2020-06-13, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är inte så det fungerar inom vetenskapen. Resultatet måste bekräftas av oberoende forskare innan det erkänns som riktigt.

Jag omformulerar mig.

Studien som visar att munskydd hjälper, och som är utförd av forskare, och anses giltig av svenska forskare, är för mig mer giltig än en random flashbackares avfärdande av den. Särskilt när avfärdandet sker endast på grundval av den random flashbackarens väl dokumenterade, okritiska och totalt osunda dyrkan av FHM.
Citera
2020-06-13, 14:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag omformulerar mig.

Studien som visar att munskydd hjälper, och som är utförd av forskare, och anses giltig av svenska forskare, är för mig mer giltig än en random flashbackares avfärdande av den. Särskilt när avfärdandet sker endast på grundval av den random flashbackarens väl dokumenterade, okritiska och totalt osunda dyrkan av FHM.
Vad har FHM med saken att göra? Jag trodde det var en tysk studie som avhandlades.
Citera
2020-06-13, 14:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maravilla
Älskar deras svar på Tegnells "munskydd invaggar en falsk säkerhet i en". De svara med, "får bilbälten oss att bli fartdårar?".

Tegnell är ju helt sjuk i huvudet. Jävla aspie-horunge.

Edit: tvåa bollen

Jag kan iofs ge Tegnell ett halvt rätt här, fast när det gäller motorcyklister. Har märkt det när jag kör med polare, men även själv. Har jag shorts och t-shirt kör jag jävligt lugnt. Har jag skinnstället på så tar jag ut svängarna lite mer. Fast nu är det en pandemi vi talar om så det blir fel att jämföra.
Citera
2020-06-13, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Som har nämnts tidigare här inne av sådana som arbetar med statistik, är inte Worldometers en officiell källa.

Jag litar på studien om munskydd då det är 23 forskare och läkare i Sverige som anser att den stämmer och är väl utförd. De bör ha bättre kvalifikationer än oss, att bedöma det.

Tills några andra forskare kan peka på att den inte stämmer, så bör den anses som giltig.

Du är ju en känd försvarare av FHM, "no matter what". Om du av ideologiska eller FHM-religiösa skäl vill avfärda alla studier om att munskydd hjälper, så är det upp till dig, naturligtvis.
Jag har inte läst hela artikeln och har kanske missat något. Men jag är också forskare, och även om jag inte kan ett skvatt om virus så har jag en högre matematisk utbildning än någon av de där tjugotvå personerna.

Om det fanns en så tydlig positiv effekt av munskydd, då borde det kunna påvisas även mot andra tyska städer, och Tyskland som helhet.

Jag började faktiskt läsa artikeln med ingången att den kanske hade bevisat på något nytt. Det såg lovande ut från grafen, eftersom jag trodde att det jämförande strecket var antalet fall i övriga Tyskland.

Jag är öppen för att byta ben i frågan om munskydd om det kommer en riktigt bra studie på det. Jag blev ärligt talat besviken när jag insåg att de jämförde mot en ”syntetisk kontrollgrupp”, nån sorts teoretisk modell, som sen inte alls stämmer med den verklighet som rapporterats.

De har ritat ett streck där smittspridningen fortsätter oförminskat hela april ut. Sen kollar man på Worldometers, och då faller Tysklands smittspridning med 90% under samma period. Utan munskydd.
Citera
2020-06-13, 14:21
Medlem
Studie Jena, Tyskland ansiktsmask:
Face Masks Considerably Reduce COVID-19 Cases in Germany: A Synthetic Control Method Approach
http://ftp.iza.org/dp13319.pdf
Citera
2020-06-13, 14:24
Medlem
Citat:
Sverige är ett "värstingland" när det gäller covid-19 och därför vill de flesta norrmän att gränsen ska vara stängd. Det säger NRK:s nyhetschef Kyrre Nakkim i Ekot.

https://www.friatider.se/norrmannen-vill-ha-gransen-stangd-sverige-ar-ett-varstingland

Citat:
Det är fortfarande oklart om Sveriges nöjesparker kommer öppna i sommar. Andra länder, som vidtog tuffa åtgärder mot coronaviruset, har öppnat sina, uppger Ekot.

