2020-06-13, 18:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Naturligtvis kan man hindra spridning genom isolering. Det som bör betänkas är då att man inte kan isolera hur länge som helst och inte hur ofta som helst. Allt handlar i grunden om att en isolering ska tas till för att stoppa det värsta, när viruset grasserar mest intensivt.

Om nu viruset muterar sig allt mildare då har de länder som stängt ner hårt (under förutsättning att de inte redan hade en smittspridning inom landet) gjort rätt. Om viruset däremot (vilket jag inte tror) skulle muterar sig till värre varianter, då kan situationen vara en annan.

Sverige och Italien tillät två respektive evenemang som de inte skulle tillåtit. I Sverige var det Melodifestivalen i Globen och i Italien var det San Remo-festivalen.
Det var inte Sanremo festivalen utan en fotbollsmatch i Milano mellan Italien och Spanien som blev startskottet för covid-19 i Lombardiet.
Citera
2020-06-13, 18:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jo, det verkar vara den senaste antikroppsstudien, den som de lovat denna vecka och som det blev "dator-problem" 🙄med på presskonferensen i torsdags så att den inte var färdig att presentera då...

I en artikel på torsdagskvällen går Anders Tegnell ut och säger att "– Nu är ju ganska många i Sverige immuna ". (Länk nedan).

Sedan publicerade de studien i tysthet på sin hemsida bara, igår (fredag). Inget pressutskick till media eller dylikt.

Den visar att vi ligger fortsatt väldigt lågt med antikroppar. Inget som FHM ville skylta med antagligen, alltså... 🤫🤐 Studien var svår för mig att ens hitta på deras hemsida där allt om covid står, jag fick använda sökfunktionen.

Man vill inte vara konspiratorisk men ibland undrar man vad f-n de håller på med...

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/anders-tegnell-det-kommer-en-andra-vag/
Vad de håller på med är ganska uppenbart. Nu är full räddningsaktion igång innan Coronakommissionen startar sitt arbete. Jag håller min utsaga för högst sannolik över hur det initialt bestämdes kring Sveriges strategi:

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tror inte det. Det hölls ett möte med regeringen i Januari med FHM där även Giesecke var närvarande. Där presenterades olika scenarier antagligen även lock-down-varianter. Man såg då att Sverige inte riktigt hade resurser till sådana men än värre att lagstiftning saknades. Då presenterade Giesecke ett alternativ som gick ut på att sakta släppa på smittan för att klara sjukvården med den brist på bl.a. skyddsutrustning man hade. Giesecke lyckades övertyga Löfven et al. att flockimmunitet var möjligt genom detta. Så blev det som det blev. Det var helt enkelt den enda möjliga vägen framåt av flera olika skäl. Och nu hade man också stöd i "vetenskapen" för det.

Ledtråd i detta är Löfvens tidiga kommentar om tusentals döda. Man var alltså fullt medveten om vad man höll på med. Så bl.a. Ebba Busch har helt rätt när hon beskyller Regeringen för det.

Man vet mycket väl att man står inför ett general-fuck och nu gäller det att rädda det som räddas kan. Det märks tydligt hos folket kring Anders Tegnell. Var är den andra Anders förresten? Han Wallensten t.ex. Ska vara sjukskriven har jag hört. Jag tror att det spridits en panik bland de andra för Anders Tegnell han står ståndaktigt och försvara sin strategi och det kommer han göra fram till pension. Vi har ju t.ex. pratat om munskydd och hans ovilja att gå med på att det skulle vara effektivt. Jag vet inte om ni andra har hört något men han har inte lagt fram något vetenskapligt belägg där. Det han säger har absolut inget med vetenskap att göra utan han tycker bara en massa. Som att folk skulle bli oförsiktiga och inte stanna hemma när de är sjuka om de bar munskydd. Nu vet inte ens folk om de är sjuka i COVID-19 då de inte fått testa sig.
Citera
2020-06-13, 18:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Björn Olsen menar att den första vågen kommer att fortsätta. Således behövs ingen andra våg för att smittspridningen skall ta ny fart när vi går in i nästa virussäsong.
Nej, det menar han inte pappskalle.
Citera
2020-06-13, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Finns någon som jobbar i vårdväsendet här och kan bekräfta bilden att det främst är människor med utländsk bakgrund som läggs in för vård? Jag har hört det av två oberoende personer som jobbar i sjukhusmiljö i Stockholm men vore intressant att höra om bilden stämmer överens även för andra.

