2020-06-13, 16:00
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Märks att hypen kring det här viruset har dalat stort i Skåne.

Region Halland uppdaterar inte sina siffror under helgerna sedan några veckor tillbaka.

Region Skåne slutar med pressmeddelanden om dagens siffror under helgerna från och med den här helgen.

Region Bleking fortsätter som vanligt med daglig uppdatering.

Folk har tappat intresset för viruset och har börjat leva livet igen.
Beror väl till stort på att det dels börjat ebba ut, dessutom har det blivit sommar och som du säger, folk har återgått till ett normal liv.

Svt har tydligen slutat uppdaterat sin app också då den senaste uppdateringen var 11 juni.
Citera
2020-06-13, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är inte så det fungerar inom vetenskapen. Resultatet måste bekräftas av oberoende forskare innan det erkänns som riktigt.

Men snälla någon, den metastudie som alla refererar till är publicerad i Lancet:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31142-9/fulltext

Den finska rapporten är bara en rapport.

Ska man rekommendera att INTE använda munskydd då får man faktiskt visa att det blir negativa biverkningar. Det är som att avråda någon att ta en cancermedicin som inte har biverkningar för att det bara är 50 procents chans att den har en verkan.

Tegnellismen liknar mer och mer lysenkoism. Har inget med vetenskap att göra. Tegnell är dessutom en obetydlig forskare. Han är inte ens docent, vilket innebär att han inte ens kan anlitas i betygsnämnder för en doktorsavhandling - dvs han har inte tillräckliga meriter ens för det.
Citera
2020-06-13, 16:02
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Svenskar är ett speciellt folk, man vägrar inse att man gjort fel och alla länder som kritiserar är ett utomstående hot.
Sverige har följt forskningen och vad experterna har föreslagit.

Citat:
Diskussionen om nedlukningens effekt, som ministeren omtaler, tog til, da den norske pendant til Statens Serum Institut, Folkehelseinstituttet, i maj konkluderede, at nedlukningen havde haft store samfundsmæssige konsekvenser, kostet et tocifret milliardbeløb og blot haft en 'lille' effekt i kampen mod corona. Det skriver NRK.

I Sverige har man i højere grad fulgt sundhedsmyndighedernes anbefalinger end i Danmark - blandt andet i spørgsmålet om grænselukning, hvor regeringen lukkede Danmarks grænser, selvom det ikke var blandt Sundhedsstyrelsens anbefalinger.

Og beslutninger som den er ifølge den svenske minister 'uansvarlige'.

- At sidde og forsøge og gætte og drage egne konklusioner synes jeg er direkte uansvarligt. Vi har en lang tradition i Sverige, hvor vi lytter til vores eksperter og baserer vores beslutninger på deres viden, siger Per Bolund til Expressen.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/svensk-minister-kritiserer-nabolandes-coronabeslutninger-direkte-uansvarligt/8161067
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Vi förtjänar det just nu. Hela världen skrattar åt oss och vi är inte välkomna till andra länder men Sverige hävdar att det gör rätt och det andra det är fel på. undra vem som är sjuk i huvudet?

Jag står fast och och Sverige kommer få ett helvete. Men det verkar inte du och många andra förstå utan fler verkar arga för att vi tycker att Massmördaren Tegnell tillsammans med Svetsaren dödar Svenskar.

Vem fel är det om Sverige svälter och folk blir arbetslösa? Mitt? Knappast. Se dig själv i spegeln och förstå att nu finns det ingen återvändo på Sverige väg ner i avgrunden.

Sverigebilden är förstörd och vi är utskrattade.
Hur många fler svenska dödsfall hoppas du på? 5000 måste ju vara alldeles för lite för detta förhatliga folk. (Och en stor del av dessa var inte ens svenska.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Bara sverige som haft kravaller? Oj.... du har nog missat en del nyheter sista tiden.

Att tex spanien kritiserar sverige är väl självklart. Om spanien gjorde rätt måste ju sverige gjort fel. Så klart de ger sig på sverige politiskt. Saken är att de är avundsjuka på oss.

Det handlar inte om avundsjuka. De tog ett steg och stängde ner för att stoppa, det gjorde inte Sverige.
Sverige som det för övrigt nu är kaos i samtidigt som Sverige vill dra nytta av alla fördelar.