https://www.friatider.se/sverige-kan-bli-enda-land-med-stangda-nojesparker

Citat:
218 coronadöda i Sverige senaste veckan – 14 döda i hela övriga Norden

Citat:
Den senaste veckan 218 dött i covid-19 i Sverige, enligt Folkhälsomyndighetens senaste statistik. En enorm siffra jämfört med hela övriga Norden tillsammans.

https://www.friatider.se/218-coronadoda-i-sverige-senaste-veckan-14-doda-i-hela-ovriga-norden

Citat:
Sverige kan förlora miljontals tyska turistövernattningar

Citat:
Tyskar är Sveriges viktigaste turistgrupp. Förra året stod de för 3,4 miljoner övernattningar. Men nu avbokar de sina resor, på grund av karantänskrav och den omfattande smittspridningen i Sverige, uppger Ekot.

https://www.friatider.se/sverige-kan-forlora-miljontals-tyska-turistbokningar

Citat:
Senaste Europakartan från tyska smittskyddsinstitutet. Inga stora förändringar sedan i onsdags. Sverige ligger kvar i en kategori för sig, med en kategori i marginal (inget land är brunt). Risken att smittas här bedöms alltså väsentligt högre än i Portugal och UK. #svpol #svmed

https://twitter.com/bjornsing/status/1271544740270477318
Citera
2020-06-13, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja det minskar men 20 rapporterade på en lördag är mycket. Jag återkommer ikväll men en seriös bedöming.

Det är inte alls en hög siffra. Kolla platz, c19 osv. Så kommer du se att söndagar och måndagar har de låga siffrorna..
Citera
2020-06-13, 14:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ryggradslöst att lägga ansvaret för smittspridningen på vanligt folk

https://www.gp.se/debatt/ryggradslöst-att-lägga-ansvaret-för-smittspridningen-på-vanligt-folk-1.29030693

Det krävdes en ungrare för att säga sanningen, ha ha.
Citera
2020-06-13, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vad har FHM med saken att göra? Jag trodde det var en tysk studie som avhandlades.

Haha, du är rolig du. Tänker inte låta dig få in mig på ett av dina tusentals långa sidospår igen. Alla ser nog igenom sånt vid det här laget.

Vad det har att göra med saken är fullkomligt självklart. Den skribenten jag skrev till är en person som okritiskt och osunt dyrkar FHM och försvarar deras hållning även då de inte kan uppge ens den minsta vetenskapliga grund för de absurditeter de påstår. Såsom avfärdandet av munskydd, vilket är fullkomligt trams av dem. Likaså försvarar skribenten dem nu, utan grund, genom att osakligt fortsätta att avfärda alla andra forskare i världen. Därmed är saken utredd för min del. Over and out.
Citera
2020-06-13, 14:28
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Säsongsinfluensan är ett begrepp som myntades i slutet på 60-talet i och med A-H3N2 (Hongkonginfluensan). Det är fortfarande en överdödlighet i Sverige varje år motsvarande cirka 1000 personer i A-H3N2, trots att det finns vaccin. Antal döda är inte lika med överdödlighet.

1957-58 fanns A-H2N2 (Asiaten) där det dog fem miljoner i världen under 1,5 år 1957-58.
Det är säkert korrekt, jag har ingen orsak att bestrida de uppgifterna.

Centralt för diskussionen är dock jämförelsen med säsongsinfluensan i dess nuvarande dödlighet och viljan att likställa den med SARS-CoV-19. Gör man den jämförelsen är SARS-CoV-2 i runda slängar 3-15 gånger dödligare än säsongsinfluensan beroende på geografisk lokation.

Det är helt enkelt inte relevant att jämföra SARS-CoV-2 med en annan patogens förväntade fatalitet 'om det inte funnits vaccin'. Det är snudd på naivt, faktiskt.
Citera
2020-06-13, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det går snabbare nedåt än vad jag trodde det skulle.

v 22: 56 döda i veckan
v 23: 35 döda i veckan
v 24: 30 döda i veckan
Det där genomsnittet är missvisande då det är från dag 1 i pandemin då det var ett dödsfall registrerat och sedan långsam ökning.
Gör ett linjärt diagram på antalet döda..det går 45 grader uppåt.
Citera
2020-06-13, 14:33
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo

https://www.friatider.se/218-coronadoda-i-sverige-senaste-veckan-14-doda-i-hela-ovriga-norden
218, senaste veckan? Jag vet inte hur fria tider räknar men de räknar jävligt fel. Det är inte i närheten av 218 döda senaste veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in