2020-06-13, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Har uppfattningen att munskydd varit bristvara även i de övriga nordiska länderna. Jag undrar om man drivit kampanjer mot munskydd som det är i Sverige eller om de bara låtit bli att rekommendera. Hur är det i Danmark, Norge och Finland? Någon som kan rapportera från ort och ställ om många använder munskydd. Är det majoritet, minoritet? Hur liten minoritet?

Tycker munskydd börjar synas oftare här i Stockholm. I början fanns det folk som drog upp polokragen eller hade halsduken virad runt halva ansiktet. Nu är det regelrätta munskydd. Apoteket säljer engångsmunskydd. Ska köpa för att ha på bussen om jag måste åka buss någon gång.

Finland har ju en egen tillverkning av munskydd. Ändå har man efter en metaundersökning kommit fram till att det ska vara frivilligt om man vill använda munskydd eller inte. Plus att man har varnat om ev negativa konsekvenserna av användandet.

Det är alltså inte Tegnells påhitt och absolut för att finnarna skulle värna om svetsarens rykte.
Citera
2020-06-13, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muadaram
Tänkvärt inlägg från Facebook. Främst till de som tror detta är över...….

En story till…efter 1 månads arbete i krisavtalet med Covid 19 patienter skulle jag vilja berätta vad ni har att se fram emot ifall ni hamnar på IVA. Då tänker jag på de människor som högaktningsfullt skiter i de rekommendationer som fortfarande finns.

Detta är min personliga reflektion grundad i absolut noll forskning, det är den verklighet jag levt i. Min upplevelse, min story.

Vi kan börja vid huvudet, hjärnan - en del av er kommer att bli lite puckade helt enkelt. När du väcks efter att ha varit sövd i alltifrån 1 dag till 10, 20, 30 eller fler dagar så är du inte dig själv. Du pratar en massa goja även fast du inte längre har några lugnande läkemedel. Emellanåt tänker jag att du är 10 år gammal, den intelligensnivån är det på vissa patienter. Ingen vet hur det blir i framtiden, kommer du återhämta dig helt eller kommer du för alltid vara förändrad? Andra vaknar och är precis som vanligt och ingen förstår varför skillnaden är så stor mellan patienter. Det finns många olika faktorer som kan påverka att man blir snurrig efter att ha varit sövd, absolut. Men fortfarande kvarstår frågan, när läkemedlen lämnat kroppen. Vad har viruset gjort med din hjärna?

Men du vill fortfarande åka på semester utomlands, gärna i ett fullproppat flygplan?

Munnen - oavsett du är vaken eller sover kommer du få en sond, det är en slang som går genom näsan ner till magsäcken. Där kan vi ge mat och läkemedel. Är man vaken är den inte jätteskön att känna av. Du kommer också få en tub ner i halsen eftersom du inte kan andas själv. Den kommer du känna av om du inte är så hårt sederad, obehagligt.

Men du umgås ändå varje dag med dina polare, hänger tight så att säga?

Halsen - du kommer få något som heter CVK, det är en central venkateter som man lägger genom ett stick i halsen. Där kan vi ge läkemedel. Du kommer också få en artärnål på insidan av din handled samt ett par vanliga PVK:er, perifer venkateter, på varsin handrygg eller armveck.

Men du träffas med 1000 andra människor på Sergels torg? Där syftet är gott, det säger jag inget om. Syfte - gott. Tillvägagångssätt att visa sitt missnöje - åt helvete.

Vi går vidare till lungorna - ena dagen är du mer eller mindre frisk, nästa dag ligger du intuberad på IVA. Dina röntgenbilder på lungorna liknar en katastrof, vi har svårigheter att ventilera dig optimalt och det i sig är livshotande. Om du är så pass ”bra” att du slipper bli intuberad kommer du ha en syrgasmask över näsa och mun. Du kommer uppleva en lufthunger du inte trodde var möjlig. Tar vi bort masken en kort stund för att borsta dina tänder kan din syrehalt i blodet dimpa från tex 95% till 80% på en millisekund. Då kommer du känna dig nära döden och din ångest är 100%. Dina blodgaser som vi tar med jämna mellanrum visar värden som vi normalt sett hajar till över men som nu är vardagsmat. När du varit intuberad länge och inte förbättrats får du en tracheostomi, man gör ett hål i halsen och sätter ner en kanyl där som man sedan kopplar respiratorn till. Så att vi kan ventilera dig. Du producerar slem i samma takt som en tonåring stökar ner sitt rum. Det gör att vi får suga rent ungefär 50-100 ggr per dygn om det vill sig illa, det ör obehagligt och du kommer hosta. Oavsett du är vaken eller sövd hostar du.
När du är stabil nog att väckas kommer du andas själv tillsammans med respiratorn innan du kan tränas ur den för att kunna andas helt själv. Ärret efter tracheostomin blir en påminnelse om det vidriga viruset.