Strategiskt så sa Sverige att vi tänker inte göra som alla andra, och nu grinar Sverige över att vi inte behandlas som alla andra.
Citera
2020-06-13, 16:03
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Konstigt? Du har tydligen ingen kunskap om psykologiskt beteende vid lågkonjunktur och depression.
Nä, det är riktigt. Den kursen har jag inte gått
Citera
2020-06-13, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Märks att hypen kring det här viruset har dalat stort i Skåne.

Region Halland uppdaterar inte sina siffror under helgerna sedan några veckor tillbaka.

Region Skåne slutar med pressmeddelanden om dagens siffror under helgerna från och med den här helgen.

Region Bleking fortsätter som vanligt med daglig uppdatering.

Folk har tappat intresset för viruset och har börjat leva livet igen.

Folk har tappat intresse?

Snarare så att man väljer att mörka mer och mer efter kritik och nu när vi har bevis på att det går skit för Sverige.
Citera
2020-06-13, 16:06
Medlem
Citat:
Nä, det är riktigt. Den kursen har jag inte gått

Vad bra. För man måste vara riktigt korkad om man tror att jobbosäkerhet och högre arbetslöshet leder till ökad konsumtion.
Citera
2020-06-13, 16:07
Medlem
urgts avatar
Visst för att lyssna på experter när det inte finns anledning att tvivla, men många svenskar har fått för sig att man är sansad och förnuftig om man stänger av precis allt kritiskt tänkande för folk med akademiska meriter. Det var man aldrig.

Här är en skoj intervju med Tegnell där han sitter i norsk TV och förutspår flockimmunitet i Stockholm i maj förresten. Gillar hur skeptisk reportern verkar.

Optimisten Tom Britton är rätt skoj också.
Senast redigerad av urgt 2020-06-13 kl. 16:09.
Citera
2020-06-13, 16:07
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Hur många fler svenska dödsfall hoppas du på? 5000 måste ju vara alldeles för lite för detta förhatliga folk. (Och en stor del av dessa var inte ens svenska.)

Jag hoppas inte en enda människa dör till. Men i och med den Svenska strategin som kommer vi nästa vecka vara upp i över 5000st döda och till hösten är vi troligtvis uppe i 10000 döda om man fortsätter som man gör.

Vi har gjort alla fel man kan ha och fortsätter så tyvärr är det ett läge som ingen verkar vilja ta tag i.
Citera
2020-06-13, 16:12
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Är inte alls desperat. Förstår inte varför jag skulle vara det?
Allt du gör i dina utläggningar här på flashback är grinar över Sverigebilden. Det är en kavalkad av gråtsånger. En enda lång repetition av grinande.
Förövrigt skrev du ju för fan själv att svenskar ska straffas och isoleras av omvärlden. En isolering av omvärlden som lett till svält och fattigdom på sikt för folket inom sagda nation. Du vill ha ett systemskifte genom att straffa ut individen för vår regerings sätt att hantera denna pandemi. Du vill använda människan som verktyg för systemskiftet oavsett vad det innebär för individen. Jo, att tänkta på detta sätt är ett sjukt jävla beteende. Jag är ledsen.
Angående "PS". Att vara arbetsledare på McDonalds är ingenting att jag blir upprörd över. Det är troligen helt din nivå.

Medans du försvarar Tegnell och gråter åt oss som tyvärr rätt i det vi sagt så får vi fortsätta att se såna här idiotiska inlägg.
Jag tycker Sverige kan få stå sitt kast nu när man trotsar hela omvärlden och gör sitt eget race. Varför ska man då börja gråta om svält och hjälp om man ändå går sin egen väg?

Det är komisk hur du vill försöka svartmåla mig som att jag vill döda alla Svenskar när jag tvärtom vill göra allt för rädda vårt land.
Men kan kunna göra det måste man även förstå hur andra tänker, som länder runt omkring, ekonomi mm.
Vänsterflanken är för jävlig dåliga på ha koll på verkligheten och göra andra till martyrer när det inte passar deras egna värdsbild
Citera
2020-06-13, 16:13
Medlem
Citat:
Nja, vad vet jag. Jag läste nyligen att sveriges ekonomi har vänt uppåt igen. Så en del är nog trygga med sina jobb trots allt. Själv är jag inte ett dugg bekymrad över min anställning.

Vänt uppåt från vad? Liksom vad snackar du om..

Jag skiter om du känner dig trygg eller inte. Vi pratar om psykologin i lågkonjunkturer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in