2020-05-30, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
En positiv sak som skett efter JÖKen i alla fall är att det visat tydligt att det i stort sett är omöjligt för de sk liberala partierna att gynnas väljarmässigt så länge de genom JÖKen sitter i skymundan av sossarna. Liberalerna håller på att utrotas helt som parti medan Centern knappast lyfter, utan ligger på tämligen låga nivåer. Centerns dröm om att växa på Moderaternas bekostnad verkar omöjlig att genomföra. Helt enkelt eftersom en majoritet av borgerliga väljare inte vill ha Centerns verklighetsfrånvända invandringspolitik. Det finns helt enkelt ingen stor tillväxtmarknad för partier som Centern, de kan inte växa bland vänsterväljare på grund av deras liberala ekonomiska förslag, och de kan inte heller växa bland högerväljare på grund av att de är allierade med sossarna.

Har vi tur sitter vi nästa val vid en situation där både Liberalerna och MP försvunnit, och då har vi en situation med tre partier på vardera sida, det skulle också leda i friktioner mellan S och C eftersom sossarna gärna skulle vilja ha tätare band med vänstern om de förlorar MP.
Liberalerna valde en partiledare med låg IQ som när hon insåg att hon inte hade partiet med sig på det hon ville göra bestämde sig för att sitta still i båten och vänta in nästa val. Nu när opinionssiffrorna närmar sig tre procent är hon som ett rådjur i strålkastarljuset. Hon vet att hon måste göra något men hon vet inte vad hon kan göra som accepteras av partiet så hon gör ingenting alls. Hon kommer att bytas ut inom sex månader.
2020-05-30, 00:19
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Liberalerna valde en partiledare med låg IQ som när hon insåg att hon inte hade partiet med sig på det hon ville göra bestämde sig för att sitta still i båten och vänta in nästa val. Nu när opinionssiffrorna närmar sig tre procent är hon som ett rådjur i strålkastarljuset. Hon vet att hon måste göra något men hon vet inte vad hon kan göra som accepteras av partiet så hon gör ingenting alls. Hon kommer att bytas ut inom sex månader.
De verkar inte vara så många som vill ha svensk liberalism som skiljer sig från normal liberalism.
Det bästa är att partiet avslutar.
2020-05-30, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag tror dock inte att Liberalernas problem beror på partiledaren mestadels, utan de val partiet gjort. Liberalerna har tidigare haft täta band med Moderaterna och fått stödröster från Moderater tidigare, nu är det över. Det finns ingen större marknad för ett liberalt parti allierad med sossarna, som dessutom också spelar andrafiol till Centern. I slutändan tror jag det finns en marknad enbart för ett liberalt parti i riksdagen och det kommer bli Centern. Om Liberalerna hade Erik Ullenhag som partiledare hade de fortfarande suttit på låga siffror, då det är partiet i sig som inte är efterfrågat. Vill man ha fri invandring röstar man på Centern, inte Liberalerna, och vill man ha hårdare tag röstar man på Moderaterna och inte Liberalerna.
2020-06-01, 15:18
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nu börjar resan utför

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/fortroendet-for-regeringen-stortdyker-en-ny-signal/

Tycker att det är rätt förväntat. Det är ingen hållbar strategi att låta myndugheter fatta besluten och gömma Stefan Löfven i en garderob någonbstans. Tror inte att det hinner slå igenom i minskat opinionsstöd för (S) innan sommaren men till hösten blir det fritt fall igen

Gäller för alla (S)-hatare att inte tappa hoppet när man ser siffrorna över 30%.De är tillfälliga som tur är
Du har kanske rätt, men man skall påpeka att förtroendesiffror inte är samma sak som preferens för ett visst parti, och än så länge ser man väl ingen nedgång i partisympatier för socialdemokraterna?

Vad som talar för arbetarepartiet är ju framför allt de andra partiernas svaghet. Kristersson förmår inte ta en ledarfunktion trotts att riksdagen är den mest högerinriktade någonsin, Busch har privata bekymmer och synns inte till, och än mer så för Åkesson och SD.

