2020-06-12, 12:04
Bannlyst
Vilka av Engströms persedlar var besudlade med OP:s blod?
Citera
2020-06-12, 12:08
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeisbackwards
Ja, jag tycker inte egentligen att det är så svårsmält heller.

Vi vet ju att en uppsjö gärningsmän, vanliga människor, inte förhärdade brottslingar, kan blåneka förhörspoliser rakt i ansiktet och spela sin roll under lång tid. Jag kollade nån gång lite på videon med tvåbarnsfadern som hade mördat sin fru och sina två små söta flickor och sänkt deras kroppar i en oljetunna - för att han ville starta ett nytt liv med sin älskarinna - och sen sitter och blånekar polisen innan han erkänner efter ett par timmar. På ett plan är det ju obegripligt att nån som ter sig som vem som helst kan göra nåt sånt, men sen har man beviset där rakt under ögonen att jo det går tydligen alldeles utmärkt.

En variant som jag kan tänka mig, men som förstås är spekulation, är följande. Engblom beskrivs ju av ett flertal bekanta som omväxlande vek, feg, omanlig, en aning löjeväckande, och så vidare. Själv har han beskrivit sig själv när han var yngre som sjukligt blyg, men med ett mycket starkt självförtroende .

Jag kan tänka mig att han helt enkelt hade blivit skicklig på att spela på andra människors underskattning av vad en sådan som honom var kapabel till. Och att han därmed kom att nära ett förakt mot omvärlden - som inte gav honom den respekt han tyckte den borde göra, då han egentligen var mycket smartare och slugare än dom och deras förutfattade meningar och antaganden om hans person.

Så vad jag menar på är att Engström kan ha haft en inte oansenlig - och kanske inte helt missriktad - tilltro till sin förmåga att manipulera sin omgivning och deras bild av honom. Han kan ha gått in i det hela hyfsat trygg i tron att fick han bara chansen att spela vanlige grå, harmlöse, lite stollige, lite irriterande Stig Engström som man inte riktigt behövde ta på allvar, då skulle han göra det med bravur.

Och sen har han då använt detta självförtroende till att ganska så metodiskt och inte helt oävet sabotera utredningen innan den ringar in honom.

Vill man romantisera den misstänkte mördaren lite med en Hollywoodmotsvarighet blir det denna: https://www.youtube.com/watch?v=4OAFtr-ciQE
Det behöver ju heller inte vara så uttänkt från allra första början. Han tar de chanser han får i takt med att tiden går och lyckas utmåla sig som ett vittne och inte gärningsman. Mordet i sig var kanske ett infall när chansen plötsligt uppenbarade sig? Det visar i så fall på en stor förmåga att se möjligheter när de uppstår och agera efter dem.

Man ska dessutom minnas att SE med allra största säkerhet är betydligt smartare än de flesta poliser som är inblandade i utredningen. Han har också gott om tid att läsa in sig på vad vittnen säger till pressen och anpassa sin story.
Citera
2020-06-12, 12:09
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Vilka av Engströms persedlar var besudlade med OP:s blod?
Inga, vem har påstått att några var det?
Citera
2020-06-12, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Inga, vem har påstått att några var det?

Hjälper man en blödande männniska, som SE påstår att han gjorde, bör det väl vara omöjligt att inte få blod på tex en sko, byxa, handske eller rockärm?
Citera
2020-06-12, 12:15
Medlem
Citat:
Det behöver ju heller inte vara så uttänkt från allra första början. Han tar de chanser han får i takt med att tiden går och lyckas utmåla sig som ett vittne och inte gärningsman. Mordet i sig var kanske ett infall när chansen plötsligt uppenbarade sig? Det visar i så fall på en stor förmåga att se möjligheter när de uppstår och agera efter dem.

Man ska dessutom minnas att SE med allra största säkerhet är betydligt smartare än de flesta poliser som är inblandade i utredningen. Han har också gott om tid att läsa in sig på vad vittnen säger till pressen och anpassa sin story.

