2020-06-19, 11:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Du tror at advokaten kan hindre politiets etterforskning. Jeg er ikke så sikker på det.

Aftenposten 16. juni 2020
Forsvareren burde ha satt foten ned for dusøren

Rettskommentator In*ge D Han*ssen i Aftenposten mener.
"Hva skjer dersom advokat Holden får opplysninger som ikke er til gunst for Tom Hagen i den situasjon han er i som siktet for drap på sin kone? Vil de bli oversendt politiet?

I et slikt tilfelle kan forsvarer Holden fort havne i et etisk dilemma.

Gir forsvareren opplysningene til politiet, kan det føre til at mistanken mot klienten styrkes og i verste fall – for Hagen – fører til domfellelse.

Holder forsvareren opplysningene skjult for politiet, kan han beskyldes for å hindre oppklaring av saken og dermed selv risikere å bli straffeforfulgt.

Forsvarer Svein Holden er en fornuftig mann. Jeg kan ikke tenke meg at det er han som er arkitekten bak dusøren.

Man han burde ha satt foten ned så lenge det ikke skjer i samarbeid med politiet.
Men kan hende dusøren må betales til en usporbar kryptokonto, og at tipset kom fra usporbar mail. Vet ikke om politiet kan hindre en slik utbetaling, selv om de vil prøve.
Det är självklart att den här konstruktionen med belöning kan leda till etiska problem för Holden. Men rättskommentatorn i Aftenposten menar ju att det skulle kunna leda också till rättsliga problem för honom. Det är i så fall högst bekymrande. Om det är så i Norge, att polisen kan kräva ut upplysningar från en misstänkts försvarare, och straffa denne om h*n inte delger dem upplysningarna, då har Norge en helt annan syn på förhållandet mellan förundersökning och försvarare än alla någorlunda civiliserade jurisdiktioner som jag är bekant med. En försvarares uppgift är traditionellt att biträda klienten, sannerligen inte att biträda förundersökningen. Jag hoppas att Aftenpostens rättskommentator pratar i nattmössan.
Citera
2020-06-19, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är självklart att den här konstruktionen med belöning kan leda till etiska problem för Holden. Men rättskommentatorn i Aftenposten menar ju att det skulle kunna leda också till rättsliga problem för honom. Det är i så fall högst bekymrande. Om det är så i Norge, att polisen kan kräva ut upplysningar från en misstänkts försvarare, och straffa denne om h*n inte delger dem upplysningarna, då har Norge en helt annan syn på förhållandet mellan förundersökning och försvarare än alla någorlunda civiliserade jurisdiktioner som jag är bekant med. En försvarares uppgift är traditionellt att biträda klienten, sannerligen inte att biträda förundersökningen. Jag hoppas att Aftenpostens rättskommentator pratar i nattmössan.

Holden kan havne i en situasjon hvor han mistenkes for aktivt å motarbeide etterforskningen (måten tips håndteres på). Dette går ut over hans plikter og retter som advokat og som forsvarer, og kan prinsipielt straffes for dette.

Holden er uerfaren i denne rollen, og det merkes
Citera
2020-06-19, 12:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Retten har vel ikke fått alle bevis, men bare det som er strengt tatt nødvendig. Det er en hemmelig etterforskning, og de er avhengig av å holde kortene tett til brystet. Nå har jo uansett politiet funnet bevis som styrker teorien om at TH står bak. Så må jo du selvfølgelig få lov til å tro/håpe noe annet.
Ingen bevis har vært hemmelig for retten.
TH har ikke fått alle opplysninger, men det har retten (inkl Holden).
Politiet kan holde bevis hemmelig for retten, disse bevisene vil i såfall ikke være mulig å bruke i en evt rettsak senere.

Så kan man si;
- at politiet nå har bevis mot TH, som ikke var ferdig etterforsket da kjennelsen ble avsagt.
- at politiet har funnet bevis mot TH, etter ransakingene av eiendommene hans.
Men jeg tror ikke det!