Skulle det vara så att om Sverige kommer ur krisen bättre än andra länder (och då talar jag inte om dödstal utan om ekonomin och sammhället i stort), så kan nog Löfven t.o.m. stärkas.
2020-06-05, 07:04
Medlem
arbetets avatar
Corona-hysterien är över:

Aftonbladet/Demoskop 26 maj – 3 juni 2020:
/.../Men nu ser det ut som det är slut på surfandet på coronavågen för Socialdemokraterna och Stefan Löfven. I juni månads väljarbarometer från Aftonbladet/Demoskop minskar stödet för Socialdemokraterna med 2,3 procentenheter vilket motsvarar omkring 135 000 väljare.
V 8,2 +1,0
S 27,8 -2,3
MP 3,9 +0,6
KD 6,5 +/-0
C 9,7 -0,3
L 2,7 +/-0
M 20,9 +0,2
SD 19,3 +0,5
Övr 1,0 +0,3

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vRyBW/darfor-faller-stodet-for-socialdemokraterna-igen
2020-06-05, 08:25
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Corona-hysterien är över:

Aftonbladet/Demoskop 26 maj – 3 juni 2020:
/.../Men nu ser det ut som det är slut på surfandet på coronavågen för Socialdemokraterna och Stefan Löfven. I juni månads väljarbarometer från Aftonbladet/Demoskop minskar stödet för Socialdemokraterna med 2,3 procentenheter vilket motsvarar omkring 135 000 väljare.
V 8,2 +1,0
S 27,8 -2,3
MP 3,9 +0,6
KD 6,5 +/-0
C 9,7 -0,3
L 2,7 +/-0
M 20,9 +0,2
SD 19,3 +0,5
Övr 1,0 +0,3

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vRyBW/darfor-faller-stodet-for-socialdemokraterna-igen

Det var överraskande fort det gick över! Jag hade förväntat mig att det skulle pågå mycket längre än så. Men nu är ju detta bara en enskild mätning så jag tror vi bör vara lite försiktiga med att dra slutsatsen att Corona-vågen med säkerhet är över.

Dock är det glädgande att se att L ligger fast förankrade långt under 4%-spärren. Hoppas verkligen MP tappar framöver, för några 3,9% känner jag mig verkligen inte trygg i. Och det är få saker i svensk politik som känns lika angelägna som att bli av med skitpartierna MP och L.
2020-06-05, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det var överraskande fort det gick över! Jag hade förväntat mig att det skulle pågå mycket längre än så. Men nu är ju detta bara en enskild mätning så jag tror vi bör vara lite försiktiga med att dra slutsatsen att Corona-vågen med säkerhet är över.

Dock är det glädgande att se att L ligger fast förankrade långt under 4%-spärren. Hoppas verkligen MP tappar framöver, för några 3,9% känner jag mig verkligen inte trygg i. Och det är få saker i svensk politik som känns lika angelägna som att bli av med skitpartierna MP och L.

Corona-vågen är inte över. Viruset försvinner inte. Däremot var det aldrig det medicinska som var farligt. Det är den ekonomiska kris som politikerna skapade i och med nedstängningarna. Frågan är hur allvarlig den krisen blir här? Produktionen sjunker ju nu så vi blir juu fattigare men alla vill ju att det bara skall vara att gå tillbaka till jobbet och allt blir som vanligt. Möjligtvis gör alla statliga stödpaket att det blir precis så. Samt att alla statliga pengar förr eller senare hamnar på börsen och driver upp tillgångsbubblan ett par snäpp till? Tror på ett fantastiskt börsår själv åtminstone.

Det jag tycker är uppenbart själv är bara att folk tröttnat på Corona och insett att den inte är tillräckligt allvarlig för att motivera en total ekonomisk kollaps. Frågan nu är om det blir en ekonomisk kollaps eller inte? Det är inte så lätt att veta. Blir det en kollaps så kan vi ge Stefan Löfven skulden för den. Det tjänar (SD) på. Blir det ingen kollaps så kommer de vanliga politiska frågorna om Asylinvandring, Brottslighet, PISA fusk, LSS bedrägerier, etc, tillbaka. Det lär (SD) tjäna på det också.

