2020-06-12, 22:40
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag har försått omriktningen från "CIA" till "CIA+KGB". Precis som de flesta svenskar trodde att sverige fungerade. Palme ville bilda en jättepakt som bar hans namn med början i Den oberoende kommissionen för nedrustnings- och säkerhetsfrågor. Senare Palmekommisionen. Det skulle finnas Natopakten, warsawapakten och palmenpakten. Idén var att denna skulle vara sant neutral för att vara lockande, logisk och meningsfull att ansluta sig till. Det betyder att man behandlar andra stormakter någotsånär lika; briefar man CIA så briefar man KGB. Palme var kommunisthatare så den kan inte ha varit tanken att han skulle varit allt för intim med KGB.

Det vore i och för sig förenligt med Theutenbergs tes att Palme höll
fast vid avtalet från 1963. Omriktningen skulle vara en måttlig
eftergift till entouraget. Men då kommer händelsen med professor P,
omriktningen avblåses, IB avslöjas och man har ett nytt läge.
Citera
2020-06-12, 22:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Kan det ha varit så att KP initialt fått försäkringar från politiska tungviktare att det nu var fritt fram att utreda MOP förutsättningslöst?. Därav den självsäkra attityden som KP tidigare visat. Men att dessa figurer sedan satt ner foten när KP visat vad man kommit fram till. Det kan vara en massa skit som inte direkt har med MOP att göra men som anses skada Sverige och dess ställning till främmande makt. Paniklösningen blev då SE som GM.

Vad är alternativet? att KP medvetet begick yrkesmässig harakiri. Som jag tidigare skrivit har KP åsidosatt objektivitetsprincipen i sin framställning genom att negligera vittnesmål etc som talar för att SE ej var GM

Kan vara så, och att någon därefter satte ned foten, men då hade KP redan berättat att vi ska få veta hur mordet gick till och vem som ligger bakom.

Den nedsatta foten resulterade i halva sanningen, den blir intetsägande och obegriplig, för något var KP tvungen att presentera.

Stackars KP, inte lätt att arbeta för rättvisan i ett land där rättvisan aktivt motarbetas.
Citera
2020-06-12, 22:42
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Men det rimliga att anta här är ju att SE syftar på Mårten Palmes vittnesmål gällande Grandmannen. Finns inget som tyder på att SE menar att någon på mordplatsen sagt att GM skulle ha haft glasögon.
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo!

Förhör eller i tingsrätten, minns ej vilket, dock står det svart på vitt, läs på, gör om, gör rätt.
Ursäkta, jag skrev lite slarvigt, skulle ha skrivit: "Finns inget som tyder på att någon på mordplatsen faktiskt sagt att GM skulle ha haft glasögon."

Jag utgick från enighet kring att vissa vittnesuppgifter helt enkelt kan avfärdas som felaktiga eller osannolika. Flera av Engströms är bevisligen det, bland annat om "glasögonen" och "kepsen".

Men ok, vi "gör om och gör rätt" då:

Ja SE säger "glasögon" i senare förhör (från 10 mars och framåt), men inte i det allra första förhöret den 1 mars, så jag utgår helt krasst från att det inte alls stämmer överens med vad han ev kan ha hört sägas på mordplatsen, utan att det där är något som växer fram hos honom under den påföljande veckan, i takt med att han försöker förbättra sin version efter att ha snappat upp detaljer i Mårtens och andras uppgifter.

Låt oss gå till läggen och se vad det står:

1 mars:
"Han tror att det signalement, som har lämnats på en man i mörk rock, kan gälla honom själv."

10 mars:
"Engström hör hur hans keps och stålbågade glasögon, rock omtalas."

11 mars:
"hörde att uppgiftslämnaren lämnade signalementet på E som hade keps, mörk rock, stålbågade glasögon och handlovsväska"

25 april:
"Ja han beskrivs då [med] en mörk rock med keps, och med tunna glasögon. Jag tror inte att min handlovsväska var med vid det tillfället. Inte vad jag kan komma ihåg."

En väldigt tydlig utveckling här, va? Ett typexempel på en berättelse som byggs ut och blir alltmer fylld med detaljer, ungefär som Lundins vittnesmål som expanderade så mycket att han till slut närvarade vid mordplatsen och t.o.m. blev misstänkt för mordet. Klar parallell till Engström.

