2020-06-05, 17:16
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Framförallt har vi fortfarande ingen nationell app.
Finns.
Citera
2020-06-05, 17:17
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Du får läsa vad jag skrev igen. Av dem som dör i Sverige dör dem flesta på äldreboenden. Av dem som blir smittade på äldreboenden överlevde dem flesta i April på just de två specifika boenden två vänner jobbar inom. Det är extremt anekdotiskt dock så det är fritt fram att tolka det hur man vill. Rimligtvis ser det inte likadant ut överallt.

Visst är det så, åtminstone på de boenden där det inte är alltför många multisjuka. Det kan ju skifta en del.

På det boendet jag arbetat så har jag sett med egna ögon som sjuksköterska, att många har tillfrisknat. En del hade mycket milda symtom och var därför pigga. Problemet blev då att de pigga, sjuka gamlingarna inte uppmärksammades i början och därmed gick runt och smittade andra (demensavdelningar).

Vad jag förstått så har det sett ungefär likadant ut på många andra äldreboenden.
Citera
2020-06-05, 17:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det hade inte behövt kostat mkt om vi hade isolerat äldreboenden. Det står inte mellan en idiotiskt lockdown och ännu mer idiotisk tillämpning som sverige har tillämpad, nämligen att göra inget.

Om vi hade isolerat äldreboendena så vi haft radikalt färre döda

Sedan har vi inget gigantisk försprång.

Du får gärna berätta hur man ”isolerar” flera tusen äldreboenden på någon vecka (vilket är det som hade krävts). Hur ska de gamla få mat? Med drönare? Vem ska ta hand om dem? Skulle man ha isolerat in flera hundratusen undersköterskor på dessa boenden?

Med vissa insatser kanske vi kunnat rädda ett fåtal men de absolut flesta hade dött ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det verkligt obehagliga är att uppgången i antal smittade i Sverige verkar vara konstant nu. Om man bortser från att det inte verkar finnas någon koppling mellan antalet dödsfall och smittade i Sverige (av skäl som ingen på det HÄR kontoret lyckats finna en förklaring på) så BORDE ökningen av antalet döda komma som ett brev på posten 12-18 dagar senare.

Sverige måste stänga ned nu. Slut på fjomperiet.

Men då ljuger dem när de säger att det beror på ökat testande? Vgötaland från 6 till 10000 i veckan. Fallen kommer ju öka när testning går upp, bara att vi hittar mer mörkertal.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ja och nej. Visst, det är olika virusfamiljer det rör sig om, men det är samma immunsystem som reagerar på båda, och det är rätt ofta immunsystemets reaktioner som utgör symptomen på infektioner. Därför tycker jag det är relevant att jämföra och dra paralleller mellan olika virus. Inte för att virusen är desamma, för det är de inte, utan för att immunsystemet är detsamma.

Dessutom kan olika virus ha likheter genom att binda till samma receptor. Till exempel finns ett vanligt förkylningsvirus i coronafamiljen som likt SARS-CoV2 binder till ACE-2-receptorer, nämligen HCoV-NL63 (human coronavirus NL63).

A study performed in Amsterdam estimated the presence of HCoV-NL63 in approximately 4.7% of common respiratory illnesses.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Human_coronavirus_NL63

Jag tror inte man vinner något på att överbetona skillnaderna och se SARS-CoV-2 som något totalt väsensskilt från allt annat. Det är helt normalt ur ett vetenskapligt perspektiv att även dra paralleller och poängtera likheter med andra virus. IMHO.
Det räcker med att jämföra med herpesvirus och hepatit-c samt även hepatit-b för att det där med att jämföra immunförsvaret inte funkar. Även dengue-feber som uppför sig konstigt mellan genotyperna.

Och för all del även OC43 som hela tiden rundar immunförsvaret genom genetisk drift:
/.../The real concern now is not whether immunity develops, but how long it lasts. We know from Sars that immunity may drop or wane over time, and for related seasonal human coronaviruses, such as OC43, the virus fails to induce long-lived antibodies and can subtly evolve around our antibodies, allowing it to bypass our immunity to some level.
https://theconversation.com/coronavirus-once-you-have-antibodies-are-you-safe-134209

Genetic drift of human coronavirus OC43 spike gene during adaptive evolution
Abstract

