2020-06-13, 09:12
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Kan du visa det vetenskapliga underlaget för att stänga gymnasieskolor och att förbjuda grupper på fler än 50 personer att träffas (eller 500 för den delen)?

Här är underlaget för att munskydd hjälper;

https://edition.cnn.com/2020/06/12/health/coronavirus-mask-wellness-trnd/index.html

Klart munskydd hjälper. Bara en total idiot tror något annat.
Citera
2020-06-13, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Vadå rätt, 10 000 döda, vem vet vad som händer men det är det än, och även med dolda siffror så vet man inte hur många som har dött eller kommer att dö för hur man klassificerar ett Covid-19 dödsfall så är det som vanligt, en dö gamling, ok. Var det Covid-19?, Jag vet inte men hen dog av ålder, dåligt hjärta..Punkt, Nästa!

Vi testar inte ens de döda om de dött av Covid-19 för vi testar inte ens de som vårdar våra äldre som vårdar dem som fortfarande dör av Covid-19.
Personalen testas inte.
Tror som sagt att väldigt många som sägs ha dött av C19 dött av annat möjligen med C19 i kroppen.
Citera
2020-06-13, 09:14
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Inte bara vad dessa 22-23 "experter" tycker ena dagen - när de har köpt till sig ett lager som de vill kränga med vinst.

När konspirationsteorierna dyker upp vet man att argumenten är slut.
Citera
2020-06-13, 09:14
Medlem
Citat:
Kan du visa det vetenskapliga underlaget för att stänga gymnasieskolor och att förbjuda grupper på fler än 50 personer att träffas (eller 500 för den delen)?

https://edition.cnn.com/2020/06/12/health/coronavirus-mask-wellness-trnd/index.html

Tegnell har ju redan sagt att det troligtvis var helt i onödan att stänga gymnasieskolorna. Jag tror att de kände sig pressade att göra det för att folk skrek som grisar.

Och jag tror att de finns stora ekonomiska incitament att få kränka "obligatoriska" munskydd till folket. Man tycks inte vilja lita på folks frivilliga vilja att skydda sig med denna "mycket effektiva metod".

Varför det?
Citera
2020-06-13, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Klart munskydd hjälper. Bara en total idiot tror något annat.

Varför använder du inte munskydd då?
Citera
2020-06-13, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Alarmisternas husgud Björn Olsen säger tydligen att det inte blir någon våg nr 2, skönt! Innebär det att faran snart är över? Iom att Sveriges coronadödskurva (samt inskrivningar IVA) har negativ derivata (inga under 50 verkar dö längre) och vi kan förvänta oss väsentligt färre fall framöver så borde det väl vara så, eller?

https://www.aftonbladet.se/a/3JvVav

Can’t have a second wave if the first one never ends, *taps head*

But in all seriousness, the idea he’s floating is that other countries will be able to smother the infections in Autumn before they have a chance to grow. I don’t think this will be successful in every country and that we will see another string of lockdowns in those countries that fail.

I’m also not very enthusiastic about Sweden’s chances of smothering the virus over the summer to a level where it will be possible to kill off the virus before a second wave. I also don’t think the tactics we’ve used in the Spring will work in the Autumn.
Citera
2020-06-13, 09:29
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Tegnell har ju redan sagt att det troligtvis var helt i onödan att stänga gymnasieskolorna. Jag tror att de kände sig pressade att göra det för att folk skrek som grisar.

Och jag tror att de finns stora ekonomiska incitament att få kränka "obligatoriska" munskydd till folket. Man tycks inte vilja lita på folks frivilliga vilja att skydda sig med denna "mycket effektiva metod".

Varför det?
Så hur var nu då med vikten av att följa det som är bevisat i forskning?
Du duckar.
Citera
2020-06-13, 09:30
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:

Varför det?
Vilken brilliant idė - vi ska göra det obligatoriskt för folk att använda munskydd för att de monopolistiska munskyddstillverkarna kan tjäna stora pengar.

