Citat:
Ursprungligen postat av
FurirRevaer
Hade man kunnat åtala ett lik borde HH grävts upp och ställts till svars.
Ölvebro som den erfarne mordutredare han var borde vid omstarten av utredningen utrett SE. Istället körde de fast i CP av alla människor. Inte ens vid friandet i hovrätten orkade de vända tillbaka till brottsplatsen och göra ett nytt omtag.
Han borde få rejält tuffa frågor om hur det kunde komma sig. Är han också inkompetent eller vad?
Intervju i Aftonbladet med Hans Ölvebro
"Under pressträffen riktade Petersson kritik mot att Stig Engström inte utreddes grundligare under tidigare spaningsledare i allmänhet och Hans Holmér i synnerhet (Holmér avled 2002).
”Häpnadsväckande”, för att använda åklagarens eget ord.
Hans Ölvebro följde pressträffen hemma framför tv:n. Han tycker att åklagare Pettersson ägnade sig åt smutskastning i direktsändning.
– De som blir smutskastade kan ju inte försvara sig själva på grund av att de inte lever längre. Anders Helin (åklagare i Pettersson-rättegången) lever till exempel inte längre, säger Ölvebro.
Hade Hans Ölvebro gått till åklagare Helin med det som var känt om Skandiamannen 1988 skulle svaret blivit nej.
– Om jag sagt till Helin att ”den här Engström, det är väl något lite underligt med honom, borde du inte frihetsberöva honom för han kan ju vara gärningsman?”.
– Då hade Anders skrattat mig i ansiktet och sagt att ”på de här grunderna är det ingen som blir anhållen”.
Det är jag ganska övertygad om, säger Hans Ölvebro.
Men du provade aldrig?
– Nä, det föll mig inte in att göra det för att jag såg honom som…alltså, fråga några erfarna poliser vana vid sådana här utredningar vad de tycker om det här som har lagts fram i dag. Fråga de som var med om det här, de som kan utredningen, vad de tycker.
Vad skulle de säga, menar du?
– Hittar du någon som håller med Krister Petersson så bjuder jag dig på lunch, säger Hans Ölvebro.
Senare under intervjun med Aftonbladet medger Hans Ölvebro att Stig Engström borde ha utretts grundligare.
Vad gjorde ni för bedömning av Engström?
– Han var en av de som var på platsen. Han var en virrig människa som agerade på olika sätt och inte alltid höll sig till sanningen.
– Men att han skulle vara gärningsman… Den tanken tror jag inte ens slog mig, säger Hans Ölvebro.
Litade på Engström
Hans Ölvebro menar att alla vittnen som inte hördes direkt på plats av en utredare genom ett riktigt förhör blev påverkade av medias rapportering.
– Det var därför Engström reagerade när han hörde att det var någon med keps som man trodde var gärningsman. Därför tog han kontakt med polisen och talade om att ”det är mig de tagit fel på. Jag sprang där, men jag är inte gärningsman”.
Du litade på det?
– Ja, är det inte ganska troligt?
Inte om du frågar Krister Petersson?
– Nä, men han gör en annan bedömning. Vi gjorde inte den bedömningen.
Kan du ångra att du inte utredde Engström grundligare?
– Ja, med tanke på vad de har kommit fram till idag borde vi ha pratat med honom mer. Men jag är ganska övertygad att han sagt att ”jag har inte mördat Palme”, säger Hans Ölvebro."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QoGrv4/olvebro-sapo-forvrangde-informationen