2020-06-11, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja och Tegnell säger att vi också kommer få en våg till...

Lägligt nog hade inte FHM hunnit bli klara med sin andra omgång antikropps-tester just nu pga "dator-problem" som FHM-damen uttryckte det idag på PK. Så därför kunde AT igen säga idag i tidningen att vi inte kommer få så stora problem, då vi har stor immunitet och bla bla. Men vi får se när undersökningen kommer, jag tippar på att vi ligger fortsatt väldigt lågt.

Om du tror att en massiv våg i höst gör att vi blir förskonade om vi har 7% eller 10% immuna, så tror jag att du tror väldigt fel. Dessutom vet ingen i dagsläget hur länge en immunitet varar, som sagt.

Det är väldigt mycket som igen vet.... Och väldigt många som tror kryddat med de som har en agenda med vad de påstår.
Just detta faktum gör det till julafton för fanatiker åt båda hållen.
Eftersom ett forskarlag säger si, WHO så (för att ändra o justera lite senare..), läkare säger dittan och myndigheter dattan.
Massmedia drar in flis på sina klickrubriker och skiter fullständigt i vad som är falskt eller sant, vad som är tagit ur röven eller vad som har substans.

Fanatikerna har ett helt jävla smörgåsbord att cherry-picka ifrån.

Den medicinska forskningen behöver ofta år på sig för att nå ett pålitiligt resultat. Nu finns det dom som tror att just detta virus kan läsas som en bok efter bara ett par månader. Löjligt.

Jag tror inte på någon "massiv våg" i höst i vårt land eftersom min tolkning och min bedömning är att det är avsevärt många fler än några få procent som har "attackerats" av viruset. Och vad är det som säger att det måsta gå att påvisa att en sådan "attack" har skett? Kroppen kan mota Corona-Olle i grind utan att lämna några spår efter sig. Det är jag också övertygad om. Dessa kan testas om o om igen utan resultat.

Men tron är fri, hatet fritt mot alla som tycker annorlunda. Bara tiden kommer att utvisa vem som "vann". Framåt Juli/Augusti kommer vi kunna resa till all världens länder igen. De som nu kör "lockdowns" kan Covid hoppa upp o bita i röven när de öppnar upp igen.
Senast redigerad av MrStreamer 2020-06-11 kl. 20:46.
Citera
2020-06-11, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det kommer ingen andra våg i varken grannländerna eller de andra Europeiska länderna.
Det är av den enkla anledningen att viruset muterar inte. Om det inte muterar då blir det inte en andra våg heller.
Sveriges felaktiga strategi blir den största tabben sen första världskriget.

Hur menar du då? Varför skulle den uteblivna vågen bero på avsaknad av mutation?
Anledningen till att de länder som slagit ner hårt på smittan slipper en andra våg, är ju just pga det låga antalet smittade nu och att de testar och smittspårar.
Sveriges chans att komma undan en stor andravåg är däremot mutation eller inte.
Eller att vi lyckas trycka ner smittan ordentligt i sommar, men det betvivlar jag med de få restriktioner som finns kvar..
Citera
2020-06-11, 20:47
Medlem
Citat:
Så har det alltid varit. En andra våg kommer alltid pga att viruset har muterat.
Covid-19 är stabil det muterar inte därför en andra våg uteblir.

Finns nog andra åsikter. Här skrivs det om en farlig andra våg i Iran tex:

https://www.spiegel.de/politik/ausland/zweite-corona-welle-in-iran-gefaehrlich-locker-a-d03e7698-7f22-4009-800b-4ca5edc99890
Citera
2020-06-11, 20:53
Medlem
Citat:
Så har det alltid varit. En andra våg kommer alltid pga att viruset har muterat.
Covid-19 är stabil det muterar inte därför en andra våg uteblir.

Hej virolog Lars48. Tänk efter riktigt noga nu vad en "andravåg" kan tänkas vara för något och varför den skulle vara beroende av någon särskild mutation. Tänk sedan på hur länder hanterat pandemin hittills.

Lägg ihop dessa tre parametrar och försök igen.
Citera
2020-06-11, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Anledningen till att de länder som slagit ner hårt på smittan slipper en andra våg, är ju just pga det låga antalet smittade nu och att de testar och smittspårar.

Med stängda gränser, ja, men inget land vill ha stängda gränser. Asymptomatisk smittspridning innebär att stängda gränser är enda skyddet, med rörlighet kommer smittan spridas. Alla länder med öppna gränser får en andra våg.
Och ytterligare vågor tills flockimmunitet är uppnått, naturligt eller artificiellt.

