2020-06-12, 01:26
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HailToTheKing
Haha, garvade lite åt din första mening. Ja, för oss normalt funtade blir det ju naturligtvis bisarrt, men vem vet, kanske SE pratade med vakten för att inte avvika i sitt normala beteende för mycket så det blir misstänksamt.

Jag är inte inne på att SE är skyldig, men vill bara lyckas eliminera honom helt så man kan gå vidare till nästa misstänkta. Någon pratade ju om en larmad dörr som var öppen där han kunde smugit ut och konstigt nog låstes den minuten efter skotten. Låter inte det märkligt? Ingen aning om var dörren var placerad, känns som att det har en stor betydelse.

Ja, walkie talkies då.. jag håller helt med dig där. Både Robert Gustafsson och minst en till har ju sett dessa. Låter ju som att dom rapporterade till mördaren via dom.

Angående dörren så spekulerar jag i att det var entrédörren ifråga. Varför? Jo tiden när den slöts sig/sluta larma.

Det kan inte vara ett sammanträffande att tiden är så nära andra händelser som vi vet hänt, nämligen att SE stämpla ut 23.19 och MOP vid 23.21. 20.

Så jag tror att av någon anledning tex givarfel i dörren, snömodd eller någon annan teknisk anledning så strular den dörren, första gången eller så va den så vem vet.

Men nånting hände 23.22 och jag tror en simpelt plausibelt förklaring är att det va tiden som SE lämna byggnaden och då fixar sig givarfelet eller vad det nu va när han öppnar och stänger efter sig.

Detta placerar han på brottsplats ca 1-2 min efter skotten föll vilket jag trodde på innan.

23.19 SE stämplar ut
Småsnackar med ALG ett par min om skidresa
23.21 palme skjuts
23.22 SE lämnar byggnaden(tiden reggas av dörren)
23.22.30-23.00 SE framme vid BP
Citera
2020-06-12, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det är ju synnerligen uppseendeväckande att en chefsåklagare och förundersökningsledare för Palmeutredningen inte gör en egen analys utan citerar ur en tidskrift/bok.

En utländsk journalist fann anledning att fråga vilken roll TP haft i utredningen.

Statsmakten har aldrig velat se mordet löst på riktigt. Statsmakten har aldrig velat att den sanna mördaren blir offentliggjord. För mycket står på spel.

TP gavs jobbet. När TP började brännas - då brände statsmakten tillbaka.

TP är övertygad om att SE inte är mördaren. Statsmakten fick honom att peka SE.
Citera
2020-06-12, 01:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Åklagaren har drabbats av confirmation bias.

Alla delar och detaljer som stärker hans tes/teori blir plötsligt jätteviktiga.

Ja, så fungerar ju rättsväsendet. Åklagaren ser materialet från sitt håll för att få fällande dom och försvaret gör det motsatta. Som du givetvis redan vet.

Problemet här är att åklagaren bygger sin teori på rena faktafel. Därtill starkt influerad av Filter. Jag trodde faktiskt i min enfald att jag aldrig i hela mitt liv skulle få uppleva detta.

Vad är det som pågår?
Citera
2020-06-12, 01:34
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
KP är som sagts här i tråden ingen idiot utan en intelligent Åklagare.
Helt klart så har inte sanningen fått föras fram av honom som han hade tänkt det, han har belagts med munkavle!
Denna PK blev bara en teaterföreställning för att kunna lägga locket på, SE är säkerligen rätt GM, men givetvis agerade han inte ensam.
Han fick info om att OP och LP lämnade bion och agerade efter plan.