Nä absolut, det behöver det inte! Jag fiskar mer efter att det inte behöver vara så långsökt att han kunde vara så, låt oss kalla det fräck & förslagen - om man tänker sig att detta redan hunnit bli ett återkommande mönster i hans interaktion med omvärlden; att han hade kommit att förvänta sig att han lätt blev uppfattad på ett visst sätt, och att han redan långt tidigare hade lagt sig till med vanan att spela på detta.
Citera
2020-06-12, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soniz
Min poäng är att det blir väldigt många otroliga omständigheter tidsmässigt.

Vilka är alla dessa otroliga omständigheter tidsmässigt?
Enligt vakten kom han tillbaks från en rast vid 21-tiden, dvs ungefär då Palme gick in i biografen, något som Stig dock själv förnekade.
Två minuter innan Palme skjuts ihjäl lämnar Stig Skandia, som ligger endast tiotals meter bort från mordplatsen, som också låg åt samma håll som hans påstådda destination.
Anders Björkman, som var nån tio meter bakom paret Palme, såg endast en annan person framför sig, utöver Palme-paret, och det var skytten.
Stig kommer med korrekta beskrivningar av vittnen, vilket talar för att han faktiskt var på plats och även hunnit se Jeppsson som gömde sig bland barackerna precis efter skotten innan denne försökte jaga skytten, vilket Nieminen & Zahir bekräftar. De enda som sett en man som skulle kunna ha varit Stig, beskrev skytten och det var Stig bevisligen medveten om.

Om vi går tillbaks till tiderna. Vad gjorde han mellan 23:19 och 23:42?

Redan vid vittnesuppgifterna, och hans egna uppgifter, blir det rätt uppenbart att han var skytten som sprang iväg. Och om något så har det som framkommit och tidsstämplingarna och hans rast stärkt teorin snarare än försvagat det.
Citera
2020-06-12, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soniz
Jag uppskattar att du lyfter frågetecken i resonemanget.
Betänk att jag i tidsuppskattningen väljer det bästa scenariot ur TPs perspektiv vid de olika hållpunkterna. SE kan ha stämplat ut i slutet av den uppgivna minuten och således lämnat Skandia ännu senare.

Det kan ha tagit längre tid för O&L att ta sig till mordplatsen. Det tog 1 min 35 sek för N.F att gå till den plats där han uppger att han hörde skotten. Stämmer det skedde mötet snarare kring 23:19:55.

Stämmer vittnet HOs uppgift är det helt orimligt att anta att SE är mannen N.F såg då SE isf lämnat Skandia efter mötet skett. Det gäller oavsett när mötet skedde eller när i intervallet SE stämplade ut.

Så: Den tredje punkten som gör stämpelklockan intressant är om det är rimligt att anta att det är SE som vittnet N.F uppger sig se följa efter makarna Palme. Och det är det vi (iaf jag) diskuterar.

Ja, flera vittnen placerar ju mördaren efter OP/LP på deras promenad från biografen. Det verkar tämligen uppenbart att skytten följt efter paret en god bit på sveavägen innan skotten.

Att SE stämplar ut 23.19 (Verifierat mot fröken ur enligt ansvarig på Skandia), hinner små prata med vakterna i receptionen (enligt deras vittnesmål) och sedan ut och hinna bort till biografen?

Den tidslinjen håller väl inte?

(Och varför verkar SE synas på en av bilderna från brottsplatsen, avslappnat hängande där typ?)
Senast redigerad av FlamRed 2020-06-12 kl. 12:34.
Citera
2020-06-12, 12:37
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Vilka är alla dessa otroliga omständigheter tidsmässigt?
Enligt vakten kom han tillbaks från en rast vid 21-tiden, dvs ungefär då Palme gick in i biografen, något som Stig dock själv förnekade.
Två minuter innan Palme skjuts ihjäl lämnar Stig Skandia, som ligger endast tiotals meter bort från mordplatsen, som också låg åt samma håll som hans påstådda destination.
Anders Björkman, som var nån tio meter bakom paret Palme, såg endast en annan person framför sig, utöver Palme-paret, och det var skytten.
Stig kommer med korrekta beskrivningar av vittnen, vilket talar för att han faktiskt var på plats och även hunnit se Jeppsson som gömde sig bland barackerna precis efter skotten innan denne försökte jaga skytten, vilket Nieminen & Zahir bekräftar. De enda som sett en man som skulle kunna ha varit Stig, beskrev skytten och det var Stig bevisligen medveten om.