Om SE hade sagt något som helst om glasögon eller keps eller handlovsväska redan på mordplatsen eller de närmaste dagarna efter mordet, så hade det varit sensationellt, eller åtminstone fastnat någonstans, eftersom det ju passar så väl in med uppgifterna Mårten lämnade på mordnatten och som polisen uppenbarligen satte väldigt stor tilltro till. Men ingen på mordplatsen nämner ju de här sakerna. Alltså: SE kokar ihop det själv med tiden för att det ska låta bättre och stämma överens med vad andra sagt i media.

Det blir lite komiskt när vissa av SE:s utsagor tas för sanning om de passar in för att göra honom till GM, hårdtolkas som en mördares snillrikedom, eller som något slags slip-of-the-tounge, när mycket av det bara är normala osäkra observationer och som dessutom skarvas på alltmer för varje förhör. Att det är så har ju framhållits i 34 år nu, så det anser jag får ses som relativt belagt. Här förtjänar Holmér för ovanlighets skull ett plus i kanten för att han fattade att SE bara var en skarvande linslus.

Den rimliga förklaringen till varför han för in "stålbågade glasögon" och "keps" på mordplatsen är alltså att han lånar det från ett annat vittnesmål som blev avgörande för den tidiga föreställningen om GM:s attribut – nämligen det signalement som Mårten Palme redan under mordnatten lämnar om sin Grandman:

hade täckjacka som går nedanför knäna, "iklädd en ceps med knäppe till skärmen" och ”troligen” bar ett par stålbågade glasögon.

Jag är helt enig med t.ex. Borgnäs i övertygelsen om att uppgifter från Grandavsnittet tyvärr på ett extremt skadligt sätt har tillåtits kontaminera vittnesuppgifterna från mordplatsen. Det gäller i högsta grad "kepsen", men även "glasögonen".

Dessutom hade det ju varit fullständigt sensationellt om SE redan från början hade påtalat att en "handlovsväska" hade nämnts på mordplatsen. Att även det är något som växer fram först senare talar sitt klara språk, liksom att han verkar inse orimligheten i det och väljer att tona ner det.

Minns inte vad det är han säger i intervjun med honom som görs i SvD redan dagen efter mordet, men vad jag kommer ihåg så nämns i vilket fall inte de här sensationella detaljerna över huvud taget. Men rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2020-06-12, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Om nu SE tänkt mörda Palme när han lämnar sitt kontor, hur kommer det sig att han står o snackar med vakten nån minut, stämplar ut och lämnar genom huvudingången?
Hade det inte varit bättre att försöka ta sig ut en bakdörr, lokalisera och skjuta Palme och sen ta sig in igen genom samma bakdörr?

Exakt, men är det inte då någon vakt går sin rond inne i byggnaden och även passerar bakdörren? Om han vet om ronden kanske det känns osäkert att smita ut bakvägen, ifall han stöter på vakten?
Citera
2020-06-12, 22:48
Medlem
Kopparkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Vem är det som avses?

Mannen på Döbelsgatan. Kort efter 23.21 möter vittnet Breiwitz en man springande på Döbelnsgatan. Han viker av Rehnsgatan om jag inte missminner mig. Klädsel som gärningsmannen med en plastpåse. Identitet?

http://www.itdemokrati.nu/page36aq.html

Matti med en bilstereo i påsen
Citera
2020-06-12, 22:49
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Vem är det som avses?

Mannen på Döbelsgatan. Kort efter 23.21 möter vittnet Breiwitz en man springande på Döbelnsgatan. Han viker av Rehnsgatan om jag inte missminner mig. Klädsel som gärningsmannen med en plastpåse. Identitet?

http://www.itdemokrati.nu/page36aq.html

Helt klart intressant och borde kopplas ihop med den som SC ser i hörnet tegnergatan/luntmakargatan strax före. Problemet med SC är att han är amfetaminhög o har ej koll på tider. Den här kan vara GM!
Citera
2020-06-12, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
--jag börjar tänka så här också. I min kvällsbön brukade jag be att KP skulle ha sina "kevlar-undies" på sig den här tiden. Men man kanske kommit åt honom på annat sätt...
Det är stor skillnad på KP och Melander. Den sistnämnde är iskall trots att det är så att det är han som grovt konfirmerar de han försökt få att peka ut SE. KP var som ett asplöv.
Citera
2020-06-12, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag kan inte visa att Bergström har sagt det, jag editerade en reservation för att det var Häggström.

Läs förhöret med Häggström, japp, det står svart på vitt att man använder kortet på dörrarna för att gå ut i receptionen om man kommer inifrån huset, han tar sig själv som exempel, och tycker att SE har för lite loggar den dagen.

ALG berättar för Häggström att SE återkom 21 har jag för mig, står också i förhörsutskriften.

Stämmer det att SE har varit ute och ätit har han för lite loggar, hur förklarar du det?

