av att de inte lever längre. Anders Helin (åklagare i Pettersson-rättegången) lever till exempel inte längre, säger Ölvebro.

Hade Hans Ölvebro gått till åklagare Helin med det som var känt om Skandiamannen 1988 skulle svaret blivit nej.

– Om jag sagt till Helin att ”den här Engström, det är väl något lite underligt med honom, borde du inte frihetsberöva honom för han kan ju vara gärningsman?”.

– Då hade Anders skrattat mig i ansiktet och sagt att ”på de här grunderna är det ingen som blir anhållen”.
Det är jag ganska övertygad om, säger Hans Ölvebro.

Men du provade aldrig?

– Nä, det föll mig inte in att göra det för att jag såg honom som…alltså, fråga några erfarna poliser vana vid sådana här utredningar vad de tycker om det här som har lagts fram i dag. Fråga de som var med om det här, de som kan utredningen, vad de tycker.
Vad skulle de säga, menar du?

– Hittar du någon som håller med Krister Petersson så bjuder jag dig på lunch, säger Hans Ölvebro.

Senare under intervjun med Aftonbladet medger Hans Ölvebro att Stig Engström borde ha utretts grundligare.

Vad gjorde ni för bedömning av Engström?

– Han var en av de som var på platsen. Han var en virrig människa som agerade på olika sätt och inte alltid höll sig till sanningen.

– Men att han skulle vara gärningsman… Den tanken tror jag inte ens slog mig, säger Hans Ölvebro.

Litade på Engström
Hans Ölvebro menar att alla vittnen som inte hördes direkt på plats av en utredare genom ett riktigt förhör blev påverkade av medias rapportering.

– Det var därför Engström reagerade när han hörde att det var någon med keps som man trodde var gärningsman. Därför tog han kontakt med polisen och talade om att ”det är mig de tagit fel på. Jag sprang där, men jag är inte gärningsman”.

Du litade på det?

– Ja, är det inte ganska troligt?

Inte om du frågar Krister Petersson?

– Nä, men han gör en annan bedömning. Vi gjorde inte den bedömningen.

Kan du ångra att du inte utredde Engström grundligare?

– Ja, med tanke på vad de har kommit fram till idag borde vi ha pratat med honom mer. Men jag är ganska övertygad att han sagt att ”jag har inte mördat Palme”, säger Hans Ölvebro."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QoGrv4/olvebro-sapo-forvrangde-informationen
Citera
2020-06-14, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Och ändå tog de itu med CP? Helin har ju t o m, nästan i klartext, medgett att han knappast var säker på att få honom fälld... Då skall väl en åklagare inte ens väcka åtal?

Ölvebro har alltid verkat rätt fantasilös när han intervjuats genom åren. Fantasilös och nästan korkad. Han utredde ju för tusan åtskilliga mord när han var på Riksmord! Han måste ju stött på sådana som Engström många gånger.

Han plockade ju in Alf Lundin och satte press på honom eftersom AL lämnat konstiga redogörelser. FBI hade ju också sagt till Ölvebro att vara uppmärksamma på figurer som AL och dit hör ju även SE.

[/i]

Jag är skeptisk till SE som gm, men man hade kunnat ta 1000 timmar av den tid man lade på PKK och lagt på SE istället, när man är efterklok.
Citera
2020-06-14, 12:57
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:

[/i]
KP berättade att PU 1987 i ett PM friskrev SE. Troligtvis anledningen till Ölvebros ointresse.
Citera
2020-06-14, 13:02
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag vågar påstå att vi talar om ett rent tjänstefel att han inte var utredningens huvudspår från dag 1.

Så nej. Jag inser inget och jag anser inte att jag har fel.

Jag är inte ens i närheten av att vara övertygad om att SEs faktiskt ens är inblandad. Men han borde ha varit huvudspåret från första stunden.

Huvudspår? Jag håller definitivt inte med dig,det som framkommit är snömos som grundas på en total härdsmälta bland alla inblandade.

Dessutom ljuger KP och många andra när de påstår att SE inte granskats, han granskades och avfördes på goda grunder. Medlemskap i M är inte ett motiv för mord.
Citera
2020-06-14, 13:03
Medlem
FurirRevaers avatar
Bara att jämföra med alla de förhör man genomförde med VG. Hade man hanterat SE likadant hade vi sluppit spekulera idag. Antingen hade han blivit helt friad eller så hade han suttit inlåst. Att det inte hade gått att frihetsberöva SE som Ölvebro påstår är ren efterhandskonstruktion. Han vet inte eftersom han aldrig tog upp frågan.

