Citat:
Ursprungligen postat av
Cianneli
Men Loppan är ju en roman. I Holmérs bok om Palmemordet är det annorlunda o där är tom "min" mördare omtalad. Jag såg det då i början när jag sett vem som är Skelleftehamnsmannen.
När du har att göra med personer med så generös syn på sanningen som Hans Holmer och Ebbe Carlsson är det viktiga inte vad de säger, utan varför. Det spelar ingen roll om det är ett KU förhör, presskonferens eller i en roman, dessa personer har en mycket glidande syn på sanningen, de kan lika väl ljuga inför ed som de kan berätta sanningen i en roman.
Du säger själv att det är en roman.... i en roman form kan han skriva det han annars inte kan skriva.
Här har du Hans Holmers egna ord om Engström drygt tre år efter mordet i en kontext där han är fri att säga vad han vill.
Så frågan är varför han använder sig av "Engströms lager" när han beskriver en polis holk?? Det är helt uteslutet att han inte vet vem namnet Engström förknippas med.
Slumpen, knappast.... är det en lucka till sanningen eller ren desinformation från Hans Holmer?
Klipper in texten igen, utan citat taggar.
--------------------------------------------------
Loppan, Hans Holmer, 1990, sid 227
Mitt emot nr 16 på Gästrikegatan parkerades under natten ett av polisens specialfordon. Utåt såg det ut som en illa skött firmabil. Det var en Volkswagenbuss och den var smutsig och glaset på ena baklycktan var krossat. Under vänster vindrutetorkare var en P-bot fastklämd. På bussens sidor var målat "Engströms lager". De tre poliserna inne i bussen kunde se ut genom rutorna men utifrån gick det inte att se in i fordonet. de hade perfekt överblick över porten och över åtminstone femtio meter av gatan år vartdera hållet. De hade tillgång till högklassig radioutrustning, två telefoner, videokamera, ett gasolkök och en kemtoa.
--------------------------------------------------