2020-06-11, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det var inte all time high i februari heller. Men med det sagt. Innerstaden står sig oerhört väl.

Ja, innerstaden är oberörd av Corona och vi har all-time-high på vissa objekttyper om inte väldigt nära, och snart är vi över.
Citera
2020-06-11, 20:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Jobba på distans kommer öka dramatiskt och därmed får priserna på kommersiella fastigheter en jävla smäll.

Priset på bostäder är beroende av två saker, ränteläget och arbetslösheten. Så länge inte dom ändras blir det inget ras där.
Tveksamt om distansarbetet blir så stort framöver. Sådant har provats tidigare och inte fallit så väl ut. I Sverige har man dessutom lagstiftning och facket mot sig.

Bostadspriser har stigit i perioder av stigande ränta. Så det stämmer inte.

Bostadspriser har stigit i perioder av stigande arbetslöshet. Så det stämmer inte.

Räcker inte med bara att tycka något.
Citera
2020-06-11, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag vet inte om du inte fattar att marknaden kraschade 2017 (och fortsatte ned 2018) eller om du inte fattar att den var på väg upp igen. Oavsett är resultatet detsamma här, eftersom marknaden redan är tillbaka på bottennivåerna 2018.

Ja att något stagnerar eller backar 5% är verkligen en KRASCH!!!!
Citera
2020-06-11, 23:16
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tveksamt om distansarbetet blir så stort framöver. Sådant har provats tidigare och inte fallit så väl ut. I Sverige har man dessutom lagstiftning och facket mot sig.

Bostadspriser har stigit i perioder av stigande ränta. Så det stämmer inte.

Bostadspriser har stigit i perioder av stigande arbetslöshet. Så det stämmer inte.

Räcker inte med bara att tycka något.
Jag ser med egna ögon hur vi jobbar på distans nu och hur alla tycker det är helt ok. Man planerar om veckan så face-to-face möten läggs på utpekade dagar, tjänsteresor som förut var i legio (du är käck och åker till Kina nästa vecka)utan problem byts mot Skype.

Tro mig, det är en jävla revolution på gång där. Lätt -20-30% på antal kontorsplatser.
Citera
2020-06-11, 23:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag ser med egna ögon hur vi jobbar på distans nu och hur alla tycker det är helt ok. Man planerar om veckan så face-to-face möten läggs på utpekade dagar, tjänsteresor som förut var i legio (du är käck och åker till Kina nästa vecka)utan problem byts mot Skype.

Tro mig, det är en jävla revolution på gång där. Lätt -20-30% på antal kontorsplatser.
Ja, nu görs det. Men nu är det påtvingat.

Personligen har jag inga problem med att jobba hemifrån. Men det är inte det som avgör.

Som jag skrev har det provats förr. 2013 så bl a Yahoo helt stopp för hemarbete. Finns ju skäl för sådant. Och här i Sverige har vi staten och facket mot oss.
Citera
2020-06-11, 23:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja att något stagnerar eller backar 5% är verkligen en KRASCH!!!!
Du får komma ihåg att Trilske räknar i USD. Riktigt varför man skall räkna bostadspriser i Sverige där folk får lön i SEK och betalar i SEK har han dock inte förklarat.

Inte är det väl så uppenbart att det kraschat mätt i USD heller för den delen.
Citera
2020-06-12, 10:06
Medlem
Att priserna på villor har gått upp har inte med ”jobba-hemifrån” rörelsen att göra, det tar längre tid för en sådan revolution att slå igenom.
Dessutom är marknaden för ”jobba-hemifrån” jobb som inte så bred, det är mestadels IT jobb som kan erbjuda den komforten.

Personligen tror jag mer på att folk med villor har stabilare ekonomi och därför kräver längre tid innan de måste sälja.
samt att de inte drabbas av hyres-höjningar som LGH gör.
Citera
2020-06-12, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag vet inte om du inte fattar att marknaden kraschade 2017 (och fortsatte ned 2018) eller om du inte fattar att den var på väg upp igen. Oavsett är resultatet detsamma här, eftersom marknaden redan är tillbaka på bottennivåerna 2018.

Det intressanta med den kraftiga nedgången 2017 var att jag inte ser något skäl till varför den ägde rum. Den ägde rum ändå. Jag misstänker att lågräntepolitiken hade ställt till med överutbud. Nu har hela världen drabbats av kris och en massa stollar i tråden mear att det påverkar inte svensk bostadsmarknad särskilt mycket. Varför skulle just svensk bostadsmarknad liksom "bestå av granit"?

Pga flytt till annan stad köpte jag en lägenhet där förra året, 2019. Ja jag har inga illusioner. Jag tror mig veta ha förlorat 10-20% på det köpet. "Hyran" är således hiskelig.

Däremot känner jag också stort misstroende gentemot resten av EU, särskilt norra, centrala och södra delen, men inte den östra halvan. Misstror också USA trots Trump. Ekonomier som inte kännetecknas av sparande och produktion utan slöseri och skuldsättning, där ska det gå åt helvete också.
Citera
2020-06-12, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du får komma ihåg att Trilske räknar i USD. Riktigt varför man skall räkna bostadspriser i Sverige där folk får lön i SEK och betalar i SEK har han dock inte förklarat.

Inte är det väl så uppenbart att det kraschat mätt i USD heller för den delen.

Självklart att just du är av den uppfattningen. Du är ju bankvän och regim- och systemvänlig. Ditt land Sverige, är skit! Det drabbar kronkursen. Landet har skaplig inflation också men du räknar ju enligt det regimlojala KPI och även jag vet att då ser det inte så illa ut som det faktiskt är.

Hur vore det om ni bankvänliga nissar fråntogs all makt över penningpolitiken? Ja tack. Priserna skulle inte utvecklas som de gör. Det skulle vara tvärtom och det finns en rad positiva konsekvenser av en sådan kursändring.

Priser på bostäder skulle falla, jajamänsan men Sverige i stort skulle utvecklas åt rätt håll. Realt skulle tillväxt gälla. Senast Sverige var så, det är nu i stort 30 år sedan, på 1980-talets slut.
Citera
2020-06-12, 11:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:

Ja, jag håller med dig, distansarbetet är här för att stanna och kommer landa på en högre nivå än innan coronakrisen. Så kontorsytor kommer det skäras mer i.

Däremot leder ju detta till att folk behöver bättre bostäder, gärna med eget arbetsrum, skön trädgård att rasta sig på... Även fritidshus går ju som tåget nu när vi måste stanna inom landets gränser pga Sveriges mindre lyckade coronastrategi.
Citera
2020-06-12, 11:27
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, jag håller med dig, distansarbetet är här för att stanna och kommer landa på en högre nivå än innan coronakrisen. Så kontorsytor kommer det skäras mer i.

Däremot leder ju detta till att folk behöver bättre bostäder, gärna med eget arbetsrum, skön trädgård att rasta sig på... Även fritidshus går ju som tåget nu när vi måste stanna inom landets gränser pga Sveriges mindre lyckade coronastrategi.
Intressant reflektion, tänkte inte på den. Dessutom har folk mer pengar att lägga på bostäder då man inte bränner en massa på resor nu och framöver
Citera
2020-06-12, 11:35
Medlem
Kronan stärks mot dollarn, mer än 8% starkare, allt är ju lösa påståenden av okunniga troll.

Kan man ha mer fel än trådstarten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in