2020-06-10, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Stig Engström i rätten (vittne, CP):

https://www.youtube.com/watch?v=VkSCmEDS4OE

Han börjar ju med att ljuga direkt helt omöjligt att han inte vet om att stämpelklockan gick en minut fortare istället för det motsatta...

helt omöjligt att fatta varför han blir helt avskriven... vittnesmålet är ju så jävla uppdiktat det går att bli..
Senast redigerad av painkiler 2020-06-10 kl. 22:47.
Citera
Medlem
En snabb detalj jag tänkte på. Det ska ju ha hittats dna på platsen. Kan dem inte göra en sådan sökning som de gjorde i fallet med de nu lösta knivmordet i Linköpings?
Citera
Medlem
Apostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Med risk för OT.

Jag tycker att det är synd att inte KP gick mer steg för steg igenom mordnatten från Grand till Tunnelgatan. Istället så drar man bara en hypotes, eller det som vi egentligen inte vill höra: vi anser, vi påstår etc.

Sen skulle man väl ha resonerat lite kring det här att SE "eventuellt" skulle ha sprungit omkring med en .357a en löningsfredag. Vilket i mångas ögon verkar psycho och är det till viss del. Dock. Om man läser förhören så pratar SE om buset på Sthlms gator och det här var en löningsfredag. Så mer troligt i hans värld att buset isf var mer närvarande än andra dagar/fredagar.

Vidare är det ju märkligt att man inte presenterar en riktig genomgång över SE's rutiner. Hur vanligt var det att han jobbade övertid och isf om man kunde ha fastställt tider. Såg man någon slags pattern?

Nu när man hade chansen så skulle man ha gjort en ordentlig genomgång av SE, och hade säkert behövs med tanke på avsaknaden av tekniska bevis, DNA och vapnet. Detta så folk hade fått en mer övertygande bild att SE var/är gm enligt PU. Det sades alldeles för många svävande saker om SE, som egentligen inte hade någon substans, om så, så passade det in på en betydlig del av den manliga befolkningen.

Slutligen, när man tittar i backspegeln över det som sades idag, så gjorde KP och HM bara ett rätt i min mening. O det är att man tog upp vittnet YN vid DBG. Det är det den enskilt mest besvärande delen vad gäller SE (i mitt tycke). Det är svårt att komma runt. Vad gäller LJ. Säkert en bra person etc. Men ser nog honom isf mer som en person som kan ha misstagit sig med tanke på att han säger sig också hålla uppsikt vad som händer nere vid Sveavägen.

Faktiskt en stor besvikelse hur mycket jag än ser HM och KP som rekorderliga personer.

Det hade bara skapat än mer förvirring. Nyckeln är att SE inte kan avskrivas, är död och därmed blockar vidare utredning. Sen lär det ju inte vara så lätt att utreda en person 20 år efter dennes död, vilka rutiner denne hade osv.
Citera
2020-06-10, 22:51
Medlem
DeepThroat007s avatar
Den där åklagare-dåren som höll sin pressträff idag tycks lida av samma typ av psykisk sjukdom som Göran Lambertz (årets jurist 2007). Inte helt ovanligt för åklagare dock.
Citera
2020-06-10, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Sen skulle man väl ha resonerat lite kring det här att SE "eventuellt" skulle ha sprungit omkring med en .357a en löningsfredag. Vilket i mångas ögon verkar psycho och är det till viss del. Dock. Om man läser förhören så pratar SE om buset på Sthlms gator och det här var en löningsfredag. Så mer troligt i hans värld att buset isf var mer närvarande än andra dagar/fredagar.
Ja, han kan ju ha varit allmänt paranoid, haft spelskulder eller bara haft en så galen dygnsrytm med dessa arbetspass till efter kl 23 att han alltid rörde sig på tider när ingen gick säker. Eller en kombination. För oss vanliga svennar framstår det som flippat att öht äga en 357:a, men i de där kvarteren verkar ju var och varannan käft ha haft vapen. Sigge Cedergren hit, SEs vapensamlarkompis dit.
Citera
2020-06-10, 22:55
Medlem
NereMedOlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aposteln
Det hade bara skapat än mer förvirring. Nyckeln är att SE inte kan avskrivas, är död och därmed blockar vidare utredning. Sen lär det ju inte vara så lätt att utreda en person 20 år efter dennes död, vilka rutiner denne hade osv.
Jag tycker att det är en så konstig inställning. Det är klart att SE inte kan avskrivas. Det finns ett gäng personer som inte kan avskrivas eftersom man inte har något mer än lösa killgissningar om vad som har hänt. Det är iofs inget som jag håller mot Peterson, utan det är väl ungefär vad man kan förvänta sig när man petar i ett så gammalt mord utan några egentliga tekniska spår utöver kulorna. Men då får man väl helt enkelt säga att man inte vet och inte har något hopp om att få veta och att det är därför man lägger ner. Varför utlova "en lösning" och hålla fram SE som så mycket troligare än någon annan. Man har ju inget stöd för det.
Citera
2020-06-10, 22:56
Medlem
Vad Krister Peterson inte redogjorde för idag är den personlighet som Engström representerade.