Jävligt märkligt, eftersom att KP uttalat sig så självsäkert tidigare.
Eller så var han för exalterad efter DNA tester som var planerad, vilket skulle utgöra det första igentliga genombrottet.
Om det nu är så att han igentligen ville lägga fram nått annat, tror man att han kan kläcka ur sig det innan han går ur daga?
Om jag faktiskt visste lösningen på det här skulle jag riskera att bli skjuten i live presskonferens eller vad som bara det kommer ut.
Citera
2020-06-12, 01:39
Medlem
p.norths avatar
Vad hade egentligen Thure Nässen att berätta innan han avled? Eller visste han inte riktigt, mest besviken över "träsket" hur han framstod i? Tror ni att han hade nå vetskap om mordet på Palme?
Citera
2020-06-12, 01:43
Medlem
Citat:
Ja, så fungerar ju rättsväsendet. Åklagaren ser materialet från sitt håll för att få fällande dom och försvaret gör det motsatta. Som du givetvis redan vet.

Problemet här är att åklagaren bygger sin teori på rena faktafel. Därtill starkt influerad av Filter. Jag trodde faktiskt i min enfald att jag aldrig i hela mitt liv skulle få uppleva detta.

Vad är det som pågår?

Åklagaren skall vara objektiv. När han utreder ska han, enligt lag, inte ta hänsyn till om det skadar eller hjälper någon inblandad part. Han ska undersöka alla fakta. En åklagare får inte låsa sig på det sätt (confirmation bias) som KP har gjort. Och som någon skrev tidigare, TP är för kompetent för att hålla på såhär självmant.

Jag är övertygad om att KP började brännas och kom för nära i början av året. Högre krafter blev oroliga --> såg till att KP "kom på bättre tankar".
Senast redigerad av blueberrycake 2020-06-12 kl. 01:56.
Citera
2020-06-12, 01:47
Medlem
bartrams avatar
Citat:

Vad är det som pågår?

En åklagare är enligt objektivitetsprincipen skyldig att ta upp fakta som talar till den åtalades fördel.
Men det gör ju inte KP, som du själv visar. Frågan är om detta faktum kan ses som ett formell grund för att återuppta förundersökningen igen?
Citera
2020-06-12, 01:49
Medlem
mvagrippas avatar
Jan Stocklassa berättar i sin bok och hur Arbetetjournalisterna Håkan Hermansson och Lars Wenander varit i kontakt med SAPs avdelning för faktainsamling 1987. En funktion som låter klart besläktad med IB03. Den första bekräftelse på att Birger Elmers verksamhet verkar levt vidare , även om det är oklart om den "gamle" var kvar i styrhytten.

I boken "Uppdrag Olof Palme" blandas faktauppgifter med skvaller och rent förtal. Utpekandet av PG Näss som svartblå kalla krigare är ett exempel. Symptomatiskt nog attackeras Näss av en anonym källa inom socialdemokratin.
Citera
2020-06-12, 01:52
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Åklagaren skall vara objektiv. När han utreder ska han, enligt lag, inte ta hänsyn till om det skadar eller hjälper någon inblandad part. Han ska undersöka alla fakta. En åklagare får inte låsa sig på det sätt (confirmation bias) som TP har gjort. Och som någon skrev tidigare, TP är för kompetent för att hålla på såhär självmant.

Jag är övertygad om att TP började brännas och kom för nära i början av året. Högre krafter blev oroliga --> såg till att TP "kom på bättre tankar".

TP? du menar väl KP?
Citera
2020-06-12, 01:55
Medlem
Enligt KP:s uppgifter på presskonferensen så kände PU bara till att vapensamlaren hade ett vapen av kaliber .357 som de skickat in till NFC, så den felregistrerade .357:an har nog aldrig undersökts.

Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Hej

Kollade bakåt lite, Var det vapenhandlarens korrekta registrerade 357:a som skickades i till NFC den 27 okt. 2017 och den felregistrerade 15 dec 2017 ?

När Kp uttalade sig i veckan brott 27 feb. 2018 så hade han svaret, hade det varit det korrekta vapnet så hade polisen inte behövt skicka in det felregistrerade. Så om det var något av vapensamlarens vapnen så är det väl det felregistrerade som är hetaste antar jag. Om de nu inte blev avskrivna.

Jag sprang även på detta gamla stoft när jag läste de första samtalen med Lisbet Palme och hon
nämnde faktiskt EAP, jag tittade lite på Alf Enerström som var Palmehatare .

