Citat:
Ursprungligen postat av
Epistemologen
Det är tvärtom. Jag ser boende som konsumtion. Det är dock väldigt vanligt nuförtiden att man ser sitt boende som en investering som ska ge avkastning. Istället för att sjunka i värde med stigande ålder och dito underhållsbehov så har man tänkt sig en värdeökning som man kan låna upp på och ta hand om löpande utgifter samt bygga kapital som man kan belåna sig högre på. Det kallas ju tillochmed bostadskarriär. Amortering på lån har kallats sparande. Men när priserna faller så blir ju inte amorteringar sparande längre. Då blir de vad de är - återbetalning av en skuld.
Ja, det är resultatet av språkmanipulation. En gång i tiden så betydde sparande att man hade pengar på ett bankkonto. Man fick ränta på insatta medel och det som gnagde på värdet var inflationen. Enkelt för alla att förstå.
Sparandet hade positiv klang och därför kapades ordet av allsköns marknadsförare och krängare. Först var det att man sparade om man betalade under listpriset. Herre gud. Om man så betalar 1 spänn för någonting som tidigare kostat 10 kr så har man inte sparat, man har konsumerat.
Sedan blev amorteringar sparande. Det såldes av mäklare och banker. Nu kallar man aktiespekulation för sparande. Jösse.
Borde vara förbjudet i lag att missbruka språket som de gör. Folk blir ju alldeles förvirrade.
Jag är sådan som konsumerar med glädje, och jag äger med vetskap om att det kräver större engagemang av mig än att hyra. Speciellt när det gäller bostad för jag vill ha friheten att själv bestämma över mitt boende.
Hyr också gärna. Bil är ett exempel för att slippa allt trassel med ägande. Förr kunde man mecka själv, inte så längre så varför äga då. Älskar att titta på fina bilar men vill inte själv ha bekymret. Kärleken är inte så stark.
Jag spekulerar i aktier sedan hedenhös. Nu mer än någonsin då man kan trada på webben för billig penning. Men sparande? Nej, det vill jag inte kalla det. Spel och dobbel.
Och jag har bankkonto också. Och så har jag pensionsförsäkringar som inte är fonder utan just försäkringar. Hur säkra är de? Rätt så över tid men risker finns. Går inte att undvika.
Då marknadsförare började sno positivt laddade ord och smacka på allt de ville sälja då började den totala förvirringen bland folk. De som är mest förvirrade är journalisterna! Och de ska förklara världen för oss varje dag. De ökar bara ångesten hos folk, precis det som de "oroar" sig över. Förbjöd en gång en nära släkting att läsa kvällstidningar då han gick fullständigt överstyr. Billigare och effektivare än valium att byta till morgontidningar.