Ser helt enkelt inget realistiskt scenario där (S) blir en vinnare under mandatperioden. Det enda scenario där det händer är om regeringen lyckas lösa de stora samhällsproblemen så att skjutningar och sprängningar minskar eller folk slutar lura till sig assistansersättning. Det är ju knappast realistiskt...
2020-06-05, 09:37
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Corona-vågen är inte över. Viruset försvinner inte. Däremot var det aldrig det medicinska som var farligt. Det är den ekonomiska kris som politikerna skapade i och med nedstängningarna. Frågan är hur allvarlig den krisen blir här? Produktionen sjunker ju nu så vi blir juu fattigare men alla vill ju att det bara skall vara att gå tillbaka till jobbet och allt blir som vanligt. Möjligtvis gör alla statliga stödpaket att det blir precis så. Samt att alla statliga pengar förr eller senare hamnar på börsen och driver upp tillgångsbubblan ett par snäpp till? Tror på ett fantastiskt börsår själv åtminstone.

Det jag tycker är uppenbart själv är bara att folk tröttnat på Corona och insett att den inte är tillräckligt allvarlig för att motivera en total ekonomisk kollaps. Frågan nu är om det blir en ekonomisk kollaps eller inte? Det är inte så lätt att veta. Blir det en kollaps så kan vi ge Stefan Löfven skulden för den. Det tjänar (SD) på. Blir det ingen kollaps så kommer de vanliga politiska frågorna om Asylinvandring, Brottslighet, PISA fusk, LSS bedrägerier, etc, tillbaka. Det lär (SD) tjäna på det också.

Ser helt enkelt inget realistiskt scenario där (S) blir en vinnare under mandatperioden. Det enda scenario där det händer är om regeringen lyckas lösa de stora samhällsproblemen så att skjutningar och sprängningar minskar eller folk slutar lura till sig assistansersättning. Det är ju knappast realistiskt...

Med Corona-vågen åsyftade jag Corona som den stora dominerande frågan i samhället, inte huruvida viruset var utrotat och inte heller dess farlighet. Men jag håller med om att frågan ges allt mindre uppmärksamhet, dock kan den kanske blomma upp igen framöver, vi får väl se.

Förstå mig nu rätt, jag hoppas S tappar väljare. Men visst finns det fall då S kan stärkas. Det beror på helt på vilka frågor som kommer bli de dominerande fram till valet. Det är långt ifrån säkert att de blir just de frågorna du ovan nämner. Ekonomi och arbete kan t.ex. bli valfrågorna. Om det visa sig att svensk ekonomi klarat sig bättre genom Coronan än andra länders kan det gynna S. Men också tvärtom, om ekonomin är i spillror och arbetslösheten skjuter i höjden kan märkligt nog det även hjälpa S då stora partier tenderar att gynnas av kriser och skulden för detta lätt kan skyllas på Corona och internationell lågkonjunktur etc.

Ett annat tänkbart scenario är om S kan omförhandla JÖKEN. Mycket tyder på att de vill det, sker så har de övriga JÖK-partierna väldigt dåliga förhandlingslägen sett till o.u. och kan tvingas till stora eftergifter, vilket sannolikt kommer gynna S.

Andra orsaker kan vara att oppositionen är splittrad, t.ex. ett eventuellt samarbete mellan M och SD, se t.ex. tråden: (FB) JUST NU: M öppnar upp för rasistisk samarbete med Sverigedemokraterna kan vålla än mer splittring framåt valet och media lär knappast stödja M i detta.

MP och L har tappat kraftigt under senare tid, främst till osäkra/vet ej. Framåt valet kommer dessa väljare tvingas välja och S kan för många av dem kanske vara ett alternativ?

Dessutom finns även möjligheten att frågor vi idag inte kan förutse kan segla upp. Vem kunde för ett halvår sedan förutspå Corona? Eller förra valets torka och skogsbränder? Bara som två exempel.
2020-06-05, 11:03
Medlem
Positivt att S går nedåt igen! Det var väl ändå väntat, det fanns ingen som helst substans i den extrema uppgången. Det berodde ju enbart på att folk av psykologiska skäl sluter upp bakom sin regering i svåra tider. Nu när man ser hur illa regeringen har skött viruspandemin, och hur oförberedda alla myndigheter var, så kan det inte annat än gå nedåt för sossarna.

Och som andra har påpekat, mycket viktigt att MP och L håller sig under strecket! Jag befarar tyvärr att MP kommer att klara sig när det väl gäller, men L har blivit helt överflödiga. Ibland får jag för mig att Nyamko Sabuni har fått som uppdrag att ta Liberalerna ut ur riksdagen, för man kan inte ens med maximal otur misslyckas så kapitalt som hon har gjort. Det måste vara ett medvetet handlande.

