Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Unk-Ard
Jag antog att med "ökad efterfrågan" så menar man ungefär att 20 medel-svensson med liknande förutsättningar budar på samma objekt istället för 5 medel-svensson.
Om man tänker sig ett sådant scenario på en bilauktion där alla budgivare har samma förutsättningar och du har 4 gånger så många som budar så är naturligt att anta att slutpriset blir högre.
Det låter väl rimligt. Och de 19 som inte fick köpa har mentalt förberett sig på att betala lite mer när nästa bostad dyker upp.
Så var det för mig på 80-talet när jag började leta villa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Unk-Ard
Men när det kommer till bostadsauktioner blir jag mer tveksam.
När jag köpte min lägenhet på 90-talet så köpte mer med hjärtat än med hjärnan.
Jag kollade med banken hur mycket och till vilken ränta jag kunde låna, och kunde räkna ut var maxpriset låg som jag hade råd med och började leta.
Till sist köpte jag också en BR, den bästa BR jag kunde hitta till mitt pris.
Kanske dagens Stockholmare är betydligt mer ekonomiskt prudenta idag än jag var på min tid, och istället för att köpa sin drömbostad (vid maximala lånelöftet) så köper man en annan bostad i sämre skick, i ett sämre område just för att man vill spara in några tusenlappar som man istället vill ha till hands för oförutsedda avgifter ?
Kanske är det så, men jag misstänker att när det gäller ens eget hem, där man planerar att bo många år framöver, så är det mer mänskligt att ligga precis på gränsen och köpa ett så bra objekt som man har råd med.
Om den logiken skulle stämma så innebär det att istället för att ha 5 budgivare på samma object så har man 20, alla är beredda att sträcka sig till sitt tak, men taket ligger ungefär på samma nivå för alla.
Det var därför som jag tyckte att kommentaren "efterfrågan som inte möts med produktion kommer inte att driva upp priserna" lät vettigt.
Och att man kanske inte kan förutsätta att bostadspriser styrs av utbud och efterfrågan på samma sätt som andra varor.
Om det vore som du tänker, dvs att folk köper för max de kan, då skulle priserna bara kunna stiga med löneökningarna.
Men om du tittar mellan 2012-2017 så kan du se att så var det definitivt inte. Priserna ökade mer.
Tittar du mellan 2007-2012 så var det inte heller så. Då ökade priserna mindre.
Det är inte så att folk kastar in allt de har och belånar sig till max. Någon kanske gör det. Men det är en ytterlighet. Sådana som jag är en annan ytterlighet. När jag flyttade senast lånade jag inget. Snittet ligger däremellan.
Medelbelåning har jag för mig är ca 55%.
Många men inte alla som köper kan betala mer för bostaden.
Och tittar vi i Piteå så hittar vi den här:
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-munksund-pitea-kommun-vandrarstigen-54-16896381
Pris: 395 000
Avgift: 3481 kr/mån
Utgift per månad ca 3900
Vi borde kunna bli överens om att betalförmågan hos ganska många ligger en bit högre.
Det är ganska många som helt enkelt kan betala den utan att låna ett öre.
Det är inte så att priserna ligger på gränsen av vad folk klarar.
Stiger efterfrågan här kommer priserna att stiga. (Och den här BR stiger ända tills man ökat den med en faktor fyra eller så). Då börjar ekonomiska förutsättningar för nyproduktion finnas.