2020-06-13, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Vilken brilliant idė - vi ska göra det obligatoriskt för folk att använda munskydd för att de monopolistiska munskyddstillverkarna kan tjäna stora pengar.

Hör du själv hur korkad du låter? Vad finns det för incitament att gör det obligatoriskt att kränga en vara som har i princip perfekta substitut. Det finns hur många producenter av munskydd som helst - och nu verkar det också vara ett överskott av dem på världsmarknaden.
https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3088810/coronavirus-wheels-come-chinas-mask-making-gravy-train-low

Vi pratar inte om att det ska vara obligatoriskt med dyra ffp2/3-andningsskydd, utan billiga 3-lagers vävda papperskirurgmasker. ok? Fattar du hur billiga dom är? Typ högst ett par kronor styck. Sverige skulle enkelt kunna köpa in miljontals av dessa billiga masker på världsmarknaden direkt. Om den politiska viljan hade funnits, så skulle vi kunna ha miljontals masker anländandes med flyg till Arlanda så tidigt som nästa vecka.

Precis. Vi pratar inte om de ansiktsmasker som har bevisat effekt mot viruset, utan de billiga varianterna som har använts i Peking - med visat resultat. Huvudsaken är att någon kan kränga skiten för att folk är tvungna att använda dem.

Varför kan du inte vara köpa dig ett rejält lager och vara nöjd med det?
Citera
2020-06-13, 09:41
Medlem
Imnshos avatar
Om det nu är så svårt och farligt att använda munskydd, kan man inte starta en landsomfattande utbildningskampanj för att hantera denna komplicerade artikel?

Jag tänker mig ett statligt verk under ledning av en gammal trotjänande politiker som nu söker en meningsfull sysselsättning. Alla vill inte bli landshövdingar eller ambassadörer utan vill bo kvar i Stockholm. Vi kan göra två flugor på smällen genom att dessutom genomföra en gigantisk viktig och livräddande utbildningsinsats! Dessutom skapar det arbetstillfällen för administratörer, en sektor där arbetskraften har svårt att finna jobb idag med tanke på digitaliseringen.

Givetvis ska utbildningsinsatserna vara genus- och HBTQ-certifierade och finnas tillgängliga på alla världens språk. Vid behov ska också tolkar finnas för att kunna förklara hur munskydden används för de som ännu inte utexaminerats från SFI.

Och sedan ska vi satsa på webben och media! En rejäl satsning på hemsida samt reklam i rikstäckande TV, gammelmedia och web. 5 minuters inslag på Anslagstavlan och mellan programpunkter, där en rasneutral film förklarar hur munskyddet appliceras och tas av.

Det är viktigt att vi satsar på detta, och även om vi har svårt att ta fram skydden idag så måste vi tänka på utsatta grupper. Jag föreslår absolut att vi tar fram den här myndigheten för applicering av munskydd, kalla den gärna något klatschigt som "Respiratoria" eller "Oralia" även om det sistnämnda låter lite för vulgärt och sexistiskt.

När detta är klart ska vi också starta ett statligt verk för handsprit under Systembolagets paraply, där man kan utnyttja utgående sortiment i produktionen. "Alcoholica", eller mindre kontroversiellt kanske "Sterilia", även om det sistnämnda kanske mer pekar på svenska sojamäns låga testosteronnivåer.

Sist men inte minst bör vi också satsa på en massiv utbildningsinsats för att lära speciellt utländska män (och kvinnor, glöm inte dem) att trä på kondomer på sina erigerade penisar. Fel använt kan kondomer utgöra en riskfaktor och invagga användaren och dennes partner i en falsk trygghet. Vid avdragandet kan satsen komma i kontakt med öppna sår i huden och orsaka HIV. Denna myndighet bör också startas under expolitisk ledning, kanske Mona Sahlin, Birger Schlaug eller Lars Ohly är lämpliga.

När kan vi starta utbildningsvågen? Detta är viktigt!!!
Citera
2020-06-13, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det är bara Anders T och Sverige Regering som inte tror på munskydd. Anledning till att de inte tror på munskydd beror på att det inte finns munskydd att köpa i Sverige till ett bra pris.

Med anledningen av detta förde Sverige sin "inga-munskydd" policy.

Skriver inte detta för att tjafsa, och jag tycker också att FHM och regeringen är pajasar.

Dock så är de faktiskt inte ensamma om tveksamheten till munskydd. Hela nordens folkhälsomyndigheter verkar ha i princip samma inställning.
Personligen tycker jag att det är svårt att dra några riktiga slutsatser av diskussionen kring munskydd. Forskningen verkar spreta så in i helvete.
Citera
2020-06-13, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Precis. Vi pratar inte om de ansiktsmasker som har bevisat effekt mot viruset, utan de billiga varianterna som har använts i Peking - med visat resultat. Huvudsaken är att någon kan kränga skiten för att folk är tvungna att använda dem.

Varför kan de inte skicka hem några stycken till brevlådan till varje familjemedlem istället, och visa att det bryr sig.
Citera
2020-06-13, 09:49
Medlem
Visselblåsarens fru födde en son.

