2020-06-14, 09:04
Medlem
kyrkstockens avatar
Kommisarie Gösta Sandström;
"Två Personer är sysselsatta med upplivningsförsök, en kvinna som ger hjärtkompression och en man som ger konstgjord andning"

Du kan själv höra Gösta Sandström berätta om hur det såg ut på mordplatsen när han som förste polis anlände till mordplatsen 5,20 in i detta klipp https://www.youtube.com/watch?v=mDYJNrlwvj8

Vem kvinnan är vet vi, men vem är mannen? Det är väl inte Stig Engström som ligger där och försöker blåsa liv i statsministern?

Om det är Stig Engström som ligger där på knän. Skulle KP inte veta om det? Om det är Stig Engström som Gösta Sandström ser ge OP konstgjord andning kan man undra om vi över huvud taget lever i en rätts-stat?
Citera
2020-06-14, 09:05
Medlem
FurirRevaers avatar
Ja envisheten och ihärdigheten i detta är påtaglig. Därför måste mer uppgifter fram om detta. Det går inte att besvara ett frågetecken med ett annat frågetecken. Det har gått 34 år!
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det har i denna tråden genom åren pekats ut runt 50 gärningsmän med namn.

Det de namnen har gemensamt är att det totalt saknas bevisning för att de är skyldiga.

Jag har länge haft åsikten att mördaren är okänd. Hans namn har aldrig nämnts i tråden. Efter KPs spektakel har jag ingen anledning att ändra mig.

Enligt mig har PU aldrig varit i närheten av mördaren. Avsiktligt eller oavsiktligt. Ölvebros kategoriska förnekande av WT-bärare visar att PU aldrig velat utreda detta avsnitt. Fram till Dag Andersson. Där hans ''pensionerande'' visar hur känsligt det avsnittet är.

Mordet på landets statsminister omgärdades av personer med kommunikationsutrustning. Detta borde vara det första som skulle utredas. Men icke. Min tro är att lösningen finns i detta avsnittet.
Citera
2020-06-14, 09:08
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:

Det de namnen har gemensamt är att det totalt saknas bevisning för att de är skyldiga.

Jag har länge haft åsikten att mördaren är okänd. Hans namn har aldrig nämnts i tråden. Efter KPs spektakel har jag ingen anledning att ändra mig.

Enligt mig har PU aldrig varit i närheten av mördaren. Avsiktligt eller oavsiktligt. Ölvebros kategoriska förnekande av WT-bärare visar att PU aldrig velat utreda detta avsnitt. Fram till Dag Andersson. Där hans ''pensionerande'' visar hur känsligt det avsnittet är.

Mordet på landets statsminister omgärdades av personer med kommunikationsutrustning. Detta borde vara det första som skulle utredas. Men icke. Min tro är att lösningen finns i detta avsnittet.

Man nämde inte ens walki-talkies som ett tänkbart uppslag på presskonferansen. Fast den nuvarande PU erkänt dess existens, berättat att man haft dialog med dessa via ombud.
Citera
2020-06-14, 09:08
Medlem
FurirRevaers avatar
Söderström hette han, inte Sandström. Och mannen som ger OP munmotmun var en ung man vid namn Stefan Glantz. Han och Anna Hage försökte få liv i honom.
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Kommisarie Gösta Sandström;
"Två Personer är sysselsatta med upplivningsförsök, en kvinna som ger hjärtkompression och en man som ger konstgjord andning"

Du kan själv höra Gösta Sandström berätta om hur det såg ut på mordplatsen när han som förste polis anlände till mordplatsen 5,20 in i detta klipp https://www.youtube.com/watch?v=mDYJNrlwvj8

Vem kvinnan är vet vi, men vem är mannen? Det är väl inte Stig Engström som ligger där och försöker blåsa liv i statsministern?

Om det är Stig Engström som ligger där på knän. Skulle KP inte veta om det? Om det är Stig Engström som Gösta Sandström ser ge OP konstgjord andning kan man undra om vi över huvud taget lever i en rätts-stat?
Citera
2020-06-14, 09:10
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Söderström hette han, inte Sandström. Och mannen som ger OP munmotmun var en ung man vid namn Stefan Glantz. Han och Anna Hage försökte få liv i honom.
ok...my mistake
Citera
2020-06-14, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag lutar mig mot KPs åsikt.