Men träna är viktigt så du går till gymmet och struntar i att hålla avstånd, tvätta händer och att sprita den utrustning du använder?

Så hoppar vi ner till magen - den kommer balla ur. Alla läkemedel och viruset i sig bråkar med din mage. Avföringen blir som vatten och du kommer ha blöja, tarmsond eller något som kallas flexiseal. Det är en ”slang” man för in i ändtarmen där din avföring rinner igenom ner till en påse. Jag behöver inte nämna exakt hur jobbigt det är för personalen när dessa slangar knickas och det läcker…
Kissa - ja det gör du genom en kateter som förs in i ditt urinrör. Det är i och för sig inte säkert att du kan kissa, dina njurar kan också braka och då hamnar du i dialys. Googla dialys och kolla om det är något du ser fram emot...

Men du är ju sugen på en bärs på stan så du sätter dig med andra packade sillar på en uteservering?

Dina blodkärl och din blodkoagulation är en historia för sig. Ingen vet riktigt varför du kan få mikroembolier på alla möjliga ställen i din kropp. Det vill säga proppar, som kan sätta sig i hjärnan, lungorna, benen… ja you name it och där kan de sätta sig. Därför kommer vi ge dig Fragminsprutor och de sticken kommer ge dig en mage full med blåmärken.

Men shopping är ju också viktigt så du tar en sväng till MOS där avståndet omöjligt kan hållas, eller hur?

Sen kan vi ta kroppen som helhet, beroende på hur länge du ligger på IVA kommer du tappa upp emot 40% i muskelstyrka. Så har du otur får du börja om från början med att lära dig gå. Bara att sitta på sängkanten kommer att kännas som om du har sprungit ett maraton.

Det är som en vanlig influensa och gamla människor skulle dött ändå...till viss del köper jag det men ändå, bullshit. Det är ingen vanlig influensa. Du kan vara 23 år och få multipla proppar i lungorna där smärta och andnöd kommer vara det sista du upplever. Men det kommer ju inte drabba dig så det behöver du inte tänka på.

Du kommer ligga på ett ställe där det aldrig är tyst, du kommer ständigt höra pip och larmsignaler från alla apparater. Personal som pratar, som går, som springer, som byter läkemedel i dina sprutpumpar, som tömmer din urinpåse, som byter blöja på dig mitt i natten för att du har bajsat, som tar blodgaser flera gånger under både dag och natt, som suger slem ur dina lungor, som byter läge på din kropp för att du inte ska få trycksår, som lägger om din tracheostomi för att den läcker, som sprutar ner läkemedel i din sond, som städar spritar och fyller på utrustning. Det är inte många sekunder det är lugnt på en IVA avdelning.

Ja alltså det är ingen höjdare att hamna på IVA och du som tycker att det fortfarande är ok att skita i de rekommendationer som finns borde fundera över vad som är viktigt i livet. Att du, dina nära och kära överlever denna pandemi borde ju vara ett alternativ så gott som något.

Till alla er som har anhöriga på IVA, jag ber om ursäkt att jag är rakt på sak i detta inlägg men människor därute måste få veta hur det ser ut och vad som väntar dem. Så att de kan göra ett val.
Välkommen som patient till IVA om du fortsätter leva ditt liv som om pandemin är över. Vi kommer ta väl hand om dig, dock är det inte säkert att du överlever. Många överlever, absolut. Men du kan vara en av dem som avlider.
Hej på er//Anna Spec Leg Ssk Anestesi och IVA

Tack för att du förmedlar detta inlägg från Facebook. Har du länk?

Det var nyttig läsning, särskilt för de yngre personer som längtar tillbaka till den goda tiden. Nu är vi som tagit denna pestsjukdom på allvar, glada över att vi håller stenhård distans.

Att Regeringen Tegnell & Co bedriver experiment med flockimmunitet när människor drabbas så hårt när de smittas, är oförlåtligt.
Citera
2020-06-13, 10:55
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du babblar på nåt alldeles otroligt, men du använde själv termen death rate på ett helt annat sätt än hur den definieras i Wikipedias artikel. Och ditt enda försvar är en drös invektiv? Du är bara patetisk när du upphojer dig själv till expert trots att alla kan se att du är 100 % fake.