Om vi går tillbaks till tiderna. Vad gjorde han mellan 23:19 och 23:42?

Redan vid vittnesuppgifterna, och hans egna uppgifter, blir det rätt uppenbart att han var skytten som sprang iväg. Och om något så har det som framkommit och tidsstämplingarna och hans rast stärkt teorin snarare än försvagat det.
Precis så. Det finns ett antal vittnesuppgifter som tillsammans ger en någorlunda samstämmig bild av mordförloppet, så samstämmig man kan förvänta sig. Sedan finns SEs uppgifter som sticker ut, därför har utredningen betraktat honom som en babblande fåntratt. Men i perspektivet att SE är GM stämmer plötsligt hans utsagor med alla andras. Hur sannolikt är det att en babblande viktigpetter lyckas beskriva skeendet ur GMs perspektiv? Särskilt som man knappast kan vilja göra det.
Citera
2020-06-12, 12:40
Medlem
Citat:

Nu, plötsligt 20 år efter sin död, så är SE mkt smartare än alla poliserna inom FUn?! Eeehh!
Detta blir bara värre och värre! Förut trodde jag att det bara var Holmer, familjen Palme , Chrille P samt den nu förtalade Stig Engström som var totala snurrpellar.
Men nu inser jag: Det är dom som till varje pris vill "amatör-nita" en random Palmemördare, som är de slutgiltiga SnurrePellarna. Mitt i epilogen , till detta mord såpe drama!!
Citera
2020-06-12, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Ja, flera vittnen placerar ju mördaren efter OP/LP på deras promenad från biografen. Det verkar tämligen uppenbart att skytten följt efter paret en god bit på sveavägen innan skotten.

Att SE stämplar ut 23.19 (Verifierat mot fröken ur enligt ansvarig på Skandia), hinner små prata med vakterna i receptionen (enligt deras vittnesmål) och sedan ut och hinna bort till biografen?

Den tidslinjen håller väl inte?

(Och varför verkar SE synas på en av bilderna från brottsplatsen, avslappnat hängande där typ?)

Bilden uppges vara från betydligt senare på kvällen (notera att avspärrningsband kommit upp och att en välkänd kritik som framförts mot polisförfarandet var att man väntade alldeles för länge med att spärra av mordplatsen). Kolla kring post #557 och #1033 där frågan diskuteras.

Vidare säger en del bilden föreställer en kriminaltekniker och inte Engström. Det senare är ju svårt att avgöra bara från bilden, men själv skulle jag inte bli överraskad om det verkligen är Engström. Engström påstår sig ju ha åkt hem efter att han pratat med Skandiavakterna efter mordet, men personligen kan jag mycket väl tänka mig att han då återvänt till mordplatsen och stått och observerat och lyssnat till polisernas arbete och snokat runt.
Citera
2020-06-12, 12:42
Medlem
En knubbig grafiker från Täby som jobbade på Skandia sköt Palme. Mer spännande än så var det inte.
Citera
2020-06-12, 12:44
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Nu, plötsligt 20 år efter sin död, så är SE mkt smartare än alla poliserna inom FUn?! Eeehh!
Detta blir bara värre och värre! Förut trodde jag att det bara var Holmer, familjen Palme , Chrille P samt den nu förtalade Stig Engström som var totala snurrpellar.
Men nu inser jag: Det är dom som till varje pris vill "amatör-nita" en random Palmemördare, som är de slutgiltiga SnurrePellarna. Mitt i epilogen , till detta mord såpe drama!!
Polisen som utredde sådant här bestod vid mitten av 80-talet i stort sett av konstapel batong som gjort karriär inom polisen. De var säkert bra människor men det var inte de som var smartast i klassen som blev poliser efter skolan. Att SE hade klart högre IQ än genomsnittspolisen är ganska självklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in