2020-06-14, 10:33
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
10%? Inte en chans. Och vem i helvete är Hasse Utbildning?

Nej, flera case studies har visat på en dödlighet kring 0,8%-1%.

Verkar stämma i Sverige. Det är bara att räkna baklänges från den mörkade undersökningen från FHM. Säg att vi har en 9% antikroppar nu inklusive ett litet mörkertal. Dvs 900.000 smittade. Av det så har 0,8% kolat, dvs 7200 kadaver. Verkar stämma bra, vi har ju officiellt en 5500 döda och så lägger vi ett litet mörkertal på det på äldreboendena.

Ibland är det enkelt att räkna på covid-19 om man litar på omvärldens studier och inte har Flashbacks skygglappar på sig.

Källkritik, gott folk!
Ja det är inget nytt att man brukar uppskatta dödligheten till 1% utifrån serologiska studier.
Citera
2020-06-14, 10:35
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
De har redan sagt det en miljard gånger, att man inte vet tillräckligt om immunitet och att antikroppar inte är nån garanti att man kan återgå till ett normalt liv. De kanske trodde att ingen hade missat det.

Jag har antikroppar utan att ha varit speciellt sjuk. Jag kommer fortsätta jobba hemifrån och hålla alla restriktioner FHM sätter ut. Skillnaden för mig blir att jag inte kommer vara lika nojig i min vardag och att jag nu börjat gå på uteserveringar och dricka öl med polare och en och annan date, allt inom restriktionerna
Citera
2020-06-14, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Jag tror att dessa dödlighetssiffror är underskattningar. Tror att det ligger på runt en procent i linje med internationella studier (tror Stockholm till och med kan ligga högre). Underskattningen beror på följande:

1. FHM korrigerar inte för falskt positiva (falskt negativa har knappt någon betydelse för låga siffror). Man måste dra av minst en procentenhet för det.

2. Överdödligheten är högre än FHMs siffror.

3. Som FHM skriver själva är deras urval inte representativt. De som haft corona har många problem månader efteråt. Om du knappt kan gå eller har svårt att andas är det nog mer sannolikt att du besöker en vårdcentral jämfört med någon som inte har dessa problem. Gieseckes fru Kajsa har ett företag som tjänar stora pengar på rehabilitering.

Tror att problemet är större för regioner med mindre smitta.

1. Du har uppenbarligen missförstått inverkan av falskt positiva. Felet anges i % inte i procentenheter. Korrigeringen rör sig om bråkdelar av procent...

2. När det var som värst ja. Inte nu.

3. Har du ett bättre urval?
Citera
2020-06-14, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
10%? Inte en chans. Och vem i helvete är Hasse Utbildning?

Nej, flera case studies har visat på en dödlighet kring 0,8%-1%.

Verkar stämma i Sverige. Det är bara att räkna baklänges från den mörkade undersökningen från FHM. Säg att vi har en 9% antikroppar nu inklusive ett litet mörkertal. Dvs 900.000 smittade. Av det så har 0,8% kolat, dvs 7200 kadaver. Verkar stämma bra, vi har ju officiellt en 5500 döda och så lägger vi ett litet mörkertal på det på äldreboendena.

Ibland är det enkelt att räkna på covid-19 om man litar på omvärldens studier och inte har Flashbacks skygglappar på sig.

Källkritik, gott folk!

Ironi, min bäste herre. En självutnämnd forskare och ansvarig för den brittiska Coronastrategin hävdar envist att dödligheten är 10% i Sverige och att alla som inte håller med är obildade idioter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Nej du räknar fel. Sthlm 0,9%, Ggb 0,95%, Skåne ointressant då den uppenbarligen är fel.

Det tror jag inte, du måste räkna med hur lång tid det tar att få antikroppar respektive hur lång tid det tar att dö. Har du koll på vad aktuell forskning säger om det? Vilka tidsintervall använder du? Någon exakt vetenskap är det ju inte heller, konfidensintervallen för antikroppsnivåer är rätt stora...
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-06-14 kl. 10:40.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
För den enskilde kanske, men för att få veta mer om spridningen är det naturligtvis viktigt.

FHM har sagt hela tiden att de är lite oroade att folk ska springa till mormor så fort de påvisat antikroppar trots att immuniteten är oklar.

Det ska FHM ha cred för. De vet att folk är idioter och de räds inte att påtala det.

Om det vet att folk är idioter kanske de inte borde valt taktiker som lägger ansvaret på individen.
Citera
2020-06-14, 10:39
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Nej du räknar fel. Sthlm 0,9%, Ggb 0,95%, Skåne ointressant då den uppenbarligen är fel.
Skåne behöver inte vara fel, de som lyckats hålla smittan från äldreboenden kommer att hamna där nånstans eftersom det är dödligheten utanför den äldre befolkningen.
Citera
2020-06-14, 10:39
Medlem
Lao Tzus avatar
Nu blir det precis som förutspått.

Lockdown-maffians härjningar ledde till att dom missade flockimmuniteten och nu får en dubblerad svensk utveckling på äldreboendena.
Citat:
Ti smittet med corona på dansk plejehjem: - Stærkt bekymrende

Dag for dag stiger antallet af coronasmittede......plejehjem.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ti-smittet-med-corona-paa-dansk-plejehjem-staerkt-bekymrende/8161799
Senast redigerad av Lao Tzu 2020-06-14 kl. 10:43.
Citera
2020-06-14, 10:40
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det tror jag inte, du måste räkna med hur lång tid det tar att få antikroppar respektive hur lång tid det tar att dö. Har du koll på vad aktuell forskning säger om det? Vilka tidsintervall använder du?
Tro vad du vill. Det är upp till dig att stötta dina siffror med data, det är inte min uppgift.
Citera
2020-06-14, 10:40
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:

Vad är fel med Skåne delen?
Citera
2020-06-14, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Om det vet att folk är idioter kanske de inte borde valt taktiker som lägger ansvaret på individen.

Även idioter förtjänar frihet.
Citera
2020-06-14, 10:43
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Skåne behöver inte vara fel, de som lyckats hålla smittan från äldreboenden kommer att hamna där nånstans eftersom det är dödligheten utanför den äldre befolkningen.
Möjligt men siffrorna kommer från öppenvården så de är helt värdelösa ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in