2020-06-12, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Man kan t.ex. göra som i Italien och driva det genom en åklagare;

The investigation into criminal negligence has been pushed by the families of Covid-19 victims. The first 50 legal complaints were filed by members of NOI Denunceremo (we will denounce), a Facebook group set up in April, to Bergamo prosecutors on Wednesday.

Relatives of the deceased believe authorities made serious errors, especially at the beginning of the outbreak
(The Guardian idag).

Men så fungerar inte civilrättsliga system, i anglosaxiska common law system är det möjligt att man skulle kunna få dit någon, men i ett civilrättsligt system? Det är lite som att stämma svenska staten efter att ryssen invaderat och tagit över. Man kan inte bara stämma folk för att man är sur och ledsen, det måste finnas något att stämma någon för. Inkompetens är ofta inte tillräckligt skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Min poäng med neurosedyn var endast för att illustrera att även "bara" kroppsliga skador, kan ses som mkt allvarligt. Hur allvarligt är det inte då att man har låtit 5.000 egna medborgare dö, utan att förhindra det. Det är största skandalen i Sverige i modern tid. Jag blir väldigt förvånad om det bara tillåts passera, i längden. I så fall är vi verkligen en stat helt utan skydd för medborgarna... 😔

Har kommer du med kraftig osanning, det är inte någon som låtit folk dö, äldreomsorgen har legat under all kritik de senaste nästan trettio åren (se exempelvis SOU 2000:38, 2003:91 och 2008:51) och det har inte funnits någon politisk vilja att ändra det (för det är dyrt). Du borde då stämma Löfven, Kristersson och Åkesson?

Klart det kommer passera, vi har ett politiskt system som inte har hållit någon tills svars sen 1976 (avskaffandet av tjänstemannaansvaret, och notera väl att det även påverkar folkvalda, namnet "tjänstemannaansvar" till trotts) och på kommunal nivå har vi mer eller mindre totalt haveri (läs exempelvis Inga-Britt Ahlenius utmärkta inlägg på https://kvartal.se/artiklar/regeringen-har-abdikerat/ kring just stundande pandemi, eller https://www.svd.se/inga-britt-ahlenius-farligt-nar-allt-blir-politik kring ansvarsutkrävning i allmänhet).

Din argumentation är farlig och verkar baseras på rättigheter snarare än en balans av skyldigheter och rättigheter där en av dina skyldigheter som medborgare ligger i att hålla folkvalda till svars, på riktigt.
Citera
2020-06-12, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stagioni
Du är med andra ord inte oroad om staten trackar din telefon, var du befinner dig, vilka du ha passerat på gatan och allt det där som din integritet bygger på? 1 - Covid-1984 är en förevändning för att införa mer kontroll inför den annalkande finanskollapsen som kommer ske på obligationsmarknaden. De vet om att pensionerna är rökta efter fem år av minusränta och har slut på stimulerande åtgärder. Men det bryr du dig inte om?

Skiten handlar om att vi ska sitta i karantän så att inga massiva protester kan äga rum när ekonomin kraschar. 2 - Helt sjukt att vissa inte kan se det men jag har märkt att särskilt nationalister och rasister skitit på sig av coronatramset. Vad man på allvar borde vara orolig över är åtgärderna runtomkring covid-1984. Har man läst boken så är det exakt motsvarighet till kriget i 1984 som staten ligger bakom.

Myndigheterna är inte inkompetenta, de vet exakt vad som pågår och gör det med avsikt och har redan räknat ut vad konsekvenserna blir. Lockdown är strängast i de länder med sämst ekonomi, tänk på det. Och myndigheterna här har kanske inte agerat rätt mot en pandemi men dödligheten är långt under 1 % medan åtgärderna är helt brutala. Det här viruset är ett riktigt tramsvirus men det stänger inte dörren för något värre senare och man kan se det som ett förstatest. Det handlar om nånting annat och fattar man inte det så fattar man inte var politiken är på väg nånstans.

Covid-1984 är den största terrorattacken någonsin. Tragiskt att du knappt nämner att en hel flygindustri blivit värdelös. Ledtiden på flygledare är 2,5 år och omkring 95 % är uppsagda världen över. Det är regeringskorruption utan historiskt motstycke och du sitter här och babblar om att invandrarna är problemet som inte hållit sig inne.

1 -Intressant inlägg. Och visst kommer de flesta stater nu använda C som argument för ökad övervakning, ingen tvekan.

2 - Rätt där med. Jag tillhör väl ungefär denna grupp men fattar nada av de users här på FB som jag normalt alltid håller med, delar åsikter med och har varit "vän" med.
De har gått fullständigt bananas inkl Åkesson himself.

Tror att jag överger SD för Fi nästa val. Ser liksom ingen poäng med politiken alls. Bästa man kan göra är att förvärra så mkt som möjligt så det blir så illa att kanske, kanske gnistan för förändring tänds hos folket. Men jag tvivlar.
Senast redigerad av MrStreamer 2020-06-12 kl. 19:44.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Om rätt till liv är överordnat alla andra intressen ska man köra lockdown varje influensasäsong då eller? Ska man förbjuda alkohol, sätta maxhastighet 50km/h etc?

Neurosedyngrejen var väl en civilrättslig process och inte straffrättslig för det första. Rättshaverister kan alltid driva skadeståndsmål, det är svårt att hindra även om kraven är helt utsiktslösa...

Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Om du har en badvakt som inte gör något när ett barn drunknar, utan bara passitvt ser på, till och med stoppar någon annan som aktivt vill rädda barnet för att det ju ändå är oundvikligt att barn drunknar, samtidigt som det är just hans ansvar att rädda en som håller på att drunkna, ska han gå straffri?

