2020-06-11, 11:30
Medlem
HAARPs avatar
Hur väl stämmer SE överens med de s.k. fantombilderna?
Finns det överhuvudtaget någon likhet?

https://www.oppetarkiv.se/video/1154340/sasong-1-avsnitt-4-av-400

https://palmemordet.story.aftonbladet.se/files/2016/01/fantombilder.jpg
Citera
2020-06-11, 11:34
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Hur pass stort problem är frånvaron av glasögon i gärningsmannens signalement? SE är ju en brillorm av allt att döma och ska man skjuta en statsminister och sedan fly från platsen vill man väl rimligtvis ha synen med sig?

Även om jag inte stödjer teorin om SE så talqr mycket för att mördaren hade ett synfel.
Om mördaren är Grandmannen så ses han enligt vissa vittnen stå med stålbågade glasögon och se in i foajeen.
Mördaren bar inte glasögon men enligt 2 vittnen lägger han ena handen på OPs ena axel. Många anser han gör det för att känna om OP har skyddsväst men enl. mig helt onödigt då mördaren visste han använde metal piercing kulor.
Snarare gjorde han det för att kunna hålla fast offret men också eftersom han inte såg så bra.
Han stod ju även och tittade efter skotten som för att observera så han såg nog inte mkt.
Min tanke iaf.

Både SE, CP och CA hade glasögon vid tiden. SE och CA samma stålbågade som Grandmannen.
Enbart CA och i viss mån CP rörde sig klumpigt och hasande enl. utredningen.
Både SE och CP var för tunna för att vara GM i min bok.
CA var stor som en björn enl. utredare.
Senast redigerad av kato85 2020-06-11 kl. 11:37.
Citera
2020-06-11, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Hur väl stämmer SE överens med de s.k. fantombilderna?
Finns det överhuvudtaget någon likhet?

https://palmemordet.story.aftonbladet.se/files/2016/01/fantombilder.jpg

Det är ju så långt ifrån likhet man kan komma
Citera
2020-06-11, 11:39
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Lisbet såg också Jeppsson, eller iaf. hennes beskrivning av mannen utesluter alla utom honom.
Kom ihåg att Jeppsson tittade fram över mordplatsen efter mördaren sprungit förbi.
Så det KP säger att endast mördaren kunnat se Jeppsson, stämmer ej.

Var LJ den enda som hade mörkblå täckjacka på sig? Ganska vanligt plagg 1986.
Citera
2020-06-11, 11:43
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperFrazze
Det är ju så långt ifrån likhet man kan komma
Den första fantombilden har väl "avförts" från utredningen? Den ska föreställa den springande mannen på Snickarbacken. Vet inte om de lyckades få tag i den mannen sedan eller vad som har hänt, men han ska i alla fall inte ha någon betydelse för utredningen. Källa på detta vore bra, iofs.
Citera
2020-06-11, 11:44
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Lisbet såg också Jeppsson, eller iaf. hennes beskrivning av mannen utesluter alla utom honom.
Kom ihåg att Jeppsson tittade fram över mordplatsen efter mördaren sprungit förbi.

Mycket intressant! Säger Lisbeth detta i ett tidigt förhör?

Jag är ändå tveksam till om man kan se någon så långt in i mörkret på tunnelbanan.
Citera
2020-06-11, 11:51
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Nej. Lisbeth har inte sett Jeppson. Hur menar du?
Citera
2020-06-11, 11:52
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Man ska inte underskatta betydelsen av den enskilde knäppgöken. Anna Lindh mördades inte som ett resultat av en internationell sammansvärjning. Hon mördades i stundens ingivelse av en psykiskt instabil yngling. Med detta vill jag ha sagt att motivet varierar väldigt mycket beroende på den enskilde individens föreställningar eller vanföreställningar.

Det är ungefär det jag argumenterar för, nämligen en berusad man som får ett tillfälligt raseriutbrott.

Citat:
Ursprungligen postat av WalterDeSilva
1. Klart han räknar med det Sveavägen söderut är makarna Palmes väg hem. Däremot visste han inte på vilken sida de skulle gå på. Han har koll från Skandiahuset.
2. Behöver inte vara berusad.
3. Tysta vittnet så klart men att skjuta någon i ansiktet och svårigheterna att göra det finns det mycket psykologisk litteratur om. Väldigt få fixar det.

