2020-06-11, 20:10
Medlem
haschleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Avdelningen oseriösa svar.

Vad menar du? Tror du man kan avgöra jordens form utifrån en åker?

Nej, vi är nog överens den här gången. Jorden är sfärisk, en glob. om man tar sig tillräckligt långt bort nog att se det.
Det är då mer en fråga om vilket perspektiv som är det riktiga. Det egna som den jordlevande människan ser eller det som är dolt bakom våra moderna prästers alltmer invecklade förklaringsmodeller. Utan ett sätt för gemene man att verifiera jordens rundhet så kan det mycket väl vara en fabrikation.

för oss förefaller den vara platt.
för en alien på jupiter är den rund.

(men allt talar för att den är rund som sagt) =)
Citera
2020-06-12, 08:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haschleif
Nej, vi är nog överens den här gången. Jorden är sfärisk, en glob. om man tar sig tillräckligt långt bort nog att se det.
Det är då mer en fråga om vilket perspektiv som är det riktiga. Det egna som den jordlevande människan ser eller det som är dolt bakom våra moderna prästers alltmer invecklade förklaringsmodeller. Utan ett sätt för gemene man att verifiera jordens rundhet så kan det mycket väl vara en fabrikation.

Den är sfärisk även om man är på den. Man ser det genom att vattenhorisonten kan dölja nederdelen av fartyg, byggnader och annat. Detta fenomen upprepar sig på hela jorden, så man förstår att jorden är rund utan att resa till Jupiter.

Man kan även se längre bort om man befinner sig högre upp, vilket inte skulle varit fallet om jorden var platt.

Man kan också se solen gå ned bakom horisonten, och efter mörkrets inbrott ringa sin kompis som bor en bit västerut. Den kan då berätta att där är solen fortfarande uppe. Solen är även där västerut.

När solen gått ner där kan man ringa ens brevvän som bor ännu längre västerut och den kan berätta att där ser man solen - i väster. Osv.

Man behöver inte vara i rymden för att se att jorden är rund.
Citera
2020-06-12, 08:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Man behöver inte vara i rymden för att se att jorden är rund.
Funderar på vad man ska vara om man inte kan ta in evidensen för jordens form. Obstinat? Korkad?
Citera
2020-06-12, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Funderar på vad man ska vara om man inte kan ta in evidensen för jordens form. Obstinat? Korkad?
Båda delarna. Och dessutom bottenlöst okunnig.

Det finns nämligen något som kan kallas mänsklighetens samlade kunskap, samlad sedan hundratals år. Vi VET exempelvis att ekvatorn är drygt 4000 mil lång. INTE 6283 mil som den är enligt den vanligaste plattjordkartan.
Citera
2020-06-12, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haschleif

Vadå för invecklade förklaringsmodeller? Vi kan räkna ut att jorden är sfärisk med samma enkla observationer som våra förfäder gjorde, inga "moderna präster" behövdes då och behövs inte nu.
Citera
2020-06-12, 22:25
Medlem
Tuxxens avatar
OM man har gjort en grundlig eftersökning och satt bevis mot varandra samt vilken styrkegrad det har så råder det absolut ingen tvekan över att Jorden är platt!
Citera
2020-06-12, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuxxen
OM man har gjort en grundlig eftersökning och satt bevis mot varandra samt vilken styrkegrad det har så råder det absolut ingen tvekan över att Jorden är platt!
Du är välkommen att utveckla dina dumheter. Kan du det?
Citera
2020-06-12, 22:46
Medlem
Tuxxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Du är välkommen att utveckla dina dumheter. Kan du det?

Du har alltså inte gjort någon efterforskning och litar blint på TV, Nasa mf.?

Jag skulle kolla hur fan folk kunde tro på FE, tog nog bara 3timmar jag börja förstå att dom hade något.
3 Dygn och knappt någon sömn senare berätta jag för min fru om min uppenbarelse här är jag 9månader senare, Är helt övertygad och så är nästintill alla i min närhet!

Kolla vilka bevis bollisarna har mot FE.. och bara Nasa mf som kan se kurvan.

Keep it flat
Citera
2020-06-12, 23:10
Medlem
Citat:

Jag skulle kolla hur fan folk kunde tro på FE, tog nog bara 3timmar jag börja förstå att dom hade något.
3 Dygn och knappt någon sömn senare berätta jag för min fru om min uppenbarelse här är jag 9månader senare, Är helt övertygad och så är nästintill alla i min närhet!

Keep it flat
Eh, ja det var ju bevis. Tycker synd om de i din närhet att de måste umgås med ett mongo. Vidare sa du att...?
Citera
2020-06-12, 23:12
Medlem
Citat:

Utveckla gärna dina efterforskningar. Vad var det som fick dig att bli plattjordare. Vilka bevis satte du mot varandra?
Citera
2020-06-13, 00:09
Medlem
Citat:

Keep it flat

Det hade nog varit nyttigt för dig att sova ibland, i stället för att glo på dataskärmen i tre dygn.

Gör nu mig och många andra förvånade. Svara på:
- Vilka är de fem (enligt dig) starkaste bevisen för att jorden är platt?
- Hur kommenterar du det faktum jag nyss skrev om ekvatorns längd?

Hittills har du bara sagt "jag tycker att jorden ser platt ut, alltså är den platt." Det övertygar inte mig.
Citera
2020-06-13, 00:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Keep it flat

Vilka argument kan det vara som fick dig övertygad på tre sömnlösa dygn, och hur fick de dig att helt strunta i helt vanliga saker du själv kan se, som är starka indicier för att jorden är sfärisk?

Vilken ’efterforskning’ har du själv gjort? Är det de där tre dygnen vid Youtube du syftar på?
Senast redigerad av Clay Allison 2020-06-13 kl. 01:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in