Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Jag vet inte om du själv ens förstår vad du menar när du skriver »stor smittspridning«.
Mer virus i landet helt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Om äldreomsorgen stängt för besökande i början och inte tummat på det hade det varit markant lägre siffror.
Hur mycket lägre då tror du? Andra länder har som sagt inte klarat sig avsevärt bättre sett till andel döda inom äldrevården. Hade hemtjänsten och äldrevården varit hermetiskt tillslutna med noll dödsfall så hade vi ändå haft runt 1600 döda ((1 -
0,67)*4887) , och det lär vara långt ifrån realistiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Något »exotisk« synsätt på detta har jag inte. Jag ser det som en dödsorsak att sedermera summera upp.
Trafikdöden är mäkta överdriven. Det dör 250 per år i trafikolyckor så det är inte särskilt mycket att jämföra med. En skandal är det ju att äldreomsorgen tillåts vara så långt från funktion och naturligtvis har ju ledarskapet i Sverige visat brister, men det hade nog inte spelat något roll vilket parti som haft taktpinnen. Det är Riksdagens fel att Sverige är så illa rustat och fokuserar på fel saker.
Håller med om att trafik- och flygsäkerhet och dylikt får oproportionerligt med resurser sett till hur många som stryker med. Coronan är långt värre.
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Det är ett bra mått för att se om det dött fler än normalt totalt sett. En människa kan bara dö en gång. Att räkna varje död som om det vore ett plus i statistiken är fel. Det innebär ju inte att man inte ska se på omfånget specifikt och då behöver man rapportera på rätt sätt.
Det intressanta är inte om det dött fler än normalt, utan hur många dödsfall som hade kunnat undvikas. Går jag och lobbar en granat in i en folksamling och tar kål på tio pers så är det inte en förmildrande omständighet om det dör några tusen färre än normalt det året.
Överdödligheten kan vara intressant som en datapunkt, men rationaliseringar blir lätt svettiga där.
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Här kommenterar du en eventuellt svårare »andra våg«, vilket varken du eller jag tror på. Till skillnad från dig anser jag definitivt att man bör vara beredd på det. Jag anser även att om det blir så har de länder som gjorde en hård nedstängning en svårare situation att möta än de länder som inte ännu tagit till det.
De kommer ju inte att vara i någon hård nedstängning då, och vi har ingen större immunitet i befolkningen (skulle nog ta flera år att uppnå).
De kör nog bara en repris från våg ett. Troligtvis hanterar de det bättre och undviker hårdare åtgärder, eftersom de har mer erfarenhet nu och skulle ha god testkapacitet från början.