Väl uttryckt.

Badvakten har betalt för att rädda liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Som vad? De har tillochmed uppmuntrat de äldre till att gå ut träffa barnbarnen. De gjorde i princip inget för skydda de äldre och andra riskgrupper.

Taktiken på pappret var det inte fel på. Problemet var att de aldrig ens försökte skydda de äldre, utan snarare tvärtom. Helt sjukt att ett parti som sysslar med massmord av våra äldre kan gå upp i opinionssiffrorna. Svenska folket visar sitt sanna jag.

Som vad?

Även om inte just du klarar av att följa rekommendationer utan måste ha Stefan Löfven som hotar dig med våld så har dessa rekommendationer fått enorm påverkan på samhället.

Det räcker att gå ut i 30 minuter så kommer du se att vissa saker är annorlunda än vad du är van med.

Vad jag tycker om äldrevården har jag redan skrivit och det är en annan fråga, men alla som tycker att sverige inte gjort något är förståndshandikappade och/eller eremiter.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Vad menar Björn Olsen att vi får lära oss leva med viruset i 10 år?

https://www.di.se/nyheter/professorn-glom-andra-vagen-vi-far-leva-med-viruset-i-tio-ar/

Tror han inte att vi kommer få något verksamt vaccin under den tiden?
Citera
2020-06-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Last I heard it was somewhere around 3% in Västra Götaland.

I doubt the virus has mutated to a milder version. This has not been observed anywhere. It’s far more likely that the virus is seasonal and that we have been spared by late Spring and Summer. I imagine we’ll see things start to worsen in August - with a long wait ahead of us until it will alleviate. We’ll need to lockdown in this case, our current strategy will lead to further disaster if we try it again; especially without any seasonal factors to save us.

Det här med vädret förstår jag mig inte på.
I Brasilien och Iran är det 30 grader och det är ändå världens mest drabbade länder(jo det mörkas friskt). I Indien verkar det växa också.
Citera
2020-06-12, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Ja, fyfan gött det kommer bli med tystnaden i tråden om några månader då vi har flockimmunitet i Sverige och våg nr 2 sköljer över resten av världen. Sverige kommer falla som en sten i resultatlistan (döda per capita).

Hur då?
Om nu lika många kommer dö i alla länder så får ju alla exakt samma döda per capita?
Citera
2020-06-12, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
1 -Intressant inlägg. Och visst kommer de flesta stater nu använda C som argument för ökad övervakning, ingen tvekan.

2 - Rätt där med. Jag tillhör väl ungefär denna grupp men fattar nada av de users här på FB som jag normalt alltid håller med, delar åsikter med och har varit "vän" med.

Håller med både dig och mannen du citerade.

Vill även påpeka att WHO gjort allt för att minska medborgarnas frihet. Så fort länder (förutom Kina) börjar öppna upp är WHO snabbt ute och talar om hur farligt allt är.

Min övertygelse är att de är köpta av Kina, men det kan naturligtvis vara fler länder inblandade.
Citera
2020-06-12, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

https://www.di.se/nyheter/professorn-glom-andra-vagen-vi-far-leva-med-viruset-i-tio-ar/

Det finns ju fortfarande inget vaccin mot förra SARS som kom. 2003 och även om det kommer ett vaccin så kommer det inte vara 100% effektivt. Sen så är det nog så att om han tror vi ska få leva med det i tio år så blir det antingen så att vi inte kommer se röken av det eller så kommer det vara kvar för evigt.
Citera
2020-06-12, 19:46
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du menar alltså att om inte badvakten ser till att absolut ingen nånsin får bada för den händelse att något barn nån gång skulle riskera drunkna, så bör badvakten straffas?

För det säger sig självt, låter man människor bada finns risken att nån drunknar. Alltså total nedstängning av alla stränder. Inget mer bad någonsin! Man gör allt man kan för att förhindra att nån drunknar, annars är man mördare.

Tack för en utmärkt liknelse. Hönsgödsel på stränderna hädanefter? Vad sjutton ska man med stränder till, nån kan ju drunkna!

Klart 99 999 badare måste hållas borta från stränderna för varje hundradels promille som riskerar drunkna. Du menar alltså att det är badvaktens uppdrag, köra bort folk från stränderna? Bäst du talar om det för dem. Så de inte blir anmälda till Europadomstolen för folkmord.

Ja ibland flaggas svart t ex vid starka strömmar.
Citera
2020-06-12, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer

Tror att jag överger SD för Fi nästa val. Ser liksom ingen poäng med politiken alls. Bästa man kan göra är att förvärra så mkt som möjligt så det blir så illa att kanske, kanske gnistan för förändring tänds hos folket. Men jag tvivlar.

Ja pandemier är ju såååå mysko wowowo heeelt onaturligt. Vi har inte alls väntat på att detta ska ske såsom 100 tals gånger förr.
Nej det måste va en konspiration som alla länder och all sjukvårdspersonal står bakom men det kommer inte ut någonting- alla i hela världen är knäpptysta.

HAHAHAAHHAHA ni hade passat i USA.
Ni tror 9/11 och månlandningen är fake också va?
Citera
2020-06-12, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Ajaj bra att lätta på reserestriktioner, samt leva med viruset i 10 år.

Blir det error i skallen nu hos Olsens fan club?

På din fråga så lever vi ju med influensa fast det finns vaccin. Kanske det han menar. Svårt att tro att staten kommer tvinga folk att vaccinera sig utan det blir väl gamlingar som gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in