2020-06-11, 16:40
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Mycket trovärdigt. han och IM var bland de allra första på plats.

Så, ett i många experters ögon samt i allmänhetens ögon trovärdigt vittne, elimineras från argumentationen utan motivering. Det kallas för selektiv bevisföring.
Citera
2020-06-11, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
När man läser om Stig Engström kan man inte låta bli att tycka synd om honom. En måhända patetisk men tragisk människa som ändade sitt tragiska liv och nu får han inte ens vila i frid.
Han kommer komma in i historieböckerna som statsministermördare. Utan att ens få en chans att försvara sig.

Ja, det är alldeles bedrövligt hur man kan smäda en död mans minne på så lösa grunder. Jag misstänker att de helt enkelt slängde honom till vargarna, för att skydda andra uppgifter som man inte vill ska komma fram.

Betänk också vid vilken tidpunkt man valde för nedläggningen. Ett dygn efter att man gripit dubbelmördaren i Linköping. PU var förmodligen tvungna att vänta tills de var redo för ett gripande i Linköping. Vad är oddsen för att de två största mordutredningarna i Sveriges historia ska få sina lösningar dagarna efter varandra? Detta var garanterat koordinerat. Triumfen i Linköping ska överskugga fiaskot med Palmeutredningen.
Citera
2020-06-11, 16:42
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Så, ett i många experters ögon samt i allmänhetens ögon trovärdigt vittne, elimineras från argumentationen utan motivering. Det kallas för selektiv bevisföring.

Precisera gärna vad du menar. Med namn etc.
Citera
2020-06-11, 16:42
Medlem
Citat:
Postade fel. Ber om ursäkt! Detta menade jag:

https://www.youtube.com/watch?v=rIdNq71Dug8
Given GM. Helt sjukt att tro annat.
Citera
2020-06-11, 16:45
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostskiva
Given GM. Helt sjukt att tro annat.

Efter ca 30 000 timmars undersökning och ändlösa nätters läsning är jag övertygad om att gärningsmannen var antingen CA eller AA.

Jag sörjer varje dag att svenska folket aldrig kommer att få reda på sanningen.
Citera
2020-06-11, 16:46
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Precisera gärna vad du menar. Med namn etc.

LL, aka chevamannen har aldrig såvitt jag vet ifrågasatts som vittne. Inte av experter på palmemordet och inte heller av någon annan som jag kan minnas. Där uppstår då ett problem om en argumentation sker för att påvisa ett visst scenario där en delmängd av vittnena används. Detta gör KP. Det kan man göra, men om man använder en delmängd av de uppgifter som finns, så behövs det en argumentation varför just denna delmängd av vittnesuppgifter/fakta används. Annars blir det godtycke och en helt annan delmängd skulle kunna ge ett helt annat resultat.
Citera
2020-06-11, 16:54
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ja, men bara för att han "skulle kunnat" pekas ut behöver det ju inte betyda att människor som är fullt upptagna med att rädda ett liv lägger märke till en person som tittar på bredvid. Frågan som ställs här är varför KP bortser från vittnen som antagligen sett SE på plats?

Precis. Inom ca 1 min var det ett 15:tal personer på plats. Förvirringen var stor och uppmärksamheten förmodligen riktad mot Olof Palme och in mot taxibilarna som larmade. En tjej spydde vid avfasningen, någon annan tog hand om henne. Några personer höll ett öga på Björkman som verkade skum osv. Poliser kommer till platsen 3 min... osv.

Dessutom har inte alla andra vittnen kunnat identifiera varandra under de första minuterna. Man kan undra varför det kravet, att någon måste ha ett Stig Engström, är högre än för alla andra. Trams.