Jag vill påstå att 50% av de covidfall jag sett (under ung två månader) var invandrare eller hade invandrarbakgrund.

Annat utmärkande var fetma, KOL, manligt kön, låg utbildning, medelinkomsttagare och låginkomsttagare. Ålder: 45-70 år.

Rika personer med feta CV:n syntes inte under mina arbetsdagar.

Man ser på kläder, smycken osv hur tät någon är, och jag brukar fråga om yrken om jag småpratar med patienter.
Citera
2020-06-13, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Har du någon stad att jämföra med?
Varför ska du ha en stad? Du har ju genomsnittet för hela Tyskland? Det ger samma information.
Citera
2020-06-13, 18:54
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeanutButterJelly
Hej, har funderat på en liten sak.

Kan man bli smittad och få Covid-19 genom att få SARS-CoV-2 i ett sår? Eller är det bara via slemhinnorna?

Alltid bra ha plåster eller förband på sina rengjorda sår

så inte mikroorganismer kommer in.

Har för mig professor Kim Woo-joo besvarar den frågan i en av sina Asian Boss intervjuer på youtube, den andra tror jag det va.
Citera
2020-06-13, 18:56
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Får mig spontant att tänka på hur vår statistik hade sett ut (utanför äldrevården) om vi var ett mer homogent samhälle. Hade Sverige, med samma typ av "befolkningssammansättning" som 1960, haft mindre dödsfall? Högst troligen. Det är en faktor som aldrig lyfts.
Källa på det?

Hursomhelst så är ”mörkningen” av ondo. Man vill inte fiska i grumliga vatten och gynna mörka krafter, och väljer att hålla folk i okunskap vilket istället leder till vilda spekulationer.

Hur ser det ut i andra länder som ”liknar” oss, typ i Norden? Baltstaterna, Tyskland och Polen?

När det gället somalierna här finns ju förklaringar som D-vitaminbrist, generationsboende och bristande information.
Citera
2020-06-13, 18:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det där stämmer inte. Eftersom bara Hong Kong flunsan sägs ha kål på runt 1000 personer årligen enligt FHM och vissa år har det dött tiotusentals i sviter av flunsor i Sverige
Varför presenterar du aldrig länkar som styrker dina påståenden?
Citera
2020-06-13, 18:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Då kommer jag inte göra testet för antikroppar. Dels kostnaden, men den största anledningen är att jag inte klarar av att ta blodprov.

PCR-test görs fortfarande utifrån medicinsk bedömning. Saknar du symtom så platsar du inte för ”gratis” testning. Sen skiljer det i praktiken även en del mellan regionerna.
Citera
2020-06-13, 18:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Struntprat om det handlade om att smitta så många som möjligt på kortast tid så skulle knappast max 50 personer restriktioner införts!
Det var ju först 500.
Citera
2020-06-13, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det var inte Sanremo festivalen utan en fotbollsmatch i Milano mellan Italien och Spanien som blev startskottet för covid-19 i Lombardiet.

Matchen gick i Bergamo, inte Milano.
Citera
2020-06-13, 19:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Varför ska du ha en stad? Du har ju genomsnittet för hela Tyskland? Det ger samma information.
Du menar att man har gjort fel i studien då när man syntetiserat fram ett jämförbart resultat utifrån statistik över andra delar av Tyskland. Intressant! Kan du utveckla det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in