Jag såg en intervju häromveckan med ordföranden för LUF (liberala ungdomsförbundet) som inte heller hon hade förstått någonting. På frågan om hon väljer Löfven eller Kristersson svarade hon: -Jag väljer inte Åkesson. Förstår hon inte att det är precis därför L ligger där de ligger på 2,7 procent!

Det är okej att säga nej till Åkesson om man vill, men då får man också vara realist och erkänna att man vill ha Löfven som statsminister! Det är precis vad L har gjort denna mandatperiod. Tycker de att det har varit en bra strategi? Har väljarna belönat dem för det?
2020-06-08, 11:10
Medlem
MrSokratess avatar
SCB: 29/4-27/5 Eventuell nedgång senaste veckorna för S inte synlig pga när den gjordes.
4888 svarande (53.1%)

Inom parentes: Resultat sedan november 2019, sedan valet 2018

S: 33,7 (+8,7, +5,4)

V: 8,2 (-0,4, +0,2)

MP: 4,1 (-1,1, -0,3)

C: 6,0 (-1,4, -2,6)

L: 3,3 (-0,5, -2,2)

M: 20,1 (+1,7, +0,3)

KD: 6,4 (-0,4, +0,1)

SD: 17,1 (-5,6, -0,4)

Övriga: 1,1 (-0,9, -0,4)
Senast redigerad av MrSokrates 2020-06-08 kl. 11:24.
2020-06-08, 15:57
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
SCB: 29/4-27/5 Eventuell nedgång senaste veckorna för S inte synlig pga när den gjordes.
4888 svarande (53.1%)

Inom parentes: Resultat sedan november 2019, sedan valet 2018

S: 33,7 (+8,7, +5,4)

V: 8,2 (-0,4, +0,2)

MP: 4,1 (-1,1, -0,3)

C: 6,0 (-1,4, -2,6)

L: 3,3 (-0,5, -2,2)

M: 20,1 (+1,7, +0,3)

KD: 6,4 (-0,4, +0,1)

SD: 17,1 (-5,6, -0,4)

Övriga: 1,1 (-0,9, -0,4)
Det kom ju en demoskop undersökning för några dagar sedan där tendensen var lite annorlunda, med en rekyl nedåt för socialdemokratin. Å andra sidan har väl SCB ett rätt bra rykte för att vara oppiniosinstitut?

Så lite räkneövningar, där jag exkluderar liberalerna. Just nu ser de ut att vara på väg från riksdagen:

Vänsterblocket (S+V+MP): 46%
Högerblocket (SD+M+KD): 43,6%
Restalliansen (C+M+KD): 32,5%

Mer oortodoxt:
Stor koalition (M+S): 53,8%
Restjanuaripartierna (S+MP+C) 43,8%

Vad är anmärklningsvärt?
För det första ligger restalliansen mycket svagt till för närvarande. Socialdemokraternaär ju faktiskt större än restalliansen.
För det andra är vänsterblocket faktiskt större än högerblocket, vilket till stor del beror på SDs svaga siffror. Nu visade ju demoskop siffror på en nedgång för socialdemokraterna, men märk väl att väljarna där i mycket liten grad verkade gå till högerblocket utan snarare till de andra vänsterpartierna. Har en signifikant del av väljarna tröttnat på högern ovilja att ta politiskt ansvar?
För det tredje kan man ju fundera på vilken regering som kan bildas. Det ser ju rätt komplicerat ut både för en vänsterregering och en högerregering, liksom för restalliansen och restjanuaripartierna. Men koalitionen M+S skulle kunna bilda en mycket stark regering, och skulle kunna ta itu med allvarliga problem innom brottslighet, beredskap, immigrationförsvar , infrastruktur med mera.
2020-06-12, 23:23
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Men koalitionen M+S skulle kunna bilda en mycket stark regering, och skulle kunna ta itu med allvarliga problem innom brottslighet, beredskap, immigrationförsvar , infrastruktur med mera.
M+S är bland annat de partier som har varit drivande till tillståndet landet befinner sig i. Hur kan ni inte vara medveten om det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in