2020-06-13, 13:37
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Och vad tycker du/Tegnell om social distansering?

Giesecke säger att det inte är evidensbaserat.
Enligt honom är det enda som ger bevisad effekt att tvätta händerna och han är noga med att säga att man bara bör inför det som har bevisad effekt.
Sedan tar vissa honom på allvar?!

Efter 2:55
https://www.youtube.com/watch?v=bfN2JWifLCY
Kul att han fick lära sig något nytt på ålderns höst då. Eller är Norge och resten av våra grännländer bara fantastiskt bra på att tvätta händerna?

Den här krisen har varit ett bra exempel på hur det kan gå när man sätter alltför stor tilltro till experter och överger det sunda förnuftet. Flera epidemiologer har gett uttryck för samma idéer som Giesecke. Jag vet inte om just de tillhör någon särskild skola, eller om det helt enkelt är konsensus bland yrkeskåren, men jag får allt mer intrycket av att epidemiologer tillhör samma slags låtsasexperter som den typ av nationalekonomer som försöker göra prognoser för bostadspriserna.
Citera
2020-06-13, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
The synthetic control method is a statistical method used to evaluate the effect of an intervention in comparative case studies. It involves the construction of a weighted combination of groups used as controls, to which the treatment group is compared.
.

Famous examples include studies of the employment effects of a raise in the minimum wage in New Jersey fast food restaurants by comparing them to fast food restaurants just across the border in Philadelphia that were unaffected by a minimum wage raise,[
(wiki)

Forskningen är helt legitim och har använt sig av helt vanliga metoder inom forskning. Nice try....
Jag betvivlar inte att det är ett legitimt försök.

Men varför kan man inte bara jämföra med tio andra städer i Tyskland, som inte införde munskyddstvång?
Citera
2020-06-13, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det har inte avlidit tiotusentals personer i influensa VISSA år i Sverige. Det har inte avlidit tiotusentals personer i influensan NÅGOT år. Det har det inte gjort sedan Spanska Sjukan, om jag har koll på statistiken. ...
Det har du uppenbarligen inte! Sen så registreras såklart inte alla influensafall som slutar med döden som influensadödsfall utan mer som lunginflammation och hjärtattack etcm
Citera
2020-06-13, 13:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Jag börjar tro att anledningen till att folk (du också) inte begriper det här är att ni tror att Wiki är någon form av vetenskaplig referenslitteratur. Det är det inte.
Nu bullshittar du igen! Jag citerade ur Wikipedias artikel om death rate/mortality i ett svar till dig, och som du kanske märkte innehöll citatet referenser till källor. Det är normalt för Wikipedia att de ställer höga krav på källor. Den källa ur vilken definitionen var hämtad anges som

[3] Porta, M, ed. (2014). "Mortality Rate, Morbidity rate; Death rate; Cumulative death rate; Case fatality rate". A Dictionary of Epidemiology (5th ed.). Oxford: Oxford University Press. pp. 189, 69, 64, 36. ISBN 978-0-19-939005-2

Är inte det gott nog för dig? Tänker du börja hacka på Oxford University Press helt plötsligt? Allt för att du inte kan erkänna ett nederlag, inte erkänna att du har fel, för att du är för feg och oärlig att erkänna att du är en nolla.
Citera
2020-06-13, 13:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det har inte avlidit tiotusentals personer i influensa VISSA år i Sverige. Det har inte avlidit tiotusentals personer i influensan NÅGOT år. Det har det inte gjort sedan Spanska Sjukan, om jag har koll på statistiken.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf

Är du helt faktaresistent och komplett ointelligent? Det dör inte tiotusentals personer i influensan varje år. Det här är otroligt fascinerande...
Du är alltså en proffesionell halmgubbekonstruktör! Kanske att du faktiskt är bättre än andra på just det. Får det dig att känna dig överlägsen?

Det är fortfarande ingen som sagt att det dör tiotusen i influensa varje år i Sverige, bara du själv som knåpar ihop den halmgubben. Varför håller du på så?
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-13 kl. 13:44.
Citera
2020-06-13, 13:42
Medlem
Förnekarna här är lika efterblivna som vanligt

Ökad smittspridning - Förklaring? Vi testar fler, så oroa dig inte.

Mindre antal på IVA - Förklaring? Alla på IVA verkar dö. Oroa dig inte, så länge det dör mindre.

Det är som att halva Sverige har börjat prata som Tegnell. Gör mig riktigt äcklad.

Förstå om ni förlorar en närstående och sedan kommer Löfven och co och säger "Sverige gör rätt, vi har inte gjort några fel""Har någon dött är det DITT FEL".

Det här är ju värre än Kina.
I Kina så hatar åtminstone folket det förtryckande styret, i Sverige är alla får och mesar.
Citera
2020-06-13, 13:45
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av net4me
SVT säger 18 på IVA uppdaterad kl 13.00 idag...