Möjligen kan väktarna släppa in SE genom de inre dörrarna, man hur kom han ut utan att använda kortet och därmed loggas, vad har du för tanke kring det?

Om jag inte minns fel så stämplades SE in 8:10 och ut 21:19, och har han varit ute och ätit saknas det minst två loggar, dessutom har han i så fall gått in och ut minst två gånger den dagen/kvällen.
Du saknar ju fan helt belägg för att SE ska ha varit ute och ätit och kommit tillbaka kl 21.
Citera
2020-06-12, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vad är det som säger att inte receptionisten/vakten var i maskopi med SE?

JA, det är lätt att flyga iväg och fundera likt" tänk om receptionisten var en del av stay behind, den viktiga biten som skapar ett alibi för SE!"

Det som talar för att SE är mördaren är att han är militärtränad, duktig skytt, och förmodligen vet hur man ska mörda någon på det sätt han utförde det på. Han är underlig, och det kan indikera på att det finns en del sidor som han inte visar utåt som är kapabla till att gå utanför ramen.
Han uttrycker sig märkligt i vapen & skydd artikeln, "det var nog ett misstag att skjuta statsministern, ett vådaskott". Vittnen har ju sagt att Palme dog en verkligt ond och bråd död, rent av slaktad. Dog på sekunden. Det är verkligen inget vådaskott. Helt uppenbart fel.
Hans berömda mening om att lägga pussel, så hakar han upp sig på ett speciellt nervöst sätt.
Han bar också ofta vapen.. varför egentligen??

Det som talar emot SE är att vittnen har sett honom, att han verkade vara en fridfull människa, inte alls kapabel till extrema våldshandlingar.
Inte är en sådan atlet vid 50 års ålder, som mördaren beskrevs som,
denne mördare sprang uppför 100 steg av isiga trappor. Detta kräver både kondition, och en bra motorik. Inget jag förknippar med SE.
Han verkar vara mer i behov av att få uppmärksamhet.
Och han blir visserligen alkoholiserad, men om han verkligen var skyldig till att ha mördat Palme så brutalt, så hade han nog haft fler konstiga drag med sig. Tvångshandlingar och polisparanoja t.ex.
Det verkade han avsakna.
Det pusslet går inte heller ihop.
Och om Stay behind hade en konsperation inom sin organisation - varför valde man en sådan som SE??? Hade han än mer anseede än vad vi kan ana? Hade han inte fått mer uppbackning än att förpassas till att bli alkolist?
Och det enligt mig mest troliga : Människan Stig Engström mådde inte topp innan Palme mördades, och vips hamnade han mitt i tumultet. Precis som GW berättar, en sådan människan blir inte bättre av ett sådan trauma. Och visst har han rätt. Först känner han sig lyssnad och viktig i media, men sedan tar alkoholen och hans problem över ännu starkare, med en svårhanterad upplevelse av statsminister mord.

Näej. Svårt att tro att SE är skyldig ändå.
Citera
2020-06-12, 22:54
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av informatics
Jag vet.. Men det är tämligen ovanligt att armbandsur med svart urtavla inte har självlysande detaljer för siffror och tim/minutvisare. Det må hända att det är vanligare idag när det kommer till klockor som används i accessoarsyfte. Men det var inte vanligt för 34 år sedan, och det var inte vanligt att miliärklockor saknade denna funktion. Så varför sneddade han in mot husfasaden för att kunna se vad klockan var? Jag menar, varför är det en detalj som han ens behöver berätta?

Det är en ursäkt i fall någon sett honom i detta läge & undrat vad han gjorde då för.

Han kollade ej klockan utan det var då han plockade fram/laddade vapnet. 100%.
Fem-sex sekunder, 20 m bort, senare föll första skottet enligt honom själv.
Citera
2020-06-12, 22:55
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vi saknar AKs hemligstämplade förhör, men om hon hade sagt 21-tiden så kan du vara lugn att KP hade berättat det. SE kom tillbaka innan LOP lämnade bostaden, så enkelt är det.

AK s vittnesmål trodde jag KP skulle ha som nåt Ess i rockärmen.
Men ioch med att detta inte tillförde nåt mot SE s skuld så luktar det bäver om detta vittnesmål
Citera
2020-06-12, 22:57
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
Tack.. sjukt, hur lång tid kan det tänkas ta innan det börjar välla blod ur munnen på Palme? Någon kunnig? Tar det mer än 15 sekunder är detta något som starkt talar för SE:s oskuld.
På direkten, slutar när hjärtat slutar pumpa runt blod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in