2020-06-13, 13:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, det dör inte "tiotusentals i sviter av flunsor i Sverige".

Alltså, det är helt sjukt hur folk kan svänga sig med dylika idiotier när det bara tar 3 sekunder och en enkel sökning på Google för att konstatera att du har fel. Helt obegripligt hur dum någon kan vara. Haha, det här är fan sjukt fascinerande, faktiskt. Ett litet gäng här på FB är som en klump av lågbegåvade och intellektuellt handikappade meffon. Hur gör ni för att klara av att andas utan hjälp? Hur hittar ni hem. Hur gör ni för att klara av att bajsa? Allt det kräver mer hjärnkapacitet än vad ni tydligen besitter.

Det dör inte tiotusentals personer i Influensa varje år i Sverige.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf
Kan du inte läsa? Det står vissa år.
Citera
2020-06-13, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Jag begriper inte hur ni kan tala om att immunitet existerar i samhället och samtidigt påstå att antalet smittade kommer skjuta i höjden med mer testande. Det om något borde väl visa att om nu immunitet existerar, att den är minimal.

För att det inte uppnåtts flockimmunitet ännu. Detta förhindrar dock inte faktumet att immuniteten hjälper regionen kring smittspridningen. Smittspridningen är fortsatt relativt hög, men inte på den nivå den rimligtvis bör vara om inte en ansenlig mängd Stockholmare nu är immuna. Speciellt då den sociala distanseringen är en icke-faktor i staden sedan början av Maj.
Citera
2020-06-13, 13:25
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej- Letaliteten räknas enligt antal avlidna/antal infekterade.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Letalitet
Men snälla rara, kan du inte fösöka hålla isär begreppen?

Det finns ett par sätt att räkna, jag har redogjort för samtliga.
ETT av dessa sätt är att räkna är CFR
Ett annat är IFR.

Båda är rätt, men problemet är att i fallet med COVID-19 så vet vi inte hur många som infekterats. Och därför använder vi som arbetar med detta på professionell basis det mått som är vetenskapligt verifierbart - konstaterat smittade. Och så jämför vi dödligheten bland dessa mot andra empidemier. Det är också denna jämförelse som vi använder som underlag för beslut (här i UK). Vad man INTE kan göra är att 'hitta på' någon form av uppskattad nivå av infektion för att få ner death rate på en nivå så den verkar hanterbar och icke signifikant. Det är det DU - och ett par andra, Tegnell också - pysslar med. Det är oseriöst och ovetenskapligt.

Om man då tittar på hur konstaterade SARS-CoV-2 infektioner ter sig ur dödlighetperspektiv jämfört med våra samlade säsongsinfluensor så pendlar dödligheten för SARS-CoV-2 på mellan 3 och 15 gånger högre.

Jag börjar tro att anledningen till att folk (du också) inte begriper det här är att ni tror att Wiki är någon form av vetenskaplig referenslitteratur. Det är det inte.
Citera
2020-06-13, 13:27
Medlem
Setts en viss ökning i norrbotten bland smittade/döda - enligt smittskyddsläkaren där.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag har läst det inlägget och det du hänvisar till är Case Fatality Rate vilket är något helt annat än "dödlighet".

Alla fattar vad du menar men man kan ju tycka att en person som påstår sig arbeta med sådana siffror ska uttrycka sig korrekt vilket du inte gör.

Dödligheten i Covid-19 i Sverige är inte 10%. CFR i Sverige är dock ca 10%
Läs mitt inlägg ovan, jag har redogjort för hur man statistiskt hanterar detta och varför.

Du har fel och jag har rätt. Jag har utbildning och expertis i detta. Du har det inte.
Citera
Medlem
K.Blomkvists avatar
Ny länk från Google sökning

Lite info om spridning av Corona via luften.