Det du skriver er feil:
Citat:
Nå har jo uansett politiet funnet bevis som styrker teorien om at TH står bak.
Det er drapshypotesen politiet mener er styrket, men GM kan fortsatt være hvem som helst. Politiet har ikke styrket siktelsen mot TH. Det er ønsketenkning fra din side.
Politiet har sagt at drapshypotesen er styrket, men politiet har ennå ikke klart å bevise at AEH ble drept i Slorave*en 4.
Det betyr bare at det i politiets øyne er litt mer sannsynlig, at AEH ble drept i Slorave*en 4.
Citera
2020-06-19, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg tror at GM ikke er i familie med AEH. Jeg tror at GM kan ha overvåket flere av familiemedlemmene i lengre tid, ved å f.eks avlytte deres telefoner og ved å overvåke på andre måter. GM kan i tillegg ha studert flere familiemedlemmers Facebook for å skaffe seg informasjon m.m.

Og jeg tror at GM nøye planla flere detaljer (bl.a. detaljer i trusselbrevet og valg av dato) ved denne forbrytelsen og at GM ønsket at disse detaljene skulle føre til at politiet skulle tro at familiemedlemmer av AEH var involvert i forbrytelsen mot AEH.

Jeg tror nok dessverre det er motsatt. At GM ville at det skulle SE UT SOM om det var det du nevner. Det er heller ikke mange i den familien som har FB, og de fleste mener at trusselbrevet er skrevet av noen som kan godt norsk. Du har vært her så lenge nå at det er merkelig at du ikke har fått med deg dette....
Citera
2020-06-19, 12:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Holden kan havne i en situasjon hvor han mistenkes for aktivt å motarbeide etterforskningen (måten tips håndteres på). Dette går ut over hans plikter og retter som advokat og som forsvarer, og kan prinsipielt straffes for dette.

Holden er uerfaren i denne rollen, og det merkes
Kan du exemplifiera vad det är för sorts situation du har i tankarna? En försvarare har normalt rätt att bedriva efterforskningar å sin klients vägnar utan att behöva delge förundersökningen resultaten av dessa. Gäller detta inte i Norge?
Citera
2020-06-19, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheila01
Har lest masse på forumet, men først nå jeg har valgt å poste.

Særdeles spesiell sak, det kan vi vel alle enes om.

Hvor sannsynlig er det at hun er blitt kidnappet? Hypotetisk la oss tro at det er noen som har lest om Tom og at han er svært velstående, men lever svært enkelt. Ingen alarm. Vedkommende planlegger å kidnappe kona med håp om å tjene mye penger på det. Gjør stor flid med å etterlate minst mulig spor. Dette er svært risikofylt, gjør dette på lyse dagen- og såvidt jeg forstår på et sted med andre hus og blokker i nærheten. Hvis målet er penger, og man tar så stor risiko med å utføre dette med stor potensiale for å bli tatt, er det ikke rart at de deretter viser så lite interesse i å få pengene? Hvis man tenker deres motiv var penger, det som driver dem. Så etter å ha gjennomført et slikt risikabelt prosjekt, så si «nei, det er ikke så farlig, vi venter 2 uker med å besvare en melding». Hvis hun var i live så er det jo enorme ressurser på å holde henne der hva gjelder å ordne med mat og vakthold. La oss anta at noe skjedde da, hun døde. Likevel ville sikkert familien vært villig til å betale for å vite hva som skjedde, men selv det er ikke kidnapperne interessert i. De har bare forsvunnet. Ut fra det konkluderer jeg med at kidnappingsteorien ikke er sannsynlig.

