2020-06-11, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Har SE ngn släkt i livet? Hade jag varit släkt med honom hade jag anmält aklagaren för förtal av avliden.

Det kanske är just det dom är ute efter. Då blir det en rättsligprövning.
Citera
2020-06-11, 20:10
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Vem har inte tid att småprata lite när man skall skjuta Sveriges statsminister?

Funderade idag på om inte dom ändå talade om för oss vad de tänkte igår. Först meddela att man gärna tittat vidare på sydafrika och sedan efter det utmåla stackars Engström som mördare. Dessutom inte ett ord om walkie-talkies.
Var det deras sätt att protestera mot order att lägga locket på? Bara en reflektion jag gjorde idag.

för tre veckor sedan gjorde de fortfarande förhör på båda spåren... inte riktigt seriöst...då borde man putsat på powerpointen för något man bestämt sig för sedan ett tag.
Senast redigerad av heheho 2020-06-11 kl. 20:53.
Citera
2020-06-11, 20:10
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Ngn som kan länka till artikeln där detta framkommer: "KP har till och med i en artikel om Skandiamannen 2018 sagt att han har en annan uppfattning om vem som mördade OP."
https://nxt.kristianstadsbladet.se/nyheter/palmeaklagaren-vi-borjade-fran-borjan/
Ifrån Kristianstadsbldet i feb:

TT: Expertis har sagt att om mordet ska klaras upp krävs stark teknisk bevisning, sannolikt mordvapnet. Håller du med om det och har ni nya tekniska bevis?
– Vi har gjort vissa tekniska undersökningar och det har gjorts provskjutningar, men resultatet tänker jag inte avkunna nu, men det är naturligtvis en viktig del.

Samt https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7b6r9/aftonbladet-erfar-att-regeringen-informerats-de-har-mordvapnet

Detta gav mig känslan i februari att de hade teknisk bevisning. Inte fasen går han ut med dylikt om han redan är säker på att det failat. Han visste något i februari som nu i juni inte stämde längre.
Senast redigerad av Suckmesideways 2020-06-11 kl. 20:32.
Citera
2020-06-11, 20:11
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ljuger jag? Langa fram citatet från andra förhöret att mördaren väntat i flera minuter. Lycka till. Jag läste förhöret precis nu. "... nu efteråt så uppfattar jag det som att han måste stått och väntat". "Jag är inte säker på den uppgiften..."

”jag står ju alltså på andra sidan Sveavägen, jag hade precis vänt bilen, och det här rör sig om minuter.”

Problemet för er gravskändare är att era lögner är mycket lätta att kolla upp. Allt finns ju ute. Igår försökte du precis som Sveriges nya Lambertz att ljuga om att ingen någonsin någonsin sett
Engström på Tunnelgatan och nu detta.

Hur blir det Engström att IM har ”uppfattat” det som att GM har väntat?

Citat:
IM sitter och tittar då och då mot mordplatsen, det säger han själv, han tittar inte hela tiden. AB var vid bankomaten 20 m från Dekorima, han vankade utanför bankomaten.

Alltså inte vid ”kåken” eller ”skyltfönstret” vid hörnet Sveavägen/Tunnelgatan. Hade det varit ”bankomaten 20 meter ifrån Dekorima” hade IM högst sannolikt sagt det. Ert tunnelseende är lite lätt sjukligt faktiskt så sluta upp med att sabotera vuxna samtal.

Citat:
Då är det rimligt att tro den han sett vanka är AB.

Nej, det är inte rimligt att tro det alls. Det rimliga är faktiskt att tro att det är mördaren.
Citera
2020-06-11, 20:13
Medlem
Mördaren borde precis innan mordet sker titta österut på Tunnelgatan för att säkerställa att det inte finns en massa folk i flyktvägen.
Den han då borde se är Lars Jeppsson som precis innan och när han hör de två skotten står i korsningen Tunnelgatan Luntmakargatan eller som det står i förhöret med LJ:
"När han kommit fram till Tunnelgatan och just passerat barackerna som står i mitten på gränden stannade han till och funderade på om han skulle ta vägen ner på Sveavägen via Tunnelgatan. Medan han står där och funderar över vägvalet hör han två smällar som kommer i tät följd."

Det är alltså mycket rimligt att mördaren ser LJ stå stilla och fundera på sitt vägval.

Finns det då någon som sett LJ stå helt stilla i korsningen och fundera?

SE säger i sina olika förhör att han ser en person i korsningen som står förvånansvärt stilla i 5-6 sekunder. Han har täckjacka, kraftig frisyr, smala byxor och är 20-25 år.

Hur kan han beskriva LJ:s utseende och framför allt hans beteende i korsningen? Det finns bara ett svar på den frågan och det är att han befann sig på exakt samma plats som mördaren eller mycket nära den platsen.

Svårare är det inte och detta har många fattat även långt innan LL och TP. Kul att även KP fattade detta så att vi kan lägga pengarna på nåt viktigare.
Citera
2020-06-11, 20:13
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Det enda slutsats jag är beredd att dra av förhören med ALG är att tidsuppgiften är svajig. Hon verkar inte ha jättebra koll på tiden, och förhören är från maj och juni, 2-3 månader efter tillfället.