COVID-19: Fighting a Pandemic - NHK Documentary | NHK WORLD-JAPAN On Demand
https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/ondemand/video/5001289/

Coronavirus: New Facts about Infection Mechanisms | NHK WORLD-JAPAN On Demand
https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/ondemand/video/9999604/

fighting a pandemic micro droplets
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=fighting+a+pandemic+micro+droplets
Senast redigerad av K.Blomkvist 2020-06-13 kl. 13:30.
Citera
2020-06-13, 13:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Eller så MÅSTE vi fortsätta så här? Nu kommer smittan tillbaka i Kina och USA när restriktionerna släpps. Det är inte hållbart att öppna upp och stänga ner om och om igen.

Facit lär vi ha om något år men det kanske är så hemskt att vi inte har något annat val än att försöka stabilisera läget som vi nu kanske har gjort i Sverige med en överdödlighet på ca 30 pers om dagen.

Nej! Vi kan testa, smittspåra och isolera, med våld om så behövs. Ett jävla jobb, men vad är alternativet? Jag vill inte fortsätta så här. Kan vi göra det med klamydia så kan vi göra det med corona. Det handlar bara om vilja. Visst man blir inte populär, men det är smällar man får ta. Snömosliberalt tänkande har ingen plats i en pandemi, det är storsläggan som gäller.
Citera
2020-06-13, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Läs mitt inlägg ovan, jag har redogjort för hur man statistiskt hanterar detta och varför.

Du har fel och jag har rätt. Jag har utbildning och expertis i detta. Du har det inte.

Nej. Ditt inlägg är skitsnack.

"Vad man INTE kan göra är att 'hitta på' någon form av uppskattad nivå av infektion för att få ner death rate på en nivå så den verkar hanterbar och icke signifikant."

Man kan naturligtvis uppskatta dödligheten vilket forskare världen över gör och gjort sedan dag 1.

Men ingen vet dödligheten.

Allt du säger är fel och du har ingen som helst utbildning. Inte ens i grundläggande engelska eller matematik.
Citera
2020-06-13, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är väl samma personer som de 22 forskarna? De enda jag kan vid namn är Einhorn och Björn Olsen, och de är med här också.

De refererar till den här studien, där staden Jena införde munskyddstvång tre veckor innan resten av Tyskland:

http://ftp.iza.org/dp13319.pdf

Studien såg vid första anblick intressant ut, tills jag insåg att de inte alls jämför mot resten av Tyskland. De jämför mot en syntetisk modell av Jena utan munskydd.

Om man jämför Jena mot resten av Tyskland så ser man ingen skillnad.

The synthetic control method is a statistical method used to evaluate the effect of an intervention in comparative case studies. It involves the construction of a weighted combination of groups used as controls, to which the treatment group is compared.
.

Famous examples include studies of the employment effects of a raise in the minimum wage in New Jersey fast food restaurants by comparing them to fast food restaurants just across the border in Philadelphia that were unaffected by a minimum wage raise,[
(wiki)

Forskningen är helt legitim och har använt sig av helt vanliga metoder inom forskning. Nice try....
Citera
2020-06-13, 13:35
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kan du inte läsa? Det står vissa år.
Det har inte avlidit tiotusentals personer i influensa VISSA år i Sverige. Det har inte avlidit tiotusentals personer i influensan NÅGOT år. Det har det inte gjort sedan Spanska Sjukan, om jag har koll på statistiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Socialstyrelsen
Antalet avlidna med influensa som underliggande eller bidragande dödsorsak enligt dödsorsaksregistret har i genomsnitt varit 508 per säsong.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf

Är du helt faktaresistent och komplett ointelligent? Det dör inte tiotusentals personer i influensan varje år. Det här är otroligt fascinerande...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Den åtgärden syftar till att skydda sjukvården, inte till att minska smittspridningen.
Skämtar du? Den restriktionen gör självklart både och.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Cyklister har krockat mellan Mjölby och Väderstad och vårdas på intensiven. Nu kommer väl någon friskus att räkna in dem i statistiken för c19 också. Det är ju för vissa så att IVA-vård är lika med C19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in