2020-06-13, 10:32
Medlem
Barry-The-Phantoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Fast han gick ju ut via den vanliga entren/receptionen, och förbi vakterna, vid sista utpasseringen precis innan mordet.

Då är det svårt att få ihop att han skulle hinna bort till bion och börja följa efter LOP?

Och när Stig Engström varit ute tidigare och eventuellt både observerat Olof Palme och planerat mordet borde han ha gått ut andra gången flera minuter tidigare. Nu känns det mer som att det var en total slump att Engström råkade befinna sig vid mordplatsen ungefär vid tidpunkten för mordet.
Citera
2020-06-13, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barry-The-Phantom
Och när Stig Engström varit ute tidigare och eventuellt både observerat Olof Palme och planerat mordet borde han ha gått ut andra gången flera minuter tidigare. Nu känns det mer som att det var en total slump att Engström råkade befinna sig vid mordplatsen ungefär vid tidpunkten för mordet.

Ja, en intressant slump att Engström råkade lämna Skandiahuset samtidigt som paret Palme passerade. Också en intressant slump att mördarens flyktväg var just den gatan som Engström hade utsikt över från sitt privata kontorsrum dagarna i ända. Där han visste att det var uppställt baracker och belysningen var begränsad. Att mordet begicks på en plats och i en omgivning som Engström kände till extremt väl och där han kan tänkas ha haft ett par olika uttänkta alternativ på vad han skulle ta sig för efter att skottet fallit...
Citera
2020-06-13, 10:48
Medlem
En sak som jag tycker är märklig om SE är skyldig är att han vill vara så synlig, intervju både i tidning och i TV (rapport). Dessutom vittnar han till fördel för C P och sitter då bara några meter från Lisbeth P.

Allt detta låter som oerhört riskfyllt då ca 20 vittnen fanns nära mordplatsen, som skulle kunna inse att typ ”men där är ju mördaren i TV...”. Dessutom finns säkert ännu fler personer som kan ha sett SE alldeles före eller efter mordet, och kunnat känna igen SE från TV, tidningar. Exempelvis ”han från TV sprang ner för trappan till Kungsgatan.”

Det låter som väldigt ovanligt att en mördare är så mån om att synas, men antagligen har polis talat med anhöriga och vänner för att försöka göra en kartläggning och förstå hur hans personlighet var.
Citera
2020-06-13, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Absolut men är det verkligen tillräcklig anledning att hon ljög om det i 32 år? Känns som det borde vara något större som hon inte ville skulle komma fram i sådant fall .

Kanske tillräckligt tänker jag. Hon har säkert tänkt att den uppgiften inte har så stor betydelse. Hon förefaller ju inte riktigt förstå vikten av korrekta uppgifter/detaljer i en polisutredning, för att allt ska bli korrekt. Som när hon ska peka ut gärningsmannen i konfrontation ”man ser ju vem som är alkoholist” om Christer Pettersson.
Citera
2020-06-13, 10:55
Medlem
@Camelot

Det är ju definitivt - vad ska man kalla det - Djärvt? Modigt? Förslaget?

Men hans beteende var också, skulle jag säga, 100% rationellt i den situation som Engström befann sig i. Jag har svårt att se hur han - givet att han är mördaren - kunde valt något annat förhållningssätt utan att öka risken att åka dit.
Citera
2020-06-13, 11:02
Medlem
Citat:

