Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Som har nämnts tidigare här inne av sådana som arbetar med statistik, är inte Worldometers en officiell källa.
Jag litar på studien om munskydd då det är 23 forskare och läkare i Sverige som anser att den stämmer och är väl utförd. De bör ha bättre kvalifikationer än oss, att bedöma det.
Tills några andra forskare kan peka på att den inte stämmer, så bör den anses som giltig.
Du är ju en känd försvarare av FHM, "no matter what". Om du av ideologiska eller FHM-religiösa skäl vill avfärda alla studier om att munskydd hjälper, så är det upp till dig, naturligtvis.
Jag har inte läst hela artikeln och har kanske missat något. Men jag är också forskare, och även om jag inte kan ett skvatt om virus så har jag en högre matematisk utbildning än någon av de där tjugotvå personerna.
Om det fanns en så tydlig positiv effekt av munskydd, då borde det kunna påvisas även mot andra tyska städer, och Tyskland som helhet.
Jag började faktiskt läsa artikeln med ingången att den kanske hade bevisat på något nytt. Det såg lovande ut från grafen, eftersom jag trodde att det jämförande strecket var antalet fall i övriga Tyskland.
Jag är öppen för att byta ben i frågan om munskydd om det kommer en riktigt bra studie på det. Jag blev ärligt talat besviken när jag insåg att de jämförde mot en ”syntetisk kontrollgrupp”, nån sorts teoretisk modell, som sen inte alls stämmer med den verklighet som rapporterats.
De har ritat ett streck där smittspridningen fortsätter oförminskat hela april ut. Sen kollar man på Worldometers, och då faller Tysklands smittspridning med 90% under samma period. Utan munskydd.