Det här är inte som Ebola, folk är för friska för länge efter att de börjar smitta.
Citera
2020-06-11, 21:02
Medlem
Låt Björn Olsen och Anders W Jonsson ta över. Hejdå Tegnell och Hallengren.

https://www.expressen.se/debatt/det-racker-nu-avsatt-tegnell-och-hallengren/
Citera
2020-06-11, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Det är väldigt mycket som igen vet.... Och väldigt många som tror kryddat med de som har en agenda med vad de påstår.
Just detta faktum gör det till julafton för fanatiker åt båda hållen.
Eftersom ett forskarlag säger si, WHO så (för att ändra o justera lite senare..), läkare säger dittan och myndigheter dattan.
Massmedia drar in flis på sina klickrubriker och skiter fullständigt i vad som är falskt eller sant, vad som är tagit ur röven eller vad som har substans.

Fanatikerna har ett helt jävla smörgåsbord att cherry-picka ifrån.

Den medicinska forskningen behöver ofta år på sig för att nå ett pålitiligt resultat. Nu finns det dom som tror att just detta virus kan läsas som en bok efter bara ett par månader. Löjligt.

Jag tror inte på någon "massiv våg" i höst i vårt land eftersom min tolkning och min bedömning är att det är avsevärt många fler än några få procent som har "attackerats" av viruset. Och vad är det som säger att det måsta gå att påvisa att en sådan "attack" har skett? Kroppen kan mota Corona-Olle i grind utan att lämna några spår efter sig. Det är jag också övertygad om. Dessa kan testas om o om igen utan resultat.

Men tron är fri, hatet fritt mot alla som tycker annorlunda. Bara tiden kommer att utvisa vem som "vann". Framåt Juli/Augusti kommer vi kunna resa till all världens länder igen. De som nu kör "lockdowns" kan Covid hoppa upp o bita i röven när de öppnar upp igen.

Jag föredrar också bevis istället för tro. Och innan dess, försiktighetsprincipen när man har med ett dödligt virus att göra. Att ta det säkra före det osäkra och hålla viruset så långt borta från folk som möjligt. Det är också att följa FNs påbud om medborgarnas pandemiskydd (mänskliga rättigheter).

Det är beklagligt att Tegnell anser att det är ett korrekt beteende att gå ut och påstå som t.ex. idag, att vi inte kommer få några stora problem i en andra våg, eftersom vi är så väldigt immuna. Han har inget som helst belägg för sitt påstående, men tyvärr så den stora korkade massan tror ju då på honom. Det gör att han borde vara extremt försiktig med de uttalanden där han inte är säker, tycker jag.

Att chansa på som du verkar tro, att vi har en slags osynlig immunitet, dvs ej mätbar, det tycker jag är en alldeles för stor chansning. Öht har det gjorts massor av vilda chansningar i landet som präglas av krockkuddar, säkerhetsbälten, Systembolag, hängslen och livrem, och gud vet allt, i vanliga fall.

Den tyske journalisten uttryckte sin förvåning över detta också i början minns jag. Sen blev han kanske portad, vem vet.

Ja ja, det blir intressant att se antikroppsmätningen i nästa vecka. Förhoppningsvis kan den ge lite mer vägledning iaf.
Citera
2020-06-11, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Finns nog andra åsikter. Här skrivs det om en farlig andra våg i Iran tex:

https://www.spiegel.de/politik/ausland/zweite-corona-welle-in-iran-gefaehrlich-locker-a-d03e7698-7f22-4009-800b-4ca5edc99890
Ja om det nu stämmer har de gett upp, lite som smittan får ta den, den ändå tänker ta.
Citera
2020-06-11, 21:06
Avslutad
Ska bli intressant att se siffrorna i Sverige och usa om cirka 1 vecka. Efter alla demonstrationer .

Kommer det en hög spik uppåt måntro? Ska bli intressant att höra vad folk tycker om det. Hur demonstranterna resonerar om det är ”värt det”.
Citera
2020-06-11, 21:08
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Hur menar du då? Varför skulle den uteblivna vågen bero på avsaknad av mutation?
Sveriges chans att komma undan en stor andravåg är däremot mutation eller inte.
Eller att vi lyckas trycka ner smittan ordentligt i sommar, men det betvivlar jag med de få restriktioner som finns kvar..

Och när dessa länder börjar släppa in utomstående ?
Citera
2020-06-11, 21:08
Medlem
Ser ut som att det redan är risk för andra våg i Israel trots vår- och sommarvärme, lockdown länderna kommer få kämpa hårt i höst/vinter
Citera
2020-06-11, 21:10
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Kan tvyärr vara en av senaste århundradets mest inflytelserika skrifter. Det har hamnat i medieskugga men mannen bakom modellerna har i efterhand hyllat Sverige.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8379769/Professor-Lockdown-Neil-Ferguson-admits-greatest-respect-Sweden.html
Men nu betor det inte på skicklighet om vi isf har ”lyckats”.
Vi hade alla förutsättningar att gå en ”mildare” väg.
Men likförbannat har man lyckats klanta till det.
Att man ”självkritiskt” beklagar att det dog för många gamlingar är inget annat än läpparnas bekännelse - för det är helt enkelt inget man kan avfärda eller svamla runt kring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in