2020-06-10, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Maila polisen.
Men räkna med att det intressanta är maskerat. Sekretess. Du får bara ut de 99% som.är skräp.
Citera
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Leif Ljungqvist är den som nu tydligast skyddar Stig Engströms eftermäle.

Han är tidigt ute med sitt försvar av SE. Redan i förhöret med Krinsp Wingren på lördagkvällen 1 mars, menar LL att den s.k CEPS-mannen blivit förväxlad och tagit sin tillflykt till en port (eg Björkman?).

I förhöret den 7 maj 1986 med Krkom Länninge är det viktiga inte vad Leif såg, utan en uträkning på hans förlorade tid när det gällde att larma SOS och att klarlägga att Leif sett Hans Johansson och inte Anders Delsborn.

Leif har nämligen uppgett i förhör den 27 april med Krinsp Håkan Ström (som skrev det s.k Engström-PM 9 februari 1987) att han samtalat med Anders Delsborn. Vi vet nu att AD fanns på andra sidan Sveavägen minutrarna efter mordet.

Det som är spännande är att Jan Länninge, som vallar Fauzzi, skriver av LAC-bandet felaktigt, slår fast att Hans Johansson inte kört där han t.o.m i domstolen säger sig ha kört, nu är inne och förhör LL.

Jan Länninge är nämligen uppvuxen i princip i samma kvarter som Leif Ljungqvist i Karlskoga och ett år äldre än honom. De gick i samma skola.

Enligt ett referat i AB, baserat på intervju med Leif, så tar Leif själv kontakt med Jan Länninge för att få till stånd förhöret i maj 1986.

Det är rimligt att säga att Leif Ljungqvist blir förhörd av en polisvän/bekant. En relation jag inte kan bedöma i intensitet, men som får sägas vara okänd, och därmed en olämplig handling om den inte är känd för chefer. Den är värd att titta närmare på, för det är saker som är konstiga med fordonen.

Jan Länninge gjorde lumpen på K1 som kustjägare tidigt sextital. Han gjorde flera vändor som FN-polis där han bland medarbetarna fick rykte om sig att vara lite av en kuf. Hans raketartade marsch från en mindre prestigefull rotel till chef på KK1 väckte harm och ilska i leden på den självmedvetna Våldsroteln.

Redan 1983 blev han sekreterare i den första "norrmalmsutredningen" som skulle utreda våldstendenserna och besöken på Stellan Åkebrings nazianstrukna träffar i gamla stan. Han är alltså fullt medveten om vilka som är HHs livvakter och deras bakgrund. Det är omvittnat att livvakterna sitter med i palmerummet allt som oftast tillsammans med bl a JL.

Som jag skrivit många gånger tidigare är JL min huvudkandidat som den polis som Rolf Dahlgren fick besök av mordkvällen. Knappast någon som jobbade närmare Hans Holmer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Exakt!

Då återstår möjligheten att han är ensam gärningsman. Men iså fall kan det inte ha varit planerat. Eftersom han omöjligt kan ha vetat vilken väg paret Palme skulle ta efter bion.

Men om vi antar(hypotetiskt) att han ändå visste att paret skulle komma gående ensamma den vägen. Då hade det krävts att han sett paret Palme från ett kontorsfönster typ 23:17 innan han beger sig mot entrén för att stämpla ut. Alltså att han ser dem på 3-4 minuters avstånd från ett fönster med dålig vinkel.

Nä, inte ens i det hypotetiska fallet hade det kunnat vara planerat.

Alltså gäller följande:

1. SE måste ha stämplat vid tidigast möjliga tid 23:19, trots att vissa rapporter säger 23:20 eller 23:21

2. Han måste ha sett paret Palme och fått den spontana idén att döda OP

3. Han måste ha haft en Magnum liggandes i fickan med tillhörande ammunition.

4. Han måste ha laddat/osäkrat vapnet, följt paret till korsningen Tunnelgatan och skjutit.

Allt detta på 2 min, i absolut bästa fall, förmodligen var det mindre tid mellan SE's utstämplande och tidpunkten för skotten.

Alltså, resonerar jag helt uppåt väggarna här? Annars är det fan omöjligt(i princip) att det kan ha varit SE.

Om det ska vara någon mening att gå omkring med vapnet på stan så bör det redan varit laddat ( Ingen större säkerhetsrisk med det dock. Krävs rejäl trigger pull vid afyrning av double action- revolrar med slackad hane).
Men i vilket fall är det på håret rent tidsmässigt. Ska till en serie av många osannolika händelser för att möjliggöra SE som skytt. Det är därför jag aldrig tagit den teorin riktigt på allvar. Hade någon slags naiv förhoppning i morse att PU faktiskt hittat något substansiellt utöver det vi vetat se -86, samt stött och blött här på flashback. Så var icke fallet.
Citera
2020-06-10, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Sonny Björk. Självklart tycker den gamle nazisnuten att SE är ett plausibelt spår.
Säpo misstänkte Sonny vad jag förstod.
Citera
2020-06-10, 23:05
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Gunnar Wall och Lars Borgnäs hade båda fått indikationer på att det var Sydafrika som skulle pekas ut.