Det ska inte heller hållas emot SE att han inte fick vara med på vallningen. Snarare tvärt om, den omständigheten bör vara förmildrande, eftersom någon kan ha känt igenom honom då.
Senast redigerad av omiga 2020-06-11 kl. 16:59.
Citera
2020-06-11, 16:55
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
MEN, det är inte helt lätt att HELT byta ut sin löpstil utan att det syns/märks. Det som går är att göra vissa smärre justeringar och justering i hastighet. Det är däremot svårt att göra om hela löpstilen så det blir en helt annan löpstil som ser naturlig ut.
Här håller jag inte riktigt med. Det var isigt på platsen under mordkvällen och det finns uppgifter på att mördaren hade lågskor. Tror detta faktum gör att hans löpning antagligen kan te sig annorlunda än om den görs på barmark som när Engström rusade i TV. Lägg därtill att han mer eller verkade springa i ett tempo som inte mördaren skulle kunnat hålla någon längre sträcka om han inte var en riktigt vältränad löpare.
Senast redigerad av FranzMarc 2020-06-11 kl. 16:57.
Citera
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:
LL, aka chevamannen har aldrig såvitt jag vet ifrågasatts som vittne. Inte av experter på palmemordet och inte heller av någon annan som jag kan minnas. Där uppstår då ett problem om en argumentation sker för att påvisa ett visst scenario där en delmängd av vittnena används. Detta gör KP. Det kan man göra, men om man använder en delmängd av de uppgifter som finns, så behövs det en argumentation varför just denna delmängd av vittnesuppgifter/fakta används. Annars blir det godtycke och en helt annan delmängd skulle kunna ge ett helt annat resultat.

Jag vet tyvärr inte riktigt vad du fiskar efter. Ca 30 personer såg hela eller delar av mordet. Av dessa 30 anses ca 3-7 personer ha sett betydligt mer än de andra. LL aka Chevamannen är en av dessa. IM är en annan, liksom Anders D. Du får själv undersöka deras vittnesmål och dra dina egna slutsatser.

P.S. En uppseendeväckande och upprörande sak är att boken "Nationens fiende" av Lars Larsson inte har nämnts någonstans igår eller idag. En betydligt mer nyanserad bok än TP:s skandaliserande "Den osannolika mördaren".
Citera
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Han kan uppenbarligen inte göra så mycket annat. Han har lagt fram en trovärdig misstanke. På grund av dåligt polisarbete kommer man längre. Det är en gigantisk skandal!
En statsminister blir mördad och utredningen för att få fast en mördare och döma honom i domstol saboteras.
Det är ingen lätt situation att hantera. Han har nog våndats många gånger innan han vågade lägga fram detta, men allmänheten har behövt svar och han gjorde sitt bästa för att reparera skadorna efter föregångarna. Jag tycker att det hedrar honom!

men vi får tillgång till mer material!
Citera
2020-06-11, 16:56
Medlem
Citat:
Efter ca 30 000 timmars undersökning och ändlösa nätters läsning är jag övertygad om att gärningsmannen var antingen CA eller AA.

Jag sörjer varje dag att svenska folket aldrig kommer att få reda på sanningen.

Jag är övertygad om att A.A är mördaren. Frågan är varför Ölvebro o gänget inte ville utreda det .
Citera
2020-06-11, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
Ja, det är alldeles bedrövligt hur man kan smäda en död mans minne på så lösa grunder. Jag misstänker att de helt enkelt slängde honom till vargarna, för att skydda andra uppgifter som man inte vill ska komma fram.

Betänk också vid vilken tidpunkt man valde för nedläggningen. Ett dygn efter att man gripit dubbelmördaren i Linköping. PU var förmodligen tvungna att vänta tills de var redo för ett gripande i Linköping. Vad är oddsen för att de två största mordutredningarna i Sveriges historia ska få sina lösningar dagarna efter varandra? Detta var garanterat koordinerat. Triumfen i Linköping ska överskugga fiaskot med Palmeutredningen.

Jag håller med. Man misstänker ju att det ändå finns mer på SE som gör att man med gott samvete kan namnge honom, men att dessa ytterligare omständigheter är för känsliga för statsapparaten om de kommer fram.
Annars fattar jag verkligen ingenting.

Beträffande Linköping är det för mig helt ointressant. Jag har inte klickat på en enda artikel rörande det där. Minns knappt vad det handlar om. Olösta mord finns det väl hur många som helst nuförtiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in