Det har var ju det inlägg jag svarade på:

Ser du inte hur fel du har?
Kan du inte läsa, eller är det engelska du inte förstår.

Fatality rate ÄR en death rate.
Mortality rate är OCKSÅ en death rate.

Citat:
The case fatality rate is often confused and incorrectly termed the mortality rate in clinical literature. The rate at which individuals with a specific disease die during a period of time. This is a disease-specific death rate and should not be confused with a mortality rate.

När vi diskuterar sjukdomen COVID-19 talar vi Fatality rate, det är den death rate som används. Ok?

Om du inte är bekväm med det här så får kanske ta kontakt med de som definierar terminologi och metodik för att hantera statistik. Börja med den litteratur som jag hänvisade till och kontakta författaren. Och förklara för honom att han har fel.
https://www.amazon.co.uk/dp/0198509944/ref=dp-kindle-redirect?_encoding=UTF8&btkr=1

Det finns t.o.m. papper skrivna på hur de här koncepten och definitionerna används felaktigt, t.o.m. inom den medicinska litteraturen.

Troll.
Citera
2020-06-13, 10:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och vad är din teori för att resten av Norden har samma policy när det gäller munskydd? Du kan inte påstå att de stöder vår regering eller Tegnell.
Danmark har infört munskydd på Kastrup.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-06-13 kl. 11:00.
Citera
2020-06-13, 10:56
Medlem
Japan verkar få brist på piloter. Kanske ett land för covidsparkade piloter att söka sig till.

https://www.japantimes.co.jp/news/2020/06/13/business/coronavirus-pilot-training-aviator-shortage-japan/#.XuRt52ozY_U
Citera
2020-06-13, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Precis, vi har vidtagit åtgärder som begränsar smittan, det är sannolikt största anledningen till att den inte sveper genom samhället.

En bieffekt är ju att "vinterkräksjukan" nästan helt försvann i år, det om något påvisar vilken fruktansvärt dålig hygien vi håller i landet i allmänhet och på äldreboenden i synnerhet i vanliga fall...

Har funderat lite på just "klustersmitta", en effekt av restriktionerna är ju att smittspridningen blir låg eller obefintlig i de områden de efterhålls medans där restriktionerna tas med en klackspark eller rent av skits i kommer få kraftigare utbrott.
Kanske inte så mycket kluster egentligen utan mer en indikator på efterlevnad...

Tänkte på det när jag såg ett inslag av en av de värst drabbade äldreboenden i Stockholm. Var tror du den låg? Japp: Järvafältet..

Om man tittar på dessa "Black life matters" - demonstranterna - som inte kommer från Östermalm direkt - så inser man att inte ens månadslång tjat om att hålla distans och undvika kroppskontakt hjälper.

Vissa är obildbara ..
Senast redigerad av sno 2020-06-13 kl. 11:02.
Citera
2020-06-13, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Danmark har infört munskydd tvång på Kastrup.

Kastrup....
Citera
2020-06-13, 11:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Kan du inte läsa, eller är det engelska du inte förstår.

Fatality rate ÄR en death rate.
Mortality rate är OCKSÅ en death rate.

När vi diskuterar sjukdomen COVID-19 talar vi Fatality rate, det är den death rate som används. Ok?
Men varför envisas du med din särskilda definition när du faktiskt nu plötsligt erkänner att det finns flera?

Du har helt fel att det skulle vara en särskild "death rate" som använd för just covid19. Det är bara ren bullshit av dig, och du lusar bara ner tråden med idiotiska argument för ingenting.

Dessutom finns inte en fatality rate utan åtminstone två som ofta används, CFR och IFR, där C står for case och I för infection. Ingen av dessa överensstämmer dock med ovanstående definition av "death rate".

Du är antingen avsiktligt destruktiv eller så har du inte en aning om nånting. Och du har inte bevisat någon som helst läsförståelse vad gäller akademisk engelska. Du är en nolla.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-13 kl. 11:06.
Citera
2020-06-13, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det fetade. Det går inte att stoppa en pandemi. Bara tillfälligt bromsa utvecklingen hur mycket och gärna ni sen än skulle vilja det.

Jag önskar ingen sjukdom och jag önskar ingens död. Jag är bara realist.

Så, det är fakenews att de länder som är på god väg att göra just det verkar klara det?
Ex. NZ, tror inte riktigt de håller med Er just nu, om de blir tvugna till det senare är inte riktigt vad vi diskuterar just nu så vi får väl gå på de data vi för tillfället har och det verkar faktikt så att denna pandemi skulle gå att stoppa...

