2020-06-11, 10:23
Medlem
TonyBergmans avatar
Lol, börsen har gått upp 30%+ sen botten i mars, att den går ner några % o folk skriker krasch osv är bara löjligt. Sommarmånaderna är alltid svaga, lite rekyler är bara normalt. NASDAQ slog ATH här om dagen, folk tar hen vinster.
TINA gäller fortfarande, det kommer att vara lågränta under flera år framöver.
Se dessa dagar som tillfällen att fylla på lite :-)
Lär vara lärt tråkig, medioker börs nu fram till september.
Citera
2020-06-11, 10:28
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Läste en artikel om det talesättet för någon dag sedan. Att köpa till sillen och sälja till kräftorna har de senaste 20 åren (tror det var 20 år) genererat minusresultat.

Ska se om jag hittar artikeln igen.

Edit: https://www.ungaaktiesparare.se/blogginlagg/kop-till-sillen-och-salj-till-kraftorna

Ett exempel bara.
Jag hörde uttrycket för många, många år sedan av min mor. Jag har varit skeptisk till det, men inte gjort någon vetenskaplig undersökning. Kul att någon annan gjort det. 😄
Jag tror dock att det kan vara läge att ta hem en del vinster snart och kanske gå in igen om det kommer en ”andra våg” senare i höst. Vi får se
Citera
2020-06-11, 11:07
Medlem
Nu går det utför, rädda sig den som kan!
Sålde själv av allt för länge sedan.
Citera
2020-06-11, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Jag hörde uttrycket för många, många år sedan av min mor. Jag har varit skeptisk till det, men inte gjort någon vetenskaplig undersökning. Kul att någon annan gjort det. 😄
Jag tror dock att det kan vara läge att ta hem en del vinster snart och kanske gå in igen om det kommer en ”andra våg” senare i höst. Vi får se

Ja det verkar vara nåt mantra, som gamla bondepraktikan typ.

Men på kortare perspektiv som ett år med stor volatilitet är det extra omöjligt att använda gamla klyschor. Så det kan nog vara smart att sälja och köpa sen, men det har nog inte särskilt mycket med varken sill eller kräftor att göra 😉

I väldigt långa perspektiv har det ju dock visat sig att det lönar sig att sitta lugnt i båten.
Citera
2020-06-11, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FASD
Pssst.........håll tyst och avslöja inte affärshemligheter
Citera
2020-06-11, 12:21
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Ja det verkar vara nåt mantra, som gamla bondepraktikan typ.

Men på kortare perspektiv som ett år med stor volatilitet är det extra omöjligt att använda gamla klyschor. Så det kan nog vara smart att sälja och köpa sen, men det har nog inte särskilt mycket med varken sill eller kräftor att göra 😉

I väldigt långa perspektiv har det ju dock visat sig att det lönar sig att sitta lugnt i båten.

Det vimlar av mantran, "sitta lugnt i båten" är väl ytterligare ett. Över tid har det ju sannerligen visat sig stämma. "Inte ha alla ägg i samma korg" är väl ytterligare ett som stämmer. Det är ju ofta först i efterhand man vet vilka mantran man ska bry sig om. Jag brukar akta mig för "mycket vill ha mer" och inte vara för girig! Historiskt (hittills!) för mig har det för det mesta funkat bra...
Citera
2020-06-11, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drvind
Vart ska man ha degen då? Känns ju inte så stabilt att byta till sig en hög med svenska kronor just nu? Eller är det nått som jag fått om bakfoten?

CHF
Citera
2020-06-11, 18:13
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraguz
Tiden att handla aktier var i mars, tidig april. Nu har vi haft en "relief rally". Put call ratio har inte varit så låg sedan 2015. Dvs en rejäl korrektion är på gång. Sälj om du varit med de senaste månaden, och för er som inte vågat komma in, nu är det sämsta tiden att komma in på börsen.

Bara en friendly varning.

I det långa loppet dock, så ska man äga aktier. Allt tallar om det.
Tveksamt på att det sker någon större korrektion innan valet i USA om det inte sker en coronavåg nummer 2. Powell meddelade 2 års 0-ränta igår och det är troligt att FED kommer börja köpa värdepapper direkt om den amerikanska börsen (se korrelation S/P - OMX) sjunker ytterligare.
Citera
2020-06-11, 18:57
Medlem
Mina aktier har bara backat max 3 procent, de som skriver här måste bara vara ute efter att få folk att sälja sina aktier billigt.
Citera
2020-06-11, 18:57
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FASD

Haha idiot! Behåll skiten och köp på dig mer när det går ner. Det har varit svajigt och kommer vara framöver men jag behåller. Visst skulle sålt allt förra kraschen och köpt på mig som bara den men men.
Citera
2020-06-11, 19:23
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Lol, börsen har gått upp 30%+ sen botten i mars, att den går ner några % o folk skriker krasch osv är bara löjligt. Sommarmånaderna är alltid svaga, lite rekyler är bara normalt. NASDAQ slog ATH här om dagen, folk tar hen vinster.
TINA gäller fortfarande, det kommer att vara lågränta under flera år framöver.
Se dessa dagar som tillfällen att fylla på lite :-)
Lär vara lärt tråkig, medioker börs nu fram till september.

Kan inte säga mer än att du har helt rätt! Men folk säljer och det är helt fel. De kanske ska hålla sig från börsen helt och hållet.

Dessutom är det IT och teknikbolag som vinner i längden men det fattar inte folk.
Citera
2020-06-11, 19:29
Medlem
RobertoSavianos avatar
Att gå 100% likvid just nu är ju bara efterblivet. Marknaden har varit sjukt oförutsägbar hittills, klart man kan lätta och skala av lite för att kunna fylla på när vissa köpvärda aktier droppat lite.

Jag handlade en hel del idag på fina priser, och har varken nånting emot om det blir en björnmarknad ett tag eller en bullmarknad.

En balans är alltid viktig att ha. Speciellt när VIXen är hög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in