Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Det fetade. Det går inte att stoppa en pandemi. Bara tillfälligt bromsa utvecklingen hur mycket och gärna ni sen än skulle vilja det.
Jag önskar ingen sjukdom och jag önskar ingens död. Jag är bara realist.
Så, det är fakenews att de länder som är på god väg att göra just det verkar klara det?
Ex. NZ, tror inte riktigt de håller med Er just nu, om de blir tvugna till det senare är inte riktigt vad vi diskuterar just nu så vi får väl gå på de data vi för tillfället har och det verkar faktikt så att denna pandemi skulle gå att stoppa...
Sedan har vi ju nästa pandemi att fundera på, är det en i klass med lungpest får vi nog hoppas på att det faktiskt går att stoppa den annars ligger vi kletigt till....
Att just denna pandemi inte har tillräckligt höga dödstal/svårt sjuka för att hela världen ska VILJA stoppa den är en helt annan sak än att det faktiskt går att stoppa den, våra grannar har redan bevisat att det skulle gått utan större problemom man var beslutsm och behovet funnits men när ekonomiska hänsyn vägs in så accepteras visst "bortfall".
För att stoppa ett virus så isolerar man värden tills viruset eller värden dör, när det är klart så kommer inga nya smittas av den värden, när alla värdar är bortplockade ur samhället så finns inget mer virus kvar i omlopp, smittan stoppad.
Vilka åtgärder som krävs för att genomföra dett skiljer mellan olika smittor och denna håller jag med om är svår då vi har omfattande pre/asymptomisk smittspridning och ett konsekvent vägrande att använda de åtgärder som har effekt....