När det gäller HO:s "ett par minuter" har TP ingen förklaring vad jag har sett. I sin bok fuskar han över det och skriver bara att han "växlade ett par ord" med väktarna. I sitt svar på Gunnar Wall:s recension av boken säger han att Per Häggström sagt att det rört sig om "en halv minut", men jag vet inte vad han har den uppgiften ifrån. (edit: jag har inte orkat lyssnat på podd-debatten mellan TP och GW; han kanske har en förklaring där)

OBS: jag vill inte framstå som något slags TP:s försvarare här. Jag tycker hans bok är slarvig och den plagierar till stor del bara uppgifter från Lars Larssons bok (som är bättre) och Olle Minells artikel i Proletären 1991 (som kom 27 år tidiare). Men jag tycker ändå att han ska citeras och refereras rätt.

Precis såhär förstod jag också det, han kom ut i samband med att Palme skjuts eller redan har skjutits. Det förklarar hans knepiga uppgifter om skotten.
Citera
2020-06-11, 20:14
Medlem
Citat:
Trolig vet jag inte. Möjlig
Ok, jag avskriver inte honom till 100% men det måste till mer bindande bevis annars är det bara spekulationer och teorier.
Citera
2020-06-11, 20:16
Medlem
Citat:
Förutom i dom första förhören. Där står ingen och väntar i flera minuter.

Mannen IM ser stå och vanka vid Dekorima är förmodligen AB som vankar utanför bankomaten intill.

Förmodligen? Men om man ska hänga ut en död man på det här viset krävs mer än några förmodligen. Känns lite som det blir omvänd bevisbörda här. Som att vi som inte tror SE är mördaren måste bevisa hans oskuld när det faktiskt är de som anser SE vara dräparen som har bevisbördan.

Oskyldig tills motsatsen bevisats, eller hur nu vi vill ha det i en rättsstat. KP verkar tycka indicier räcka och till det ställer jag mig extremt frågande...
Citera
2020-06-11, 20:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
LGWP säger bara det en gång Sonny sagt sedan Sonnys förklaring av avvikelserna mellan kulorna raderats där han mumlade om att pipan utvidgats av värmen från det första skottet vilket är en fri fantasi. Han har ingen oberoende expert utan litas som tidigare på PU. Han har kanske förstått att han inte skall göra det nu.

Uppsvampning sker inte varje gång utan det sker helt slumpvis. Avsaknad av tecken på uppsvampning betyder alltså inte att man kan avskriva kortare pipor. Som jag tror alla förstår är avvikelserna vid sk uppsvampning små annars skulle vapnet smälla i ansiktet stup i kvarten.

Försök gärna få kontakt med Firearmsidnätverket för ballistiska experter världen över som i många fall utbildar tekniker. De kommer att ge svaren. De är bäst i världen. De är mina källor!

Finns små avvikelser. Svar ja FBIs tekniker ser sådana avvikelser mellan kulorna att de inte ens kan säga 100% att de är från samma pipa.

Argumentet är därmet falsifierat. Där finns en avvikelse som kan ses trots att kulorna är skadade.
Nu var det du som hävdade att man inte kan dra slutsatsen att pipan är minst 4” vilket expertisen i PU slagit fast. Då är det du som skall belägga det med en källa, inte jag. Annars drar jag slutsatsen att det är något du som lekman spekulerar om, och i så fall skall du säga det.

Och nej, det finns inget skäl att uppsvampning av den mjuka blydelen på en kula skulle göra att vapnet skulle smaälla upp i ansiktet. Kulan svampar upp av gastrycket när den lämnar pipan med ~400 m/s så att vapnet skulle skadas är minst sagt märklig.
Citera
2020-06-11, 20:21
Medlem
Finns det något vittne som har pekat ut Skandiamannen med säkerhet vid eller i anslutning till mordplatsen?

Alternativet kanske finns att han inte var där och bara gjorde en show om det !?

Isåfall vet jag vem som fick nitlotten igår.
Citera
2020-06-11, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
TP har pressat en åldrande ALG fram och tillbaka och till slut lyckats övertala henne att det var 21.00
ALG hade ju till och med en ytterst rimlig referenspunkt för att ange 20.10
Hon hade varit och handlat,och var en aning försenad.

ALGs av TP frampressade tidsuppgift om 21.00 är omöjlig att tro på.

Fast påståendet att TP skulle ha pressat ALG är ju bara ditt ogrundade påstående. Med det sättet att argumentera kan man ju hitta på precis vad som helst. Du drar till med att han skulle ha "pressat en åldrande person" för att tiduppgiften "kl 21" inte passar vad du känner för. Var du där och lyssnade?

Hennes första uppgift, i förhöret med PH, var att SE kom tillbaka vid 21. Min enda poäng är att den där tidsuppgiften är otillförlitlig åt bägge håll. Jag tycker PK drog en rimlig slutsats när han sa "mellan 8 och 9".
Citera
2020-06-11, 20:24
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Finns det något vittne som har pekat ut Skandiamannen med säkerhet vid eller i anslutning till mordplatsen?

Alternativet kanske finns att han inte var där och bara gjorde en show om det !?

Isåfall vet jag vem som fick nitlotten igår.

LJ pekade väl ut SE lite smått 2018:
https://www.expressen.se/nyheter/palmevittnet-pekar-ut-engstrom-som-mordaren/

Men LJ verkar väl aldrig ha varit speciellt säker på hur GM såg ut. Förutom att det absolut inte var CP då. LL har ju de senaste dagarna skapat rubriker med att han såg SE springa efter GM under mordnatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in