Han har ju säkerligen stått o spanat från fönster i Skandiahuset. Ser att makarna Palme börjar närma sig. Ser till att stämpla ut så nära inpå de passerar Skandiahuset som möjligt. Hade tänkt smita in i bakdörren efter mordet som han lämnat öppen? men den hade låsts då. Måste ta sig in via huvudentrén.
Intressant här är att vakterna i förhör uppgett honom som mycket skärrad och stressad. Då har det ju gått 20 min sedan mordet. Dessutom beskriver vakterna att han berättar att han bara observerade mordet. Inte hjälpte till med upplivningsförsök eller sprang efter polisen etc. Om han nu vore en uppmärksamhetstörstande mytoman borde han överdrivit sin insats redan där.
Citera
2020-06-13, 11:18
Medlem
Barry-The-Phantoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnabelAnders
Han har ju säkerligen stått o spanat från fönster i Skandiahuset. Ser att makarna Palme börjar närma sig. Ser till att stämpla ut så nära inpå de passerar Skandiahuset som möjligt. Hade tänkt smita in i bakdörren efter mordet som han lämnat öppen? men den hade låsts då. Måste ta sig in via huvudentrén.
Intressant här är att vakterna i förhör uppgett honom som mycket skärrad och stressad. Då har det ju gått 20 min sedan mordet. Dessutom beskriver vakterna att han berättar att han bara observerade mordet. Inte hjälpte till med upplivningsförsök eller sprang efter polisen etc. Om han nu vore en uppmärksamhetstörstande mytoman borde han överdrivit sin insats redan där.

Har det undersökts hur långt bort man kan observera någon gående på Sveavägen från olika olika fönster i Skandiahuset som Engström hade tillgång till? Tänk på att det var en mörk vinterkväll.

Kan tänka mig att om det var teoretiskt möjligt att göra en sådan observation måste Engström röra sig väldigt hastigt från sitt rum för att hinna med. Stämmer väl inte direkt med vakten i Skandiahusets vittnesmål.
Citera
2020-06-13, 11:20
Medlem
Citat:
Förtalandet av den Döde Stig Engström fortsättes alltså?? I svenskt syltryggiskt hukande bakom chefsåklagare krister peetersons uttalanden under pressträffen i veckan?!
Detta är bara patetiskt....tillika mkt tragiskt!
Citera
2020-06-13, 11:39
Medlem
Citat:
Har det undersökts hur långt bort man kan observera någon gående på Sveavägen från olika olika fönster i Skandiahuset som Engström hade tillgång till? Tänk på att det var en mörk vinterkväll.

Kan tänka mig att om det var teoretiskt möjligt att göra en sådan observation måste Engström röra sig väldigt hastigt från sitt rum för att hinna med. Stämmer väl inte direkt med vakten i Skandiahusets vittnesmål.

Polisen har inte gjort det vad jag vet. Men jag har varit där själv. Det går att se ända bort till Grand från Skandiahuset. Och antar att det fanns gatubelysning även då
Citera
2020-06-13, 11:43
Medlem
Citat:
Kanske tillräckligt tänker jag. Hon har säkert tänkt att den uppgiften inte har så stor betydelse. Hon förefaller ju inte riktigt förstå vikten av korrekta uppgifter/detaljer i en polisutredning, för att allt ska bli korrekt. Som när hon ska peka ut gärningsmannen i konfrontation ”man ser ju vem som är alkoholist” om Christer Pettersson.

Hon borde ju ha känt igen honom efteråt kan man ju tycka. Nej hon vet vem och varför OP mördades, tyvärr fick det aldrig komma fram då motivet skulle ställa till problem.
Citera
2020-06-13, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Förtalandet av den Döde Stig Engström fortsättes alltså?? I svenskt syltryggiskt hukande bakom chefsåklagare krister peetersons uttalanden under pressträffen i veckan?!
Detta är bara patetiskt....tillika mkt tragiskt!

Är inte förtal eftersom det är sant eller i vart fall skälig grund för påståendet och allmänintresse
Citera
2020-06-13, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Hon borde ju ha känt igen honom efteråt kan man ju tycka. Nej hon vet vem och varför OP mördades, tyvärr fick det aldrig komma fram då motivet skulle ställa till problem.

Hon kanske inte tittade på SE när han tilltalade Palme. Dessutom stod han en bit ifrån, vid skyltfönstret, när de passerade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in