Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Är det någon som känner till Per Häggströms bakgrund som var säkerchetschef på Skandia 1986.
Det jag vet är att han jobbade som polis innan han började på Skandia, någon som vet om han jobbade till exempel knarkspaning innan han började på Skandia
Per Häggström var tydligen misstänksam både mot Skandiamannen och Anette K:s agerande och ville kolla upp dessa två personer väldigt noga.
Ryktet jag sett är att de högsta cheferna på Skandia tyckte att Per H engagerade sig för mycket i detta, de tyckte det tog upp för mycket arbetstid.
Jag antar de menade att han skulle överlåta sakerna till polisen, jag tror det slutade med att Per H slutade på Skandia.
Ex-polisen Per Häggström var i Augusti 1985 i Schweiz för att återköpa stulen konst tillsammans med Tommy "Turbo" Lindström och den för inblandning i MOP misstänkte Milan Heidenreich. Den sistnämnde pliggad som kontakt för den tjeckoslovakiska säkerhetstjänsten och med ett förflutet som Konsthandlare och motocrosstjärna.
Helgen efter MOP betalade PH ut en sexsiffrig dusör till MH för dennes insatser med att återbörda värdefull konst till rättmätiga. Allt under överinseende av den i PU ständigt närvarande "Turbo".
Erik Skoglund är en annan "filur" som kryssar omkring i MOPs omgivningar. Förutom samtalet med PH ang Stig Engström är det han som onsdagen 26februari tar emot hot samtalet mot Olof Palme och Hans Holmer från den galne österrikaren Walter Kirisits-
Det är Skoglund som utreder och lägger ner utredningarna om försvinnandet/mordet på Cats Falck och mordet i september -86 på Ungraren Peter Imre Virag. I det sistnämnda fallet pekar den SÄPO-kopplade Lev Morozov ut Ivan von Birchan som den person som kommer ut ur Virags port efter mordet.
PH ska ha haft en bakgrund som inbegriper både SÄPO och våldsroteln och sättet han är du och bror med TL och ES antyder detta. Detsamma gör det faktum att han efter MOP kunde arbeta på VIP under den tidigare SÄPO-chefen
PG Vinge på St Eriksplan 35.