Coronaviruses (CoVs) continuously threaten human health. However, to date, the evolutionary mechanisms that govern CoV strain persistence in human populations have not been fully understood. In this study, we characterized the evolution of the major antigen-spike (S) gene in the most prevalent human coronavirus (HCoV) OC43 using phylogenetic and phylodynamic analysis. Among the five known HCoV-OC43 genotypes (A to E), higher substitution rates and dN/dS values as well as more positive selection sites were detected in the S gene of genotype D, corresponding to the most dominant HCoV epidemic in recent years. Further analysis showed that the majority of substitutions were located in the S1 subunit. Among them, seven positive selection sites were chronologically traced in the temporal evolution routes of genotype D and six were located around the critical sugar binding region in the N-terminal domain (NTD) of S protein, an important sugar binding domain of CoV. These findings suggest that the genetic drift of the S gene may play an important role in genotype persistence in human populations, providing insights into the mechanisms of HCoV-OC43 adaptive evolution.
https://www.nature.com/articles/srep11451

Så nej, man kan inte jämföra virus ens ur ett immunförsvarsperspektiv. Och vi vet definitivt för lite om coronavirus i allmänhet och SARS-CoV-2 i synnerhet.

Min ståndpunkt för ögonblicket är att vi får hoppas att detta virus antingen försvinner som SARS gjorde av sig självt eller muterar sig till mildare varianter vilket är det mest sannolika. Annars tror jag att vi kommer att möta en del obehagliga överraskningar i framtiden när det gäller SARS-CoV-2. Så långt har forskning kommit så att det finns flera mindre behagliga hypoteser som kommit upp till ytan och som ännu inte är falsifierade.
Citera
2020-06-05, 17:20
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det skall sägas att årstiden underlättar för detta. Inte så lätt att få det till i Januari med minus 15.

Har sett att vissa boenden har fått till det med plexiglas framför och liknande; allt skulle gå om man vill. Men det kan så klart vara svårt när det handlar om förvirrade personer som inte kan förstå varför man måste hålla ett avstånd.

Ibland har jag tänkt på de gamla som hålls isolerade i sina rum, stirrandes ut genom ett fönster, och vilken sorts livskvalitet de har. Hade det varit jag hade jag nog föredragit att ta risken och umgåtts med folk den sista tiden i mitt liv. Det blir knas vad man än gör.
Citera
2020-06-05, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Nej, det är många som tillfrisknar så alla dör ej. Där jag har arbetat har visserligen ett stort antal avlidit - de var hårt drabbade av olika sjukdomar redan innan. Men lika många har klarat sig och är nu friska.

Friska var väl att ta till. Man har ju konstaterat att de som har turen att överleva har stora invärtes skador så de lär väl dö i förtid ändå.
Citera
2020-06-05, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast det stämmer inte. Visst har en liten del av befolkningen rest som vanligt under hela våren men de flesta har följt rekommendationerna. I går när rese-restriktionerna ”hävdes” så kraschade Destination Gotlands hemsida. Det säger ganska mycket om att folk faktiskt lyssnar på myndigheterna.

Fast rörligheten låg bara -6% under det normala häromveckan enligt Telia så nog har man återgått till det normala efterhand. Stor skillnad jämfört med i mars/april. Just Gotland är ett specialfall.
Citera
2020-06-05, 17:22
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Friska var väl att ta till. Man har ju konstaterat att de som har turen att överleva har stora invärtes skador så de lär väl dö i förtid ändå.

Friska från infektionen.

Vad menar du med förtid? Om 85, 90-åringar tillfrisknar från covid, hur kan de då dö i förtid??

Jag skulle vara jävligt tacksam om jag fick leva ens till 80.
Citera
2020-06-05, 17:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fast rörligheten låg bara -6% under det normala häromveckan enligt Telia så nog har man återgått till det normala efterhand. Stor skillnad jämfört med i mars/april. Just Gotland är ett specialfall.

Det stämmer men går du tillbaka en månad var det betydligt lugnare ute på vägarna. Klart att folk med tiden börjar leva mer och mer normalt när de märker att detta virus inte drabbar dem själva.
Citera
2020-06-05, 17:24
Medlem
Citat:
"Tegnells massmord". Kan ni inte bara lägga av med det där? Börjar bli så oerhört tröttsamt. Vet du ens vad massmord är?
"En massmördare är en person som avsiktligt dödat flera personer i ett så kallat massmord."
Citera
2020-06-05, 17:25
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Finns det inte en möjlighet att viruset blivit "mildare"?
Det är väl den möjligheten som diskuteras mest. Från Italien menar man att det är så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in