Enerström var ju nära Sveavägen mordkvällen enl. fd. frun, kanske såg han Palme där då. Och när han kom hem så kanske ringde han några samtal. Han ska ju haft en Smith & Wesson enl. fd.frun, är denna pistol uppkollad eller kan det vara ett långlån från vapenhandlaren? Kanske det är ett vapen som aldrig fanns?

Enerström dog 4 jan 2017, och med lite dispans på bouppteckning på 6-8 månader framåt i tiden och när man ev. öppnande av hemligt bankfack hittade man kul saker däri, kanske det finns något samband, då inskick till NFC var 27 okt 2017.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EW8kB/palmehatarens-ex-drar-tillbaka-alibi
Citera
2020-06-12, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
TP? du menar väl KP?

Helt rätt. Tack för rättelsen.
Citera
2020-06-12, 02:14
Medlem
barkies avatar
Jag tror att Lisbeth Palme var inblandad i en konspiration mot sin make.

Hennes vittnesmål som ändrades konstant, brist på någon fakta överhuvudtaget. Först var det två gärningsman. Sen en vältränad, krallig kille. Sen en nedgången, sliten alkolist.

Vägrar gå med på rekonstruktion. Frågas inte ut ordentligt. Ser inte ansiktet på personen, inga säkra uppgifter om kläder etc. De ändrades också.

Ska leta fram ett test man gör på folk i chock och adrenalin och de biologiska skeenden i kroppen. Att hon inte kunde tillföra någon som helst nytta i utredningen är skrämmande osannolikt. Trauma eller inte, hennes make, Sveriges ledare, blir nedskjuten en februarikväll och hon verkar, i sorglig sanning, väldigt vag, ointresserad och otillgänglig för att få fast hennes makes mördare.

Blev hon hotad? Utpressad? Vem vet. Ett av de starkare vittnesmålen är ju av Anders, han som gick bakom makarna Palme.

Han menar på att de faktiskt GICK tillsammans ett kort tag, innan GM la handen på Palmes axel och tryckte av.

Det är ju stor skillnad på om någon går 5-10 meter bakom eller bredvid, oavsett hur mörkt det är. Inte kan Anders ha misstagit sig när de gäller tron på att de var ett sällskap av 3?

Slutligen så börjar alla vittnesmål snart variera, förändras och tappa trovärdighet. Det är i flera fall rätt stora förändringar och från att "han hade ingen mössa" till "jag är 99,9% säker på att han hade mössa" är ju skrattretande.

Kort jacka, dunjacka, lång rock, blå, svart, hans anklar syntes i reflektionen av snön, mörkhårig, ljushårig. Det är högst otroligt att alla vittnesmål börjar förändras i dessa former. Påtryckningar av polis är det troligaste alternativet. Tror man seriöst på att polisen 1986 i Sverige är så mentalt efterbliven som det utmålas? Varför var pikétstyrkan för distriktet helt plötsligt på träningsläger? Varför svarade inte Palmes livvakter?

Så ja, jag tror det är en konspiration. Polisen, alternativt andra instanser i maskopi med polisen ligger bakom detta. Man pressade vittnen hårt, i väldigt många fall var man direkt avvisande mot iakttagelser och annat. Man drog ut på förhör, uppföljning av lovande spår i 7-10 år i många fall.

Visst, de hade aldrig haft en utredning av denna magnitud men med den rutin som fanns där ska man, oavsett, kunna styra upp det och planera det bättre än vad man gjorde.

Stig Engström - Nej.
Vic N - Nej.

Enda andra möjliga scenariot är slumpen. Grandmannen, A.K.A Christer A. Torskar allt på börsen när hans pyramidspel går åt helvete pga Palme & co skattehöjningar på aktier. Instabil, lite på lyset, full av ilska och beväpnad ger han sig ut på en promenad. Han stöter av en slump på en folkmassa utanför Grand som ser makarna Palme. Ödet?

Han väntar, blir noterad av flertalet vittnen, inkl. Mårten. Labilt beteende. Följer efter, väntar på att de ska bli folktomt och skjuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in