Beijing (CNN)The wife of Li Wenliang, the Wuhan whistleblower doctor who died of coronavirus in February, has given birth to their son, according to the Chinese state-run Litchi News.

https://edition.cnn.com/2020/06/12/asia/widow-baby-wuhan-whistleblower-li-wenliang-intl-scli/index.html
Citera
2020-06-13, 09:50
Medlem
Sverige har blivit ett tragiskt land, politiker som inte vågar ta ansvar längre och servar inte folket utan sin ficka med massa förmåner, arvorden och fallskärmar. Journalister som inte vågar ställa kritiska frågor längre. En folkhälsomyndighet som väljer en strategi som går ut på att så många som möjligt ska dö.
Landet Sverige har blivit en katastrof och skämt ut sig helt på internationell och nationell scen.
Citera
2020-06-13, 09:50
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Peking har väl typ 1 fall i veckan, till skillnad från Sverige som har tusentals nya fall varje dag, så uppenbarligen gör det ju någon nytta, din idiot.

Billiga masker skyddar, men huvudsakligen skyddar de andra personer i omgivningen, om personen som är infekterad bär en [billig] mask. Hur har du kunnat missat detta? Det har ju diskuterats och skrivits om i utländska tidningar i flera månader. Du kanske huvudsakligen samlar in nyheter och information genom Aftonbladet? Svårt med engelskan antligen.. Kanske prova Google translate för att vidga vyerna lite?

När jag bär mask så skyddas inte jag när du kliver på bussen utan mask och sätter dig och hostar ut dina äckliga SARS-partiklar och smittar ner din omgivning. Ditt vidriga svin!
Citera
2020-06-13, 09:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Håller tummarna för att du klarat dig från smitta. Det är riktigt jobbigt med den här typen av sociala situationer där man förväntas delta av artighet och omtanke fast man egentligen inte vill. Regering och myndigheter har satt befolkningen i en rävsax med sin "frivilliga" strategi. Jag tror säkert att din son/dotter skulle ha haft förståelse för om du velat stanna hemma, men som sagt är det inte lätt.

Själv har jag fattat ett principbeslut om att inte gå på några tillställningar så länge pandemin varar. Inga dop, studentfiranden, bröllop eller begravningar. Inga middagar eller grillkvällar. Inga resor. Inga fritidsaktiviteter som inbegriper onödiga kontakter. Jag motar också bort folk som vill komma och hälsa på (bor i ett turistområde). Resonerar som så att de som tränger sig på under rådande omständigheter är hänsynslösa idioter som man ändå inte vill ha något att göra med. Talande nog är det de klassiska våldgästartyperna som har hört av sig medan de omtänksamma (och annars alltid välkomna) tar det som en självklarhet att stanna hemma.

Tack. Jag TROR att jag hade det i april och i så fall är jag immun, men jag är inte säker. Man var så skärrad då, att det var lätt att inbilla sig symptom också.

"Rävsax" var ordet. Jag hatar våra myndigheter.
Citera
2020-06-13, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Peking har väl typ 1 fall i veckan, till skillnad från Sverige som har tusentals nya fall varje dag, så uppenbarligen gör det ju någon nytta, din idiot.

Billiga masker skyddar, men huvudsakligen skyddar de andra personer i omgivningen, om personen som är infekterad bär en [billig] mask. Hur har du kunnat missat detta? Det har ju diskuterats och skrivits om i utländska tidningar i flera månader. Du kanske huvudsakligen samlar in nyheter och information genom Aftonbladet? Svårt med engelskan antligen.. Kanske prova Google translate för att vidga vyerna lite?

När jag bär mask så skyddas inte jag när du kliver på bussen utan mask och sätter dig och hostar ut dina äckliga SARS-partiklar och smittar ner din omgivning. Ditt vidriga svin!
Du har skaffat dig munskydd men inte slutat åka buss?
Citera
2020-06-13, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Du har skaffat dig munskydd men inte slutat åka buss?
Snälla nån, tror du alla kan gå, cykla, åka bil? Beror på avstånd och väder (delvis) En del har jobb som man måste åka emellan för att utföra..och p ga tidsbrist måste åka buss.
Citera
2020-06-13, 10:02
Medlem
Nu är japaner malliga över sina låga coronadödstal. Vi framstår som barbarer. Helt rätt för vår coronapolicy vilar på vårt nazitänk "old people's lives Don't matter".

I was sent scrambling for my dictionary on June 4 when Finance Minister Taro Aso declared that the different "mindo" between Japan and other countries was the reason behind Japan’s low COVID-19 death rate.

A quintessentially nebulous Japanese word, mindo denotes the standard of living and cultural level of a people, and can variously be used to refer to a population’s degree of maturity in terms of intellectual, educational, and cultural levels, or behaviors.

https://www.japantimes.co.jp/opinion/2020/06/12/commentary/japan-commentary/japans-low-covid-19-death-rate-due-higher-cultural-level/
Citera
2020-06-13, 10:03
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det är tydligen OT att prata om vart munskydd kan köpas (om man tittar i OT-reglerna när.man gör inlägg). Men jag chansar på att jag får svara dig i alla fall, då det känns viktigt, jag ger ett generellt svar bara.

Nej jag köper inga munskydd, jag får genom min anhörige som har små egna lager. Men av vad jag hört i tråden verkar det vara svårt att få tag i munskydd, åtminstone inom Sverige. Möjligt att folk köper genom utländska sajter, vet ej.
Min poäng är att sådana munskydd inte säljs till privatpersoner alls vad jag har märkt. Har inte sett till dem innan krisen heller för den delen men jag har inte precis letat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in