2020-06-11, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stillking
Såhär uttalade sig KP i media under våren:

TT: Vad är det som gör dig så säker på att ni har en lösning på mordet?

Jag har jobbat med det här i snart tre år, och har redan från början uttryckt en optimism om att vi kommer att leda det här i bevis. Det är oerhört skickliga medarbetare inom polisen som jag har tillgång till, och under den tid som jag har varit här så har bilden klarnat åtminstone för mig.

Vilka är bevisen? Skandiamannen är svår att trolla bort från mordplatsen men det räcker inte som bevis. Något måste ha hänt inom utredningen därav floppen igår.
Jag förstår inte heller. Det finns så extremt mycket uttalanden från KP och HM som tyder på att de verkligen jobbat med något riktigt substantiellt. KP har till och med i en artikel om Skandiamannen 2018 sagt att han har en annan uppfattning om vem som mördade OP.

Man går inte ut på det sättet som han gjorde i februari 2020 om han visste att de skulle presentera en soppig powerpoint som inte innehåller det minsta nytt.

Hur kan man ha sånt självförtroende några månader innan men sitta som helt besvärade, nervösa och darriga i presskonferensen? Jag är inte den som normalt sett tror på deep state och sånt skit, men det är omöjligt att PU haft Skandiamannen som huvudspår i 3 långa fucking år.

Det måste ha hänt någonting på vägen under våren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Det var enbart pga avsaknad av mordvapnet. han sågs på plats. Han var i stan. Han stod vid biografen. Han sprang som en älg. Han haltade. Han bar en täckjacka.

Jag vet inte och ingen kommer någonsin veta. Jag tror starkt på polisspåret, kommer ni ihåg polisman "Ö" som hade en våning på en av gatorna runt David Bagares?

Visst måste det vara polisspåret
Citera
Medlem
Citat:

Jag har jobbat med det här i snart tre år, och har redan från början uttryckt en optimism om att vi kommer att leda det här i bevis. Det är oerhört skickliga medarbetare inom polisen som jag har tillgång till, och under den tid som jag har varit här så har bilden klarnat åtminstone för mig.

Vilka är bevisen? Skandiamannen är svår att trolla bort från mordplatsen men det räcker inte som bevis. Något måste ha hänt inom utredningen därav floppen igår.

Nej det är sant. Peterson och de andra var inte insatta i utredningen alls. Melander introducerade dem till två spår och sa att man avfört Knarkspan och WT samt tokerier. SE och Sydafrika var kvar. Man jobbade med honom i ledningen att omvärdera SE enligt alla konstens regler och det bli noll resultat.
Citera
2020-06-11, 11:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Du bör läsa det fetmarkerade som en enhet. Det vill säga att han trodde från början att de skulle kunna leda det i bevis. Sedan ska du betänka att det är citat i media och de är inte sällan hopklippta citat från olika uttalanden.
Citera
2020-06-11, 11:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Vänta, vänta GW=Gunnar Wall, LGWP=Leif GW Persson.
PS. Inte riktat till boboslacke utan andra som yttrat sig i ämnet

det är vedertaget att han kallas GW och det är ingen tillskapad förkortning.
Citera
Medlem
Citat:

Under flera dagar och i de olika MOP.spanartrådarna förutskickade jag;
A. En Västgötaklimax, vid KP.s presentation
B. Förtal av Avliden person, såsom "en teknisk lösning" på mordgåtan.

Så varsågod, mordspanare med svensk klockartro på svenskt rättsväsende.
Hur kan Ni - skäms ni aldrig...någonsin??
Citera
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vilken jöns du är. Personargument mot en av våra mest kunniga män inom området som sakligt massakretas pekoralet.

GW har sedan mycket länge svåra smärtor pga fysiska åkommor. Att insinuera att ha är full är fan ta mig det lägsta.

Skitkastning ersätter ej sakargument.
Det var inte jag som antydde att han var full. Jag skrev att han gjorde ett svagt intryck och att han inte verkade ha lyssnat på åklagarens dragning.
Det är inte alls konstigt om en utredningsgrupp som gått till botten i det stora materialet hittar lösa trådar och lyckas se igenom vissa slutsatser. De har gjort ett bra jobb och en del uppgifter var tydligen främmande för GW.

Att bara fokusera på vapnet är ju inte rätt.

Angående Lisbet Palmes identifiering av Christer Pettersson fick det äntligen en bra förklaring nu. Hon hade inte sett den som sköt, hon hörde ett skott och sedan segnade Palme ner till marken. Hon böjde sig ner och när hon tittade upp såg hon Christer Pettersson.
Jag tycker att det låter som en helt rimlig förklaring och det är synd att det inte har kommit fram tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Visst måste det vara polisspåret
Inte uniformer. Civila med WT. Polisspåret tog det stopp i sa Näss. Det var ganska snårigt och osammanhängande och det var man nog glada över.
Citera
2020-06-11, 11:18
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Läser du securitasvakternas vittnesmål så loggade han ut från en dörr INNANFÖR receptionen 23:19.

Han pratade sen "ett par minuter" med vakten.

Gångväg 1minut.

Paret palme hade ryggarna mot honom.

skott kom 23:21:20.

det går inte

Samtliga tidsuppgifter är osäkra, inte minst vaktens "ett par minuter", om nu det samtalet övht ägde rum. 1 minut gångtid är för mkt mer 40s. 23.21.30 är minst lika rimligt som 23.21.20.

Generellt dock så bör man nog vara väldigt försiktig med att förlita sig för mkt på tidsuppgifterna. Det enda som förhoppningsvis är någorlunda säkert är väl tiden för mordet, men även där har man tydligen 20 s att vifta på.
Citera
2020-06-11, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Hur vet hon att dom va poliser om dom va civilt klädda? Källa?

Hon vet inte. Precis som Sigge beskriver hon bara det hon sett folk och fordon när hon får frågor om sina förehavanden under kvällen. Hon kan ju inte veta att beskrivit samma personer som Sigge ser kring mordet eller att de är spanare.
Citera
2020-06-11, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Jag förstår inte heller. Det finns så extremt mycket uttalanden från KP och HM som tyder på att de verkligen jobbat med något riktigt substantiellt. KP har till och med i en artikel om Skandiamannen 2018 sagt att han har en annan uppfattning om vem som mördade OP.

Man går inte ut på det sättet som han gjorde i februari 2020 om han visste att de skulle presentera en soppig powerpoint som inte innehåller det minsta nytt.

Hur kan man ha sånt självförtroende några månader innan men sitta som helt besvärade, nervösa och darriga i presskonferensen? Jag är inte den som normalt sett tror på deep state och sånt skit, men det är omöjligt att PU haft Skandiamannen som huvudspår i 3 långa fucking år.

Det måste ha hänt någonting på vägen under våren.

Det hade varit bättre att spela upp Den osannolika mördaren som ljudbok på presskonferensen igår. Hur kunde KP låta så övertygande kring bevisen tidigare? Han såg nästan ynklig ut igår.
Citera
2020-06-11, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Samtliga tidsuppgifter är osäkra, inte minst vaktens "ett par minuter", om nu det samtalet övht ägde rum. 1 minut gångtid är för mkt mer 40s. 23.21.30 är minst lika rimligt som 23.21.20.

Generellt dock så bör man nog vara väldigt försiktig med att förlita sig för mkt på tidsuppgifterna. Det enda som förhoppningsvis är någorlunda säkert är väl tiden för mordet, men även där har man tydligen 20 s att vifta på.
På vilka grunder viftar du bort HO uppgifter om att han hade ett samtal med SE vid receptionen och att det tog ett par minuter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in