Sannsynligheten rent statistisk peker på TH. Han er ektemannen. Det som indisiemessig forsterker det, er at det fremkommer detaljer om en mann med et stort behov for kontroll. Ektepakten, der han skal ha full kontroll over verdier. Og ikke bare kontroll, men også svært liten empati og kjærlighet for sin fru. Ved evt skilsmisse unner han henne ikke mer enn 200.000 og en gammel bil. En kvinne som har muliggjort at han kan tjene de store verdiene. Fått 3 barn med, som kan videreføre arven og hans bedrift osv. Det høres ut som et iskaldt og kynisk menneske. Neste som er kommet frem er at han har fått felles barn til å kalle henne nedsettende karakteristikk. Han har null respekt for henne. Det vitner om et menneske som ser på sin fru som et verktøy. Vi hører at svoger har sett noe, som han har rapportert om. Det er bekreftet at det har vært turbulens. Cirka 10 år siden har hun signert skilsmissepapirer. Hun har søkt nylig etter leiligheter i Gjøvik og meldt seg i FB-gruppe og sett etter leiligheter. Barna som sier at kjærligheten seiret etter turbulensen, de åpenbart forsøker å dekke over noe/evt har liten til ingen sympati med sin mor. Evt at de rett og slett er blitt så hjernevasket av TH at de ikke er i stand til å ta standpunkt for sin mor og de vansker hun har hatt. Evt redd for å miste penger/arv. Det er utrolig hva penger gjør med folk.
Det neste som er merkelig er alle disse telefonene på morgenen fra TH til AE. Får en nesten til å tro at han gjorde det for å forsterke sitt alibi. Evt for å se om noe gift startet å virke (hvis han har slettet samtale fra logg), for så å gi et signal videre.
Videre hans personlighet, uten at jeg skal fjerndiagnostisere, men han sier selv at hans kone ville ha beskreevet ham som kald.
I tillegg manglende evne til å betale. Han betaler 10.mill først når han forstår at han er mistenkt av politiet (politiet går ut med at hovedteorien er endret). Neste gang han initierer kontakt er når han skjønner at han er siktet(nettopp sluppet ut).
Han er villig til å betale hvis det tar mistanken bort fra ham, men ikke for å redde sin kone/finne info om henne.
Det har kommet frem info om at han forsøkte å forhandle med kidnapperne fordi de hadde regnet ut feil sum tilsvarende 4% av hans totale eiendeler. Det er trist for å si det mildt.

La oss si som tredje hypotese at det er noen som vil forsøke å ramme TH. Legge skylda på ham. De har utført dette, for at TH skal rammes personlig og økonomisk. Da hadde mitt instinkt vært å fortelle politiet sannheten om all turbulensen i ekteskapet og sagt at noen må ha fått innsyn i alt dette, og bruker det til å nå bruke det mot meg. Det hadde styrket min sak. Jeg hadde ikke benektet for de faktiske forhold. Hmm...
Et godt innlegg. Det er nok slik mange tenker og er kanskje nærmest politiets hypotese. Det gjenstår fremdeles spørsmålet om alibi for drapstidspunktet.
Citera
2020-06-19, 12:27
Medlem
GG99Slayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Ingen bevis har vært hemmelig for retten.
TH har ikke fått alle opplysninger, men det har retten (inkl Holden).
Politiet kan holde bevis hemmelig for retten, disse bevisene vil i såfall ikke være mulig å bruke i en evt rettsak senere.

Så kan man si;
- at politiet nå har bevis mot TH, som ikke var ferdig etterforsket da kjennelsen ble avsagt.
- at politiet har funnet bevis mot TH, etter ransakingene av eiendommene hans.
Men jeg tror ikke det!

Det du skriver er feil:

Det er drapshypotesen politiet mener er styrket, men GM kan fortsatt være hvem som helst. Politiet har ikke styrket siktelsen mot TH. Det er ønsketenkning fra din side.
Politiet har sagt at drapshypotesen er styrket, men politiet har ennå ikke klart å bevise at AEH ble drept i Slorave*en 4.
Det betyr bare at det i politiets øyne er litt mer sannsynlig, at AEH ble drept i Slorave*en 4.

Kanskje skrive riktig selv, når du påpeker feil hos andre?

Jo bevis som ikke har blitt lagt frem enda, kan da brukes i retten, bevis som ikke har vært ferdig etterforsket. eller vet du kanskje ikke hva det er?
Citera
2020-06-19, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Veldig godt skrevet! Det er akkurat slik det er.