Sedan har vi ju nästa pandemi att fundera på, är det en i klass med lungpest får vi nog hoppas på att det faktiskt går att stoppa den annars ligger vi kletigt till....

Att just denna pandemi inte har tillräckligt höga dödstal/svårt sjuka för att hela världen ska VILJA stoppa den är en helt annan sak än att det faktiskt går att stoppa den, våra grannar har redan bevisat att det skulle gått utan större problemom man var beslutsm och behovet funnits men när ekonomiska hänsyn vägs in så accepteras visst "bortfall".

För att stoppa ett virus så isolerar man värden tills viruset eller värden dör, när det är klart så kommer inga nya smittas av den värden, när alla värdar är bortplockade ur samhället så finns inget mer virus kvar i omlopp, smittan stoppad.
Vilka åtgärder som krävs för att genomföra dett skiljer mellan olika smittor och denna håller jag med om är svår då vi har omfattande pre/asymptomisk smittspridning och ett konsekvent vägrande att använda de åtgärder som har effekt....
Citera
2020-06-13, 11:08
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Precis, vi har vidtagit åtgärder som begränsar smittan, det är sannolikt största anledningen till att den inte sveper genom samhället.

En bieffekt är ju att "vinterkräksjukan" nästan helt försvann i år, det om något påvisar vilken fruktansvärt dålig hygien vi håller i landet i allmänhet och på äldreboenden i synnerhet i vanliga fall...

Har funderat lite på just "klustersmitta", en effekt av restriktionerna är ju att smittspridningen blir låg eller obefintlig i de områden de efterhålls medans där restriktionerna tas med en klackspark eller rent av skits i kommer få kraftigare utbrott.
Kanske inte så mycket kluster egentligen utan mer en indikator på efterlevnad...
Så Björn Olsen menar alltså att det inte blir en andra våg pga våra restriktioner? Vi ska alltså leva i limbo för evigt...
Citera
2020-06-13, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men varför envisas du med din särskilda definition när du faktiskt nu plötsligt erkänner att det finns flera?

Du har helt fel att det skulle vara en särskild "death rate" som använd för just covid19. Det är bara ren bullshit av dig, och du lusar bara ner tråden med idiotiska argument för ingenting.

Antal döda över population kan endast användas efter epidemin är över då det hela tiden den pågår kommer nya dödsfall som påverkar.

Antal döda över smittade kan användas under epidemin sålänge man testar brett och har fått ett större antal fall att räkna på, där kommer de bli mindre justeringar under epidemin.
Citera
2020-06-13, 11:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Så, det är fakenews att de länder som är på god väg att göra just det verkar klara det?
Ex. NZ, tror inte riktigt de håller med Er just nu, om de blir tvugna till det senare är inte riktigt vad vi diskuterar just nu så vi får väl gå på de data vi för tillfället har och det verkar faktikt så att denna pandemi skulle gå att stoppa...

Sedan har vi ju nästa pandemi att fundera på, är det en i klass med lungpest får vi nog hoppas på att det faktiskt går att stoppa den annars ligger vi kletigt till....

Att just denna pandemi inte har tillräckligt höga dödstal/svårt sjuka för att hela världen ska VILJA stoppa den är en helt annan sak än att det faktiskt går att stoppa den, våra grannar har redan bevisat att det skulle gått utan större problemom man var beslutsm och behovet funnits men när ekonomiska hänsyn vägs in så accepteras visst "bortfall".

För att stoppa ett virus så isolerar man värden tills viruset eller värden dör, när det är klart så kommer inga nya smittas av den värden, när alla värdar är bortplockade ur samhället så finns inget mer virus kvar i omlopp, smittan stoppad.
Vilka åtgärder som krävs för att genomföra dett skiljer mellan olika smittor och denna håller jag med om är svår då vi har omfattande pre/asymptomisk smittspridning och ett konsekvent vägrande att använda de åtgärder som har effekt....

Naturligtvis kan man hindra spridning genom isolering. Det som bör betänkas är då att man inte kan isolera hur länge som helst och inte hur ofta som helst. Allt handlar i grunden om att en isolering ska tas till för att stoppa det värsta, när viruset grasserar mest intensivt.

Om nu viruset muterar sig allt mildare då har de länder som stängt ner hårt (under förutsättning att de inte redan hade en smittspridning inom landet) gjort rätt. Om viruset däremot (vilket jag inte tror) skulle muterar sig till värre varianter, då kan situationen vara en annan.

Sverige och Italien tillät två respektive evenemang som de inte skulle tillåtit. I Sverige var det Melodifestivalen i Globen och i Italien var det San Remo-festivalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in