Citat:
Ursprungligen postat av
14thInt
Leif Ljungqvist är den som nu tydligast skyddar Stig Engströms eftermäle.
Han är tidigt ute med sitt försvar av SE. Redan i förhöret med Krinsp Wingren på lördagkvällen 1 mars, menar LL att den s.k CEPS-mannen blivit förväxlad och tagit sin tillflykt till en port (eg Björkman?).
I förhöret den 7 maj 1986 med Krkom Länninge är det viktiga inte vad Leif såg, utan en uträkning på hans förlorade tid när det gällde att larma SOS och att klarlägga att Leif sett Hans Johansson och inte Anders Delsborn.
Leif har nämligen uppgett i förhör den 27 april med Krinsp Håkan Ström (som skrev det s.k Engström-PM 9 februari 1987) att han samtalat med Anders Delsborn. Vi vet nu att AD fanns på andra sidan Sveavägen minutrarna efter mordet.
Det som är spännande är att Jan Länninge, som vallar Fauzzi, skriver av LAC-bandet felaktigt, slår fast att Hans Johansson inte kört där han t.o.m i domstolen säger sig ha kört, nu är inne och förhör LL.
Jan Länninge är nämligen uppvuxen i princip i samma kvarter som Leif Ljungqvist i Karlskoga och ett år äldre än honom. De gick i samma skola.
Enligt ett referat i AB, baserat på intervju med Leif, så tar Leif själv kontakt med Jan Länninge för att få till stånd förhöret i maj 1986.
Det är rimligt att säga att Leif Ljungqvist blir förhörd av en polisvän/bekant. En relation jag inte kan bedöma i intensitet, men som får sägas vara okänd, och därmed en olämplig handling om den inte är känd för chefer. Den är värd att titta närmare på, för det är saker som är konstiga med fordonen.
Jan Länninge gjorde lumpen på K1 som kustjägare tidigt sextital. Han gjorde flera vändor som FN-polis där han bland medarbetarna fick rykte om sig att vara lite av en kuf. Hans raketartade marsch från en mindre prestigefull rotel till chef på KK1 väckte harm och ilska i leden på den självmedvetna Våldsroteln.
Redan 1983 blev han sekreterare i den första "norrmalmsutredningen" som skulle utreda våldstendenserna och besöken på Stellan Åkebrings nazianstrukna träffar i gamla stan. Han är alltså fullt medveten om vilka som är HHs livvakter och deras bakgrund. Det är omvittnat att livvakterna sitter med i palmerummet allt som oftast tillsammans med bl a JL.
Som jag skrivit många gånger tidigare är JL min huvudkandidat som den polis som
Rolf Dahlgren fick besök av mordkvällen. Knappast någon som jobbade närmare
Hans Holmer.