Ekteparet Hagen har aldri lagt skjul på at de har hatt et turbulent ekteskap.
AE har blitt beskrevet som en glad dame, med humor og et stort og godt hjerte, og det harmonerer ikke med at hun var undertrykt.
Siste artikkel i VG forteller om at politiet har funnet 10 år gamle skillsmissepapirer, som bare AE har undertegnet.
Det må mer til enn dette for å mistenke at TH har drept sin kone.
Som noen andre nevnte, disse lekkasjene i media ødelegger for saken og for politiets integritet.

En hypotese er uansett ikke sterk, før alle andre hypoteser kan utelukkes.

I følge Eidsivating lagmannsrett er det ikke skjellig grunn til å mistenke TH (mindre enn 50% sannsynlig).

Det kan likevel dreie seg om en kidnapping, selv om drapshypotesen er styrket, pga kidnappingsofferet kan ha blitt drept ved en feiltagelse.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Hypotetisk-deduktiv_metode

"Bayes teorem (sannsynlighetsteori) gjør at vi aldri når 0 % eller 100 %, slik at troen man har på at teorien er rett, vil påvirke i hvilken grad dataene øker eller minsker troen på hypotesen."

"Hempels paradoks, eller ravneparadokset, tar utgangspunkt i hypotesen «alle ravner er svarte». Logisk medfører det at «alle ikke-svarte er ikke-ravner», så i den grad noe ikke er svart, er det ikke en ravn. Et grønt eple er ikke svart, og følgelig ikke en ravn – en iakttagelse som kan styrke hypotesen «alle ravner er svarte»."

https://snl.no/ravneparadokset
Forsøk Ockhams razor i stedet.
Citera
2020-06-19, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gina33
Jo mer man tenker på det, jo mer usannsynlig er det at TH har samarbeidet med RU eller utenforstående. Han ville aldri følt seg trygg, og han kunne utsatt egen familie for trusler, og blitt presset for penger resten av livet. TH er for smart til dette.

Du tenker at han er helt alene om det, og ikke har noen medhjelpere?
Citera
2020-06-19, 12:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Forsøk Ockhams razor i stedet.
TH har alibi, og jeg ser det svært usannsynlig at han har fått hjelp av andre til å utføre et partnerdrap.
Citera
2020-06-19, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Det skjønner jeg.

Lurer på om personen som er funnet i kummen i Oslo er AE. Står savnet sak fra Oslo etter tips. Mann i 50 årene mistenkt for å ha fraktet liket.
Kan noen ha blitt fristet til 10 millioner allerede?
Kan de skrive Oslo selvom det er fra Lørenskog? For at ikke alle skal skjønne det er henne?
Ikke klart å identifisere personen enda.

Lørenskog er jo en del av Oslo da, selv om at det er en egen kommune.
Kan tenkes at hvis de hadde skrevet savnet fra Lørenskog, så hadde folk gått helt av skaftet.
Ikke klart å identifisere? Undrer på hvorfor, om det normalt tar så lang tid, eller om liket er veldig ødelagt.
Ja, vet ikke hva jeg skal tro. Det er jo rart at dette kommer akkurat nå da.
Citera
2020-06-19, 12:51
Medlem
GG99Slayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Lørenskog er jo en del av Oslo da, selv om at det er en egen kommune.
Kan tenkes at hvis de hadde skrevet savnet fra Lørenskog, så hadde folk gått helt av skaftet.
Ikke klart å identifisere? Undrer på hvorfor, om det normalt tar så lang tid, eller om liket er veldig ødelagt.
Ja, vet ikke hva jeg skal tro. Det er jo rart at dette kommer akkurat nå da.

jeg husker begynnelsen av Åsted norge på mandag, der elden sier man kan gi anonymt tips til advokat der advokaten videre har taushetsplikt, kanskje det var en luring som så på og ville gjøre opp gamle synder? ^^

Men han ble jo siktet for frakten av liket, så kanskje det ikke maker sense.. hvem vet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in