2020-06-11, 19:51
Bannlyst
...

Lars Borgnäs inlägg ligger också bra till ..
https://youtu.be/dMyOJfipd8Q

Citera
2020-06-11, 19:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
I andra förhöret uppger IM att han ser honom stå i flera minuter. Lite tråkigt att Engströms cheerleaders behöver ljuga sig fram i tråden men det klart givet hur utskällt detta är förstår jag dig.

Vilket vittne påstår att AB står vid Dekorimas avfasning?

Ljuger jag? Langa fram citatet från andra förhöret att mördaren väntat i flera minuter. Lycka till. Jag läste förhöret precis nu. "... nu efteråt så uppfattar jag det som att han måste stått och väntat". "Jag är inte säker på den uppgiften..."

Senare i samma förhör så säger IM att han observerade GM sekunderna innan mordet. Att han väntat flera minuter verkar mest vara en ren gissning. Uppfattar att han måste ha stått och väntat

IM sitter och tittar då och då mot mordplatsen, det säger han själv, han tittar inte hela tiden. AB var vid bankomaten 20 m från Dekorima, han vankade utanför bankomaten. Detta har alltså inte IM noterat, trots att han ser bankomaten om han tittar på Dekorima. Däremot har han noterat någon utanför Dekorima som vankade fram och tillbaka.

Då är det rimligt att tro den han sett vanka är AB.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-06-11 kl. 20:13.
Citera
2020-06-11, 19:53
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Minns en kvällstidning som gjorde experimentet att proffs-sminka unga tjejer som medelåldergubbar och skickade sedan ut dem på stan. Vad var bestående intrycket från tjejerna när de kom tillbaka? Alla var eniga, de hade blivit osynliga, ingen såg dem eller uppmärlsammade dem, varken män eller kvinnor de var ickepersoner. En tjej jämför sig med andra tjejer och kollar in konkurensen (tydligen) killarna kollar på tjejerna i alla åldrar men en man blir osynlig efter 45 och är "luft" enligt flera experiment.
Varför tar jag upp detta?
Jo SE uppfyller kraven på de osynliga männen, han såg tom ut som de sminkade tjejerna i experimentet. Det ökar sannolikheten att han faktiskt varit på mordplatsen men att ingen noterat.

Har du sett det här?. Jag kan inte läsa allt då det är bakom betalvägg.
Sammanfattningsvis: Menar du att SE ingick in nån slags konspiration?

https://www.svd.se/tanken-svindlar-att-det-var-palmes-mordare-jag-motte
Citera
2020-06-11, 19:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Om vi vänder på det då, varför är han trolig GM?

Trolig vet jag inte. Möjlig
Citera
2020-06-11, 19:55
Medlem
FurirRevaers avatar
Precis. Holmér mfl hade underhuggare som också borde få frågan vad i h-e de sysslade med. Vi kan läsa en hel del förhör som lämnar en del att önska och nu på presskonferensen togs ju PM:et som effektivt begravde SE som tänkbar mördare upp. Den som skrev det var krkom Håkan Ström och man kan ju undra över hur han kom fram till det han skrev i PM:et. Jag förstår att han förhördes flera gånger av PU inför KP:s beslut att lägga ned eländet.
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Det visar väl också hur meningslöst det är med kommissioner. Tanken med deras uppgift är ju att kontrollera om polisen följt upp det ena och det andra som dom borde. Ingen har reagerat på att Engström betett sig underligt. Att man underlåtit att ta med honom i rekonstruktionen borde fått någon att reagera. Det är således många fler än Holmér som skall lyftas fram för fiaskot. Ölvebro t.ex. sa ju att han kollat upp Engström men fann ingen anledning att gå vidare med det. Jag tror i och för sig han hade rätt i det men det är en annan sak.
Senast redigerad av FurirRevaer 2020-06-11 kl. 20:31.
Citera
2020-06-11, 19:56
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
I så fall är ju väktarna inblandade också.

Varför då? Jag friar dem inte med min fråga men vad finns för belägg för det?

Edit: Ah nu fattar jag. Ja han återvände till Skandia 23.40 men jag betecknar inte det som brottsplatsen.
Citera
2020-06-11, 19:57
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Har SE ngn släkt i livet? Hade jag varit släkt med honom hade jag anmält aklagaren för förtal av avliden.