SEs samlade beteende är tillräckligt försvårande för ett frihetsberövande med syfte att säkerställa teknisk bevisföring.

Lutar dig?
Du har inte själv hittat nåt o varit i kontakt med PU?
Citera
2020-06-14, 09:15
Medlem
Citat:

Jag som känt igen breven vet annat.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6103013
Citera
2020-06-14, 09:18
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Man nämde inte ens walki-talkies som ett tänkbart uppslag på presskonferansen. Fast den nuvarande PU erkänt dess existens, berättat att man haft dialog med dessa via ombud.
Samtidigt hävdade KP i en enskild intervju pressträffdagen att PU flera gånger under årens lopp kommit fram till att OP inte var övervakad mordkvällen. Undrar var Säpos övervakningspromemoria tog vägen? Har KP läst den? Känner han ens till den?
Citera
2020-06-14, 09:21
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag som känt igen breven vet annat.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6103013
Jo, vi känner till ditt vurmande för Svarten. Där vi är ett antal som genom åren försökt tala om för dig att han är oskyldig. Och att PU inte jobbar med ditt avsnitt.
Citera
2020-06-14, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Du har noterat - hoppas jag - att GM kastar en blick över höger axel från trappkrönet?

Vilket innebär att han endast kan ha sett byggställningarna och de skynken som fanns till höger om honom.

http://www.itdemokrati.nu/page36am2.html

Det här är alltså klockrena bevis för att GM inte såg LJ vilket gör att Filters teori spricker som troll i solen.

Jo men samtidigt säger väl LJ att GM tittar sig om ett flertal gånger under hans väg upp för trappen?
Citera
2020-06-14, 09:32
Medlem
Citat:

Presskonferensen var väldigt konstig. Det var mycket som inte nämndes och det som nämndes var tämligen detaljlöst.

Där detaljer dock fanns var det uppenbart handplockade detaljer som utelämnade annan information och endast syftade till att bekräfta åklagarens egna påståenden.
Citera
2020-06-14, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Men Loppan är ju en roman. I Holmérs bok om Palmemordet är det annorlunda o där är tom "min" mördare omtalad. Jag såg det då i början när jag sett vem som är Skelleftehamnsmannen.

När du har att göra med personer med så generös syn på sanningen som Hans Holmer och Ebbe Carlsson är det viktiga inte vad de säger, utan varför. Det spelar ingen roll om det är ett KU förhör, presskonferens eller i en roman, dessa personer har en mycket glidande syn på sanningen, de kan lika väl ljuga inför ed som de kan berätta sanningen i en roman.

Du säger själv att det är en roman.... i en roman form kan han skriva det han annars inte kan skriva.
Här har du Hans Holmers egna ord om Engström drygt tre år efter mordet i en kontext där han är fri att säga vad han vill. Så frågan är varför han använder sig av "Engströms lager" när han beskriver en polis holk?? Det är helt uteslutet att han inte vet vem namnet Engström förknippas med.

Slumpen, knappast.... är det en lucka till sanningen eller ren desinformation från Hans Holmer?

Klipper in texten igen, utan citat taggar.
--------------------------------------------------
Loppan, Hans Holmer, 1990, sid 227

Mitt emot nr 16 på Gästrikegatan parkerades under natten ett av polisens specialfordon. Utåt såg det ut som en illa skött firmabil. Det var en Volkswagenbuss och den var smutsig och glaset på ena baklycktan var krossat. Under vänster vindrutetorkare var en P-bot fastklämd. På bussens sidor var målat "Engströms lager". De tre poliserna inne i bussen kunde se ut genom rutorna men utifrån gick det inte att se in i fordonet. de hade perfekt överblick över porten och över åtminstone femtio meter av gatan år vartdera hållet. De hade tillgång till högklassig radioutrustning, två telefoner, videokamera, ett gasolkök och en kemtoa.
--------------------------------------------------
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in