Det är ju ganska många ämnen man kan ge sig in på. Nu är inte jag elitspelare i fotboll, så jag kan bara ge mina lekmana åsikter, och förmedla kunskap som förmedlats till mig, men tänkte ta upp några större punkter i frågan.
Först och främst kan man ju konstatera att konstgräs är annorlunda gentemot naturligt gräs. Det är skillnader där, de är så uppenbara att jag som bara spelar lite då och då med polarna känner dem.
Men tillbaka till punkterna.
1. Generationsväxlingen. Förespråkare för konstgräs påstår ofta att det är det äldre gardet som ogillar konstgräs eftersom de inte vuxit upp med det och likt en gammal farfar som vägrar lära sig hur en mobiltelefon fungerar, bara förkastar konstgräs istället för att försöka lära sig spela på det. Några av de största anti-konstgräs förespråkarna är ju äldre spelare, t ex Henrik Larsson (som vägrade spela säsongsavslutningen mot Elfsborg sitt sista år eftersom den matchen spelades på konstgräs och ändå inte betydde något.)
Folk som vuxit upp de senaste åren (jag är född 89 och är antagligen precis på gränsen) har haft nästan alla pojklagsmatcher/träningar på konstgräs och är väldigt vana vid det kontra naturgräset, vilket gjort att vi fått nästan omvänt sätt att se på saken, där vi kan konstgräset mycket bättre än naturgräset.
2. Skadorna. En gammal myt är att det är fler skador på konstgräs, vilket statistiskt sett inte är sant.
Enligt en undersökning UEFA gjorde så var det faktiskt tvärt om.
Citat:
Resultatet visar att risken att bli skadad på konstgjort underlag var mindre än när aktiviteterna ägt rum på naturligt gräs. Statistiken visar 8,3 skador på 1 000 timmar på konstgräs. Motsvarande siffra på gräs var 11,8.
Det är statistik som är lite svår att säga något om, även om jag personligen tycker det känns "fel" att spela på konstgräs (och då har jag ändå vuxit upp i konstgräs generationen.) Något jag också kan säga av egen erfarenhet är att det gör ganska ont att glidtacklas på konstgräs jämfört med naturgräs. (Brännsår) Kanske därför det är mindre skador.
3. Spelet 2003 var det mycket snack om konstgräs ett tag. Då var Örebro först i Allsvenskan med konstgräs, och man blev snabbt ett väldigt starkt hemmalag. Jag minns att jag såg Blåvitt spela en match på konstgräset, där det hade regnat så mycket att vattnet lade sig i pölar på planen. Eftersom det var konstgräs så hade inte vattnet någonstans att rinna av, utan det bara lade sig rakt på planen.
Det ska sägas att det var en väldigt dålig matta som är utbytt idag.
Dock kvarstår faktumet att många konstgräslag är väldigt hemmastarka men samtidigt ganska svaga borta. Ta som exempel Borås, som i princip ända sedan man skaffade plastgräs har haft väldigt svårt att ta poäng på naturgräs.
Det är snack om att spelet blir mer tekniskt och snabbt på konstgräs, mest från Borås, men det finns även de som upplever det som tvärt om.
Naturgräslagen anser ju ofta att konstgräslagen får en orättvis fördel hemma. Något man ska komma ihåg är att resten av Europa spelar på Naturgräs. Många av våra konstgräslag får inte ens spela i Europa med sina planer, då de anses vara undermåliga. Jag tror personligen att Allsvenskan kommer få svårare att hävda sig internationellt om vi fortsätter med konstgräs.
4. Logistik Det är väldigt billigt att ha en konstgräsplan, och den behöver inte underhållas. T ex här i Göteborg har vi ju en massa konstgräsplaner på Heden som står där året om, där man kan spela och träna. Vi vanliga döda kan ställa oss där på kvällarna och bara spela för att det är skoj emellanåt, och det går ju eftersom gräset inte behöver underhållas. En vanlig plan hade blivit sönderspelad om den var under samma tryck som Heden har på sina planer.
Lagen/Arenabolagen slipper ju även de en ekonomisk post som planskötare, gräsklippare m.m. hade inneburit.
Vilket ju även är lite av kritiken mot det. Att ha konstgräs är väldigt enkelt och man ifrånsäger sig rätt mycket ansvar på så sätt, och jag tror nog inte det kommer funka i längden om sanningen ska fram. Det är egentligen bara i Norden som det finns problem med naturgräs och att det är svårt att hålla det grönt året om. Vill vi ut i Europa och snurra så tror jag inte det är hållbart att halva allsvenskan spelar på platsgräs.