Dagens utpekade mördare kom rakt in i uppståndelsen denna mordkväll, han var inte mitt i cirkeln utan kom in lite i utkanten av den. Betänk hans personlighet och tanke att inte hamnat närmare centrum.

Han försökte att justera detta i efterhand.

Detta återspeglas ju senare i vad som hände när han valde att avsluta sitt liv.
Citera
2020-06-10, 22:56
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueVeins
Det mest bizarra är ju hur han beskriver händelseförloppet, lägger handen på axeln och hälsar vänligt och denna svarar på ett föraktfullt sätt, då "sinnet rinner till" låter ju lite väl specifikt. Han beskriver hur han gjorde det och varför?

Vinklar in här, det är exakt det här som fick mig att få en flashback till den artikel jag läste för många år sen där SE intervjuades och svarade på hur ett alternativt motiv kunde se ut - så som han såg på det hela.

Helt klart var även det uppseendeväckande, inte minst såhär nu i efterhand.
Citera
2020-06-10, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Den där åklagare-dåren som höll sin pressträff idag tycks lida av samma typ av psykisk sjukdom som Göran Lambertz (årets jurist 2007). Inte helt ovanligt för åklagare dock.
Watch out, polisen kanske applicerar Linköpings-metoden på en massa cold cases och upptäcker att hälften av dem kan kopplas till Quick. Då blir det snabbt dålig stämning i hela Sverige utom hemma hos Lambertz.
Citera
2020-06-10, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
och ingenting om vad man skulle jämföra dna testerna mot?

"Okänt vad de nya testerna ska jämföras mot
Det är okänt vad de nya DNA-testerna ska jämföras mot men Pettersson tror att det kan kopplas samman med någon form av tekniskt fynd.

– Man kan anta att man hämtar DNA från släkten för att om möjligt få en matchning, kanske mot ett vapen, ammunition eller mot Palmes rock.

Ytterligare en möjlighet, enligt Pettersson, är den handledsväska som Engström bar i samband med mordet och som är försvunnen.

– Det kan också handla om Engströms handledsväska, om det exempelvis fanns krutrester på den."

https://www.expressen.se/nyheter/skandiamannens-slakt-dna-testad-av-polisen/

Men rocken är väl omöjlig att få DNA ur?
Citera
2020-06-10, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseZ
En snabb detalj jag tänkte på. Det ska ju ha hittats dna på platsen. Kan dem inte göra en sådan sökning som de gjorde i fallet med de nu lösta knivmordet i Linköpings?

Finns det DNA?
Ja då borde man göra en sökning. Finns ju miljoner människors DNA i släktforskarregister.
Citera
2020-06-10, 23:11
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aposteln
Som om det skulle finnas nån enda person som skulle kunna hållit i dagens presskonferens utan att darra på manschetten. Direktsänt över hela världen, klart rimligt att vara nervös som fan.

Särskilt om man inte har något vettigt att komma med...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in