2020-06-14, 00:51
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Var det inte körsång som var orsaken till spridningen? Finns många såna exempel.

Dom glömde kanske att tvätta händerna? Då blir det lätt att man andas in viruset i lungorna.
Citera
2020-06-14, 01:02
Medlem
Verkisto2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag fattar inte ett jävla skit med detta virus.
Igår rapporterades det om ett jätteutbrott på en skärgårdsö här i sthlm(glömt vilken)- halva ön låg sjuk men i stockholm där folk är packade som sillar händer inte ett skit.

Tror du tänker på vrångö i Göteborgs skärgård, massor av folk med covid-19 symptom efter att kyrkokören hade nån sångövning den 24 maj. Vrångö är en mycket populär ö att åka till över dagen, för sol och bad. Får se hur många som vågar åka med skärgårdsbåten ut till vrångö i sommar.
Citera
2020-06-14, 01:20
Medlem
revodnebs avatar
Är det något fel på Worldometers?

Tidigare har kritiska fall legat på runt 18000 i USA, nu ligger de plötsligt på 258000 isch.
Citera
2020-06-14, 01:34
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Tidigare har kritiska fall legat på runt 18000 i USA, nu ligger de plötsligt på 258000 isch.
Just den statistiken tenderar att vara inkorrekt på grund av otillräcklig eller t.o.m. total avsaknad på uppdatering. Och det gäller från många länder.
Citera
2020-06-14, 01:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Just den statistiken tenderar att vara inkorrekt på grund av otillräcklig eller t.o.m. total avsaknad på uppdatering. Och det gäller från många länder.

Ja jo, men skillnaden är ju grotesk. Det skulle innebära katastrofsiffror för USA inom kort om den stämmer.
Citera
2020-06-14, 01:37
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
De lär ju inte ha 258000 på IVA eller ICU som det så fint heter på usaiska så nåt lär ju vara fel.
Citera
2020-06-14, 01:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker jämförbarheten är ganska bra. Därför förstår jag inte varför artikeln jämför med en teoretisk modell, istället för att mäta mot en rad slumpmässigt utvalda tyska städer, och beskåda hur smittan inte bromsas lika mycket där man saknar munskyddstvång.

Jag är inte knepigare än att jag skulle kunna tänka mig att byta fot i frågan, om det görs rätt och bevisen håller.
Men vad är det som görs fel?
Citera
2020-06-14, 01:47
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Chile är det för närvarande mest dödliga landet (7-dagars rullande medelvärde).

Är det någon som har koll på varför just Chile utmärker sig!? Är det Giesecke som är rådgivaren!?

Chile (Santiago) har bara fyra soltimmar per dygn, vid den här årstiden. Säsongsrelaterat alltså.
Citera
2020-06-14, 01:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Nej! Vi kan testa, smittspåra och isolera, med våld om så behövs. Ett jävla jobb, men vad är alternativet? Jag vill inte fortsätta så här. Kan vi göra det med klamydia så kan vi göra det med corona. Det handlar bara om vilja. Visst man blir inte populär, men det är smällar man får ta. Snömosliberalt tänkande har ingen plats i en pandemi, det är storsläggan som gäller.

Det är såklart ingen som VILL fortsätta så här. Men vi är kanske tvungna. Det är möjligt att det finns lösningar men vi har inte alla svaren än. Det finns inga quickfix för skiten vi befinner oss i.
Citera
2020-06-14, 02:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är såklart ingen som VILL fortsätta så här. Men vi är kanske tvungna. Det är möjligt att det finns lösningar men vi har inte alla svaren än. Det finns inga quickfix för skiten vi befinner oss i.

Mja, testa, spåra och isolera, med våld om så krävs. Det fungerar, kan man göra det för klamydia så kan man göra det för sars-cov2. Det handlar om vilja och mod. Något ledningen i det här landet saknar. Det är ingen jävla raketforskning.
Citera
2020-06-14, 03:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag sprider garanterat mindre virus än vad du gör Sharm0ta. Jag trivs i min karantän. Iväg och köp munskydd med dig.

Hur vet du vad sharmota gör? Jag är också i karantän, jag har munskydd, många. Använder dem när jag handlar. Funderar faktiskt på att sluta åka och handla, funkar ju fint att näthandla. Förr var jag en dagshandlare numera är jag knappt en veckohandlare, kanske blir jag en tvåveckorshandlare? Är det bra för ekonomin?
Citera
2020-06-14, 03:27
Medlem
Citat:

Fluke?
Just nu ligger critical cases på 16744 i USA.
Ingen siffra i närheten av 258k.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in