Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Jag tycker inte det håller som försvar för Lisbet. I sina första vittnesmål var det definitivt ingen alkoholist hon sett och att då svänga 180 grader på det sättet handlar inte om att hennes minnesbilder förändrats.
Uppgifterna till LP om att de är gripit en misstänkt och ville anordna en vittneskonfrontation flankerades lite i förbifarten att det var en alkoholist, från Rotebro också om jag minns rätt? LPs kommentar om att man "ser vem av dem som är alkoholist" (ej ordagrant citerat) kommer i anslutning till att hon får se line-up:en. Enligt en av poliserna som deltog hajjade hon även till ordentligt när hon såg CP.
Om du hamnar i en vittneskonfrontation där ditt utlåtande kan vara till stor hjälp för att bekräfta eller avfärda huruvida polisen nypt rätt GM, en person du dessutom haft ögonkontakt med på mordplatsen, samtidigt som du, trots att du
innerst inne är fågel, fisk eller mitt-i-mellan tveksam när du pekar ut personen, lämnar bl a öppet för att den riktige GM går fri. Vilket är något som åtminstone jag inte skulle tycka vara tillräckligt tillfredsställande. Sekundärt är du i bakhuvudet även fullt medveten om att du, pga din tvekan, möjligen är på väg att skicka en oskyldig man till ett livslångt fängelsestraff.
Om LP vet vi inte särskilt mycket annat än att hon var mycket mån om sin integritet, därför svårt att väga någonting om vad som påstås om henne överhuvudtaget.
Däremot är jag ytterst tveksam till att någon över huvudtaget skulle gå in på en konfrontation, där din mans och dina barns pappas mördare eventuellt kan identifieras, med premisserna att "äntligen - nu får vi det här undanstökat och lägger det bakom oss. Dags att vända blad och i den mån jag är tveksam så håller jag det för mig själv, vi kan ju åtminstone ta honom till rättegång för att försöka få bort en alkoholist från gatorna. Alltid något."
Hon måste nog tillräknas goda intentioner inför- och under konfrontationen och kunde sannolikt tala så pass mycket för sig och sina barn att hon hade sagt om hon inte visste säkert.