Citat:
Det är självklart att den här konstruktionen med belöning kan leda till etiska problem för Holden. Men rättskommentatorn i Aftenposten menar ju att det skulle kunna leda också till rättsliga problem för honom. Det är i så fall högst bekymrande. Om det är så i Norge, att polisen kan kräva ut upplysningar från en misstänkts försvarare, och straffa denne om h*n inte delger dem upplysningarna, då har Norge en helt annan syn på förhållandet mellan förundersökning och försvarare än alla någorlunda civiliserade jurisdiktioner som jag är bekant med. En försvarares uppgift är traditionellt att biträda klienten, sannerligen inte att biträda förundersökningen. Jag hoppas att Aftenpostens rättskommentator pratar i nattmössan.
Du tror at advokaten kan hindre politiets etterforskning. Jeg er ikke så sikker på det.
Aftenposten 16. juni 2020
Forsvareren burde ha satt foten ned for dusøren
Rettskommentator In*ge D Han*ssen i Aftenposten mener.
Aftenposten 16. juni 2020
Forsvareren burde ha satt foten ned for dusøren
Rettskommentator In*ge D Han*ssen i Aftenposten mener.
"Hva skjer dersom advokat Holden får opplysninger som ikke er til gunst for Tom Hagen i den situasjon han er i som siktet for drap på sin kone? Vil de bli oversendt politiet?Men kan hende dusøren må betales til en usporbar kryptokonto, og at tipset kom fra usporbar mail. Vet ikke om politiet kan hindre en slik utbetaling, selv om de vil prøve.
I et slikt tilfelle kan forsvarer Holden fort havne i et etisk dilemma.
Gir forsvareren opplysningene til politiet, kan det føre til at mistanken mot klienten styrkes og i verste fall – for Hagen – fører til domfellelse.
Holder forsvareren opplysningene skjult for politiet, kan han beskyldes for å hindre oppklaring av saken og dermed selv risikere å bli straffeforfulgt.
Forsvarer Svein Holden er en fornuftig mann. Jeg kan ikke tenke meg at det er han som er arkitekten bak dusøren.
Man han burde ha satt foten ned så lenge det ikke skjer i samarbeid med politiet.