1. Du behöver titta på en karta och titta på var de bodde. De kunde tagit buss, t-bana eller gått en annan väg än Sveavägen.
2. Väktarna sa att han luktade alkohol. Han behandlades för alkoholism
3. Det är bara min personliga tanke att om Scandiamannen hade ett raseri mot Palme så känns han ändå inte som typen som skjuter en oskyldig kvinna och jag tror inte att han var så beräknande att han tänkte på att tysta vittnen och komma undan. Jag tror att han var berusad och att det var en ingivelse och därför förstår jag inte varför han skjuter mot Lisbeth.
Citera
2020-06-11, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Enligt väktaren stannar han och pratar efter han stämplat ut innan han lämnar byggndaden. Därmed kommer han inte ut 23:19 utan senare - detta omkullkastar hela spåret.
Enligt förhör med Roland Bergström som var ansvarig för in- och utpasseringen på Skandia vid den aktuella tiden stannade SE absolut INTE och snackade.

”Sedan ringde jag honom på nytt härifrån och gav honom tidsangivelsen. Och då sade jag det att gick du direkt ut på gatan då, stannade du inte och pratade med vakterna någonting. Nej, jag gick direkt ut. Det fann jag lite anmärkningsvärt för det är ganska vanligt att man stannar och byter ett par ord med vakterna. Men det påstår han att han inte hade gjort. Därför menar jag att den tidsangivelsen jag hade här den var ganska säkert riktig då. Då konstaterade vi sådär att det kan ju liksom vara någon minut senare då, så om det var 23.19 han stämplade så var det kanske 23.20 när han var ute på gatan. Det var inte omöjligt. Men inte just så mycket mer.
F: Mm. och klockan var rätt hos er.
B: Ja, den kollade jag med Fröken ur då. Det var faktiskt så att klockan gick, våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat stod på 23.20 men vår klocka gick en minut fel vilket jag konstaterade vid kontroll med fröken ur. Och det var därför jag sa 23.19 åt honom.”

Vad han säger något begreppsförvirrat är: ”Tidsapparaten” gick rätt hela tiden, klockan gick dock 1 minut fel och visade 23.19, men tidsstämpeln blev 23.20. Så problemet kvarstår: En döv, blind och uppenbarligen svårt rörelsehandikappad SE lyckades bara ta sig 20 meter på 90 sekunder, om man får tro honom.

Något mer du vill ”omkullkasta”?
Citera
2020-06-11, 11:54
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Enligt förhör med Roland Bergström som var ansvarig för in- och utpasseringen på Skandia vid den aktuella tiden stannade SE absolut INTE och snackade.

”Sedan ringde jag honom på nytt härifrån och gav honom tidsangivelsen. Och då sade jag det att gick du direkt ut på gatan då, stannade du inte och pratade med vakterna någonting. Nej, jag gick direkt ut. Det fann jag lite anmärkningsvärt för det är ganska vanligt att man stannar och byter ett par ord med vakterna. Men det påstår han att han inte hade gjort. Därför menar jag att den tidsangivelsen jag hade här den var ganska säkert riktig då. Då konstaterade vi sådär att det kan ju liksom vara någon minut senare då, så om det var 23.19 han stämplade så var det kanske 23.20 när han var ute på gatan. Det var inte omöjligt. Men inte just så mycket mer.
F: Mm. och klockan var rätt hos er.
B: Ja, den kollade jag med Fröken ur då. Det var faktiskt så att klockan gick, våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat stod på 23.20 men vår klocka gick en minut fel vilket jag konstaterade vid kontroll med fröken ur. Och det var därför jag sa 23.19 åt honom.”

Vad han säger något begreppsförvirrat är: ”Tidsapparaten” gick rätt hela tiden, klockan gick dock 1 minut fel och visade 23.19, men tidsstämpeln blev 23.20. Så problemet kvarstår: En döv, blind och uppenbarligen svårt rörelsehandikappad SE lyckades bara ta sig 20 meter på 90 sekunder, om man får tro honom.

Något mer du vill ”omkullkasta”?

Jag är säker på att jag läst förhör med väktare där han pratar innan han lämnar.
Citera
2020-06-11, 11:56
Medlem
Citat:
Han menar väl att SE endast kunnat se han om han va mördaren som sprang förbi
Citera
2020-06-11, 12:00
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Den första fantombilden har väl "avförts" från utredningen? Den ska föreställa den springande mannen på Snickarbacken. Vet inte om de lyckades få tag i den mannen sedan eller vad som har hänt, men han ska i alla fall inte ha någon betydelse för utredningen. Källa på detta vore bra, iofs.

Fast bortser man från ansiktet så ser det nästan ut som en kopia av SE med sin keps och handlovsväska.

Allt hänger på om han sprang efter poliserna för att berätta om signalement eller om det bara är något som han hittade på efteråt. Sprang han efter poliserna kan vittnen ha blandat ihop honom med mördaren. Annars får jag nog motvilligt tro på att SE var mördaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in