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Okej jag kollar den här. Vet inte vem som har färskast siffror.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/fordjupad-lagesbild/
Citera
2020-06-13, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Kul att han fick lära sig något nytt på ålderns höst då. Eller är Norge och resten av våra grännländer bara fantastiskt bra på att tvätta händerna?

Den här krisen har varit ett bra exempel på hur det kan gå när man sätter alltför stor tilltro till experter och överger det sunda förnuftet. Flera epidemiologer har gett uttryck för samma idéer som Giesecke. Jag vet inte om just de tillhör någon särskild skola, eller om det helt enkelt är konsensus bland yrkeskåren, men jag får allt mer intrycket av att epidemiologer tillhör samma slags låtsasexperter som den typ av nationalekonomer som försöker göra prognoser för bostadspriserna.
Ändå har de flesta redan från dagis fått lära sig tvätta händerna ..måste ju vara att det fattas hjärnceller hos oss svenskar om vi inte klarar av det nu .
Citera
2020-06-13, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av net4me
SVT säger 18 på IVA uppdaterad kl 13.00 idag...

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

SVTs siffror släpar. Är det någon siffra som stämmer, så är det ju regionens såklart. Sen kan det ju hända saker efter det är rapporterat. SVTs väntar bara en rapport från varje avdelning som jag förstår det. När någon rapporterat, så ändras inte siffran förrän nästa dag, vilket kan bli lite missvisande ibland.
Citera
2020-06-13, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag betvivlar inte att det är ett legitimt försök.

Men varför kan man inte bara jämföra med tio andra städer i Tyskland, som inte införde munskyddstvång?

Man har jämfört med andra städer i Tyskland, om du läser debattartikeln:

I den tyska staden Jena infördes den 6 april munskyddstvång i affärer och i kollektivtrafiken, tre veckor innan detta infördes i hela Tyskland. Man kunde därför jämföra utvecklingen.

Man fann att spridningen av covid-19 i Jena i princip upphörde efter 6 april, men fortsatte att öka i de andra städerna.

Författarna skriver: ”Vi anser att en reducering av den dagliga ökningen av infektioner med 40 till 60 procent är vår mest tillförlitliga uppskattning av effekterna av munskydd.”

Av vad jag kan se när jag skummar studien, så verkar den korrekt.

I annat fall skulle nog den delen av forskare i Sverige som kanske vill försvara FHM, genast gå ut och riva sönder denna studie. Så jag känner mig inte så orolig. Finns nog flera forskare som är villiga att försvara etablissemanget. 😉 Så vanliga dödliga kan nog luta sig tillbaka under tiden.

Denna studie är intressant. Det skulle vara klädsamt att FHM motiverar sin anti-munskyddslinje linje lite mer noggrant nu, om de nu skall envisas att hålla fast vid den. Särskilt nu då resor släpps fria och kollektivtrafiken har uttryckt oro över trängseln.

.
Citera
2020-06-13, 13:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Helt oroligt att FHM inte följer WHO´s råd om skyddsmasker. Ännu värre att vår handlingsförlamade S-regeringen inte tar några egna beslut själva. Kan Stefan Löfven ta några egna beslut alls eller är han lika korkad som han ser ut?!

Mitt tips är, följ WHO´s råd, skall du åka buss eller besöka små trånga affärer så ha munskydd. Kan du inte hitta FFP3 munskydd så köp FFP2 munskydd, de stoppar 95% smitta, mycket bättre än ingenting.

Ett vanligt munskydd, som de använder i värden, fungerar också. Då smittar du inte andra, om du skulle vara sjuk.
Citera
2020-06-13, 13:52
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Förnekarna här är lika efterblivna som vanligt

Ökad smittspridning - Förklaring? Vi testar fler, så oroa dig inte.

Mindre antal på IVA - Förklaring? Alla på IVA verkar dö. Oroa dig inte, så länge det dör mindre.

Det är som att halva Sverige har börjat prata som Tegnell. Gör mig riktigt äcklad.

Förstå om ni förlorar en närstående och sedan kommer Löfven och co och säger "Sverige gör rätt, vi har inte gjort några fel""Har någon dött är det DITT FEL".

Det här är ju värre än Kina.
I Kina så hatar åtminstone folket det förtryckande styret, i Sverige är alla får och mesar.

Vi testar mer och upptäcker hur fasansfullt spritt viruset är. Kanske det till och med spritt sig nu under våren. De milda restriktioner som införts och som funkar på vettiga människor men inte slödder hord som inte bryr sig om trängsel trotts at de just i sina egna kretsar smittar flest

Fåren och mesarna kan vara väldigt hatiska mot dem som inte dyrkar regimen och dess institutioner. Sådan intoleranta fans, det finns i Kina med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in