Det kommer. Lever hans fru? Han hade inga barn vad jag förstår. Syskon?
Citera
Medlem
Jimmie Åkesson har nu krävt en ny Palmekommission. Damberg säger att en politiskt tillsatt kommission inte skulle kunna ändra någonting. Hur skulle det vara med en internationell Palmekommission med full insyn och utan några bindningar eller hänsyn. De skulle få komplett översättningshjälp av alla dokument de önskade.
Citera
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Du är på rätt spår. Min slutsats efter 30 års undersökning är AA eller CA.

Tragikomiskt igår att polis och åklagare kom till en sån trivial och korkad slutsats. Svenska folket ska luras. Alltid och om allt.

Köper helt att du efter de timmar du har lagt ned kommer fram till AA eller CA.
Men har du helt kunna utesluta, enligt dig, att det är nån helt okänd person som ingen lyckats fånga upp?

(och det vore roligt om nån direkt frågade AA och ser hur han reagerar. Kanske vimlar in han i en intervju med tron att det ska handla om politik inför nästa riksdagsval. Helt sjukt att en baseboll nasse kan sitta i riksdagen utan att media petar i det, till på köpet i justitieutskottet)
Citera
2020-06-11, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Menade ALG. Tack!
Nja. Tror nog att 20.10 fortfarande känns mest rimlig, speciellt med tanke på när hon faktiskt skulle börja, 20.45 och att hon kom ihåg att hon var väldigt tidig.
Dock så har det, enl. de flesta, ingen betydelse. För SE står med största sannolikhet och pratar med HO när skotten föll. Vad säger TP om att HO säger sig ha pratat med SE ett par minuter efter det att han stämplat ut?

Det enda slutsats jag är beredd att dra av förhören med ALG är att tidsuppgiften är svajig. Hon verkar inte ha jättebra koll på tiden, och förhören är från maj och juni, 2-3 månader efter tillfället.

När det gäller HO:s "ett par minuter" har TP ingen förklaring vad jag har sett. I sin bok fuskar han över det och skriver bara att han "växlade ett par ord" med väktarna. I sitt svar på Gunnar Wall:s recension av boken säger han att Per Häggström sagt att det rört sig om "en halv minut", men jag vet inte vad han har den uppgiften ifrån. (edit: jag har inte orkat lyssnat på podd-debatten mellan TP och GW; han kanske har en förklaring där)

OBS: jag vill inte framstå som något slags TP:s försvarare här. Jag tycker hans bok är slarvig och den plagierar till stor del bara uppgifter från Lars Larssons bok (som är bättre) och Olle Minells artikel i Proletären 1991 (som kom 27 år tidigare). Men jag tycker ändå att han ska citeras och refereras rätt.
Senast redigerad av Zag 2020-06-11 kl. 20:32.
Citera
2020-06-11, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Varför då? Jag friar dem inte med min fråga men vad finns för belägg för det?
Nej det finns inget belägg för det. För långsökt, tar tillbaks det.
Citera
2020-06-11, 20:06
Medlem
Min teori är att PU är säkra på att SE är rätt man. Samtidigt har man nu vänt på all stenar, försökt få fram DNA från
kläder, brev, mm, provskjutit närmare 800 vapen för att matcha med kulor som rostar sönder mer och mer för vart år som går. Man har kommit till vägs ände och det finns faktiskt inte mer att göra. Visst kan man hoppas på ett mirakel, att någon kliver fram med bevis eller med ett vapen men har det inte hänt under dessa 34 år kommer det nog tyvärr inte att hända.

I februari kanske man bestämde sig för att lyfta på de sista stenarna, DNA-testa SE:s släktingar, gå till botten med alla hans förehavanden och man var nog förhoppningsfull. Så låter det ju på KP. Men det gav inget och man måste vara realistisk, man kan inte utreda ett brott i all evighet, det är inte rimligt. Vi får acceptera att vi inte får mer fakta än såhär.

Jag tror att SE är rätt man men jag hade hoppats på handfasta bevis. Det blir ett slut på förundersökningen men på inget sätt ett avslut. Inget framkom som vi inte visste sedan innan.

Ser fram emot att få läsa vad exfruar och kollegor sagt om SE i förhör. Enligt Tomas Pettersson ville ju inte exfrun att SVD skulle fota villan. "Inte kan mördarens villa bra på bild i tidningen." Jag är säker på att hon vet. Och PU vet att hon vet men hon skvallrar inte... Har vi tur kanske hon lämnar efter sig något nedskrivet när hon kilar vidare och inte längre behöver drabbas av det själv.

Nu får vi leva med detta. 600 miljoner kronor och 34 år rakt ner i papperskorgen.

Tycker att KP tog rätt beslut. Låt polisen jobba med mer aktuella fall så kan vi foliehattar gräva vidare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in