Tittar man på en slumpmässig mängd mordfall genom åren inser man hur lätt det är att bli frihetsberövad och t o m häktad. Så Ölvebro svamlar. Han skyller på Helin, som är död, när det är han som inte tänkte tanken att köra en vända med SE och se vart förhören skulle leda.
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag är skeptisk till SE som gm, men man hade kunnat ta 1000 timmar av den tid man lade på PKK och lagt på SE istället, när man är efterklok.
Citera
2020-06-14, 13:06
Medlem
FurirRevaers avatar
Jovisst men det är ju här den erfarne mordutredaren borde ta ett omtag. Finns ju åtskilliga utredningar där mördaren funnits med från start men avskrivits på olika grunder som senare visat sig vara felaktiga och förhastade.

Men det är en gigantisk utredning, lätt att gå vilse.
[/i]
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
KP berättade att PU 1987 i ett PM friskrev SE. Troligtvis anledningen till Ölvebros ointresse.
Citera
2020-06-14, 13:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Du har noterat - hoppas jag - att GM kastar en blick över höger axel från trappkrönet?

Vilket innebär att han endast kan ha sett byggställningarna och de skynken som fanns till höger om honom.

http://www.itdemokrati.nu/page36am2.html

Det här är alltså klockrena bevis för att GM inte såg LJ vilket gör att Filters teori spricker som troll i solen.

Konstig definition av klockren. Gärningsmannen svänger också lite höger. Vilket gör att blicken går rakt bakåt.

Men visst, mördaren vänder sig inte om för att se om någon kommer efter, han vred på huvudet bara för att, eller?

Men roligt att du hittat bilderna jag flera gånger bett dig titta på. LJ som står under en lampa är tydligen omöjlig att se.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-06-14 kl. 13:12.
Citera
2020-06-14, 13:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Helt rätt iakttagelse. OM han planerade mordet vill säga.
Om SE utförde mordet, och då på ren impuls, så borde han gått runt med revolver till vardags- skarpladdad. Inte så troligt, och ännu mindre troligt att hustrun var ovetandes om det.

Var revolvern oladdad blir det ännu märkligare. SE måste då få tid att krångla ut revolvern från väskan+ ta fram skott+ ladda.
Citera
2020-06-14, 13:11
Medlem
Citat:
Bara att jämföra med alla de förhör man genomförde med VG. Hade man hanterat SE likadant hade vi sluppit spekulera idag. Antingen hade han blivit helt friad eller så hade han suttit inlåst. Att det inte hade gått att frihetsberöva SE som Ölvebro påstår är ren efterhandskonstruktion. Han vet inte eftersom han aldrig tog upp frågan.

Tittar man på en slumpmässig mängd mordfall genom åren inser man hur lätt det är att bli frihetsberövad och t o m häktad. Så Ölvebro svamlar. Han skyller på Helin, som är död, när det är han som inte tänkte tanken att köra en vända med SE och se vart förhören skulle leda.

När det gäller SE verkar alla tidigare spaningsledare sett honom som en "Svammelgubbe" ingen som man kunde lyssna på

Om det var SE som sköt OP så har han haft så mycket tur en gm kan ha för att inte åka dit
Om SE sköt OP så tror jag verkligen på stundens ingivelse ett impulsdåd
Dessutom tycker jag det känns märkligt att han var beväpnad när han lämnade Skandia.
Citera
2020-06-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solveig70
SE är en för enkel lösning. -86 var en annan tid, folk sprang inte omkring o mördade varandra till vardags som nu förtiden. Det var för tiden en mkt udda händelse. Hela spaningsupplägget är som gjort för att inte lyckas.

Jag menade givetvis inte att SE var mördare, utan att hans mediabehov och hitta-påande måste stört utredare/delaktiga både yrkesmässigt och personligen.
Citera
2020-06-14, 13:14
Medlem
FurirRevaers avatar
Sådant där verkar bara konstigt på sk normala människor, sådana som tycker allt med vapen är konstigt och obehagligt.

Och varför skulle hustrun veta något? Finns ju äkta hälfter som inte vet vilka kalsonger deras män har på sig. Att en del vet det betyder heller inte att de har total koll på sina män.

Beroende på vad för slags revolver det handlar om behöver den inte tagit så stor plats som en del yrar om. Det är en vanesak.
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Om SE utförde mordet, och då på ren impuls, så borde han gått runt med revolver till vardags- skarpladdad. Inte så troligt, och ännu mindre troligt att hustrun var ovetandes om det.

Var revolvern oladdad blir det ännu märkligare. SE måste då få tid att krångla ut revolvern från väskan+ ta fram skott+ ladda.
Citera
2020-06-14, 13:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden

Var det verkligen en vardag för SE? Han kanske hade en revolver på kontoret av någon anledning, men våga inte låta den ligga kvar när han skulle vara på semester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in