Suhonen blev lurad att PU hade tillgång till mordvapnet.

Vem eller vilka är det som luras och varför behövde man göra det , när det fanns en lämplig syndabock att peka ut.

Det är väl också så att man hör det man vill höra.
Citera
2020-06-10, 23:05
Medlem
Gratis121s avatar
Tycker ändå att det är rätt många indicier som gör det skäligt att misstänka SE men frågorna blir ju fler i o m detta.

*Vem fler är i så fall inblandad?
För ensam kan han väl inte gjort det? det blir för mycket slump. Stay behind?
*Vad var motivet?

*Har militärpersonen som förföljde Anna H och försökte få henne att hålla tyst så det ”håller sig lugnt i landet” nån anknytning till SE?
Var det så att denna militärperson- officer var rädd att Anna H kunde röja SE påstående att han hjälpt till med första hjälpen?

Frågorna hopar sig.

Nej det känns synd att de inte kunde lägga fram mer bevisning.
Nu hoppas man nog ändå att många experter såsom Wall Borgnäs mfl får lite motivation att försöka motbevisa eller kanske spåna vidare på det spåret som åklagarn lagt fram, och det i sig kan ju medföra fler upptäckter.
Fortsätt vända på stenar

Sen vill jag ändå berömma åklagaren att de vågade lägga fram denna teori, det kan trots allt vara en bit in på den sanna vägen, vem vet?
Felet han gjorda tycker jag så fall är att han bidrog till att bygga upp för stora förväntningar inför detta.
Det hade varit bättre att tona ner det hela.
Att helt lägga ner utan nån som helst teori hade för mig känts ännu tristare.
Nu har vi i a f en teori att undersöka mer av.
Citera
2020-06-10, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
tyckte man sa på pressträffen idag att den lisbeth såg när hon tittade upp alltså "alkoholisten" med stirrande blick var inte skytten utan christer petterson!?

och sedan sa man mer om det senare (men den fortsättningen missade jag)

var cp så nära?

eller missuppfattade jag något?
Fick också den uppfattningen men det var ingen fördjupning i nånting egentligen. Och vad var grejen med att påvisa att LJ inte kunde vara GM?
Har den här presskonferensen ens ägt rum eller har vi drömt allihop?
Citera
2020-06-10, 23:12
Medlem
Varför såg Hans Melander och Krister Petersson så bistra och sammanbitna ut

De presenterade ju lösningen på ett 34 år gammalt statsministermord, det sker ju inte varje veck
Citera
2020-06-10, 23:13
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Exakt..och det är inga stora krav som ställs för häktning i Sverige.
Den sorgesamma VG satt ju häktad exempelvis.

Om man tyckte att målet emot Christer Petterson var dåligt underbyggt juridiskt,så ter sig ett potentiellt brottsmål emot Stig Engström direkt skrattretande.Så illa är det.

Det var inte fel att häkta Viktor Gunnarsson . Springer man omkring och uttalar hot och hat i tid och otid bör det bli konsekvenser. Fanns dessutom trovärdiga vittnesmål om att han innehaft en revolver. Då bör han synas i sömmarna. Även om man som jag inte tror på VG som gärningsman.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feinflux
Polisen har monterat avlyssning hos personer i Stig Engströms familjekrets, bland annat hos dem man DNA-testade samt en EX-fru. Detta i hopp om att få fram ytterligare bevis. Vapnet är inte heller uteslutet att hitta. Dagens show kommer följas upp av ett återöppnande av fallet inom 12 månader, då med mer på fötterna.

Det är min hypotes.
Du kan ha rätt. Jag tror åklagaren är betydligt smartare än vad han visade upp idag.
Citera
Medlem
katten80s avatar
Tänk att så många blev besvikna idag. Trodde folk seriöst att vi skulle få reda på vem mördaren var?
Många vill gärna tro att det var än stat eller liknande och ingen vanlig ensam tråkig gubbe som Stig. Historien visar dock att många gånger är så fallet, att det bara finns en ensam gärningsman exempelvis Mordet på John F. Kennedy, Anna Lind och dubbelmordet i Linköpings.
Citera
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det enda jag tror är att det kan finnas en förklaring i hans leverne att han var samma människa då som tidigare. Sedan vet jag inte vad jag ska tro om allt annat. Jag har aldrig trott på CP som mördare och har likaledes svårt att tro på SE. Min uppfattning är att det var organiserat och att det var en professionell utövare som höll i vapnet.
då tänker vi lika om det i varje fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in