2020-06-12, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MycketOintressant8
Tack för förtydligandet om 23:19.

Så varför ljuger SE om detta i tingsrätten? Är han GM så vill han kanske eventuellt få "alibi" att han inte skulle hinna skjuta OP. Men han sitter ju inte heller som misstänkt alls i tingsrätten, så varför då ljuga om något som enkelt kan kollas upp?
Därför han vill göra gällande att han stämplar ut precis när dådet sker så han kan anses vara ett kronvittne.
Citera
2020-06-12, 11:14
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Tack Furirrevaer för att du redan 2015 lägger upp denna rykande heta artikel.

Stig Engström: "-Tänk om den beundrade statsministern snäser av vederbörande på ett föraktfullt sätt. Avvisade och vända ryggen åt blir några av oss förbannade. Om då någon av oss går omkring med ett vapen – så kanske vi tar till det vid ett sådant tillfälle."

O han fortsätter: "-Sinnet rinner till, man tar några snabba steg o lägger handen på hans axel för att stoppa honom, din jäkel o så pang, mänskligt, och/lr omänskligt......."

Ja om det mot förmodan skulle varit SE lr en liknande GM, lite åt hållet ensam galning som ogillade OP så kan det säkert varit ungefär så det gått till.
Citera
2020-06-12, 11:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som känner till Per Häggströms bakgrund som var säkerchetschef på Skandia 1986.

Det jag vet är att han jobbade som polis innan han började på Skandia, någon som vet om han jobbade till exempel knarkspaning innan han började på Skandia

Per Häggström var tydligen misstänksam både mot Skandiamannen och Anette K:s agerande och ville kolla upp dessa två personer väldigt noga.

Ryktet jag sett är att de högsta cheferna på Skandia tyckte att Per H engagerade sig för mycket i detta, de tyckte det tog upp för mycket arbetstid.
Jag antar de menade att han skulle överlåta sakerna till polisen, jag tror det slutade med att Per H slutade på Skandia.

Ex-polisen Per Häggström var i Augusti 1985 i Schweiz för att återköpa stulen konst tillsammans med Tommy "Turbo" Lindström och den för inblandning i MOP misstänkte Milan Heidenreich. Den sistnämnde pliggad som kontakt för den tjeckoslovakiska säkerhetstjänsten och med ett förflutet som Konsthandlare och motocrosstjärna.

Helgen efter MOP betalade PH ut en sexsiffrig dusör till MH för dennes insatser med att återbörda värdefull konst till rättmätiga. Allt under överinseende av den i PU ständigt närvarande "Turbo".

Erik Skoglund är en annan "filur" som kryssar omkring i MOPs omgivningar. Förutom samtalet med PH ang Stig Engström är det han som onsdagen 26februari tar emot hot samtalet mot Olof Palme och Hans Holmer från den galne österrikaren Walter Kirisits-

Det är Skoglund som utreder och lägger ner utredningarna om försvinnandet/mordet på Cats Falck och mordet i september -86 på Ungraren Peter Imre Virag. I det sistnämnda fallet pekar den SÄPO-kopplade Lev Morozov ut Ivan von Birchan som den person som kommer ut ur Virags port efter mordet.

PH ska ha haft en bakgrund som inbegriper både SÄPO och våldsroteln och sättet han är du och bror med TL och ES antyder detta. Detsamma gör det faktum att han efter MOP kunde arbeta på VIP under den tidigare SÄPO-chefen PG Vinge på St Eriksplan 35.
Citera
2020-06-12, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Därför han vill göra gällande att han stämplar ut precis när dådet sker så han kan anses vara ett kronvittne.

Kronvittne??
Citera
2020-06-12, 11:20
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
En riktig mordutredare som hade löst mordgåtan om han fått resurser att granska WT-männen. I dagens AB-artikel talar han även om intressanta uppgifter om Sydafrika.

Kan det vara så enkelt att KP:s riktiga utredning inte fick presenteras?

Inte heller jag föddes i går.
Jag kan inte se någon annan orsak till Petersons agerande än att de initialt hade något annat att presentera.

Vem/vilka har haft möjlighet att stoppa den egentliga utredningen från att komma i dagen?
Citera
2020-06-12, 11:21
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne

En tolkning ja. I stället för att säga 23.19.?, vilket sägs vara det korrekta, o då kan påstås ha kommit för tidigt till platsen!? Han borde rimligen ha sagt typ "jag stämplade ut ca 23.19 till 23.20 o sen bytte jag några ord med vakten innan jag gick ut, kanske omkring 23.21." Samtalet tog han väl själv aldrig upp.
Citera
2020-06-12, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Finns helt enkelt inga nya bevis som kan komma. Varifrån skulle de komma? Glöm inte att det har legat en belöning på 50 miljoner i potten under alla dessa år och inga avgörande tips har kommit.

Men jag kände ju igen brevskrivaren o det var sista pusselbiten 2015.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=6103013
Citera
2020-06-12, 11:24
Medlem
Stones avatar
Vidare i Veckans Brott https://www.svtplay.se/video/2708178...t-3?start=auto

21.15. Intervjuv med Krister Petersson. Här säger han att det kommer ett besked i åtalsfrågan. Antingen blir det åtal eller något annat. Hur kunde han här säga att det skulle kunna bli åtal? Han säger fövisso att det också kan läggas ner. I det hr läget måste KP vetat att det skulle läggas ned, men varför denna teater? Vad har hänt mellan den intervjun till denna totala kollaps i åtalsfrågan, för det var aldrig tal om åtal.
Citera
2020-06-12, 11:24
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Jag är nyfiken på en sak..

Finns det någon smart privatsparare, privatforskare, någon som lagt ner MYCKET tid på fallet, som fortfarande umgås med idén att det är ett teatermord.

Jag tycker Claes bok "Den osannolike mördaren" och hans intervju i Swebbtv ger ett tillräckligt underlag för att det kan ha varit ett teatermord. Därmed inte sagt att det gått till på det sättet som han har spunnet historien.

Men går det att säkert debunka testermord-hypotesen? Vad säger de som lagt ner mycket tid på det här?

Vad menar du med ett "teatermord"? Skulle Palme inte vara mördad eller att det är konspiration?
Citera
2020-06-12, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Kronvittne??
Ja, han vill bli ihågkommen för nåt stort. Han grämde sig över att ha missat nåt stort på bara en minut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Tack Furirrevaer för att du redan 2015 lägger upp denna rykande heta artikel.

Stig Engström: "-Tänk om den beundrade statsministern snäser av vederbörande på ett föraktfullt sätt. Avvisade och vända ryggen åt blir några av oss förbannade. Om då någon av oss går omkring med ett vapen – så kanske vi tar till det vid ett sådant tillfälle."

Det här är ju en minst sagt märklig text. Varför använde SE öht uttrycken "vi" eller "oss"? Det är ju heller inte yttrat i affekt utan skrivet i en tidskrift och antagligen granskat och allt.
Senast redigerad av IngemarH 2020-06-12 kl. 11:26. Anledning: Bara frågetecken tillagt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
En tolkning ja. I stället för att säga 23.19.?, vilket sägs vara det korrekta, o då kan påstås ha kommit för tidigt till platsen!? Han borde rimligen ha sagt typ "jag stämplade ut ca 23.19 till 23.20 o sen bytte jag några ord med vakten innan jag gick ut, kanske omkring 23.21." Samtalet tog han väl själv aldrig upp.
Därför att han själv vet att samtalet var så pass långt att han missade mordet. Självklart nämner han inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in