Citat:
Ursprungligen postat av
kornblomst
Også kryptografen.no kommer haltende etter goingsomewhere.
kryptografen.no 12.06.2020
Tom Hagen-saken: Kryptografen har avdekketet hele meldingsutvekslingen over bitcoin
Tror goingsomewhere her på forumet har vært
aller først ute med detaljene fra bitcoin-kommunikasjonen. Det er så bra!
Om DenAngiveligeMotparten.
"For det første fremstår de angivelige kidnapperne som tekniske amatører."
Hmm. TH omtaler seg selv som "
teknisk tilbakestående". Det er kanskje sant da.
"“Det tydeligste tegnet på mangelfull kompetanse er gjenbruk av bitcoinadresser”, sier R*gstad. “Dette er regnet som meget skadelig for mottakers personvern. Best practice er å generere nye adresser hver gang man sender og mottar bitcoin, og noe alle bitcoinlommebøker lar deg gjøre.”."
"“Det ser ut som de angivelige kidnapperne har gjenbrukt pengene som ble sendt til kommunikasjonsadressen. Dette er ytterligere et datapunkt som kan avsløre kidnapperens identitet."
Ja. Det hadde vært noe. Å fått avslørt DenAngiveligeMotpartens identitiet.
Når Kryptografen påpeker at den antatte motparten fremstår som
teknisk amatør, så er det jo interessant å vite at den siktede kryptomannen i private meldinger med andre har innrømmet at han ikke kan alt det tekniske rundt krypto.
I en melding fra mars 2018 skriver kryptomannen:
Jeg stiller nok ikke som den aller sterkeste på teknisk datakunnskap, men jeg kan mye annet, samt mine flotte kontakter.
Derfor tok 32-åringen kontakt med flere personer med kryptokunnskap på ulike forum på internett, og fortalte om planene han hadde med TH. Kryptomannen ønsket med andre ord teknisk bistand.
Han skrev blant annet dette til en kryptoekspert 23. mars 2018:
Som du sikkert fikk med deg har jeg godt bekjentskap til en hval... jeg med andre ord, ønsker virkelig å ta nytte av det.
Hvalen er altså TH som 32-åringen allerede hadde vært i kontakt med flere ganger.
Og dette pågikk gjennom flere måneder utover i 2018.
Den siktede hadde kontakt med ulike kryptoeksperter gjennom både våren og sommeren 2018.
Kryptografen nevner også dette:
Videre er det interessant å se at den første meldingen som antakeligvis kom fra motparten, den 10. november 2018, ble sendt fra kryptovalutabørsen Huobi. Dette vil ifølge R potensielt kunne avsløre hvem avsenderen er, om politiet får tak i informasjon fra børsen