Citat:
Ursprungligen postat av
bibbarsmuts
Men det rimliga att anta här är ju att SE syftar på Mårten Palmes vittnesmål gällande Grandmannen. Finns inget som tyder på att SE menar att någon på mordplatsen sagt att GM skulle ha haft glasögon.
Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Jo!
Förhör eller i tingsrätten, minns ej vilket, dock står det svart på vitt, läs på, gör om, gör rätt.

Ursäkta, jag skrev lite slarvigt, skulle ha skrivit: "Finns inget som tyder på att någon på mordplatsen
faktiskt sagt att GM skulle ha haft glasögon."
Jag utgick från enighet kring att vissa vittnesuppgifter helt enkelt kan avfärdas som felaktiga eller osannolika. Flera av Engströms är bevisligen det, bland annat om "glasögonen" och "kepsen".
Men ok, vi "gör om och gör rätt" då:
Ja SE säger "glasögon" i senare förhör (från 10 mars och framåt), men inte i det allra första förhöret den 1 mars, så jag utgår helt krasst från att det inte alls stämmer överens med vad han ev kan ha hört sägas på mordplatsen, utan att det där är något som växer fram hos honom under den påföljande veckan, i takt med att han försöker förbättra sin version efter att ha snappat upp detaljer i Mårtens och andras uppgifter.
Låt oss gå till läggen och se vad det står:
1 mars:
"Han tror att det signalement, som har lämnats på en man i mörk rock, kan gälla honom själv."
10 mars:
"Engström hör hur hans keps och stålbågade glasögon, rock omtalas."
11 mars:
"hörde att uppgiftslämnaren lämnade signalementet på E som hade keps, mörk rock, stålbågade glasögon och handlovsväska"
25 april:
"Ja han beskrivs då [med] en mörk rock med keps, och med tunna glasögon. Jag tror inte att min handlovsväska var med vid det tillfället. Inte vad jag kan komma ihåg."
En väldigt tydlig utveckling här, va? Ett typexempel på en berättelse som byggs ut och blir alltmer fylld med detaljer, ungefär som Lundins vittnesmål som expanderade så mycket att han till slut närvarade vid mordplatsen och t.o.m. blev misstänkt för mordet. Klar parallell till Engström.
Om SE hade sagt något som helst om glasögon eller keps eller handlovsväska redan på mordplatsen eller de närmaste dagarna efter mordet, så hade det varit sensationellt, eller åtminstone fastnat någonstans, eftersom det ju passar så väl in med uppgifterna Mårten lämnade på mordnatten och som polisen uppenbarligen satte väldigt stor tilltro till. Men ingen på mordplatsen nämner ju de här sakerna. Alltså: SE kokar ihop det själv med tiden för att det ska låta bättre och stämma överens med vad andra sagt i media.
Det blir lite komiskt när vissa av SE:s utsagor tas för sanning om de passar in för att göra honom till GM, hårdtolkas som en mördares snillrikedom, eller som något slags slip-of-the-tounge, när mycket av det bara är normala osäkra observationer och som dessutom skarvas på alltmer för varje förhör. Att det är så har ju framhållits i 34 år nu, så det anser jag får ses som relativt belagt. Här förtjänar Holmér för ovanlighets skull ett plus i kanten för att han fattade att SE bara var en skarvande linslus.
Den rimliga förklaringen till varför han för in "stålbågade glasögon" och "keps" på mordplatsen är alltså att han lånar det från ett annat vittnesmål som blev avgörande för den tidiga föreställningen om GM:s attribut – nämligen det signalement som Mårten Palme redan under mordnatten lämnar om sin Grandman:
hade täckjacka som går nedanför knäna, "iklädd en ceps med knäppe till skärmen" och ”troligen” bar ett par stålbågade glasögon.
Jag är helt enig med t.ex. Borgnäs i övertygelsen om att uppgifter från Grandavsnittet tyvärr på ett extremt skadligt sätt har tillåtits kontaminera vittnesuppgifterna från mordplatsen. Det gäller i högsta grad "kepsen", men även "glasögonen".
Dessutom hade det ju varit fullständigt sensationellt om SE redan från början hade påtalat att en "handlovsväska" hade nämnts på mordplatsen. Att även det är något som växer fram först senare talar sitt klara språk, liksom att han verkar inse orimligheten i det och väljer att tona ner det.
Minns inte vad det är han säger i intervjun med honom som görs i SvD redan dagen efter mordet, men vad jag kommer ihåg så nämns i vilket fall inte de här sensationella detaljerna över huvud taget. Men rätta mig gärna om jag har fel.