2020-06-13, 18:20
Medlem
Finns någon som jobbar i vårdväsendet här och kan bekräfta bilden att det främst är människor med utländsk bakgrund som läggs in för vård? Jag har hört det av två oberoende personer som jobbar i sjukhusmiljö i Stockholm men vore intressant att höra om bilden stämmer överens även för andra.
Citera
2020-06-13, 18:37
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Nu går det SÅ himla snabbt här inne.

Kolla in och LÄS mina länkar om hur det förbannade viruset sprider sig.

Med andra ord. Håll truten stängd och skrik inte i mobilen på bussar, tåg och spårvagnar eller på offentliga ställen, För H-E!!!
Speciellt inte på andra språk när man frustar och sprider aerosoler och saliv!!!

Speciellt denna länken:
Coronavirus: New Facts about Infection Mechanisms

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/ondemand/video/9999604/

Tydlig video
Citera
2020-06-13, 18:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Finns någon som jobbar i vårdväsendet här och kan bekräfta bilden att det främst är människor med utländsk bakgrund som läggs in för vård? Jag har hört det av två oberoende personer som jobbar i sjukhusmiljö i Stockholm men vore intressant att höra om bilden stämmer överens även för andra.

Har hört samma. Är de mer exponerade, eller är det genetiskt betingat, eller har vi infödingar andra vaccinationer som även skyddar mot covid 19?
Citera
2020-06-13, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det är väl inte den studien som de lovar publicera i veckan som blev uppskjuten.

Jo, det verkar vara den senaste antikroppsstudien, den som de lovat denna vecka och som det blev "dator-problem" 🙄med på presskonferensen i torsdags så att den inte var färdig att presentera då...

I en artikel på torsdagskvällen går Anders Tegnell ut och säger att "– Nu är ju ganska många i Sverige immuna ". (Länk nedan).

Sedan publicerade de studien i tysthet på sin hemsida bara, igår (fredag). Inget pressutskick till media eller dylikt.

Den visar att vi ligger fortsatt väldigt lågt med antikroppar. Inget som FHM ville skylta med antagligen, alltså... 🤫🤐 Studien var svår för mig att ens hitta på deras hemsida där allt om covid står, jag fick använda sökfunktionen.

Man vill inte vara konspiratorisk men ibland undrar man vad f-n de håller på med...

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/anders-tegnell-det-kommer-en-andra-vag/
Citera
2020-06-13, 18:40
Medlem
23 forskare: Inför krav på munskydd i Sverige
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/23-forskare-infor-krav-pa-munskydd-i-sverige/
Citera
2020-06-13, 18:42
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Så Björn Olsen menar alltså att det inte blir en andra våg pga våra restriktioner? Vi ska alltså leva i limbo för evigt...

Björn Olsen menar att den första vågen kommer att fortsätta. Således behövs ingen andra våg för att smittspridningen skall ta ny fart när vi går in i nästa virussäsong.
Citera
2020-06-13, 18:45
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är en veritabel skandal som rullas upp. Hade jag suttit i regeringen hade de fått sparken allihopa, inklusive Dan Eliasson. Sen borde regeringen avgå och utlysa omval. Det är ju rena maffiametoderna.

Så Giesecke har anställt Carlson också.
Ja där rullas trojkan upp i artikeln.

Återigen anmärkningsvärt att ingen epidemiolog finns med i FHMs tillsatta referensgrupp. De måste resonerat att de har all epidemiologisk kompetens de behöver. Giesecke anlitades på konsultbasis.

EDIT: https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/april/beslut-om-deltagare-i-radgivande-referensgrupp/
Senast redigerad av gloffgloff 2020-06-13 kl. 18:49.
Citera
2020-06-13, 18:45
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FashionMonster
Alltså Folkhälsomyndighetens egna GW Persson (inget ont mot GW, står så i artikeln) har alltså intressen i bolag som vårdar Covid-sjuka.
Detta betyder alltså att hans glada försvar av den svenska modellen i själva verket inte alls är professionella uttalanden utan sätt för att hålla hans egna ekonomi igång, han tjänar alltså på att folk blir sjuka och det är eventuellt hans motiv till att sprida sina "kunskaper"...?

Blir väldigt illa till mods när jag läser sådant här
Vad som inte framgår i artikeln (vad jag såg) är att i början av utbrottet annonserade Remeo (coronavårdande bolaget) efter sjuksköterskor ...
Stod dock i en tidigare artikel och har tagits upp i tråden.

Synd bara att det tog tre månader för journalisterna att göra sitt jobb, det här skulle man ha vaskat fram tidigare. Är man förblindad av sin egna Sverigebild..?

https://www.expressen.se/nyheter/johan-gieseckes-miljonaffarer-doljer-intressekonflikter-/
Citera
2020-06-13, 18:47
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Björn Olsen menar att den första vågen kommer att fortsätta. Således behövs ingen andra våg för att smittspridningen skall ta ny fart när vi går in i nästa virussäsong.
Precis, att det snarare rör sig om ”svansar” som viftar till.
Citera
2020-06-13, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har hört samma. Är de mer exponerade, eller är det genetiskt betingat, eller har vi infödingar andra vaccinationer som även skyddar mot covid 19?

Får mig spontant att tänka på hur vår statistik hade sett ut (utanför äldrevården) om vi var ett mer homogent samhälle. Hade Sverige, med samma typ av "befolkningssammansättning" som 1960, haft mindre dödsfall? Högst troligen. Det är en faktor som aldrig lyfts.
Citera
2020-06-13, 18:48
Medlem
Verkisto2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto2
Vrångö i Göteborgs södra skärgård är nu hårt drabbat av Covid-19. Var fjärde öbo uppvisar symptom.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/coronautbrott-pa-vrango-efter-korsammankomst

Vrångö kan därmed var den hårdast drabbade platsen i landet. Inte ens centrala Stockholm har så hög andel med Covid-19 symptom.

Jag antar att Vrångöborna inte får lämna ön. Skulle vara helt förödande om de spred smittan till Göteborg.

Är det någon som läser i tråden som vet vad som händer på Vrångö?

Hur stor andel av befolkningen på ca 400 personer uppvisar i nuläget symptom på Covid-19? Ligger någon i respirator? Har någon avlidit?

Har de Göteborgare som besöker Vrångö över dagen för sol och bad informerats om att Vrångö just nu är landets kanske värsta Covid-19 epicentrum?
Citera
2020-06-13, 18:48
Medlem
PeanutButterJellys avatar
Hej, har funderat på en liten sak.

Kan man bli smittad och få Covid-19 genom att få SARS-CoV-2 i ett sår? Eller är det bara via slemhinnorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in