Hör du själv hur korkad du låter? Vad finns det för incitament att gör det obligatoriskt att kränga en vara som har i princip perfekta substitut. Det finns hur många producenter av munskydd som helst - och nu verkar det också vara ett överskott av dem på världsmarknaden.
https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3088810/coronavirus-wheels-come-chinas-mask-making-gravy-train-low

Vi pratar inte om att det ska vara obligatoriskt med dyra ffp2/3-andningsskydd, utan billiga 3-lagers vävda papperskirurgmasker. ok? Fattar du hur billiga dom är? Typ högst ett par kronor styck. Sverige skulle enkelt kunna köpa in miljontals av dessa billiga masker på världsmarknaden direkt. Om den politiska viljan hade funnits, så skulle vi kunna ha miljontals masker anländandes med flyg till Arlanda så tidigt som nästa vecka.
Citera
2020-06-13, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag önskar att kommunerna hade vågat hålla på förbudet mot studentfirande. Nu var en massa föräldrar "tvungna" att gå och fira sin student igår - jag bland annat - för man kan inte säga till sitt barn att "du får springa ut utan någon som väntar på dig, jag vågar inte komma". En 19-åring skulle nog förstå det med hjärnan, men inte med hjärtat... Fullt på bussen både dit och hem var det också.

Som med så mycket annat elände, så var det de dominanta, tongivande eleverna - skrikhalsarna - som skrek till sig detta. För mitt barn hade det inte spelat någon roll om det hade blivit inställt, säger h*h. Denna typ brukar även skrika till sig annat som bara blir ett elände för många andra ungdomar: bal (bara dom som har en partner får gå), skolresa (ett Helvete för den som inte har några kamrater och måste gå runt där ensam, inte vet vem den ska dela rum med, kanske sängväter, är mörkrädd, skriker i sömnen, tar mediciner som han/hon inte vill att kamraterna ska se...) Och vuxenvärlden står flata, viker ner sig, offrar de svaga...

Nu får man räkna inkubationstiden igen... sju dagar med stor oro, och sedan avtagande i sju dagar till...
Håller tummarna för att du klarat dig från smitta. Det är riktigt jobbigt med den här typen av sociala situationer där man förväntas delta av artighet och omtanke fast man egentligen inte vill. Regering och myndigheter har satt befolkningen i en rävsax med sin "frivilliga" strategi. Jag tror säkert att din son/dotter skulle ha haft förståelse för om du velat stanna hemma, men som sagt är det inte lätt.

Själv har jag fattat ett principbeslut om att inte gå på några tillställningar så länge pandemin varar. Inga dop, studentfiranden, bröllop eller begravningar. Inga middagar eller grillkvällar. Inga resor. Inga fritidsaktiviteter som inbegriper onödiga kontakter. Jag motar också bort folk som vill komma och hälsa på (bor i ett turistområde). Resonerar som så att de som tränger sig på under rådande omständigheter är hänsynslösa idioter som man ändå inte vill ha något att göra med. Talande nog är det de klassiska våldgästartyperna som har hört av sig medan de omtänksamma (och annars alltid välkomna) tar det som en självklarhet att stanna hemma.
Citera
2020-06-13, 09:33
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Varför det?
Och vad tycker du/Tegnell om social distansering?

Giesecke säger att det inte är evidensbaserat.
Enligt honom är det enda som ger bevisad effekt att tvätta händerna och han är noga med att säga att man bara bör inför det som har bevisad effekt.
Sedan tar vissa honom på allvar?!

Efter 2:55
https://www.youtube.com/watch?v=bfN2JWifLCY
Citera
2020-06-13, 09:33
Medlem
Citat:

"Wearing a mask at home could help stop coronavirus spread among family members, study
says."

"The study noted that in contrast with China, wearing of face masks was unpopular in most of the Western world during the early outbreak of the pandemic. But the researchers said the evidence shows masks work to slow spread."

Så bra för kineserna som nu slipper smittan..
Citera
2020-06-13, 09:36
Medlem
DikTs avatar
Citat:
"Wearing a mask at home could help stop coronavirus spread among family members, study
says."

"The study noted that in contrast with China, wearing of face masks was unpopular in most of the Western world during the early outbreak of the pandemic. But the researchers said the evidence shows masks work to slow spread."

Så bra för kineserna som nu slipper smittan..
Du bara tramsar.
Ditt snack om att bara införa det som vetenskapen säger fungerar faller helt platt när man skrapor på ytan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in